Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on autismikirjolla. Eniten ärsyttää itsekeskeisyys.

Vierailija
26.07.2025 |

Siis muuten fiksu ja taiteellisesti lahjakas 18 vuotias tyyppi, mutta aina vain ensin ajattelee itseään. Esim.lomareissulla pitäisi mennä hänen mieltymystrn mukaan, sisarusten mielipiteillä ei hänelle mitään arvoa.

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ettei täällä kukaan muukaan saa aina tahtoaan läpi. Että kompromisseilla eletään.

Juuri tämä. Häneltä puuttuu kyky hahmottaa tilanteita, joten ne pitää kertoa hänelle.

Hän ei aisti muiden tunteita, joten hänelle pitää kertoa, että muille tulee paha mieli, jos kaikki tehdään vain yhden ehdoilla.

Itse olen autisti, ja minua ärsyttää se, että ihmiset eivät kerro asioita, ja sitten suuttuvat, kun minä en arvaa, mitä he ajattelevat.

Paras olisi lomareissuilla pitää selkeitä palavereja, joissa jokainen saisi sanoa mitä haluaa tehdä, ja yhdessä sovittaisi, mitä tehdään.

Autismiin ei kuulu minäkeskeisyys, mutta siihen kuuluu se, että pää ei kestä, jos suunnitelmia tehdään ja muutetaan lennossa.

Vierailija
162/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla on yksi kolmesta lapsesta kirkolla. Hän on kaikista epäitsekkäin ja uhrautuvin. Ei se kaikki luonne kirjolla olosta johdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että joustaminen on vaikeaa. Itse sen opin, koska sitä naisilta edellytetään, mutta vietän paljon aikaa yksin, koska joustaminen on uuvuttavaa. Omat tavat ja rutiinit on mulle tärkeitä. 

Vierailija
164/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toivoa on! Minun poikani on myös autistinen. Hän oli todella itsekeskeinen teini ja juuri 18 vuotiaana mielestäni kakkein hankalimmillaan. Sittemmin hän on kasvanut paljon henkisesti ja nyt 21 -vuotiaana oikein huomaavainen ja empaattinen nuori mies.  Pleikkarit jäivät ja tilalle tuli kaikenlainen itsensä kehittäminen. Toivottavasti teillä menee samoin! Tsemppiä.

Vierailija
165/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että joustaminen on vaikeaa. Itse sen opin, koska sitä naisilta edellytetään, mutta vietän paljon aikaa yksin, koska joustaminen on uuvuttavaa. Omat tavat ja rutiinit on mulle tärkeitä. 

Kyllä minäkin osaan joustaa, mutta en enää halua. Joustin aikani, ja nyt eläkkeellä en todellakaan jousta - miksi ihmeessä joustaisin? Minä en kaipaa muiden ihmisten seuraa, enkä tarvitse heiltä mitään. Ei ole tarvetta kompromisseihin, eikä kenenkään tarvitse sietää *vaikeuttani*. Tilannehan on täysin win-win. Sellainen pysyvä joustaminen, josta saisin jotakin iloa, ei minuun koskaan tarttunut. Tämän kun sitten täräytti päin näköä neuvojille, niin voi sitä loukkaantumisen määrää, koska Kyllähän Kaikkien Pitää. News flash: ei pidä. 

Vierailija
166/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata se kersasi opeta käytöstavoille ja ottamaan muut huomioon.

Vierailija
167/168 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi autisminkirjolaista ja ovat todella erilaisia. Poika ajaa itseään loppuun kun on liian empaattinen ja hoivaa kaikkia läheisiään ja ajattelee muiden hyvinvointia eikä itseään. Häntä olen yrittänyt kasvattaa itsekeskeisemmäksi koska on helposti hyväksikäytettävissä. Tyttö on taas juuri päinvastainen tapaus ja hänelle yritän opettaa muiden huomioon ottamista. 

Vierailija
168/168 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse olla millään kirjolla, ihan tavalliset ihmisetkin on hirvittävän itsekeskeisiä, erityisesti miehet. En ymmärrä yhtään miten keski-ikäinenkin voi olla aina vaan minä nämä, minä sitä, minä tätä, minun tarpeet ja menot vailla suorastaan minkäänlaista kykyä ajatella asioita toisten näkökulmasta. Joskus kun hän puhuu työasioistakin, joudun sanomaan hänelle että no sinunn pitää ottaa huomioon aikatauluissasi muutkin, sun pitää ymmärtää että ilmoitat ajoissa jotta muut tietää mitä tapahtuu, et voi vaan mennä sinne xxx paikkaan koska muiden on valmistauduttava nehän voi olla jossain muualla ei ne sinua siellä odota kädet ristissä. Siis neuvon häntä kuin pientä lasta kerta toisen jälkeen koska hän ei ajattele asioita kuin omasta vinkkelistä. Ihan v...n ärsyttävää aikuiselta mieheltä. Ei hän sitä ilkeyttään tee, hän ei vaan ajattele muita kuin omia juttuja/tekemisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän