Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako huostaanotettuna oleva lapsi/nuori hyvät eväät tulevaan työelämään/perhe-elämään? Onko vielä se sääntö, et 21-vuotiaaksi seurataan keh

Vierailija
26.07.2025 |

itystä sossun kautta?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21 kun täytin niin kävin allekirjoittamassa jonkun lapun. Euroakaan( markkaakaan) en rahaa saanut. Tosin tarkkuri taisi varastaa starttirahani.

Mikä starttiraha??

Itse ainakaan ole tuollaisia saanut, loput itsenäistymisrahat sain jälkihuollon päättyessä eli 21 v.

Vierailija
82/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako oikeasti laitoksessa olleet 30 tonnia? Olin itse huostaanotettuna yli 2v ja sain vain pari tonnia itsenäistymisvaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossulapset pääsee jonojen edelle esimerkiksi asuntohaussa. Saavat myös automaattisesti toimeentulotuen osana jälkihuoltoa. Nuorilla jotka muuttavat vanhempiensa luota omilleen ei ole tätä luksusta.

Ei pääse. Eikä saa automaattisesti toimeentulotukea, kyllä se pitää itse erikseen hakea.

Vierailija
84/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt selvästikin jonkun sossumamman/sijaisvanhemman ylpeyttä loukattu. 😂

Minun ylpeyttäni ei loukkaa mutta lasten ja nuorten puolesta harmittaa. Joku oikeasti on kateellinen lapsille.

Sijaisvanhempi

No se minuakin tässä ketjussa on harmittanut, että joku tuntuu olevan kateellinen jostakin käytännössä täysin olemattomasta jälkihuollosta. Aivan kuin se olisi jotakin kohtuutonta luksusta lapselle, joka joutuu ponnistamaan aivan toisenlaisista lähtökohdista kuin useimmat muut.

Vierailija
85/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sadasta sijoitetusta voi onnistua elämässään. Sama mitkä eväät niille tarjotaan. Kyse on lähinnä geeneistä. 

Jep, sen vuoksi sinullakaan ei koskaan ollut edes toivoa.

Vierailija
86/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.

Se on kerrytettyä varallisuutta, joka koostuu lapsen elatusmaksuista, olikohan 45%/kk. Se summa ei kaikilla ole sama, koska sijoituksen kesto sen määrittää. Maksajana ei tietääkseni ole kela. Varallisuuden kerryttämistä valvoo lapsen asioista vastaava sostt. Sijoituksessa oleva voi olla myös huostaanotettu.

Vierailija
87/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huostaanotettu lapsi saa parhaan mahdollisen kasvatuksen, koska lastenkotien hoitajilla ja sijaisvanhemmilla on velvollisuus noudattaa kasvatussuosituksia 100% ja pidättäytyä kaikesta sellaisesta toiminnasta mikä voisi rikkoa lastenoikeuksia. Jos hoitaja tai sijaisvanhempi syyllistyy johonkin sellaiseen mikä on lasun paikka, niin lapsi otetaan heiltä pois ja sijoitetaan toiseen paikkaan.

Muistetaan Koskelan tapaus ja useat karkumatkoilla raiskatut tytöt. Moni on kanssasi eri mieltä, että lapsia suojeltaisiin huostaanotettuina. Kun lapsi on monen mieleltään sairaan lapsen joukossa lastenkodissa niin seura voi tehdä kaltaisekseen ja lapsi ei saa normaaleita käytösmalleja.

Vierailija
88/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt selvästikin jonkun sossumamman/sijaisvanhemman ylpeyttä loukattu. 😂

Minun ylpeyttäni ei loukkaa mutta lasten ja nuorten puolesta harmittaa. Joku oikeasti on kateellinen lapsille.

Sijaisvanhempi

Eikö sun "sijaisvanhempana" pitäs olla pitämässä huolta niistä lapsista/nuorista eikä roikkua täällä??!

Vierailija
89/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta ja siitä, miten lasta/nuorta kohdellaan. Toki geenit vaikuttaa ja vielä pahempaa, mikäli lapsi tapaa näitä vanhempia, joilla sosiaalinen elämä ei suotavaa.

