Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettääkö muita omat somepäivitykset? Laittaessa hyvä idea mutta pian kaduttaa.

Vierailija
07.04.2025 |

Yritän olla enemmän esillä ja olen päivitellyt someani. Jaan linkkejä ajankohtaisista asioista, päivitän arjestani kuvia ja mietteitä sekä olen muutenkin aktiivisempi. 

Lähestulkoon poikkeuksetta minua muutaman tunnin päästä kaduttaa ja hävettää, alan ylianalysoimaan ja miettimään jos ihmiset väärinymmärtävät minut, kaikki tuntuu sittenkin vain todella nololta ja poistan päivityksen. Eikä niihin kyllä juuri reagoida ja vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa niin silti se tuntuu vain entistä häpeällisemmältä ja mietin että miksi edes haen ihmisten huomiota. 

Kärsin kyllä myös sosiaalisesta ahdistuksesta ihan todellisessa elämässä ja yleensä hävettää jo kaikki se mitä minä olen sanonut tai tehnyt muutenkin ja myöhemmin facepalmaan itseäni miksi sanoin tai tein niin tai katsoin niin. Olen yrittänyt opetella tästä pois ja juuri tuo on yksi syy myös julkaista omia mielipiteitä tai arkeani jotta altistaisin itseni näkyväksi mutta ei se taida toimia sekään. Vaikka en ole mitään erikoista laittanut someeni niin silti sitä miettii että minua varmaan pidetään kajahtaneena. 

Kellään muulla tällaista? 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tähän loistava ratkaisu jonka itse havaitsin todella toimivaksi. Poistu somesta lopullisesti. Tilit kiinni, sillä selvä. Vapautat itsellesi valtavan määrän energiaa ja ylimääräistä aikaa. Elämä jatkuu ilman somea ihan samalla tavalla. Miksi yrittäisit miellyttää tai esittää jotakin ihmisille joista et edes välttämättä kaikista pidä? Ne ketkä ovat oikeasti tärkeitä voivat pitää yhteyttä muutenkin.

Suosittelen todella lämpimästi, erityisesti koska olet noin epävarma stressaaja. Some vie sinulta enemmän kuin se antaa.

Vierailija
2/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä kännissä somepäivityksiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää muiden jotkut somessa esiintymiset.

Vierailija
4/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En laita someen mitään sellaista minkä takana ei voisi seistä. Ja jos joku tulkitsee asian väärin, niin se on hänen ongelma ei minun.

Vierailija
5/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ap välillä samoja tuntemuksia. Joskus sellaisia kausia, et laitan päivityksen ja otan pois. Nytkin mietin yhtä ruokakuvaa, että pitäiskö ottaa pois, kun siitä tulee mielikuva, että syön tosi epäterveellisesti, vaikka en syö normaalisti niin.

Välillä taas on sellaisia kausia, että laitan jotain someen, jos on sellainen fiilis, enkä juuri mieti, mitä muut ajattelee.

Luulen, että kyse on juuri tuosta näkyväksi tulemisesta. En postaa someen mitään ihmeellistä, joten siitä ei ole kyse.

Vierailija
6/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä kännissä somepäivityksiä

En laita kännissä päivityksiä. En edes käytä alkoholia mutta kieltämättä mietin että porukka ehkä luulee minun olevan kännissä koska joskus nuorempana olen laittanut noloja päivityksiä ollessani humalassa. Nykyään yritän olla vain esillä omana itsenäni mutta ei siitäkään kyllä mitään tule tämän oman epävarmuuteni ja nolouden takia. Ap

Vierailija
7/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tähän loistava ratkaisu jonka itse havaitsin todella toimivaksi. Poistu somesta lopullisesti. Tilit kiinni, sillä selvä. Vapautat itsellesi valtavan määrän energiaa ja ylimääräistä aikaa. Elämä jatkuu ilman somea ihan samalla tavalla. Miksi yrittäisit miellyttää tai esittää jotakin ihmisille joista et edes välttämättä kaikista pidä? Ne ketkä ovat oikeasti tärkeitä voivat pitää yhteyttä muutenkin.

Suosittelen todella lämpimästi, erityisesti koska olet noin epävarma stressaaja. Some vie sinulta enemmän kuin se antaa.

Niinpä. Poistin puhelimesta somen alustat ennen kuin tämän aloituksen tein. Ajattelin että olen nyt jonkin aikaa pois sieltä. Muutenkin on tervettä vähentää puhelimen käyttöä ja keskittyä oikeaan elämään. Ap 

Vierailija
8/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Poistin puhelimesta somen alustat ennen kuin tämän aloituksen tein. Ajattelin että olen nyt jonkin aikaa pois sieltä. Muutenkin on tervettä vähentää puhelimen käyttöä ja keskittyä oikeaan elämään. Ap 

Korvaavana toimintana voit myös pitää "päiväkirjaa", joka ei ole netissä. Sitähän tuo sometus monille on. Harvaa oikeasti kiinnostaa mitä puolitutut syö tai ajattelee. Itselle sillä on enemmän merkitystä.

Vierailija
9/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ap välillä samoja tuntemuksia. Joskus sellaisia kausia, et laitan päivityksen ja otan pois. Nytkin mietin yhtä ruokakuvaa, että pitäiskö ottaa pois, kun siitä tulee mielikuva, että syön tosi epäterveellisesti, vaikka en syö normaalisti niin.

Välillä taas on sellaisia kausia, että laitan jotain someen, jos on sellainen fiilis, enkä juuri mieti, mitä muut ajattelee.

Luulen, että kyse on juuri tuosta näkyväksi tulemisesta. En postaa someen mitään ihmeellistä, joten siitä ei ole kyse.

