Onko muilla ollut huonoja psykoterapiakokemuksia?
Nyt kun Hesari on tällä viikolla uutisoinut pariinkin kertaan miten kukaan ei enää käy psykoterapiassa, jäin miettimään omaa kokemustani.
Kävin kymmenisen vuotta sitten pari vuotta Kelan tukemassa psykoterapiassa keskivaikean masennuksen takia.
Keskeytin lopulta kesken, lausunnon kirjoittaneen psykiatrin luvalla ja kannustuksesta. Hän oli aivan samaa mieltä kuin minä ja läheiseni, että psykoterapia vain pahensi oloani. Olo ja elämäni parantuivatkin heti psykoterapian lopettamisen jälkeen.
Kokemus oli aivan kammottava, samoin psykoterapeutti. Ei myöskään antanut minun lopettaa tai vaihtaa terapeuttia vaan painosti jatkamaan kanssaan kunnes sitten psykiatrin luvalla yksinkertaisesti lopetin käymästä.
En koskaan enää menisi psykoterapiaan. Oli myös aivan järjettömän kallista, joten terapia itsessään aiheutti minulle ongelmia, sen lisäksi rahanmeno aiheutti ongelmia sekä tarve lähteä kerran viikossa töistä aikaisemmin ehtiäkseni sinne aiheutti töissä ongelmia. Psykoterapeutti oli todella surkea ja aiheutti paljon ongelmia.
Halusin vain jonnekin jakaa nimettömästi oman kokemukseni, jonka valossa en yhtään ihmettele ettei psykoterapeuteilla enää ole asiakkaita.
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että sekä psykoterapeutit että terapeutit on yksi hyödyttömimpiä ammatteja ikinä, psykoterapiassa loppujen lopuksi laitetaan vain asiaka/potilas tajuamaan ongelmansa ÄÄNEEN ja that's it, kaikki tietävät omat ongelmansa, mutta ratkaisua ei todellakaan löydy terapeutin avulla, kaikki joko ratkeaa omin avuin tai ne eivät ratkea. Niin kauan kuin on muita ihmisiä olemassa, voi olla, että ongelmat eivät ratkea koskaan ellet sulje itseäsi pois ja laita reppuun vain niitä tarvikkeita joita luulet tarvitsevasi. Terapeutti ei pelasta sinua yhtään miltään vaan saattaa jopa syyllistää sinua itseäsi tilanteestasi.
Terapia auttaa vain niitä, jotka eivät hoksaa itse omassa päässään ajatella asioita ilman, että ne sanoo ääneen. Sen ajatustyön jälkeen on vain niin paljon tehtävissä asioille kun on.
Jokainen voi ääneen ajatella ihan ilman terapeuttiakin. Tai vaikka kirjoittaa ne ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei varmaan myöskään kannata sokeasti luottaa dissaajiin. Tossa on aikamoinen lista ihmisistä ketkä vihaavat varmasti terapeuttia vaikka olisi kuin hyvä työssään."
Eniten terapeutteja kritisoivat psykiatrit ja psykologian sekä psykiatrian professorit, sillä heillä on paljon parempi koulutus, älykkyys ja ymmärrys asioista kuin terapeuteilla. Joten tottakai terapeutteja älykkäämpiä ja etevämpiä ihmisiä kannattaa uskoa enemmän kuin terapeutteja. Terapeuttien koulutus on lyhyt ja heppoisa ja monesti hyvin huonolaatuinen. Useimmilla myös heikko ensimmäinen koulutus.
Meinaatko että täällä sosiaalisessa mediassa on montakin näiden ammattien edustajaa
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeutti näytti vaan jotain papereita kansiostaan ja näytti käyriä, miten asia voi mennä ja sen jälkeen hän halasi ja istunto oli siin, kysyi vaan, miten olet voinut, onko kotona minkälaista ja mene vaikka luontoretkelle ja halaile puita. Voi saatanan perkeleen jumalauta, ei muuta.
