Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö rauhoittavia lääkkeitä saa enää mistään?

Vierailija
27.07.2025 |

Ei, en ole narkkari, väärinkäyttäjä tms.

Olen käyttänyt koko aikuisikäni Opamox 15mg lääkettä tarvittaessa annoksella puolikas/kokonainen tabletti tarvittaessa.

Käytännössä lääkettä menee max.1 tabletti viikossa, eikä käyttömäärät ole koskaan nousseet.

En pystyisi osallistumaan tiettyihin työelämässä pakollisiin kokouksiin ilman lääkettä. Kärsin inhottavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja siihen liittyvästä paniikin tunteesta.

Olen kokeillut kaikki mahdolliset lääkitykset, terapiat ja hypnoosit, enkä ole niistä mainittavaa apua saanut. Ainoastaan Opamox pitää minut jotenkin henkisesti ja fyysisesti kasassa kammoamissani kokoustilanteissa. Ei sekään toki 100 prosenttisesti auta, mutta jollakin lailla selviän tilanteista pyörtymättä tai pakenematta paikalta. 

Tähän asti olen saanut uusittua reseptini työterveydessä, mutta kiitos työnantajani säästösyistä heikentyneen työterveyssopimuksen, en saa reseptiä enää uusittua. 

Julkiselta puolelta on ihan turha yrittääkään. Kaikki rauhoittavia lääkkeitä tarvitsevat ovat heidän silmissään narkkareita ja väärinkäyttäjiä. Tyrkyttävät vain Sitalopramia tai muuta vastaavaa, josta ei saa mitään hyötyä, pelkästään inhottavia sivuvaikutuksia.

Aloin varaamaan aikaa yksityiseltä psykiatrilta ja hämmästykseni oli suuri. Kaikilla lukee kuvauksessa suurinpiirtein näin "En kirjoita, enkä uusi rauhoittavia lääkkeitä"

Kuka niitä reseptejä sitten enää uusii tai kirjoittaa, jos ei edes yksityiset psykiatrit?

Pitääkö tässä ottaa lopputili töistä, koska ei voi enää osallistua pakollisiin kokouksiin ja se tekee töissä käymisen mahdottomaksi.

Olen 56 vuotias ja vielä pitäisi lähes 10 vuotta pystyä töitä tekemään, mutta eipä taida onnistua.

Kertokaapa omista kokemuksistanne.

PS. Mitään moralisointia en kaipaa, koska kukaan joka ei ole tällaisista vaivoista kärsinyt ei pysty käsittämään miltä tämän kanssa eläminen tuntuu. Älkääkä myöskään kertoko kuinka joku luontaistuote/liikunta siihen auttaa. Uskokaa pois, että kaikki mahdollinen on vuosikymmenten saatossa tullut kokeiltua.

Kommentit (337)

Vierailija
1/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella auttaa avantouinti ja kesällä muu liikunta. Opeta pääsi olemaan ilman lääkkeitä.

Vierailija
2/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan hullua, kertakaikkiaan. Oikeaakin käyttöä pidetään väärinkäyttönä. 

Jos työterveydestä aiemmin saanut niin sieltä kokeiltava jos tuttu lääkäri. Tai ulkomailta ehkä, en tosin tiedä mistä maasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella auttaa avantouinti ja kesällä muu liikunta. Opeta pääsi olemaan ilman lääkkeitä.

Täysin turha ja hyödytön vastaus. Luulet että muut odottavat kun ap lähtee avantouimaan kesken kokouksen?

Vierailija
4/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin keino saada niitä on adhd-diagnoosi. Adhd-diagnoosien myöntämistä on tästä syystä jouduttu rajoittamaan.

Vierailija
5/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minäkään en niitä enää saa, vaikka minulla on kaksisuuntainen. Pitää vaan vältellä sellaisia asioita jotka ahdistaa. Huono homma, jos se sattuu olemaan jokin työhön liittyviä asia. Mulla onneksi ei.

Vierailija
6/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sulla nyt selkeä riippuvuus on. Todennäköisesti lääkettä menee sulla myös alkon kanssa viikonloppuisin kun pitää rentoutua. Hyvä ettei uusita. Laihduta ja aloita liikunta. Lihava olet ja sen vuoksi ahdistunut.

Vierailija
7/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä katukaupasta. Fimea ja Valvira pitävät parempana, että niitä salakuljetetaan Itä-Euroopasta. Tällöin saa myös asiakas/potilas itse määrätä annostuksen sekä lääkityksen keston. Psyk.sh.