Vierailija
90/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä huostaan ottajat ovat perimmältään narsistisia, eivätkä välitä välitä todellisuudessa kuin itsestään, usein huostaan otettu kokee väkivaltaa, tukahduttelua, väkisin tyrkyttämistä ja aivopesua eikä todellinen itse pääse vapaaksi, lopulta ihminen yleensä ajautuu mielisairaalaan, huumeisiin, tai väkivaltaisuuksiin\vankilaan. Ehdottomasti Ei.

Yleensä ovat vain ja ainoastaan rahan perässä. Esimerkiksi tuppukylällä, jossa ei ole työpaikkoja sijaisperheenä toimiminen on tapa saada rahaa. Riippumatta siitä, onko ko. toimintaan lähtevillä minkäänlaisia edellytyksiä hommaan vai ei.

Noi perheet tienaa nii huonosti, että ihan oikeita töitä joutuu vanhemmat lisäksi tekemään, lapset ovat ongelma tapauksia yleensä, joten ei ole helppoa työtä. Itse en ikinä lähtisi tuohon hommaan.

Tietämässäni tapauksessa eivät tee mitään muuta työtä. Ja sijoitetuista lapsista maksettavat rahat eivät ole ihan pieniä. Läheskään aina lapset eivät myöskään ole millään tavalla ongelmatapauksia, vaan heidän biologinen vanhempansa voi vain olla esim. sairastumisen myötä kykenemätön huoltajaksi. Ongelmallisempien tapausten sijaisvanhempana toimiminen on varmasti hyvin vaativaa, ja toivottavasti sellaisiksi ryhtyville onkin todella tiukat kriteerit ja valvonta.

Vierailija
91/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi

Eikö sun "sijaisvanhempana" pitäs olla pitämässä huolta niistä lapsista/nuorista eikä roikkua täällä??!

No ei täysi- ikäisiä koko aikaa tarvitse vahtia.

Sijaisvanhempi

Vierailija
92/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.

Se on kerrytettyä varallisuutta, joka koostuu lapsen elatusmaksuista, olikohan 45%/kk. Se summa ei kaikilla ole sama, koska sijoituksen kesto sen määrittää. Maksajana ei tietääkseni ole kela. Varallisuuden kerryttämistä valvoo lapsen asioista vastaava sostt. Sijoituksessa oleva voi olla myös huostaanotettu.

Alapeukuttaja, kerro ihmeessä totuus!

Vierailija
93/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi

No ei täysi- ikäisiä koko aikaa tarvitse vahtia.

Sijaisvanhempi

Sitten olet entinen sijaisvanhempi. 

Vierailija
94/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisperhe ei hirveitä tienaa, oisko 2200€/kk. 3 vuotta maksetaan erityislisää n.600€/kk, nuo on veronalaista tuloa. Tuosta maksetaan lapsen peruskulut. Jotkut saavat myös lapsilisän. Nykyään mikäli lapsella dg ja lääkinnällinen kuntoutus tulee vielä toisen asteen kuntoutustuki 220€ lisäksi. Tuohan on kokonaissumma ajalta 24/7/365. Välttämättä ei löydy lomittajaa.

Perhekoti tienaa keskimäärin 5000€/kk/lapsi. 

Vierailija
95/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saako oikeasti laitoksessa olleet 30 tonnia? Olin itse huostaanotettuna yli 2v ja sain vain pari tonnia itsenäistymisvaroja.

Minä taisin saada 500e. 

Vierailija
96/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen kirjallinen sopimus tehdään? Ketkä todistavat? Biovanhemmat?

Mikä sopimus?

Toimeksiantosopimus tehdään sijaisvanhempien kans. Sen tekee sosiaalityöntekijä ja sijaisvanhempi. Koskee lapsen sijoitusta.

Vierailija
97/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain paketin näkkileipää, vähän käytetyn siteen ja onnittelukortin. Kortti oli kiva, siinä oli kukkia. 

Vierailija
98/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat sijoituksella ilman huostaanottoa?

Parin viikon kiireellinen sijoitus. Sijoitus vuodeksi. Sijoitus määrittelemättömäksi ajaksi. Tapauskohtaista. Huostaanotossa huoltajuus siirtyy. Sijoituksessa huoltajuus pysyy. Aika selvähän tämä.

Huostaanotossa ei huoltajuus siirry! Ei se sulle niin selvää ollutkaan. 

Vierailija
99/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se on siitä lapsesta kiinni minkälaisen elämän rakentaa. 

Vierailija
100/158 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain opastusta siihen kuinka tyhmä äiti on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan