Saako huostaanotettuna oleva lapsi/nuori hyvät eväät tulevaan työelämään/perhe-elämään? Onko vielä se sääntö, et 21-vuotiaaksi seurataan keh
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.
Mitä tarkoitat sijoituksella ilman huostaanottoa?
Sijoitus kiireellisenä taikka avohuollon tukitoimena. Huostaanotto on eri asia. Psyk.sh.
Kiireellinen sijoitus ei kestä niin pitkään että jälkihuoltoon olisi oikeua.
Sijaisvanhempi
Niin sehän on vuorokausimäärityksellä ja voidaan jatkaa tiettyyn pisteeseen saakka. Voidaan myös tehdä avohuollonpäätös. Valitettavan usein joudutaan päätymään huostaanottoon ja vahvistusta haetaan Hallinto-oikeudesta. Sitä päätöstä ei noin vain pureta.
Avohuollon sijoitus on vapaaehtoinen. Se ei ole yleensä tarkoitettu kuin väliaikaiseksi.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuosta siteerauksesta sijaisvanhempi mieleen se psyk.sh. Molempien pitää päteä.
Minä en päde vaan vastaan ja kerron miten asia menee.
Sijaisvanhempi
Miksi siteeraat? Pelkäätkö, että et tietoinesi olisi uskottava? Kukaan ei tiedä, mistä minun tietomäärä on peräisin, enkä välitä, vaikka kukaan ei uskoisi.
Et ymmärrä mitä siteeraaminen tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvoksi jääneet päätyvät tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja heille etsitään uusi huoltaja. Se mitä siitä seuraa riippuu tilanteesta, samoin taloudellinen tuki.
Huostaanotetuista on orpoja vain muutama promille. Suurin osa on niitä joiden vanhemmat ovat syyllistyneet kasvatusvirheisiin tai tehneet jotain muuta mikä on herättänyt huolen, mistä on seurannut se, että lapsi on haettu heiltä pois.
Nuorten kohdalla tuo ei Suomessa enää pidä paikkaansa. Suurin syy nuoruudessa on nuoren päihteidenkäyttö. On myös rikoksiin syyllistymistä, jolloin saatetaan päätyä siihen, ettei nuori voi asua kotonaan. Ystäväni pyysi itse tyttärelleen apua. Oli paha päihderiippuvuus 15-vuotiaana ja oli myös syyllistynyt pahoinpitelyn 14-vuotiaana, päissään, ja alle 15-vuotiaana ei saanut rangaistusta siitä. Ystäväni sanoi, että hän on kaikkensa yrittänyt, mikään ei auta. Maiseman vaihto joillakin auttaa, entiset pöihdepiirit jää taakse.
122
Mikäli huoltaja/t ei suostu avohuollon sijoitukseen ja lapsen tilanne sen vaatii sosiaalityöntekijän mielestä, muuttuu se kiireelliseksi sijoitukseksi ja pahimmassa tapauksessa huostaanotoksi. Siinä voidaan joutua hakemaan pidempiaikaista ratkaisua myös Hallinto-oikeudesta, joka näissä tapauksissa on siihen, kunnes lapsi 18 vuotta täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä huostaan ottajat ovat perimmältään narsistisia, eivätkä välitä välitä todellisuudessa kuin itsestään, usein huostaan otettu kokee väkivaltaa, tukahduttelua, väkisin tyrkyttämistä ja aivopesua eikä todellinen itse pääse vapaaksi, lopulta ihminen yleensä ajautuu mielisairaalaan, huumeisiin, tai väkivaltaisuuksiin\vankilaan. Ehdottomasti Ei.
Yleensä ovat vain ja ainoastaan rahan perässä. Esimerkiksi tuppukylällä, jossa ei ole työpaikkoja sijaisperheenä toimiminen on tapa saada rahaa. Riippumatta siitä, onko ko. toimintaan lähtevillä minkäänlaisia edellytyksiä hommaan vai ei.
Tämä x 100!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuosta siteerauksesta sijaisvanhempi mieleen se psyk.sh. Molempien pitää päteä.
Minä en päde vaan vastaan ja kerron miten asia menee.
Sijaisvanhempi
Miksi siteeraat? Pelkäätkö, että et tietoinesi olisi uskottava? Kukaan ei tiedä, mistä minun tietomäärä on peräisin, enkä välitä, vaikka kukaan ei uskoisi.
Et ymmärrä mitä siteeraaminen tarkoittaa.
Tarkoittaa ehkä signeerausta, mutta muistaa väärin sanan?
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkihuolto lienee lähinnä (huono) vitsi.
Sittenhän se voidaan lakkauttaa. Kaikki sijoitetut sitten ihan itse elättää itsensä siitä päivästä kun täyttävät 18v. Ilman sossun tukea ja apua, saavat hoitaa asiansa ihan itse.
Jep, lakkautetaan jälkihuolto ja kaikki sijotuksessa olleille nykyisin annetut tukitoimet. Kun niitä ei kerran tarvita.
Lisääntyminen luvanvaraiseksi!
Huostalapsuus ei todellakaan ole toivottava kohtalo kenellekään, se pitää kaikin tavoin pyrkiä minimoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntevia kommentteja ei siis saisi antaa? Turha sitten kysellä asioista mitään. Älä tuhlaa aikaasi koska et tietoa halua. Psyk.sh.
Anteeksi, en kysynyt neuvoja, olen yksi, joka niitä antaa. En vain siteeraa itseäni.
