Miten KOLME voi hukkua?
Onko täällä jo ollut keskustelua siitä?
Tuntuu tosi oudolta.
Kommentit (295)
Eikö jossain netissä lukenut että ne heitteli palloa vedessä ja huusivat sitten englanniksi apua? Jos eivät osanneet uida ja äkkisyvässä palloa heitellessä kaatuivat syvempään veteen?
Vierailija kirjoitti:
"Pojat huusivat apua englanniksi." Kyseessä lienee olleet m a a h a n m u u t t a j a t. Heillä ei ollut uimataitoa, ja joutuivat äkkisyvään. Olivat poijujen ulkopuolella. Surullista, mutta ei ehkä yllättävää.
POJAT HUUSIVAT APUA RUOTSIKSI!
Silminnäkinäjä erehtyi kielestä.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa luki että alueella on vedenalaisia virtauksia, pohja voi muuttua äkkisyväksi ja sää ollut tuulinen. Noilla spekseillä voi hukkua uimataitoinenkin nopeasti.
No ei ole uimataitoinen jos tohon hukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten saa subbilaudan UPPOAMAAN ??? en tajua.
Hukkuvilla ei ollut subbilautaa. Tämä virhe on jo korjattu uutisissa.
3 poikaa oli heittelemässä palloa varoituspoijujen ulkopuolella kun yhtäkkiä hiekka karkasi heidän jalkojen alta. Luulivat siis seisovansa hiekkapohjassa.
Ei se hiekka mihinkään jalan alta hävinnyt, vaan pojat on astuneet syvään kohtaan. Ne tulee ihan yllättäen. Astut tyhjän päälle ja jos et osaa uida, olet heti veden alla.
Pojat heitteli palloa ja siinä liikutaan pallon perässä. Pojat oli poijujen takana ja siellä on syvänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiekkapohja petti. Kalajoen "hiekat" on erilaista maa-ainesta ja voi muuttua nopeasti esim merivirtausten takia. Kalajoen hiekat on perämeren rannalla. Katsokaa karttaa. Maa vain petti ja virtaukset vei. Saattoi olla pitkiä poikia jotka oli kahlanneet kauas.
Nämäkään reppanat ei sitten osanneet uida, mutta merelle piti päästä. Darwin palkinnot on taas jaettu.
Täällä ilmoittautuu taas sankari, joka kuvittelee voivansa uida merivirtaa vastaan ja väsymättä.
Kyllähän 15v täytyy pystyä 100 metriä uimaan vaikka olisi pieni virtauskin. Paitsi tietysti jos ovat näitä e-sport maahisia.
Voitko jo lopettaa. Teet itsestäsi kyllä niin ääliön. Miten surkea täytyy ihmisen olla että elämän ainoa ilo on mädäntyä nettipalstoilla ilakoimassa toisten tuskasta.
Ilakoimassa? Siis surkea juttuhan tämä on, mutta kyllähän 15v terveen suomalaisen nuoren miehen täytyy pystyä tuon verran uimaan ja helposti. Ei ole vielä mikään triathlon-suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Miten oli näitten hukkuneitten uimataidon kanssa?
Tuplasti parempi kuin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa luki että alueella on vedenalaisia virtauksia, pohja voi muuttua äkkisyväksi ja sää ollut tuulinen. Noilla spekseillä voi hukkua uimataitoinenkin nopeasti.
Valtaosa hukkumisista tapahtuu uimataitoisille ihmisille tutulla rannalla lähellä rantaa melko matalassa vedessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pojat huusivat apua englanniksi." Kyseessä lienee olleet m a a h a n m u u t t a j a t. Heillä ei ollut uimataitoa, ja joutuivat äkkisyvään. Olivat poijujen ulkopuolella. Surullista, mutta ei ehkä yllättävää.
Darwin hoitaa homman. Heidän luontaiset ominaisuutensa olisivat sopineet paremmin aavikolle missä taas suomalaiset olisi pulassa.
Yrittäkää jo persut ymmärtää, että kukaan ei asu aavikoilla. Asutus on aina keskittynyt veden ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuomitsijat saisivat nyt pitää suunsa kiinni. Olen itse hyvä uimaan, hyväkuntoinen, vahva, äärimmäisen tietoinen turvallisuussäännöistä enkä ota turhia riskejä. Silti minäkin olen meinannut hukkua mereen kohdassa jossa jalat ottivat maahan. Senttiäkään en päässyt etenemään enkä saanut sanottua tai huudettua mitään. Minuuttia myöhemmin olisin ollut ulapalla tai veden alla, niin kovaa se virtaus nappasi. Ystäväni ansiosta olen hengissä nyt, hän yhtäkkiä tajusi miksi olen hiljainen ja sai kuin saikin nykäistyä minut irti.
Vesi vie jos on viedäkseen.
Uskokaa jo, nyt ei merivirta vienyt.
Pojat löytyi aika rannasta ja ihan olis ollu matalaa lähellä, mutta joutuneet kai syvänteesee ja eivät osanneet uida kun kerran siihen hukkuivat.
Joo merivirta voi viedä, mutta nyt ei ollut kyse siitä.
Tätä hukkumista ei merivirta selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa hukkumisista tapahtuu uimataitoisille ihmisille tutulla rannalla lähellä rantaa melko matalassa vedessä.
Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) kertoo:
Hukkumiset tapahtuvat yleensä ihmiselle vuosikymmenten ajalta tutuissa tilanteissa ja tekemisessä. Toimintaa on jatkettu samalla tavoin esimerkiksi ilman pelastusliivejä, vaikka toimintakyky on huonontunut. Hukkuva on usein tilanteessa yksin.