Ei sentään niin paha kuin: "Äitisi on hirvein ihminen kenestä olen ikinä kuullut ja pahin asia mitä voisi tapahtua on, että sinusta tulee hänen kaltaisensa. Sinulla on tosi huono tukiverkko ja heidän kuuluisi maksaa kaikki kulusi, pyydä heiltä rahaa. Sinun kannattaisi katkaista välit siskoosi ja erota miehestäsi. Oletko jo liittynyt tinderiin ja pyytänyt miehiä kahville? Muistathan hymyillä miehille ruokakaupassa ja kirjastossa! Kuinka paljon rahaa sinulla on pankkitilillä?"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun terapeutti näytti vaan jotain papereita kansiostaan ja näytti käyriä, miten asia voi mennä ja sen jälkeen hän halasi ja istunto oli siin, kysyi vaan, miten olet voinut, onko kotona minkälaista ja mene vaikka luontoretkelle ja halaile puita. Voi saatanan perkeleen jumalauta, ei muuta.
Ei sentään niin paha kuin: "Äitisi on hirvein ihminen kenestä olen ikinä kuullut ja pahin asia mitä voisi tapahtua on, että sinusta tulee hänen kaltaisensa. Sinulla on tosi huono tukiverkko ja heidän kuuluisi maksaa kaikki kulusi, pyydä heiltä rahaa. Sinun kannattaisi katkaista välit siskoosi ja erota miehestäsi. Oletko jo liittynyt tinderiin ja pyytänyt miehiä kahville? Muistathan hymyillä miehille ruokakaupassa ja kirjastossa! Kuinka paljon rahaa sinulla on pankkitilillä?"...
Sanoiko joku terapeutti oikeasti sinulle noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ainoa syy miksi menin nuorena psykoterapiaan oli se, että se markkinoitiin minulle työterveydessä oikeana hoitomuotona ja olin sen verran nuori ja naivi että uskoin terapeutilla olevan jotain erilaista osaamista kuin kaikilla ihmisillä elämässäni. Kunnes totesin, että näin ei ole vaan paljon enemmän saan irti ihan yksinkertaisesti oikeiden, aitojen ihmisten kanssa juttelemisesta. Tai vaikka naapurin koiralle juttelemisesta, tulee halvemmaksi.
Ap
Aivan näin. Jos sinun ympärilläsi on normaaleja täyspäisiä ihmisiä, niin saat heidän kanssaan juttelusta aivan saman kuin terapiasta. Ihmisiltä saa ajatuksia, näkökulmia, suhteellisuudentajua, palautusta maan pinnalle, jne. Terapeutilla ei ole mitään sen ihmeellisempää tarjolla.
Moni pystyy ihan itsereflektiolla tai vaikka päiväkirjaa kirjoittamalla työstämään itsekseenkin ne samat asiat mihin toinen tarvii terapeuttia.
Kun ei se ole niin yksinkertaista.. Sä manipuloit helposti niitä ystäviä/ kavereita yms sanomaan just sen mitä sä haluat kuulla. Harva sanoo esim kaverille et nyt valot päälle sä olet ihan kammottava ihminen. Ei vaan ne sanoo et kyllä sulla on huonoa tuuria miesten suhteen, kun kaikki 9 suhdetta on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ainoa syy miksi menin nuorena psykoterapiaan oli se, että se markkinoitiin minulle työterveydessä oikeana hoitomuotona ja olin sen verran nuori ja naivi että uskoin terapeutilla olevan jotain erilaista osaamista kuin kaikilla ihmisillä elämässäni. Kunnes totesin, että näin ei ole vaan paljon enemmän saan irti ihan yksinkertaisesti oikeiden, aitojen ihmisten kanssa juttelemisesta. Tai vaikka naapurin koiralle juttelemisesta, tulee halvemmaksi.
Ap
Aivan näin. Jos sinun ympärilläsi on normaaleja täyspäisiä ihmisiä, niin saat heidän kanssaan juttelusta aivan saman kuin terapiasta. Ihmisiltä saa ajatuksia, näkökulmia, suhteellisuudentajua, palautusta maan pinnalle, jne. Terapeutilla ei ole mitään sen ihmeellisempää tarjolla.
Moni pystyy ihan itsereflektiolla tai vaikka päiväkirjaa kirjoittamalla työstämään itsekseenkin ne samat asiat mihin toinen tarvii terapeuttia.
Lisään vielä, että jollain on vakavia mielen häiriöitä, jotka eivät ystävien kanssa jutellen parane. Mutta eivät ne parane terapiassakaa. Vaikka siitä ei julkisesti puhuta, niin ei terapia kaikkeen auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko joku terapeutti oikeasti sinulle noi
No ei varmasti sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin kahdella. Ensimmäisen kanssa suuntaus ei toiminut. Toisen kanssa suuntaus oli oikea, mutta persoona ei natsannut.
Uudestaan en enää kokeile. Ei voi mitään. Ihan hyvin minä pärjäilen ilmankin.
Sama täällä, kävin kolmella terapeutilla eikä kukaan heistä tuntunut oikealta. Aloitin terapian silti, mutta tuli lopetettuakin aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mä olisin mullan alla jos olisin vaan kaverien kanssa jutellut. He lähinnä tsemppasivat ja kannustivat. Psykologi sitten osasi kertoa mulle aika selvästi mitä aukkoa mä täytän päihteillä. Jonka jälkeen olikin helppo kieltäytyä niistä.
T. Töissä käyvä ex nisti. VM 86
Suomessa terapeutiksi opiskellaan mm. sairaanhoitajan pohjalta. Järkytyin, kun sain tietää tästä: sairaanhoitajan tasoinen ihminen ei ole mielestäni mitenkään pätevä näinkin herkkyyttä ja lahjakkuutta vaativaan hommaan! Ei, kyllä mielestäni pitäisi pohjalla olla jotain muutakin. Terapeutilla on valta rakentaa tai rikkoa ihminen; hän voi olla monelle ainoa toistuva ihmiskontakti vuosien ajan. Antaisitko oman elämäsi entisen sairaanhoitajan käsiin?
Ammattilaispiireissä on hyvin yleistä ja tiedettyä mitä siellä terapiassa tapahtuu ja täysin hyväksyttyä. Se on jotain ihan muuta, mitä ennen terapiaa kuvittelee terapian olevan. Freud on ollut nero, se on keksinyt uskonnon jolla rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Moni pystyy ihan itsereflektiolla tai vaikka päiväkirjaa kirjoittamalla työstämään itsekseenkin n
Enpä eläisi minäkään ilman terepiaa. 2 itsesi yritystä alla.
Vierailija kirjoitti:
"Psykoterapia ei ole koskaan helppoa, mutta sinne mennäkseen tulisi voinnin olla riittävän vakaa."
Tuossa yksi opinkappale, jota on opittu toistelemaan. Sen voisi myös suomentaa näin: jos yrittäjä epäonnistuu, syy on asiakkaassa. Mitä tehdään niille asiakkaille, joiden vointi ei ole "riittävän vakaa"? Lääkitään siihen kuntoon, että kuola valuu?
Esim. jos ihminen alkaa saada paniikkikohtauksia ja ahdistuu niistä(kin), eikö järkevämpää ole opettaa ihminen rauhoittumaan ja hallitsemaan fyysisiä reaktioitaan? Sen voi oppia nopeastikin. Nyt sen sijaan annetaan ymmärtää, että tila on pysyvä ja ainoa tapa toimia, on repiä kolme vuotta ihmisen lapsuutta rikki. Jos tästä ei selviä "vointi ei ole riittävän vakaa".
Pakko komtoido edes tähän. Että jos et osaa ahdistuksenssäätelytaitoja vielä, sinun ei kuuluisi mennä psykoterapiaan. Ne on juuri niitä asioita, mitä täytyy osata ennen sinne menoa ja täten voinnin olla vakaa. Ennen tähän kiinnitettiin tarkemmin huomiota, mutta nykyinen 3kk seuranta ei riitä opettamaan näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Eivät psykoterapiakontaktit ole mitenkään ongelmattomia aina. Suurin osa hyötyy psykoterapiasta, mutta aina on myös niitä, jotka eivät hyödy ja joille aiheutuu jopa haittaa.
Psykoterapiaan voi liittyä vaikean käyttäytymisen lisääntymistä, olon vaikeutumista, valemuistojen muodostumista, paimmillaan voimakasta taantumista. Psykoterapia ei ole koskaan helppoa, mutta sinne mennäkseen tulisi voinnin olla riittävän vakaa.
Vaikeasti persoonallisuushäiriöisillä asiakkailla terapian normaalit lainalaisudet eivät myöskään päde. Terapian edellytys on yleensä, että kykenee tutkimaan ajatteluaan objektiivisella tasolla. Tämä voi kuitenkin näillä ihmisillä olla ennemmin terapian tulos.
