HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Hieno homma. Lähisukulaisiaan vihaaville palstalaisille ihan oikein. Oppivat olemaan ja huolehtimaan omaisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma. Lähisukulaisiaan vihaaville palstalaisille ihan oikein. Oppivat olemaan ja huolehtimaan omaisistaan.
Tai sitten ikävää vanhukselle, joka tungetaan johonkin huoneeseen patjalle lattialle ja annetaan halvinta ruokaa ja juotavaa pari kertaa päivässä. Siellä voi nisti tai juoppo omainen riekkua yökaudet kavereidensa kanssa ja mummo tai pappa joutuu sietämään kaiken.
No, rahaa riittää vielä kaikkeen muuhun kivaan. Kehitysyhteistyöhön, tuhansiin tulkkeihin, yritystukiin, julkisen sektorin massiiviseen johtoportaaseen, kokouspalkkioihin, lauvaristeilyihin, ministeriöiden pikkujouluihin ja kevätjuhliin, kansanedustajien sopeutumisrahaan ja erilliseläkkeeseen, joka ei kannusta jatkamaan töissä...
First things first. Farts smell nice.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? No anoppi on hyvä ja peruu teatterireissun, kun meidän Purjo-Pirjo sattui sairastumaan ja tarvitsee hoitajaa.
Lupaan kuskata anoppia kerran lääkäriin 30 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä viimein saisi kansan tekemään enemmän lapsia ja pysymään yhdessä sen valitsemansa puolison kanssa.
Tein yhden lapsen ja pysyn puolison kanssa yhdessä loppuun asti. Heidät hoidan, en muita.
Ennemmin lehmät lentää kuin minä hoidan äitiäni. Ikinä.
Ilkeämpää ihmistä saa etsiä ja jos huomaan itsessäni samanlaisia piirteitä vanhempana, tapan itseni. En halua olla samanlainen riippakivi läheisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi pitää laillistaa huumeet tai ainakin dekriminalisoida ne ja tän jälkeen kun itsensä myrkyttämisestä on tehty sellaista että sitä suvaitaan, niin voidaan edetä eutanasiaan.
Aika harva haluaa elää matalapalkka-alan duunia tehden yksitoikkoista elämää eläen pienessä kopissaan, joka maksaa kuun palkasta yli puolet...
Täysin näköalatonta elämää ja palkinnoksi saa sähkön ja veden. Pitkä elämä tällä tavoin ilman mitään kivoja mahdollisuuksia säästää pienestä palkastaan.
Ei oikeastaan ole järkeä elää jos ajattelee pitkälle Siksi monet valitseekin kadut ja aineet.
Vaihtoehtona kitua jossain vanhainkodissa. Nykyään eläkkeellekään ei pääse. Moni kerkeää kuolla ennen sitä.
Siinähän se näköala puuttuu täysin, eikä tarvitse elää vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et saa työttömyysturvaa et saa terveydenhuoltoa eikä vanhuksiakaan hoideta. Miksi oikein maksoinkaan niitä kohta maailman suurimpia veroja.
Jonkun taskuun se raha aina päätyy, älä huoli ei ne tuuliajolle jää.
Vierailija kirjoitti:
No, rahaa riittää vielä kaikkeen muuhun kivaan. Kehitysyhteistyöhön, tuhansiin tulkkeihin, yritystukiin, julkisen sektorin massiiviseen johtoportaaseen, kokouspalkkioihin, lauvaristeilyihin, ministeriöiden pikkujouluihin ja kevätjuhliin, kansanedustajien sopeutumisrahaan ja erilliseläkkeeseen, joka ei kannusta jatkamaan töissä...
First things first. Farts smell nice.
Suomi voisi säästää aika paljon. Esim. 5 vuotta maassa ollut ei saa enää ilmaiseksi tulkkaus tai käännöspalveluita, saisi maksaa itse on kyse sitten terveydenhuollosta tai oikeudesta tms. Julkisen johtoportaiden palkat kohtuullisemmaksi, kansanedustajien sopeutumisraha ja muut edut joita saavat palkan päälle. Pimeän työn ja tukikikkailujen valvonta, esim. samoin kuin vakuutusetsivät toimivat. Jos joku kieltäytyy työstä jota tarjotaan, siitä kovempi seuraus jos on työkykyinen ja töihin mahdollista kulkea. Maailmalle syydettävät kehitysapurahat ja kaikki muutkin tuet minimiin. Omavastuu terveydenhuoltoon jos joku ei itse yritä millään tavalla parantaa tilannettaan. Suomen tulisi nyt ajatella omaa kansaa ja taloutta.
Ihanteellista olisi, jos lähekkäin asuisi kolme sukupolvea. Vanhemmat, aikuiset lapset, heidän lapsensa ja puolisot.
Em. malli toisi tekemistä, apua, seuraa, huolenpitoa, merkitystä elämälle.
Miten hän ne on ajatellut sen, kun mun vanhemmilla on omaisuutta, mulla ei ole muuta kuin pieni työkyvyttömyyseläke ja omatkin voimat on loppu kun avustan mun työkyvyttömiä lapsia.
Mihin asti tässä ollaan ajateltu mentävän, eli onko lapsi lopulta rikosoikeudellisesti vastuussa, jos laiminlyö vanhempansa hoitamisen?
Nyt hoivaa tarvitsevat suuret ikäluokat. Miltä näyttää 30 vuoden päästä, kun itse olen kasikymppinen? Meitä on paljon vähemmän kuin nykypäivän vanhuksia. Selittäispä joku tämän - selvitäänkö meistä paremmin? Kiinnostaisi millaiseen maailmaan tässä ollaan vanhenemassa.
Omassa perheessä oli sekä mummu että pappa. Sopu oli ihan hyvä, ainoa ongelma oli äitini, joka haukkui anoppiaan. Puolisoni perheessä riitti porukkaa, omia lapsia viisi, joista yksi jo naimisissa ja akka ja kakara samassa talossa, sekä appiukon äiti ja koko tämä sakki rintamamiestalossa. Ilmeisesti laki velvoitti hoitamaan vanhukset, joku lapseton yksinäinen pääsi kunnalliskotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin asti tässä ollaan ajateltu mentävän, eli onko lapsi lopulta rikosoikeudellisesti vastuussa, jos laiminlyö vanhempansa hoitamisen?
Tässä on vähän sellainen ongelma, että jos kovin isoja rangaistuksia antaa, niin siitä on koko yhteiskunnalle vain lisähaittaa. Eli ei paljon sakkoja kummempia rangaistuksia voi antaa.
Miksi auttaisin äitiäni ja isääni saatikka miehen vanhempia kun heiltä ei apua herunut kun sitä oltaisiin pienten lasten hoidossa tarvittu. Ei koskaan kysymystä tarvitsetteko apua lasten kanssa saatikka että olisivat lasten lasten kanssa mitään touhunneet. Ei heru täältäkään apuja heille päin kun vahuus iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat välttyi omiensa hoitamiselta, nyt kun alkavat olemaan vanhuksia ja pian poissa, vastuu ilmeisesti palautetaan.
Hyvin pelattu, ei voi muuta sanoa.
Lisäksi jättivät myös lapsenlapsensa hoitamatta, kun piti hypätä Fuengirolassa Reijon kanssa.
Toki kuitenkin hoidattivat omat lapsensa vanhemmillaan. Tämän ikäluokan voisi nimetä uudelleen heinäsirkka-sukupolveksi kun katsoo käytöstä se on melko samanlaista kuin heinäsirkka parvella haalitaan itselle kaikki resurssit ja jätetään jälkeläisille raiskattu ja muovitettu planeetta.
Sen lisäksi ovat kovin omahyväisiä, haukkuivat vanhempansa, "mitäs lähditte" ja lapsensa "miksi ettte vaan mene töihin"
Ja aiheeseen liittyen väkivaltainen vanhempi jää taatusti hoidotta jos se minun vastuulle sysitään.
Hyvä vertaus tuo heinäsirkka tai tuholaisvertaus. Ahneita paskoja nuo sodan jälkeiset hyypiöt ja veteraanien kakarat.
Jos saadaan perustulo voin harkita jos vanhemmat nöyrtyy ja opettelee tavat ja siivoaa kämpän ja tekee sapuskat.
Tällä kertaa he ovat palvelijoita.
Voisiko samalla miettiä miksi 6 000 suomalaista hoitoalan ammattilaista on työttömänä työhaluista huolimatta? Maahanmuuttoa ei tarvita.