HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Asun 600 km päässä 70-vuotiaista vanhemmistani. Valmistuin opettajaksi vuonna 2015, ja sen jälkeen olen muutellut useita kertoja pätkätöiden perässä. Muuttojen ja pätkätöiden takia perheen perustaminen on ollut vaikeaa, ja olenkin lapseton. Olen päättänyt, että alkava lukuvuosi on viimeinen jonka vietän näin kaukana vanhemmistani, koska he alkaisivat tarvita jo apua. Muutan lähemmäs heitä ja hakeudun vaikka muihin kuin opetusalan töihin, sillä niitä ei heidän lähiseudullaan ole tarjolla. Vanhempani asuvat aivan puskassa eivätkä ole muuttohalukkaita. Koen kuitenkin olevani heille avun velkaa kaikesta tuesta, jota itse olen heiltä saanut.
En usko, että anoppi haluaa muuttaa omistusasunnosta meidän pieneen vuokra-asuntoon. Me taas emme voi muuttaa, kun työkkäri aktivoi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset voi hoitaa eläkkeellä olevia vanhempiaan, kun tulee potkulaki ja tuet on leikattu.
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitettiin auto pois. Puoliso on ainoa lapsi ja anoppi asuu 60 km päässä. Emme voi muuttaa nykyisestä paikasta mihinkään työkkärin aktivointien vuoksi.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Auto pois, kun työkkäri aktivoi? Toisaalta, ette muuta mihinkään kun työkkäri aktivoi? Ihanan ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuka työssäkäyvä ihminen pystyy nykyisessä ääritehostetussa työelämässä ollessaan korvaamaan vanhemman ympärivuorokautisen hoivan tarpeen? Vastaus on, ettei kukaan. Se vaatisi työelämästä poistumisen ja mahdollisesti muuttamisen eri paikkakunnalle. Koska lapset tehdään nykyään melko myöhään, samoilla aikuisilla voi myös olla kouluikäisiä lapsia huollettavana. Sitä paitsi aikuiset lapset korvaavat jo nyt mahdollisuuksien mukaan paljon palveluita kohtuukuntoisille vanhemmilleen kuten kuskaavat asioille ja hoitavat laskuja ym. nettiasiointeja.
Töissä? Missä? Jos ei ole töitä, joutaa asumaan vanhempien kanssa samaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka työssäkäyvä ihminen pystyy nykyisessä ääritehostetussa työelämässä ollessaan korvaamaan vanhemman ympärivuorokautisen hoivan tarpeen? Vastaus on, ettei kukaan. Se vaatisi työelämästä poistumisen ja mahdollisesti muuttamisen eri paikkakunnalle. Koska lapset tehdään nykyään melko myöhään, samoilla aikuisilla voi myös olla kouluikäisiä lapsia huollettavana. Sitä paitsi aikuiset lapset korvaavat jo nyt mahdollisuuksien mukaan paljon palveluita kohtuukuntoisille vanhemmilleen kuten kuskaavat asioille ja hoitavat laskuja ym. nettiasiointeja.
Töissä? Missä? Jos ei ole töitä, joutaa asumaan vanhempien kanssa samaan asuntoon.
Hoitokotiin jonottavat vanhukset ovat sekavia ja huonokuntoisia. Siinä ei nuku kukaan, jos siinä kunnossa olevan ihmisen kanssa asuu.
Ikääntyvistä vanhemmista huolehtiminen ratkeaa aika monien kohdalla sillä, että muutetaan mummon/papan tai perikunnan omistaman asunto rahaksi ja käytetään sitten ne rahat mummon/papan hoitopaikkamaksuun vaikka yksityisessä palvelutalossa tai hoivakodissa. Itselläni ei ole lapsia eikä juurikaan säästöjä eikä omaisuuttakaan, mutta eläkkeeni taitaa riittää johonkin palveluasumiseen tai hoivakotimaksuun. Olen syntynyt 1950-luvun lopulla ja yritän kaikin keinoin pitää itseni hyvässä kunnossa ja pärjätä mahdollisimman kauan omillani ja siinä vaiheessa, kun tarvitsen jonkun säilytyspaikan, niin niitä paikkoja on jo vapautunut manan majoille jo siirtyneeltä suurelta ikäluokalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset voi hoitaa eläkkeellä olevia vanhempiaan, kun tulee potkulaki ja tuet on leikattu.
Ansiosidonnaista leikattiin ja laitettiin auto pois. Puoliso on ainoa lapsi ja anoppi asuu 60 km päässä. Emme voi muuttaa nykyisestä paikasta mihinkään työkkärin aktivointien vuoksi.
Auto pois, kun työkkäri aktivoi? Toisaalta, ette muuta mihinkään kun työkkäri aktivoi? Ihanan ristiriitaista.
Niin, ei ole autoa joten emme voi käydä anopin luona 60 km päässä. Ja asumme nykyisessä paikassa, koska työkkäri aktivoi eli esim. työkokeilua työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä, on siis asuttava lähellä työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ole autoa joten emme voi käydä anopin luona 60 km päässä. Ja asumme nykyisessä paikassa, koska työkkäri aktivoi eli esim. työkokeilua työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä, on siis asuttava lähellä työpaikkoja.
Työkokeilussa ei saa kilometrikorvauksia.
Entä jos on vaikka pedofiili-isä, joka rais kasi ja hakkasi harva se päivä eikä ole ollut sitten pikkulapsiajan jälkeen lapsen kanssa tekemisissä? Valtio laittaa laskun hoidosta lapselle? Ihan vaan esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti Murto viittaa siihen, että aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Olisi ollut hyvä kuulla, miten tämä oikeasti käytännössä onnistuu Murron mielestä? Moni, itse mukaanlukien, asun kaukana vanhemmistani. Onko työvoimaviranomaisten näkökulmasta hyväksyttävää, jos irtisanoudun työstäni ja muutan pienelle paikkakunnalle lähelle vanhempiani jotta voin auttaa heitä arjessa? Muuttaessani pienelle 1000 asukkaan korpipaikkakunnan sivukylälle tiedän, että minusta tulee mitä isoimmalla todennäköisyydellä pitkäaikaistyötön. Samoin puolisostani, jos hän muuttaa mukana.
Vanhempia ei voi valtio tai minä pakottaa muuttamaan minua lähelle niin kauan kun heillä on itsemääräämisoikeus.Samoin vanhempien ainakaan merkittävä taloudellinen tukeminen on aika vaikea nä
No hoivavastuuhan ei tietenkään koske Ristoa itseään vaan hän olettaa, että naiset hoitaa. Se kuuluisa 'joku muu'.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyvistä vanhemmista huolehtiminen ratkeaa aika monien kohdalla sillä, että muutetaan mummon/papan tai perikunnan omistaman asunto rahaksi ja käytetään sitten ne rahat mummon/papan hoitopaikkamaksuun vaikka yksityisessä palvelutalossa tai hoivakodissa. Itselläni ei ole lapsia eikä juurikaan säästöjä eikä omaisuuttakaan, mutta eläkkeeni taitaa riittää johonkin palveluasumiseen tai hoivakotimaksuun. Olen syntynyt 1950-luvun lopulla ja yritän kaikin keinoin pitää itseni hyvässä kunnossa ja pärjätä mahdollisimman kauan omillani ja siinä vaiheessa, kun tarvitsen jonkun säilytyspaikan, niin niitä paikkoja on jo vapautunut manan majoille jo siirtyneeltä suurelta ikäluokalta.
"Lapsia ei synny, omakotitalot ei mene kaupaksi."
Hyvä idea, ainakin jos valtio maksaa kilometrikorvaukset. Itsellä tulisi 430km/päivä, ja jos korvaus olisi 0,5€/km, saisin 215€ päivässä. Kuukaudessa ihan mukava summa, eli yli 6000€.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse perikunnan osakas ja minulle sopisi hyvin, että perikunnan hallussa oleva omakotitalo myytäisiin ja rahat käytettäisiin vanhempani hoitokotimaksuun. Todella hyvällä tuurilla talosta saattaa ehkä saada 40 tuhatta, mutta ei se kovin pitkäksi aikaa riitä maksuihin.
Ei niitä paikkoja ole nykyistä enempää tulevaisuudessa. Hoitokoteja laitetaan kiinni säästöjen takia.
Hallitus suunnittelee kaikille työttömille aktivointi jaksoa, kun tulee puolitoista vuotta työttömyyttä täyteen eli tarkoittaa työtä työttömyyskorvauksella.
Lisäksi toimeentulotuen työvelvoite näytti menevän käsittelyyn lausuntopalvelussa.
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne -
- Ei tarvitse pappaköörin yksityistä hoitolaitosta perustaa, sillä Kimppa-asuminen on vallan erinomainen vaihtoehto. Kotihoito käy ja omaiset vierailee. Omakotitalossa kynnyksiä matalammaksi ja puutarhaan muutama tuoli. siivouspalvelun voi kanssa ulkoistaa ja avustajan saa kokaamaan.
Tuhat (kirjaimellisesti) kertaa kalliimpaa ankeassa hoitolaitoksessa missä sua hoitaa kuka sattuu vuoroon.
Toimeentulotuen työvelvoite tulee julkisen yksikköihin eli koulut, päiväkodit, museot, taidemuseot, nuorisotalot jne.
Ei työtön saa mitään kilometrikorvaukset, niitä saa vain tes-palkkatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni ( äitini on kuollut,) on suunnitellut ystäviensä kanssa, että säästöillään perustavat ikämiehinä yksityisen hoitokodin heille. Ovat tätä taantumaa jo vuosia katselleet. Heitä on iso sakki, mutta en tietenkään tiedä kuinka realistinen tuollainen on.
Aika paljon saa olla rahaa kun pitää maksaa rakennuksen kulut, työntekijöiden palkat jne -
- Ei tarvitse pappaköörin yksityistä hoitolaitosta perustaa, sillä Kimppa-asuminen on vallan erinomainen vaihtoehto. Kotihoito käy ja omaiset vierailee. Omakotitalossa kynnyksiä matalammaksi ja puutarhaan muutama tuoli. siivouspalvelun voi kanssa ulkoistaa ja avustajan saa kokaamaan.
Tuhat (kirjaimellisesti) kertaa kalliimpaa ankeassa hoitolaitoksessa missä sua hoitaa kuka sattuu vuoroon.
Ei eläkeläinen saa avustajaa. Heille on kotihoidon maksulliset palvelut.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Ei eläkeläiset mitään avustajaa saa.
Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja.
www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…
Erityisesti Murto viittaa siihen, että aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Olisi ollut hyvä kuulla, miten tämä oikeasti käytännössä onnistuu Murron mielestä? Moni, itse mukaanlukien, asun kaukana vanhemmistani. Onko työvoimaviranomaisten näkökulmasta hyväksyttävää, jos irtisanoudun työstäni ja muutan pienelle paikkakunnalle lähelle vanhempiani jotta voin auttaa heitä arjessa? Muuttaessani pienelle 1000 asukkaan korpipaikkakunnan sivukylälle tiedän, että minusta tulee mitä isoimmalla todennäköisyydellä pitkäaikaistyötön. Samoin puolisostani, jos hän muuttaa mukana.
Vanhempia ei voi valtio tai minä pakottaa muuttamaan minua lähelle niin kauan kun heillä on itsemääräämisoikeus.
Samoin vanhempien ainakaan merkittävä taloudellinen tukeminen on aika vaikea nähdä tällaisessa taloudellisessa tilanteessa, jossa Suomi on 90-luvun lamaa vastaavassa ahdingossa, työttömyysluvut korkeat ja ruokajonojen uutisoidaan olevan ennätykselliset.