Humalassa alttius tapaturmille kasvaa. Keskimäärin puolet tapaturmaisesti hukkuneista ovat olleet alkoholin vaikutuksen alaisena.
Veteen liittyvä vaikea tai huono toimintaympäristö aiheuttaa usein vaikeuksia. Ongelmiin saatetaan joutua huonon laiturin, vaikeakulkuisen rannan, kiikkerän veneen tai heikon jään vuoksi. Nämä aiheuttavat odottamatonta veteen joutumista ja vaikeuttavat pelastautumista.
Hukkumisia tapahtuu kaikissa ikäryhmissä, mutta lapset ja ikääntyvät ovat Suomessa erityisiä riskiryhmiä. Hukkuneista yli 80 prosenttia on miehiä.
Kaksi uimataidotonta joutui kohtaan jossa jalat ei yllä pohjaan ja kolmas uimataidoton menee pelastamaan. Hukkuva vetää pinnan alle mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuomitsijat saisivat nyt pitää suunsa kiinni. Olen itse hyvä uimaan, hyväkuntoinen, vahva, äärimmäisen tietoinen turvallisuussäännöistä enkä ota turhia riskejä. Silti minäkin olen meinannut hukkua mereen kohdassa jossa jalat ottivat maahan. Senttiäkään en päässyt etenemään enkä saanut sanottua tai huudettua mitään. Minuuttia myöhemmin olisin ollut ulapalla tai veden alla, niin kovaa se virtaus nappasi. Ystäväni ansiosta olen hengissä nyt, hän yhtäkkiä tajusi miksi olen hiljainen ja sai kuin saikin nykäistyä minut irti.
Vesi vie jos on viedäkseen.
Uskokaa jo, nyt ei merivirta vienyt.
Pojat löytyi aika rannasta ja ihan olis ollu matalaa lähellä, mutta joutuneet kai syvänteesee ja eivät osanneet uida kun kerran siihen hukkuivat.
Joo merivirta voi viedä, mutta nyt ei ollut kyse siitä.
Tätä hukkumista
Idiootti! Merivirtaa seuraa aina paluuvirta, yksinkertaista maantiedettä. Usein vesistöissä hukkuneet vesi kuljettaa takaisin rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelee vedessä, yhtäkkiä tulee äkkisyvä kohta, humpsahtaa veden alle, vetää keuhkot täyteen vettä, hukkuu.
Miksi nää ketjut tulee täyteen r*sismia? Nimitellään sanoilla tai kiertoilmaisuilla, jotka ei ole todellakaan hyväksyttäviä. Menee vaan ketjut lopulta poistoon...
Kolme uimataidotonta 15-vuotiasta kantista yhdessä olisi melkoinen ihmeellisyys.
"Uimataitoinenkin hukkuu, jos vesi niin päättää"
Joo varmaan jossain keskellä merta, mutta nämä pojat hukkui lähes rantaan, jossa pelastamaan menneen tytön mukaan oli vettä noin 1,6m syvyydeltä ja matalikkoa, jossa vettä 10 senttiä ihan vieressä.
Nuo pojat oli aika rannassa. Ihmeteltiin, miksi poikia etsitään rannan tuntumassa,jos kerran olivat hiutaleet apua merellä, mutta siitähän nuo kaksi löytyivät
Ei tuohon näissä olosuhteissa uimataitoinen hukkuisi,saatikka kolme uimataitoista.
Olin kerran Kalajoella uimassa. Päärannasta katsottuna oikealla puolella kahlasin aika kauas. Yht'äkkiä tuli äkkisyvä, siis yhdellä askeleella humsahdin syvään. Siinä kohdassa oli kauhea veto ja säikähdin tosissaan. Luulin, et hukun. Olin tuolloin 25-vuotias ja kuntoni oli hyvä. Koulussa liikuntanumeroni oli aina10. Jos sama paikka, en ole yllättynyt. Yllättynyt olen siitä, että harvoin siellä kukaan hukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne olleet suppilaudalla, pelastamista yrittänyt otti sellaisen avukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkuvilla ei ollut subbilautaa. Tämä virhe on jo korjattu uutisissa.
3 poikaa oli heittelemässä palloa varoituspoijujen ulkopuolella kun yhtäkkiä hiekka karkasi heidän jalkojen alta. Luulivat siis seisovansa hiekkapohjassa.
Ei se hiekka mihinkään jalan alta hävinnyt, vaan pojat on astuneet syvään kohtaan. Ne tulee ihan yllättäen. Astut tyhjän päälle ja jos et osaa uida, olet heti veden alla.
Pojat heitteli palloa ja siinä liikutaan pallon perässä. Pojat oli poijujen takana ja siellä on syvänteitä.
Siellä oli paljon ihmisiä poijujenkin takana uimassa, eivätkä äkkisyvät kohdat ei ole ongelma uimataitoiselle.
Jos uimataito on kehno, pitäisi pysyä matalassa rantavedessä. Ehkä viestintä maahanmuuttajille pitäisi olla ensisijaisesti sitä, ettei veteen mennä jos uimataitoa ei ole? Eli uimataidottomilta kielletty. Nyt on puhuttu vain siitä, että uimataitoa pitäisi kehittää. Se on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää olisi pysyä pois ainakin luonnonvesistä niin kauan kun uimataitoa ei ole.
Ei Kalajoella 100 metrin päästä rannasta.