Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?
Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.
Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.
Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.
Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.
En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.
Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.
Kommentit (610)
Kelan kuntoutuspsykoterapia kait tulee kuvioon silloin kun ihmisen työ tai opiskelukyky on uhattuna mt - oireilun vuoksi. Että ei se ihan lieviä oireita tarkoita.
On mulla. Nykyään en turvautuisi enää psykologeihin ja psykoterapeutteihin missään tilanteessa. Pidän niitä huuhaana samoin kuin meditaatiota, joogaa energiahoitoja, kuumakivihoitoja, hypnoosia, akupunktiota, homeopatiaa ym. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
"Tuohan kuulostaa ihan joltain enkeli- tai kristallihoidolta tms. Täyttä roskaa. Että pitää vain uskoa niin sitten jotain ihmeitä tapahtuu.
Mitä enemmän täällä puolustellaan psykoterapiaa, sitä suuremmalta roskalta koko juttu vaikuttaa."
Luettiinko me nyt sama kommentti, miten sait tuosta kristallihoitoa
"Jos ei siis itse usko siihen ... ovat tuloksetkin todennäköisesti huonoja."
Eli kaikki nojautuu uskoon. Ei missään nykyaikaisessa, tieteellisessä jutussa ole noin. Vain uskonnoissa ja ķulteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kelan kuntoutuspsykoterapia kait tulee kuvioon silloin kun ihmisen työ tai opiskelukyky on uhattuna mt - oireilun vuoksi. Että ei se ihan lieviä oireita tarkoita.
Kyllä se vain tarkoittaa. Jos olet mm. onneton avioliitossasi ihan vain keski-iän kriisin takia niin saat lähetteen Kelan psykoterapiaan jotta se ei haittaisi työkykyäsi.
Terapiahan nimenomaan on hoitokeino kevyille ja helpoille tunne-elämän asioille. Vakavasti oireilevat ovat yleensä työelämän ulkopuolella sairautensa takia joten heille ei edes Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne diagnoosit tehdään 15min lääkärikäynnin perusteella sekä lähetteet jatkohoitoihin. Voit vaan sanoa, että on sosiaalista ahdistusta niin diagnoosi tulee. Näin minulla. Toivottavasti ei vaikuta työnsaantiin tulevaisuudessa tai vakuutuksiin yms. kun menin nuorena lääkärille avautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne diagnoosit tehdään 15min lääkärikäynnin perusteella sekä lähetteet jatkohoitoihin. Voit vaan sanoa, että on sosiaalista ahdistusta niin diagnoosi tulee. Näin minulla. Toivottavasti ei vaikuta työnsaantiin tulevaisuudessa tai vakuutuksiin yms. kun menin nuorena lääkärille avautumaan.
Ihmiset sanoo "hanki apua" ja kuuntelin tätä. Niinkuin aiemmin kommentoin olen oppinut olemaan nyt kuuntelematta kenenkään neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tai jos olet uupunut töissä kun yt-neuvottelujen jälkeen joudut tekemään kolmen ihmisen työt. Niin diagnoosi on masennus koska työuupumus ei ole palkalliseen sairauslomaan oikeuttava diagnoosi, työterveyslääkäri lähettää sinut psykiatrille työnantajan laskuun joka kirjoittaa lähetteen terapiaan jotta jaksaisit töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuohan kuulostaa ihan joltain enkeli- tai kristallihoidolta tms. Täyttä roskaa. Että pitää vain uskoa niin sitten jotain ihmeitä tapahtuu.
Mitä enemmän täällä puolustellaan psykoterapiaa, sitä suuremmalta roskalta koko juttu vaikuttaa."
Eli kaikki nojautuu uskoon. Ei missään nykyaikaisessa, tieteellisessä jutussa ole noin. Vain uskonnoissa ja ķulteissa.
Koko psykoterapia ylipäätään pohjautuu henkilön omaan motivaatioon ottaa sitä vastaan. Sitä ei siis voi antaa pakolla. Sen vuoksi sen tulosten tutkiminen on vaikeaa, koska asiakkaan ominaisuudet vaikuttavat tulokseen.
Lopeta jo jankkaaminen, ei edisty mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko psykoterapia ylipäätään pohjautuu henkilön omaan motivaatioon ottaa sitä vastaan. Sitä ei siis voi antaa pakolla. Sen vuoksi sen tulosten tutkiminen on vaikeaa, koska asiakkaan ominaisuudet vaikuttavat tulokseen.
Huoh .. tätä samaa jankkausta.
1. Psykoterapeutin ja psykoterapeuttisen suunnan ominaisuudet ratkaisevat.
2. Jos hoito ei tuota mitään konkreettisia myönteisiä tuloksia on se yksinkertaisesti epäonnistunutta ja huonoa hoitoa jota ei pidä jatkaa ja se on palvelun tuottajan, eli psykoterapeutin vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli asiakas tekee kaiken suorittamisen, mitä sitä terapeuttia siinä sitten arvioidaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin kyllä kuulla enemmän kokemuksia. Ei jankkaamista vaan kokemuksia. Joten toivottavasti keskustelu jatkuu, aihe on erittäin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä jäin kyllä miettimään miksi terapeutti oli niin kiinnostunut minun ja sukulaisten raha-asioista? Eihän hän olisi mitenkään saanut mitään niistä nyhdettyä minulta. Tai ehkä hän uskoi, että saisi tai suunnitteli jotain ryöstöä? Hän jankkasi tätä ihan istuntokaupalla, että kertoisin paljonko minun pankkitilillä on. Hän olisi tahtonut minut toimeentulotuelle, ja että käyn useammin juttelemassa vaikka en olisi ollut tästä kiinnostunut vaikka ilmaista olisikin ollut. Kerta viikossa tahti riitti. Eihän nyt sen takia ala pilaamaan toisen raha-asioita, että saisi yhden asiakaskäynnin enemmän per viikko?
Oma terapeuttini ilmoitti heti kättelyssä että tulen tarvitsemaan ainakin 4 vuotta psykoterapiaa ja että ottaa nimenomaan toimeentulotukiasiakkaita koska sossu maksaa potilaan omavastuuosuudet...Oli rahankiilto silmissä selvästi
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että olet varma siitä, että keskustelet vain yhden henkilön kanssa täällä. Pitäisikö mennä terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti on työkalu, ei taikatemppu jonka täytyisi yli-inhimillisin keinoin saada pääsi ajattelemaan jotain mitä se on vältellyt vuosia jollain toisella ajattelumallilla.
"Eli asiakas tekee kaiken suorittamisen, mitä sitä terapeuttia siinä sitten arvioidaan?"
Niinpä! Voiko kuvitella minkään muun korkeita taksoja laskuttavan palveluammatin harjoittajan ilmoittavan asiakkaille, että jos ammattilainen on huono, osaamaton eikä osaa hommiaan, niin se onkin asiakkaan vika. Mitäs ei osannut suorittaa omaa leikkaustaan ja paikata omaa hammastaan.
"Terapeutti on työkalu, ei taikatemppu jonka täytyisi yli-inhimillisin keinoin saada pääsi ajattelemaan jotain mitä se on vältellyt vuosia jollain toisella ajattelumallilla."
Taikatemppuhan se olisikin jos psykoterapia toimisi! 😂
Vierailija kirjoitti:
Toi terapia on kyllä vaikea laji. Monesti hoitoon hakeutuu ihmisiä kenellä on isoja ongelmia jossain elämän alalla. Mutta eivät kuitenkaan pysty myöntämään että näin on. Jyyrisyiden etsiminen on mielettömän vaikeaa jos asiakas suojelee itseään eikä puhu totta. Tai ei kykene puhumaan oikein mitään.
Tuohon olisi helppo ratkaisu, mutta se ei jostain syystä ole käytössä.
Kaverini meni terapiaan. Ihmetystä herätti, kun kaveri alkoi puhumaan asioista ihan ihmeellisiä vääristelyjä ja valheita. Ja näitä vääristelyjä ja valheita selvästi vahvistettiin terapiassa. Asiasta puhuttiin, ja kävi selväksi, että nämä kaverin kertomat muunnellut totuudet menivät terapeutilla läpi ihan täydestä.
Ihmettelen toki jo ihan sitäkin, että miten ihmeessä terapeutti ei huomaa niitä tarinoiden ristiriitoja, kun me kaveritkin ne nähdään. Mutta jos se tosiaan on terapeutille liian vaikeaa huomata milloin asiakas valehtelee, niin olen sitä miettinyt, että miksi terapiaan ei oteta mukaan läheisiä, jotka kyllä osaisivat kertoa missä on tullut luriteltua omiaan, jotta terapia ei menisi niin pahasti metsään.
Mutta jokin juttu tässä on, että ne kaverin muunnellut totuudet on tärkeää ottaa terapiassa todesta, ja ehkä sen on tarkoitus johtaa johonkin hyvään. Ikävä vain, että sitä hyvää odotellessa kaverin kaikki ihmissuhteet ja elämä muutenkin ehtii romuttua. Sillä ei kukaan jaksa niitä valheita kuunnella vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
"Eli asiakas tekee kaiken suorittamisen, mitä sitä terapeuttia siinä sitten arvioidaan?"
Niinpä! Voiko kuvitella minkään muun korkeita taksoja laskuttavan palveluammatin harjoittajan ilmoittavan asiakkaille, että jos ammattilainen on huono, osaamaton eikä osaa hommiaan, niin se onkin asiakkaan vika. Mitäs ei osannut suorittaa omaa leikkaustaan ja paikata omaa hammastaan.
Ongelmana se, että terapeutti on työkalu ei kaiken ratkaiseva voima. Kahden kauppa, jossa tiimityö on kaikki kaikessa, jos asiakas on päättänyt, että yhteiskunta on perseestä ja haluaa nyt minun istuvan terapiassa niin totta kai siinä tulee menemään aikansa tai jopa loppumaan ennenaikojaan.
Eihän tässäkään keskustelussa yksikään terapiaa puolustava ole myöntänyt, että suurin osa siitä on turhaa ja että se on monesti haitallista.
Kun laskee siihen käytetyn rahan, niin toimimatonkin terapia, vaikka ei itsessään olisi haitallista, on turhan rahanmenon takia haitallista.
Ja todennäköisesti tutkimukset terapian haitallisuudesta aliarvioivat haitallisuutta, sillä asiakkaat eivät nykyisin saa ääntään kuuluviin ja terapeutit eivät koskaan myönnä heissä itsessään olevan vikaa. Ja kuten todettu, terapian toimivuutta ei mitenkään Suomessa seurata.