Saako huostaanotettuna oleva lapsi/nuori hyvät eväät tulevaan työelämään/perhe-elämään? Onko vielä se sääntö, et 21-vuotiaaksi seurataan keh
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Sossulapset pääsee jonojen edelle esimerkiksi asuntohaussa. Saavat myös automaattisesti toimeentulotuen osana jälkihuoltoa. Nuorilla jotka muuttavat vanhempiensa luota omilleen ei ole tätä luksusta.
Kyllä he joutuvat usein vuokraamaan yksityiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä huolehditaan, mutta valitettavasti geneettinen perimä on heikkoa ja moni on ehtinyt häiriintyä biologisen vanhemman hoidossa sekä traumatisoitua erosta vanhemmistaan. Siellä on rasitetta heikkolahjaisuuteen, mielenterveysongelmiin, tarkkaavaisuuden häiriöihin, autismiin jne.
Ei huolehdita. Paremmankin perheen jälkikasvulla voisi esiintyä enemmän ongelmia, jos 18-vuotiaana joutuisi täysin omilleen ilman minkäänlaista vanhempien yhteyttä tai tukea.
Sillä perheensä kanssa asuneella ei ole edes jälkihuoltoa tukenaan. Sijoitetulla on.
Riippuu varmaan kaupungista, tai sitten tuo jälkihuolto on uudempi juttu. Tuntemallani henkilöllä ei ainakaan mitään sellaista ollut.
Lakisääteisesti sitä tulee tarjota. Nuori päättää, ottaako vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sijoitetut on joskus niin katkeria?
Kokevat vanhempien hylänneen heidät.
Vierailija kirjoitti:
Moni joutuu muuttamaan vanhempiensa luota ihan ilman mitään tukea. Sijoitetut saavat sossusta tukea, vaikka eivät tunnukaan sitä arvostavan.
Heillä on kuitenki ne vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.
Mitä tarkoitat sijoituksella ilman huostaanottoa?
Sijoitus kiireellisenä taikka avohuollon tukitoimena. Huostaanotto on eri asia. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä huostaan ottajat ovat perimmältään narsistisia, eivätkä välitä välitä todellisuudessa kuin itsestään, usein huostaan otettu kokee väkivaltaa, tukahduttelua, väkisin tyrkyttämistä ja aivopesua eikä todellinen itse pääse vapaaksi, lopulta ihminen yleensä ajautuu mielisairaalaan, huumeisiin, tai väkivaltaisuuksiin\vankilaan. Ehdottomasti Ei.
Yleensä ovat vain ja ainoastaan rahan perässä. Esimerkiksi tuppukylällä, jossa ei ole työpaikkoja sijaisperheenä toimiminen on tapa saada rahaa. Riippumatta siitä, onko ko. toimintaan lähtevillä minkäänlaisia edellytyksiä hommaan vai ei.
Huostaan otetaan sosiaaliviranomaisen toimesta. Ainoa missä sijaisvanhempi astuu kuvioihin on se, kun se huostaanotettu lapsi perheeseen sijoitetaan.
Mulla tulee tuosta siteerauksesta sijaisvanhempi mieleen se psyk.sh. Molempien pitää päteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään huostattuja. Sijoituksia tiedän. Raha-asioista kantsii kysyä Kelasta. Pitkään laitoksessa ollut saa starttirahaa 30 000e.
Sijoitus kiireellisenä taikka avohuollon tukitoimena. Huostaanotto on eri asia. Psyk.sh.
Kiireellinen sijoitus ei kestä niin pitkään että jälkihuoltoon olisi oikeua.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia kuvitelmia. Kerran lapsella oli kallis harrastus ja sossu kyllä maksoi puolet. Oli helpompaa kun se todellisen määrän oikeasti sai lapsen harrastukseen. Nykyisin, jos lapsi haluaisi vaikka soittovälineen, pitää kysyä lasun mielipide. Harkintansa mukaan sossu hyväksyy tai ei. Ilmoittaa summan jonka sisällä täytyy pysyä. Sitten sijaisvanhempi ostaa tuotteen ja toimittaa kuitin sossuun. Sovittu maksu tulee ylimääräisenä kulukorvauksena ja siitä menee vero. Todellista summaa ei siis tule maksuun. Sitten onkin sen vuoden harrastus käsitelty ja joskus tulevaisuudessa voi pyytää uudestaan apua.
Sijaisvanhempi
Mitä höpäjät? Kun ostat lapselle jotain sovitusti sossun kans, tekee sossu siitä harkinnanvaraisen päätöksen, jossa saa sen maksun kuittia vastaan täysimääräisenä. Toki varmasti erojakin on sossujen välillä, mutta meillä näin.
Täällä ei saa.
Sijaisvanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuosta siteerauksesta sijaisvanhempi mieleen se psyk.sh. Molempien pitää päteä.
Asiantuntevia kommentteja ei siis saisi antaa? Turha sitten kysellä asioista mitään. Älä tuhlaa aikaasi koska et tietoa halua. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän se on siitä lapsesta kiinni minkälaisen elämän rakentaa.
Ei kaikilla lapsilla ole siihen eväitä. Tyhjyys jää, kun omilleen muuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en päde vaan vastaan ja kerron miten asia menee.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Totta. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon kiireellinen sijoitus. Sijoitus vuodeksi. Sijoitus määrittelemättömäksi ajaksi. Tapauskohtaista. Huostaanotossa huoltajuus siirtyy. Sijoituksessa huoltajuus pysyy. Aika selvähän tämä.
Huostaanotossa ei huoltajuus siirry! Ei se sulle niin selvää ollutkaan.
Miksi perusjaanan pitää tietää kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Sinut maalitetaan kuten minut mikäli annat faktatietoa. Ole varovainen. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Sinut maalitetaan kuten minut mikäli annat faktatietoa. Ole varovainen. Psyk.sh.
Näin se taitaa olla.
Sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Niin sehän on vuorokausimäärityksellä ja voidaan jatkaa tiettyyn pisteeseen saakka. Voidaan myös tehdä avohuollonpäätös. Valitettavan usein joudutaan päätymään huostaanottoon ja vahvistusta haetaan Hallinto-oikeudesta. Sitä päätöstä ei noin vain pureta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntevia kommentteja ei siis saisi antaa? Turha sitten kysellä asioista mitään. Älä tuhlaa aikaasi koska et tietoa halua. Psyk.sh.
Anteeksi, en kysynyt neuvoja, olen yksi, joka niitä antaa. En vain siteeraa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijaisvanhempi
Miksi siteeraat? Pelkäätkö, että et tietoinesi olisi uskottava? Kukaan ei tiedä, mistä minun tietomäärä on peräisin, enkä välitä, vaikka kukaan ei uskoisi.
Mitä höpäjät? Kun ostat lapselle jotain sovitusti sossun kans, tekee sossu siitä harkinnanvaraisen päätöksen, jossa saa sen maksun kuittia vastaan täysimääräisenä. Toki varmasti erojakin on sossujen välillä, mutta meillä näin.