Rohkenen epäillä. Olet vain yksi joutava hapenkuluttaja muiden Kaltaistesi joukossa. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia kuvitelmia. Kerran lapsella oli kallis harrastus ja sossu kyllä maksoi puolet. Oli helpompaa kun se todellisen määrän oikeasti sai lapsen harrastukseen. Nykyisin, jos lapsi haluaisi vaikka soittovälineen, pitää kysyä lasun mielipide. Harkintansa mukaan sossu hyväksyy tai ei. Ilmoittaa summan jonka sisällä täytyy pysyä. Sitten sijaisvanhempi ostaa tuotteen ja toimittaa kuitin sossuun. Sovittu maksu tulee ylimääräisenä kulukorvauksena ja siitä menee vero. Todellista summaa ei siis tule maksuun. Sitten onkin sen vuoden harrastus käsitelty ja joskus tulevaisuudessa voi pyytää uudestaan apua.
Sijaisvanhempi
Mitä höpäjät? Kun ostat lapselle jotain sovitusti sossun kans, tekee sossu siitä harkinnanvaraisen päätöksen, jossa saa sen maksun kuittia vastaan täysimääräisenä. Toki varmasti erojakin on sossujen välillä, mutta meillä näin.
Ei se korvaus ole meidän hyvinvointialueella ainakaan kuin puolet. Se voi olla mitä vaan, vaikka uimakoulu tai salibandy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvoksi jääneet päätyvät tekemisiin sosiaaliviranomaisten kanssa ja heille etsitään uusi huoltaja. Se mitä siitä seuraa riippuu tilanteesta, samoin taloudellinen tuki.
Huostaanotetuista on orpoja vain muutama promille. Suurin osa on niitä joiden vanhemmat ovat syyllistyneet kasvatusvirheisiin tai tehneet jotain muuta mikä on herättänyt huolen, mistä on seurannut se, että lapsi on haettu heiltä pois.
Nuorten kohdalla tuo ei Suomessa enää pidä paikkaansa. Suurin syy nuoruudessa on nuoren päihteidenkäyttö. On myös rikoksiin syyllistymistä, jolloin saatetaan päätyä siihen, ettei nuori voi asua kotonaan. Ystäväni pyysi itse tyttärelleen apua. Oli paha päihderiippuvuus 15-vuotiaana ja oli myös syyllistynyt pahoinpitelyn 14-vuotiaana, päissään, ja alle 15-vuotiaana ei saanut rangaistusta siitä. Ystävä
No miksi tämä ystäväsi ei voinut itse muuttaa lapsen kanssa johonkin eri paikkaan ja tehdä asioita itse, että lapsi pääsisi eroon tästä väärästä porukasta? Tekosyiltä kuulostaa. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntevia kommentteja ei siis saisi antaa? Turha sitten kysellä asioista mitään. Älä tuhlaa aikaasi koska et tietoa halua. Psyk.sh.
Anteeksi, en kysynyt neuvoja, olen yksi, joka niitä antaa. En vain siteeraa itseäni.
Rohkenen epäillä. Olet vain yksi joutava hapenkuluttaja muiden Kaltaistesi joukossa. Psyk.sh.
Älä lähde tuohon. Jatka vaan asialinjalla.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Myöhäistä. Sain pelkkää vittuilua kun komentoin asialinjalla. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Myöhäistä. Sain pelkkää vittuilua kun komentoin asialinjalla. Psyk.sh.
Joo on tullut huomattua.
Vierailija kirjoitti:
122
Mikäli huoltaja/t ei suostu avohuollon sijoitukseen ja lapsen tilanne sen vaatii sosiaalityöntekijän mielestä, muuttuu se kiireelliseksi sijoitukseksi ja pahimmassa tapauksessa huostaanotoksi. Siinä voidaan joutua hakemaan pidempiaikaista ratkaisua myös Hallinto-oikeudesta, joka näissä tapauksissa on siihen, kunnes lapsi 18 vuotta täyttää.
Hyvä, noin se menee. psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.
Sijoitus kiireellisenä taikka avohuollon tukitoimena. Huostaanotto on eri asia. Psyk.sh.
Sijaisvanhempi
Olet taas väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Olet taas väärässä.
Liekö olet oikeasti mikään "sijaisvanhempi", koska et näytä tietävän asioista. Kiireellinen sijoitus voi kestää 30 päivää, jonka jälkeen se voi muuttua huostaanotoksi ja sitten ainakin on oikeus jälkihuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Olet taas väärässä.
Liekö olet oikeasti mikään "sijaisvanhempi", koska et näytä tietävän asioista. Kiireellinen sijoitus voi kestää 30 päivää, jonka jälkeen se voi muuttua huostaanotoksi ja sitten ainakin on oikeus jälkihuoltoon.
Kiireellinen voi kestää enintään 60 vuorokautta. Sen jälkeen ei ole jälkihuoltoon oikeutta. Sitten tietenkin on jos kiireellistä seuraa huostaanotto.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Olet taas väärässä.
Liekö olet oikeasti mikään "sijaisvanhempi", koska et näytä tietävän asioista. Kiireellinen sijoitus voi kestää 30 päivää, jonka jälkeen se voi muuttua huostaan
Kiireellinen sijoitus voi todellakin kestää sen 60 vuorokautta. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Sossulapset pääsee jonojen edelle esimerkiksi asuntohaussa. Saavat myös automaattisesti toimeentulotuen osana jälkihuoltoa. Nuorilla jotka muuttavat vanhempiensa luota omilleen ei ole tätä luksusta.
Ainut mitä laitoslapsena sain oli nyrkki. Se sattuu kun veri valuu pahoinpitelystä.
Hienoa. Sosiaalityöntekijä