Saako huostaanotettuna oleva lapsi/nuori hyvät eväät tulevaan työelämään/perhe-elämään? Onko vielä se sääntö, et 21-vuotiaaksi seurataan keh
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt selvästikin jonkun sossumamman/sijaisvanhemman ylpeyttä loukattu. 😂
Minun ylpeyttäni ei loukkaa mutta lasten ja nuorten puolesta harmittaa. Joku oikeasti on kateellinen lapsille.
Sijaisvanhempi
Eikö sun "sijaisvanhempana" pitäs olla pitämässä huolta niistä lapsista/nuorista eikä roikkua täällä??!
No ei täysi- ikäisiä koko aikaa tarvitse vahtia.
Sijaisvanhempi
Sitten olet entinen sijaisvanhempi.
Ihan nykyinen olen
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
122
Mikäli huoltaja/t ei suostu avohuollon sijoitukseen ja lapsen tilanne sen vaatii sosiaalityöntekijän mielestä, muuttuu se kiireelliseksi sijoitukseksi ja pahimmassa tapauksessa huostaanotoksi. Siinä voidaan joutua hakemaan pidempiaikaista ratkaisua myös Hallinto-oikeudesta, joka näissä tapauksissa on siihen, kunnes lapsi 18 vuotta täyttää.
Hyvä, noin se menee. psyk.sh.
Et ole mikään psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on nyt selvästikin jonkun sossumamman/sijaisvanhemman ylpeyttä loukattu. 😂
Minun ylpeyttäni ei loukkaa mutta lasten ja nuorten puolesta harmittaa. Joku oikeasti on kateellinen lapsille.
Sijaisvanhempi
Eikö sun "sijaisvanhempana" pitäs olla pitämässä huolta niistä lapsista/nuorista eikä roikkua täällä??!
Sijaisvanhempi
Ihan nykyinen olen
Sijaisvanhempi
Juurihan sanoit, ettei täysi-ikäisiä tarvitse koko aikaa vahtia. Sen ikäiset ovat jo aikuisia ja muuttaneet omilleen. Kukaan täysipäinen ei sen ikäisenä
enää luonasi majaile, kun ei ole pakko. Elleivät ole vajaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Sijaisvanhempi
Ihan nykyinen olen
Sijaisvanhempi
Juurihan san
Mahdollisuuksia on ja saat itse miettiä lisää. Ehkä minulla on omat täysi- ikäiset lapset kotona ja alaikäiset sijoitetut leirillä, sukulaisten luona tai tukiperheessä. Voisi olla myös täysi- ikäisiä huostaanotettuja, jotka tosiaan haluavat asua vielä täällä kotona. Tai perheen toinen aikuinen huolehtii välillä koko katraasta.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Sijaisvanhempi
Ihan nykyinen
Nyt kyllä ontuu pahasti tuo sinun selitys. Mikäli sinulla on omia lapsia kotona, et ole heille sijaisvanhempi vaan biologinen. Sanoit, ettei täysi-ikäisiä tarvitse koko aikaa vahtia, nyt puhuitkin alaikäisistä. Sijaisvanhemman lapset/nuoret eivät ole tukiperheessä, sehän on sinun tehtäväsi huolehtia heistä. Sinun luonasi ei kukaan täysi-ikäinen halua olla, usko nyt.
Jollakin on ymmärrys hukassa. Lainaaminen on konstikasta täällä, joten teen oman kommentin. Sijaisvanhemmalla on oikeus vapaapäiviin. Sijoitetut voivat vierailla sukulaisten luona. Viimeinen kommentoija ei tiedä haluaako joku asua kotona vielä 18 v täytettyään. Sijaisvanhemmankaan ei tarvitse olla lasten vieressä koko ajan. Ihan tavallista perhe- elämää kun vietetään.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Jollakin on ymmärrys hukassa. Lainaaminen on konstikasta täällä, joten teen oman kommentin. Sijaisvanhemmalla on oikeus vapaapäiviin. Sijoitetut voivat vierailla sukulaisten luona. Viimeinen kommentoija ei tiedä haluaako joku asua kotona vielä 18 v täytettyään. Sijaisvanhemmankaan ei tarvitse olla lasten vieressä koko ajan. Ihan tavallista perhe- elämää kun vietetään.