Kuulostaa tutulta. Paitsi että minulla on lähes aina oli päivitys mikä vain niin olo että ei hitto mitäköhän ne ajattelevat. Pahinta on kun käyvät katsomassa mutta kukaan ei reagoi. Välillä postaan ruokakuvia ja ne näyttävät hyvältä mutta saatan jäädä sitten miettimään että vitsi olisi pitänyt valita toinen lautanen tai eri kuvakulma tms. Tiedostan kyllä senkin että tuskin edes kukaan oikeasti on kiinnostunut eikä kukaan ajattele varmaan juuri mitään. Se vain on sellainen oman pään sisäinen ahdistus ja häpeä. Eikä se kyllä ole tuolla altistamisella kadonnut vaan lisääntynyt. Ap

Vierailija
10/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että tuo nyt on ihan hyvä että lopetan tuon somessa olemisen satunnaiseksi ja jos joskus haluan matkoilta tai muusta ottaa kuvia niin se on ok eikä ne ole noloja. Että ainakin joku tuntuu ok:lta välillä. Entäs sitten oikea elämä? Minua hävettää usein mutta se ehkä liittyy myös seurasta, jos on todella vahvoja persoonia niin menen jo hermostollisesti ylivirittyneeksi ja selviytymistilaan. Tai jos on liikaa ihmisiä samassa tilassa. Silloin on kaikki ainekset voimakkaalle häpeällä ja yritän vain olla näyttämättä ja selvitä, keskustella normaalisti. Silti myöhemmin taas kritisoin itseäni vaikka en tuolle mitään voi. Tämä on tehnyt minut aika yksinäiseksi koska vievät niin paljon energiaa. Niin en tiedä sitten mikä siihen auttaisi. Olen yrittänyt olla välittämättä mutta kyllä se epävarmuus vain kulkee mukana. Jos kuitenkin vertaa vaikka kymmenen vuotta taaksepäin niin olen siihen nähden kyllä todella sosiaalinen ja hyvä keskustelija mutta se sisäinen häpeä on kuitenkin läsnä edelleen. Ap

Vierailija
11/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä asettaminen somessa muiden palautteen armoille tuntuu joskus samalta kuin varoisit koko ajan, ettet saa näpeillesi. En täysin ymmärrä, mistä tuo tunne kumpuaa, mutta luonteeltani olen melko huomaavainen. Somessa koen, että paine hyväksynnän hakemiseen on jatkuvaa: tykkäykset, sydämet ja kommentit toimivat valuuttana, joilla pidetään yllä kaveruutta, usein myös aivan mitättömien päivitysten kohdalla.

Päätin lopettaa somepäivitykset vuosi sitten ja se oli viisas ratkaisu. Olen aina rakastanut valokuvausta ja kiertänyt kameran kanssa, mutta somessa aloin uskoa, että kuvani ovat typeriä ja tylsiä. Kun ajattelee niin tarpeeksi kauan, siihen alkaa uskoa. Kesti puoli vuotta löytää valokuvaus uudelleen sellaisena kuin se oli ennen. Nyt nautin siitä taas, ilman että minun tarvitsee miettiä, julkaisenko kuvia tai mitä niistä mahdollisesti ajatellaan. Tuntuu, että löysin takaisin itseni.

Vierailija
12/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä asettaminen somessa muiden palautteen armoille tuntuu joskus samalta kuin varoisit koko ajan, ettet saa näpeillesi. En täysin ymmärrä, mistä tuo tunne kumpuaa, mutta luonteeltani olen melko huomaavainen. Somessa koen, että paine hyväksynnän hakemiseen on jatkuvaa: tykkäykset, sydämet ja kommentit toimivat valuuttana, joilla pidetään yllä kaveruutta, usein myös aivan mitättömien päivitysten kohdalla.

Päätin lopettaa somepäivitykset vuosi sitten ja se oli viisas ratkaisu. Olen aina rakastanut valokuvausta ja kiertänyt kameran kanssa, mutta somessa aloin uskoa, että kuvani ovat typeriä ja tylsiä. Kun ajattelee niin tarpeeksi kauan, siihen alkaa uskoa. Kesti puoli vuotta löytää valokuvaus uudelleen sellaisena kuin se oli ennen. Nyt nautin siitä taas, ilman että minun tarvitsee miettiä, julkaisenko kuvia tai mitä niistä mahdollisesti ajatellaan. Tuntuu, että löysin takaisin itseni.

Ihana kuulla. Tosi kaunista ja tuo mieleen sen vanhan ajan ennen somea kun ihmiset olivat eri tavalla luovia siinä mitä tekivät. Kyllähän se on ihan selvää että nykyään kaikki menee vähän kuin toisten ehdoilla kun somen kautta itseään ilmaisee. Se määrittelee liikaa vaikka järjellisestihän siinä ei ole mitään tolkkua. On varmasti vapauttavaa kun lopettaa somen. Jo nyt kun poistin vain nuo sovellukset puhelimesta niin helpotti ja tuntuu todella oikealta. 

Minä aloin meinaan jopa tekemään sitä että kuuntelin eri kappaleitakin välillä sillä korvalla että mitkä kuulostaisivat somepäivityksissä hyviltä ja miten se sopii jokaisen korvalle. Sekä otin kuvia joita sitten joskus lisään saadakseni hienon päivityksen aikaiseksi ja kaikkea maalailin mielessäni mitä sitten someen laitan kun teen asian x ja y. Eli ihan naurettavaa. 

On varmasti hyvä päätös nyt vain keskittyä siihen mitä elämää minä haluan elää ja tehdä ilman sitä alituista ajatusta mikä toisten mielestä voisi näyttää hyvältä. Ap

Vierailija
13/13 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta tiedän monta kenen pitäisi hävetä vaikka eivät häpeä.