Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on autismikirjolla. Eniten ärsyttää itsekeskeisyys.

Vierailija
26.07.2025 |

Siis muuten fiksu ja taiteellisesti lahjakas 18 vuotias tyyppi, mutta aina vain ensin ajattelee itseään. Esim.lomareissulla pitäisi mennä hänen mieltymystrn mukaan, sisarusten mielipiteillä ei hänelle mitään arvoa.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on kaksi kirjolaista. Periytyy isän puolelta, jonka tajusin liian myöhään (isä itse ei ole silmiinpistävän outo). 

Rakastan lapsiani, mutta inhoan noita autismipiirteitään. Ne tekevät muuten kivoista lapsista itsekeskeisiä huomauttelijoita, joiden on äärimmäisen vaikea hyväksyä olevansa joskus väärässä. Toinen kimittää itseriittoisella äänellä, toinen sättii pienistäkin virheistä ja poikkeuksista.

Esim. tulin kerran sairaaksi sillä aikaa kun toinen lapsista oli poissa kotoa. En saanut alas mitään muuta kuin pari vanukasta, joita olin ostanut toiselle lapselle. Ne helpottivat myös kurkun poltetta. Kun tämä lapsi kotiutui, sanoin syöneeni osan vanukkaista sairauteni takia ja että ostaisin hänelle kyllä uudet niiden tilalle. Lapsi huomautteli koko loppupäivän muutaman vanukkaan syömisestä ("aika paljon kyllä söit"). Joustoa muiden puolesta löytyy hyvin vähän kummaltakaan. Samoin jos joku perheestä sairast

Ei vaikuta yhtään autismikirjoon liittyvältä. Ovatko älyllisesti kehitysvammaisia?

Vierailija
122/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittääkö joku, etteivät autistit manipuloi? Bullhittiä!

Olen töissä autistien päivätoiminnassa, ja siellä oli taannoin nuori mies, joka tunsi rakastuneena toiseen asiakkaaseen. 

Tämä toinen oli luonteeltaan pehmeä ja mukautuva, ei oikein hahmottanut omia rajojaan niin fyysisesti kuin henkisestikään.

Häneen ihastunut miespuolinen henkilö alkoi käyttäytyä omistavasti ja lopulta myös lähennellä tätä tyttöä.

Kun huomasimme, mitä tapahtui ja puutuimme siihen, mies raivostui. Kuulemma puutuimme hänen oikeuksiinsa.

Ei siis ymmärtänyt, että hänen oikeutensa ei ole lähennellä toista ihmistä, eikä tämä toinen ymmärtänyt, että hänen rajojaan ei kunnioitettu.

Tuo on ihan yleistä kakilla kehitysvammaisilla, ei se liity autismiin. Pitää opettaa, mitkä on oikeudet ja velvollisuudet. Ja miten on sopivaa käyttäytyä rakastuneena. Saako toista esim. suudella ja millaisessa tilanteessa. Tai miten vetää omat rajat. Se on ihan sama, oletko töissä asumispalveluissa, päivätoiminnassa vai koulussa, niin kehitysvammaiset ihmiset tarvitsevat ohjausta suhteissa toisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä kasvatuksella tuosta olisi päässyt.

Ei pääse, lupaan tämän. Autismin kirjoilla oleva on kuin jumiutunut levysoitin, siihen ei auta kasvatus ei lempeä, eikä kova, ei siinä määrin mitä ulkopuoliset kuvittelevat.

-eri

Tämän takia pelkään kertoa kenellekään autismistani. Kumma kyllä, kukaan ei ole sanonut että olisin itsekäs tai jotenkin erityisen vaikea ihminen. 

Ei tällaista ole sosiaalisesti hyväksyttävää sanoa ääneen. Ihmiset vain välttelevät itsekkäitä ja hankalia tyyppejä.

Vierailija
124/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain autismin kirjolla oleva voi ajatella, että ei voi olla itsekäs tai hankala, koska kullan ei ole sanonut hänelle, että hän on itsekäs tai hankala 

Vierailija
125/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ratkaisu on? Jättää autistin toiveet huomiotta? Mennä lomalle ilman autistia, koska koko loma on joka tapauksessa autistin mielestä jäätävää shittiä? Vääntää ratakiskosta termiä kompromissi, joka on autistin mieslestä kiusaamista? Jotakin muuta, mitä?

Toimiva ratkaisu näyttää varmasti jokaisessa perheessä erilaiselta. Ehkä jonkun ulkopuolisen avun pyytäminen voisi olla hyvä alku? Neutraalilla maaperällä on joskus helpompi keskustella. 

Ei se ulkopuolinen apu mitään auta. Autisti ei vain näe sinun pointtiasi, eikä rupea sitä näkemään, vaikka kuinka keskustelisit. Ei väreistä keskusteleminen värisokean henkilön kanssakaan saa häntä näkemään värejä niinkuin sinä, vaikka ulkopuolinen miten hyvin keskustelua johtaisi. Autisti voi kyllä oppia peittämään ajatuksensa, niinkuin täs

Emmeköhän me autistitkin ole ihan yksilöitä. 

Vierailija
126/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä autistien päivätoiminnassa, ja siellä oli taannoin nuori mies, joka tunsi rakastuneena toiseen asiakkaaseen. 

Tämä toinen oli luonteeltaan pehmeä ja mukautuva, ei oikein hahmottanut omia rajojaan niin fyysisesti kuin henkisestikään.

Häneen ihastunut miespuolinen henkilö alkoi käyttäytyä omistavasti ja lopulta myös lähennellä tätä tyttöä.

Kun huomasimme, mitä tapahtui ja puutuimme siihen, mies raivostui. Kuulemma puutuimme hänen oikeuksiinsa.

Ei siis ymmärtänyt, että hänen oikeutensa ei ole lähennellä toista ihmistä, eikä tämä toinen ymmärtänyt, että hänen rajojaan ei kunnioitettu.

Tuo on ihan yleistä kakilla kehitysvammaisilla, ei se liity autismiin. Pitää opettaa, mitkä on oikeudet ja velvollisuudet. Ja miten on sopivaa käyttäytyä rak

Tämä.

Vierailija
127/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain autismin kirjolla oleva voi ajatella, että ei voi olla itsekäs tai hankala, koska kullan ei ole sanonut hänelle, että hän on itsekäs tai hankala 

Aha. Melkoisia tulkintoja teet. No minä nyt en ole tässä keskustelussa tuomitsemassa muita, ja sosiaalisten suhteiden määrä sekä laatu on mulla ihan keskiverto. 

Vierailija
128/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#123 ei minulta. Minä kerron

Aspergeristani.

Läheisrinkini kanssa sulava

keskinäinen ymmärrys.

Syvä kiitollisuus älykkäistä

sekä tunneälykkäistä läheisistäni,

jotka pysyneet mukanani Savonkin

koettelemusvuodet. 

Vierailija
129/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on kaksi kirjolaista. Periytyy isän puolelta, jonka tajusin liian myöhään (isä itse ei ole silmiinpistävän outo). 

Rakastan lapsiani, mutta inhoan noita autismipiirteitään. Ne tekevät muuten kivoista lapsista itsekeskeisiä huomauttelijoita, joiden on äärimmäisen vaikea hyväksyä olevansa joskus väärässä. Toinen kimittää itseriittoisella äänellä, toinen sättii pienistäkin virheistä ja poikkeuksista.

Esim. tulin kerran sairaaksi sillä aikaa kun toinen lapsista oli poissa kotoa. En saanut alas mitään muuta kuin pari vanukasta, joita olin ostanut toiselle lapselle. Ne helpottivat myös kurkun poltetta. Kun tämä lapsi kotiutui, sanoin syöneeni osan vanukkaista sairauteni takia ja että ostaisin hänelle kyllä uudet niiden tilalle. Lapsi huomautteli koko loppupäivän muutaman vanukkaan syömisestä ("aika paljon kyllä söit"). Joustoa muiden puolesta löytyy hyvin väh

Autismiin liittyy tosiaan toisinaan älyllinen kehitysvamma. Tuntuu että monet vähän suolaavat autisteja kertomalla älyllisesti kehitysvammaisista läheisistään, joiden huonoa käyttäytymistä selittävät autismilla. 

Vierailija
130/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Ikäihminen, ei 'iläihminen'.

Hurjan nopeasti kirjoitan..

Joo, näppäimistösi on ihan liekeissä.

Vierailija
131/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeriin nimenomaan ei liity älyllinen

kehitysvaje/vamma;

muihin autismikirjon muotoihin voi liittyä 

huomattavissakin määrin. 

Vierailija
132/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan yleistä kakilla kehitysvammaisilla, ei se liity autismiin. Pitää opettaa, mitkä on oikeudet ja v

Kehitysvammaisista n50% on autistisia.

Vierailija
133/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun ope täällä. Autismin kirjo ja asperger ovat paperilta tuttuja, mutta käytännössä vieraita. En usko että osaan huomioida tai ehdin niin kuin pitäisi oppitunneilla. Olen vaan luonut oppitunneille tosi vahvan ja yleensä toistuvan opettajajohtoisen opetuksen. Se kaiketi luo heille turvaa.

Vierailija
134/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kehitysvaje/vamma;

huomattavissakin määrin. 

Kyllä on älyllisesti kehitysvammaisia, joilla on lisäksi asperger. 

Vierailija
135/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun ope täällä. Autismin kirjo ja asperger ovat paperilta tuttuja, mutta käytännössä vieraita. En usko että osaan huomioida tai ehdin niin kuin pitäisi oppitunneilla. Olen vaan luonut oppitunneille tosi vahvan ja yleensä toistuvan opettajajohtoisen opetuksen. Se kaiketi luo heille turvaa.

Hyvä! Niin se on, ja kyllä tuosta hyötyvät ihan kaikki muutkin oppilaat. 

Vierailija
136/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun tarvitsekaan jos he pärjäävät perusopetuksessa. Minä olin kaikki opintoni yliopistoa ja AMK:ta myöten täysin normaalissa opetuksessa. 

Vierailija
137/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kehitysvaje/vamma;

huomattavissakin määrin. 

Aspergerin oireyhtymä kuului aiemmin autismikirjon häiriöihin, ja sen keskeisiä piirteitä olivat:

-Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet

-Rajoittuneet ja toistuvat kiinnostuksen kohteet

-Hyvä tai normaali puheenkehitys

-Normaali tai keskimääräistä korkeampi älykkyys

Vuodesta 2013 alkaen Asperger ei ole enää erillinen diagnoosi, vaan kuuluu autismikirjon häiriöön (ASD), jossa oireiden vaikeusaste vaihtelee yksilöllisesti.

Vierailija
138/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kehitysvaje/vamma;

huomattavissakin määrin. 

Aspergerin oireyhtymä kuului aiemmin autismikirjon häiriöihin, ja sen keskeisiä piirteitä olivat:

-Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet

-Rajoittuneet ja toistuvat kiinnostuksen kohteet

-Hyvä tai normaali puheenkehitys

-Normaali tai keskimääräistä korkeampi älykkyys

Vuodesta 2013 alkaen Asperger ei ole enää erillinen diagnoosi, vaan kuuluu autismikirjon häiriöön (ASD), jossa oireiden vaikeusaste vaihtelee yksilöllisesti.

Minulle teetettiin diagnosoinnin yhteydessä älykkyystestit (WAIS), ja neurolla korostettiin, ettei Aspergeria diagnosoida alhaisilla älykkyyspisteillä. Tämä toki ennen autismikirjoon siirtymistä.

Vierailija
139/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppo syntyä autistiseksi.

Osa varmaan jää siihen lapsuuden minäkeskeiseen kehitystasoon lopun elämäkseen.

Vierailija
140/168 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo ei estä kasvatusta eikä sietämään sitä ettei saa mitä haluaa. Itse olet jättänyt kasvattamatta. Meillä on vanhimmalla lapsella myös, mutta ei ole itsekäs kun on lapsesta oppinut ettei saa aina mitä haluaa eikä aina ole kivaa vain siksi ettei saisi raivaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän