Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?

Vierailija
25.07.2025 |

Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.

Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.

Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.

Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.

En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.

Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.

Kommentit (610)

Vierailija
161/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Psykoterapia ei ole koskaan helppoa, mutta sinne mennäkseen tulisi voinnin olla riittävän vakaa."

Tuossa yksi opinkappale, jota on opittu toistelemaan. Sen voisi myös suomentaa näin: jos yrittäjä epäonnistuu, syy on asiakkaassa. Mitä tehdään niille asiakkaille, joiden vointi ei ole "riittävän vakaa"? Lääkitään siihen kuntoon, että kuola valuu?

Esim. jos ihminen alkaa saada paniikkikohtauksia ja ahdistuu niistä(kin), eikö järkevämpää ole opettaa ihminen rauhoittumaan ja hallitsemaan fyysisiä reaktioitaan? Sen voi oppia nopeastikin. Nyt sen sijaan annetaan ymmärtää, että tila on pysyvä ja ainoa tapa toimia, on repiä kolme vuotta ihmisen lapsuutta rikki. Jos tästä ei selviä "vointi ei ole riittävän vakaa".

Se on kyllä juuri näin. Ikinä ei ole vielä syy mihinkään ollut terapiassa tai terapeutissa.

Ja tämän muiden syyttelyn oppivat asiakkaatkin siellä terapiassa.

Vierailija
162/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun terapeutti näytti vaan jotain papereita kansiostaan ja näytti käyriä, miten asia voi mennä ja sen jälkeen hän halasi ja istunto oli siin, kysyi vaan, miten olet voinut, onko kotona minkälaista ja mene vaikka luontoretkelle ja halaile puita. Voi saatanan perkeleen jumalauta, ei muuta.

Ei sentään niin paha kuin: "Äitisi on hirvein ihminen kenestä olen ikinä kuullut ja pahin asia mitä voisi tapahtua on, että sinusta tulee hänen kaltaisensa. Sinulla on tosi huono tukiverkko ja heidän kuuluisi maksaa kaikki kulusi, pyydä heiltä rahaa. Sinun kannattaisi katkaista välit siskoosi ja erota miehestäsi. Oletko jo liittynyt tinderiin ja pyytänyt miehiä kahville? Muistathan hymyillä miehille ruokakaupassa ja kirjastossa! Kuinka paljon rahaa sinulla on pankkitilillä?"tuskinpa 

Olet selvästi terapian tarpeessa. Netissä valehtelu ei ole normaalia 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arvioiden mukaan vain 1020 % ihmisistä tekee syvää, kriittistä itsetutkiskelua ainakin jossain vaiheessa elämässään.

Todennäköisesti suurin osa ihmisistä toimii käytännön ohjaamana, ja vain osa hakee aktiivisesti itseymmärrystä, reflektiota ja kasvua."

Hmm...

Vierailija
164/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Psykoterapia ei ole koskaan helppoa, mutta sinne mennäkseen tulisi voinnin olla riittävän vakaa."

Tuossa yksi opinkappale, jota on opittu toistelemaan. Sen voisi myös suomentaa näin: jos yrittäjä epäonnistuu, syy on asiakkaassa. Mitä tehdään niille asiakkaille, joiden vointi ei ole "riittävän vakaa"? Lääkitään siihen kuntoon, että kuola valuu?

Esim. jos ihminen alkaa saada paniikkikohtauksia ja ahdistuu niistä(kin), eikö järkevämpää ole opettaa ihminen rauhoittumaan ja hallitsemaan fyysisiä reaktioitaan? Sen voi oppia nopeastikin. Nyt sen sijaan annetaan ymmärtää, että tila on pysyvä ja ainoa tapa toimia, on repiä kolme vuotta ihmisen lapsuutta rikki. Jos tästä ei selviä "vointi ei ole riittävän vakaa".

Pakko komtoido edes tähän. Että jos et osaa ahdistuksenssäätelytaitoja vielä, sinun ei kuuluisi mennä psykoterapiaan. Ne on juuri niitä asioit

Miten ihmeessä seuranta voisi opettaa ahdistuksensäätelytaitoja?

Eli asiakkaan pitäisi pystyä ensin parantamaan itse itsensä. Sen jälkeen terapiaan jota ei enää tarvitse . 

Vierailija
165/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi terapia on kyllä vaikea laji. Monesti hoitoon hakeutuu ihmisiä kenellä on isoja ongelmia jossain elämän alalla. Mutta eivät kuitenkaan pysty myöntämään että näin on. Jyyrisyiden etsiminen on mielettömän vaikeaa jos asiakas suojelee itseään eikä puhu totta. Tai ei kykene puhumaan oikein mitään.

No tämän tietävät sen hoitoon hakeutuneen läheiset ja työkaverit. Sinulta ammattilaisena odotetaan ammattitaitoa purkaa ne suojamuurit ja päästä sinne juurisyihin.

Jos se olisi helppoa, niin hoitoon hakeutuneen työkaverit olisivat jo palauttaneet hänet maan pinnalle ja takoneet järkeä päähän. Mutta koska se ei ole helppoa, niin tarvitaan ammattilaista, joka osaa enemmän kuin ne tavalliset työkaverit.

Jos ammattilainen ei osaa enempää kuin työkaverit, niin mihin ammattilaista edes tarvitaan?

Vierailija
166/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemus etäterapiasta. Terapeutti laittoi minut tekemään jonkun harjoituksen (siinä piti olla silmät kiinni). Kun olin tehnyt harjoituksen ja avasin silmät, terapeutti naureskeli kameraan jolloin oli pakko kysyä, nauroitko juuri minulle? 

Kauheaa. Mitä se siihen sanoi?

Vierailija
167/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut ajatus, että monet ihmiset ovat ajatelleet saavansa aika lyhyistä opinnoista ponnahduslaudan parempiin tuloihin. Terapia on vastuullista ja vaikeaa työtä. Hyvin harvasta taitaa olla siihen. Koulutus ei takaa mitään. 

Olen täysin sasamaa mieltä. Psykoterapeuttiopinnot ovat kuitenkin vain lyhyt täydennyskoulutus.

Ovatko neljän vuoden opinnot yliopistossa mielestäsi lyhyt täydennyskoulutus? Vai tarkoitatko lyhytterapiaa, joka on noin vuoden? 

Vierailija
168/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa terapeutiksi opiskellaan mm. sairaanhoitajan pohjalta. Järkytyin, kun sain tietää tästä: sairaanhoitajan tasoinen ihminen ei ole mielestäni mitenkään pätevä näinkin herkkyyttä ja lahjakkuutta vaativaan hommaan! Ei, kyllä mielestäni pitäisi pohjalla olla jotain muutakin. Terapeutilla on valta rakentaa tai rikkoa ihminen; hän voi olla monelle ainoa toistuva ihmiskontakti vuosien ajan. Antaisitko oman elämäsi entisen sairaanhoitajan käsiin? 

Kyllä kiitos. Sairaanhoitaja (mielenterveyteen erikoistunut ja pitkä työkokemuksen omaava) taustainen psykoterapeutti on ollut paras. Psykologitaustaisesta on kokemus liian teoreettisena ja ihan pihalla oli. Huh. 

Näitä ei voi oikein lokeroida taustakoulutuksen perusteella. 

Vierailija
169/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tuomitsen koko ammattikunnan jos yksi ihminen on pyllystä. Esimerkiksi kaikkien prismojen asiakaspalvelijat ovat sylkykuppejani koska yksi ei moikannut minua kun tulin kauppaan >:(

Minua kohdeltiin huonosti joten nyt voin olla syystäkin vihainen, ei kiinnosta syyt taustalla, olen niin reflektoiva ihminen ja hyvä juuri näin. Vaadin myös kaiken palvelun nykyään ruotsiksi.

Vierailija
170/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun terapeutti näytti vaan jotain papereita kansiostaan ja näytti käyriä, miten asia voi mennä ja sen jälkeen hän halasi ja istunto oli siin, kysyi vaan, miten olet voinut, onko kotona minkälaista ja mene vaikka luontoretkelle ja halaile puita. Voi saatanan perkeleen jumalauta, ei muuta.

Ei sentään niin paha kuin: "Äitisi on hirvein ihminen kenestä olen ikinä kuullut ja pahin asia mitä voisi tapahtua on, että sinusta tulee hänen kaltaisensa. Sinulla on tosi huono tukiverkko ja heidän kuuluisi maksaa kaikki kulusi, pyydä heiltä rahaa. Sinun kannattaisi katkaista välit siskoosi ja erota miehestäsi. Oletko jo liittynyt tinderiin ja pyytänyt miehiä kahville? Muistathan hymyillä miehille ruokakaupassa ja kirjastossa! Kuinka paljon ra

Olet selvästi terapian tarpeessa. Netissä valehtelu ei ole normaalia (T. terapeutti?)

Tuon kokemuksen jälkeen opin olla kuuntelematta ketään ja tehdä itse kaikki päätökset. Ei ole ketään kaikkitietävää auktoriteettiä vaan me kaikki täällä yhtälailla koitetaan keksiä ratkaisuja elämän varrella ja ollaan vastuussa siitä mitä tapahtuu. 

Vierailija
171/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut ajatus, että monet ihmiset ovat ajatelleet saavansa aika lyhyistä opinnoista ponnahduslaudan parempiin tuloihin. Terapia on vastuullista ja vaikeaa työtä. Hyvin harvasta taitaa olla siihen. Koulutus ei takaa mitään. 

Olen täysin sasamaa mieltä. Psykoterapeuttiopinnot ovat kuitenkin vain lyhyt täydennyskoulutus.

Ovatko neljän vuoden opinnot yliopistossa mielestäsi lyhyt täydennyskoulutus? Vai tarkoitatko lyhytterapiaa, joka on noin vuoden? 

Jep vuosien kokemus töistä jos olet sairaanhoitaja tai vuosien koulutus yliopistossa sekä töissä jos olet psykologi/lääkäri. + 3-4 vuoden psykoterapiakoulutus. Eihän se nyt riitä mihinkään. 

Vierailija
172/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep vuosien kokemus töistä jos olet sairaanhoitaja tai vuosien koulutus yliopistossa sekä töissä jos olet psykologi/lääkäri. + 3-4 vuoden psykoterapiakoulutus. Eihän se nyt riitä mihinkään. 

Ei tee sinusta kenenkään toisen ihmisen elämän asiantuntijaa, hyvä terapeutti ei ohjaile asiakasta tai ole auktoriteerinen.

Vierailija
173/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia on tutkitusti vaikuttavaa hoitoa lievissä ja keskivaikeissa mielenterveyden häiriöissä.

Käytännössä tätäkin asiaa on käsitelty paljon tällä palstalla. Psykoterapiasta hyötyvät parhaiten ne, joilla on parempi toimintakyky ja lievemmät ongelmat.

Vaikeissa mielenterveyden ongelmissa voidaan myös käyttää psykoterapiaa, mutta tällöin odotusten ei kannata olla liian korkealla. Vaikeissa ja monimuotoisissa mielenterveyden ongelmissa 100% "parantuminen" ei ole kovinkaan yleistä. Psykoterapia voi olla tällöin oireita lievittävää ja tähdätä parempaan elämänlaatuun.

Psykoterapia on aina myös kahden kauppa, ja henkilökemioiden toimivuus sävyttää vahvasti hoitotulosta. Jos ei siis itse usko siihen ja pitää kokemusta huonona, ovat tuloksetkin todennäköisesti huonoja.

Ihan turhaa edes ajatella, että vaikeammissa ja monimutkaisissa oireissa tulisi tavoitella samanlaisia tuloksia kuin lievemmissä ongelmissa.

Vierailija
174/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän viha johtuu. En tiedä esim Narsistit/ psykopaatit varmasti tykkää kun heidät diagnosoidaan sellaiseksi.  He eivät varmastikkaan yritä kostaa. 

Mites vaikkapa poliisin yms psykologiset testit. Saat hylyn sieltä ja et pääse unelma ammattiin.  Pidät varmasti psykologista.

Entäs pariterapia asiakkaat joissa psykke kehottaa eroamaan vaikka toisen käytöksen takia. Siinäkin syntyy varmasti fani. Siinä mielessä haastava ala vaikka olisit maailman paras psykiatri. Kaikki ei ole tyytyväisiä.

Psykiatrit eivät ole terapeutteja eivätkä terapeutit psykiatreja.

Kyllä voivat olla. Eivät suinkaan kaikki. Aika moni psykiatri hankkii myös terapiapätevyyden. Se on kuitenkin totta, että enemmän on varmasti esim. sairaanhoitajataustaisia terapeutteja. Myöskään psykologi ei ole automaattisesti psykoterapeutti, mutta monella psykoterapeutilla saattaa olla se pohjakoulutuksena. 

Vierailija
175/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä jäin kyllä miettimään miksi terapeutti oli niin kiinnostunut minun ja sukulaisten raha-asioista? Eihän hän olisi mitenkään saanut mitään niistä nyhdettyä minulta. Tai ehkä hän uskoi, että saisi tai suunnitteli jotain ryöstöä? Hän jankkasi tätä ihan istuntokaupalla, että kertoisin paljonko minun pankkitilillä on. Hän olisi tahtonut minut toimeentulotuelle, ja että käyn useammin juttelemassa vaikka en olisi ollut tästä kiinnostunut vaikka ilmaista olisikin ollut. Kerta viikossa tahti riitti. Eihän nyt sen takia ala pilaamaan toisen raha-asioita, että saisi yhden asiakaskäynnin enemmän per viikko?

Vierailija
176/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapia on tutkitusti vaikuttavaa hoitoa lievissä ja keskivaikeissa mielenterveyden häiriöissä.

Käytännössä tätäkin asiaa on käsitelty paljon tällä palstalla. Psykoterapiasta hyötyvät parhaiten ne, joilla on parempi toimintakyky ja lievemmät ongelmat.

Vaikeissa mielenterveyden ongelmissa voidaan myös käyttää psykoterapiaa, mutta tällöin odotusten ei kannata olla liian korkealla. Vaikeissa ja monimuotoisissa mielenterveyden ongelmissa 100% "parantuminen" ei ole kovinkaan yleistä. Psykoterapia voi olla tällöin oireita lievittävää ja tähdätä parempaan elämänlaatuun.

Psykoterapia on aina myös kahden kauppa, ja henkilökemioiden toimivuus sävyttää vahvasti hoitotulosta. Jos ei siis itse usko siihen ja pitää kokemusta huonona, ovat tuloksetkin todennäköisesti huonoja.

Ihan turhaa edes ajatella, että vaikeammissa ja monimutkaisissa oireissa tulisi tavoitella samanlaisia tuloksia kuin lievemmissä ongelmi

Tuohan kuulostaa ihan joltain enkeli- tai kristallihoidolta tms. Täyttä roskaa. Että pitää vain uskoa niin sitten jotain ihmeitä tapahtuu.

Mitä enemmän täällä puolustellaan psykoterapiaa, sitä suuremmalta roskalta koko juttu vaikuttaa.

Vierailija
177/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa edes ajatella, että vaikeammissa ja monimutkaisissa oireissa tulisi tavoitella samanlaisia tuloksia kuin lievemmissä ongelmi

Ja lieväongelmaisen ei kannata maksaa psykoterapian hintaa! Onhan sitä nyt parempaa tekemistäkin.

Vierailija
178/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin psykodynaamisessa terapiassa 2 vuotta. Vointi huononi ja sairastuin ahdistuneisuushäiriöön. Terapeuttia kiinnosti lähinnä isä-ja äitisuhteeni vaikka koulukiusaaminen traumatisoi. Pelotteli myös että jos lopetan kesken niin joudun maksamaan perutut ajat vaikka en kävisi siellä enää...

Lopulta turhauduin ja huusin kerran täyttä kurkkua terapeutille. Siihen loppui terapiani, hän ei enää halunnutkaan jatkaa 😁 Sittemmin jäin työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
179/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuohan kuulostaa ihan joltain enkeli- tai kristallihoidolta tms. Täyttä roskaa. Että pitää vain uskoa niin sitten jotain ihmeitä tapahtuu.

Mitä enemmän täällä puolustellaan psykoterapiaa, sitä suuremmalta roskalta koko juttu vaikuttaa."

Luettiinko me nyt sama kommentti, miten sait tuosta kristallihoitoa 

Vierailija
180/610 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tuomitsen koko ammattikunnan jos yksi ihminen on pyllystä. Esimerkiksi kaikkien prismojen asiakaspalvelijat ovat sylkykuppejani koska yksi ei moikannut minua kun tulin kauppaan >:(

Minua kohdeltiin huonosti joten nyt voin olla syystäkin vihainen, ei kiinnosta syyt taustalla, olen niin reflektoiva ihminen ja hyvä juuri näin. Vaadin myös kaiken palvelun nykyään ruotsiksi.

Samoin, vihaan asiakaspalvelijoita