Sijaisvanhempi
Tainnut helle, tai jokin muu, sekoittaa pääsi.
Jos olet poika ja huostaanotettu, niin ennuste on aika huono onnistua elämässä. Mahdollista se joillekin on, mutta suurin osa ajautuu päihteisiin ja ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Helle vaikuttaa tässä kypsässä iässä ja tällä fysiikalla elimistöön. Pään sisältö kuitenkin toimii kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Helle vaikuttaa tässä kypsässä iässä ja tällä fysiikalla elimistöön. Pään sisältö kuitenkin toimii kuten pitääkin.
Nimimerkki jäi pois, eli sijaisvanhempi tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvoksi jääneet päätyvät tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja heille etsitään uusi huoltaja. Se mitä siitä seuraa riippuu tilanteesta, samoin taloudellinen tuki.
Huostaanotetuista on orpoja vain muutama promille. Suurin osa on niitä joiden vanhemmat ovat syyllistyneet kasvatusvirheisiin tai tehneet jotain muuta mikä on herättänyt huolen, mistä on seurannut se, että lapsi on haettu heiltä pois.
Nuorten kohdalla tuo ei Suomessa enää pidä paikkaansa. Suurin syy nuoruudessa on nuoren päihteidenkäyttö. On myös rikoksiin syyllistymistä, jolloin saatetaan päätyä siihen, ettei nuori voi asua kotonaan. Ystäväni pyysi itse tyttärelleen apua. Oli paha päihderiippuvuus 15-vuotiaana ja oli myös syyllistynyt pahoinpitelyn 14-vuotiaana, päissään, ja alle 15-vuotiaana ei saanut rangaistusta siitä. Ystävä
Ei se päihdeongelma mistään tyhjiöstä synny, etenkään alaikäiselle. Kyllä siinä on aina taustalla jotain.
Nythän näitä on paljon, että mehmutit on pikkasen roomannu hatkalapsia, koska ketään ei huostalassa kiinnosta vttuakaan, eikä kukaan ole vastuussa.
Jännä tosiaan mulle kävi sama noin 17vuotta sitten kun lähdin 20vuotiaana ammattia lukemaan niin tosi moni menehtyi samasta lastenkodista tai vankila se kyllä oli, kalterit ja kaikki valvonta, silloin vielä riisutettiin alasti ja työntekijä tuli kumihanskat kädessä tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Nythän näitä on paljon, että mehmutit on pikkasen roomannu hatkalapsia, koska ketään ei huostalassa kiinnosta vttuakaan, eikä kukaan ole vastuussa.
Ihan sama meininki oli silloin liki 20 vuotta sitten kun olin itse hatkanuori. Tosin groomajat ihan paikallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama meininki oli silloin liki 20 vuotta sitten kun olin itse hatkanuori. Tosin groomajat ihan paikallisia.
Annatko siis asiantuntijakommmentin että mikä mielestäsi mättää eniten?
Se että mehmutit on 20v jäljessä, huostalassa ei kiinnosta vttuakaan vai se ettei kukaan ole vastuussa.
Olen miettinyt. Ei meillä ole ollut ylenmäärin rahaa, ei edes riittävästi aina. Ei ulkomaanmatkoja tai muuta luksusta. Olisivatko lapset saaneet enemmän jossain muualla. Tärkein ajatus, olisiko joku toinen rakastanut ja ymmärtänyt näin paljon. Uskon kyllä rakkauden ja turvallisuuden antaneeni aiheet hyvään elämään.
Sijaisvanhempi
Jälkihuolto on aivan olematonta.