Vierailija
8/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman kuin ap: yksityisellä puolella psykiatrit tarjoavat terapiaa lääkkeen tilalle. Vaikka potilas käyttää miedointa lääkettä ohjeen mukaan niin silti karsastetaan.

Vierailija
9/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisin keino saada niitä on adhd-diagnoosi. Adhd-diagnoosien myöntämistä on tästä syystä jouduttu rajoittamaan.

ADHD-diagnoosilla rauhoittavia? ADHD:tä lääkitään stimulanteilla.

Sinänsä mielenkiintoinen asia että milloinhan ADHD-lääkkeiden kirjoittelu kokee saman kohtalon kuin bentsot. Ne on kuitenkin amfetamiinia ja pakko olla siten maailman pahinta ainetta.

Vierailija
10/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Tuolla diagnoosilla saat stimulantteja anksiolyyttien sijaan. Psyk.sh.

Vierailija
11/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään pillerit eivät ole ratkaisu. Menet sinne ihmisten joukkoon, eivät ne sinua syö.

Vierailija
12/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan hullua, kertakaikkiaan. Oikeaakin käyttöä pidetään väärinkäyttönä. 

Jos työterveydestä aiemmin saanut niin sieltä kokeiltava jos tuttu lääkäri. Tai ulkomailta ehkä, en tosin tiedä mistä maasta.

Ei ole olemassa mitää"oikeaa" käyttöä, on vain pään sekottamista kemikaaleilla. Mitään"sosiaalifobiaa" ei ole olemassakaan, se on jonkun huuhaa jenkkipsykologin keksintöä. Mitä ne ihmiset sinulle tekevät jos kerran niitä niin pelkäät?

Vierailija
13/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin sain psykiatrilta Opamoxia keskivaikeaan masennukseen ja akuuttiin ahdistushäiriöön. Niistä tuli kuitenkin ikäviä sivuvaikutuksia, joten jätin syömättä.

Riippuu varmaan potilaan taustasta. Lisäksi mietin, että osaa lääkkeistä ei määrää yleislääkärit vaan ainoastaan erikoislääkärit. Minun tapauksessani psykiatri.

Vierailija
14/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkään pillerit eivät ole ratkaisu. Menet sinne ihmisten joukkoon, eivät ne sinua syö.

Tietenkin on jos (ja kun) ne auttaa.

Vierailija
15/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kurvista peukkua tai kasvata höpöheinää.

Vierailija
16/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinko huonoksi on mennyt yksityiselläkin! Olen pahoillani puolestasi ap. Ystäväni ei uskalla käydä lääkärillä enää ollenkaan, koska viimeksi meinasivat just tuon opamoxin ottaa pois, sai kuitenkin vielä uusittua. Käyttö hänellä harvaa kuten sinullakin, (alkaviin)paniikkikohtauksiin ottaa. Hänellä niihin auttaa kyllä myös sitaloptaami, mutta siinä on pahat sivuvaikutukset ja sitä pitää syödä joka päivä eikä vain tarvittaessa. Aivan varmasti hän katukauppiaalta ostaisi, jos uskaltaisi. Mutta ei ole mitään kontakteja tuollaisiin myyjiin, eikä tilailemalla tiedä mitä saa..

Vierailija
17/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ap:ta lohduta mutta itse kokeilin onneani ja sain reseptin aikoinaan netistä luetuilla oireilla. Hyvin ovat uusineet vuodesta toiseen. Nytkin 12 avaamatonta purkkia kaapissa ja olen kavereille antanut purkkeja krapulalääkkeeksi.

Vierailija
18/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman. Laitoin sh:lle viestiä että en voi tulla käynnille koska en pysty kulkemaan bussilla ilman rauhoittavia.  En voi käydä kaupassa.  Ja onneksi en ole töissä,sillä en todellakaan pystyisi menemään sinne!

Halutaanko tällä tehdä ihmisistä täysin toiminta ja työkyvyttömiä etenkin,jos kyseessä on potilaalla vuosia ainoa toiminut lääke eikä mikään keskustelu terapia auta. Olen 48vuotias.

Vierailija
19/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain yksityiseltä yleislääkäriltä ja psykiatrilta. Olen myös saanut niiden lisäksi unilääkkeitä uselta eri lääkäreiltä. Minulle psykiatri nimenomaan sanoi, että riippuvuutta haitallisempi on henkinen paha olo ja unettomuus. 

Ja jos joku nyt vääntää, niin olen hoikka, absolutisti, harrastan liikuntaa ja käyn töissä. 

Vierailija
20/337 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä jotta sinä tarvitsisit Beetasalpaajaa rauhoittumiseen. Se ei ole psyykelääke, mutta kummasti rauhoittaa.