Minun läheiselläni ilmenia kaikki nuo psykoterapian haitat. Kysyin neuvoa hyvinvointialueelta, AVIlta ja Valviralta. Tein kantelut kaikkiin. Ja kaikkien yhteinen mielipide puhelimessa oli, että ei kuulosta nyt hyvältä eikä oikealta. Kaikkien vastaus kanteluun oli "ei mitään tutkittavaa".
Eli läheiset näkevät miten terapiassa kävijä taantuu. Mutta tilannetta ei voi mitenkään pysäyttää, kun asiakas takertuu terapeuttiin viimeisenä oljenkortenaan kuin pelastavaan jeesukseen.
Miksi joku on pilannut ketjun kopioimalla tämän täyteen jotain uutisia ja artikkeleita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Psykoterapia ei ole koskaan helppoa, mutta sinne mennäkseen tulisi voinnin olla riittävän vakaa."
Tuossa yksi opinkappale, jota on opittu toistelemaan. Sen voisi myös suomentaa näin: jos yrittäjä epäonnistuu, syy on asiakkaassa. Mitä tehdään niille asiakkaille, joiden vointi ei ole "riittävän vakaa"? Lääkitään siihen kuntoon, että kuola valuu?
Esim. jos ihminen alkaa saada paniikkikohtauksia ja ahdistuu niistä(kin), eikö järkevämpää ole opettaa ihminen rauhoittumaan ja hallitsemaan fyysisiä reaktioitaan? Sen voi oppia nopeastikin. Nyt sen sijaan annetaan ymmärtää, että tila on pysyvä ja ainoa tapa toimia, on repiä kolme vuotta ihmisen lapsuutta rikki. Jos tästä ei selviä "vointi ei ole riittävän vakaa".
Pakko komtoido edes tähän. Että jos et osaa ahdistuksenssäätelytaitoja vielä, sinun ei kuuluisi mennä psykoterapiaan. Ne on juuri niitä asioit
Mielenkiintoista. Viikolla olleissa keskusteluissa psykoterapeuttien asiakaskadosta väitettiin mm., että asiakkaan pitää psykoterapiaa varten olla:
- rikas
- älykäs
- vahva
- hyvinvoiva
- ongelmaton
- tasapainoinen
Ja nyt listaan lisätään se, että ennen psykoterapiaa on pitänyt myös opetella ratkaisemaan kaikki ongelmat ja toteuttanut ne.
Miksi ihmeessä täydellisen hyväkuntoinen ihminen jolla on kaikki kunnossa elämässä ja joka kykenee itsenäisesti tunnistamaan, analysoimaan ja ratkaisemaan kaikki asiat elämässään maksaisi jollekin entiselle psykiatriselle sairaanhoitajalle isot rahat jostain? Mitä lisäarvoa terapeutti kuvittelee voivansa luoda? Ei yhtään mitään.
Mutta tämä kyllä selittää miksi terapia on niin surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologiasta ja psykiatriasta on tullut sellaisia "tieteenaloja", että mitään niiden oppeja ja käytäntöjä ei saisi kyseenalaistaa. Tai kritisoida. Uskonto siis.
Muuten vimmastuvat seurakuntalaiset tai papittaret. Hesari pyytää haastattelun psykoterapeuttien psykodynaamiselta ylipapittarelta, joka kertoo mikä on ainoa oikea tapa toimia.
Kyllä. Ja terapia on nostettu jalustalle ihmekeinona, joka tekee kaikista autuaita. Minua ihmetyttää tässä se, että edes kysyttäessä ammattilaiset eivät halua myöntää, että terapia ei ole 100-prosenttisesti parantavaa tai toimivaa. Eivätkä varsinkaan sitä, että se voi olla myös haitallista.
Yämä herättää epäilykset siitä, että kuuluukohan terapia sille jalustalle mille se on asetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologiasta ja psykiatriasta on tullut sellaisia "tieteenaloja", että mitään niiden oppeja ja käytäntöjä ei saisi kyseenalaistaa. Tai kritisoida. Uskonto siis.
Muuten vimmastuvat seurakuntalaiset tai papittaret. Hesari pyytää haastattelun psykoterapeuttien psykodynaamiselta ylipapittarelta, joka kertoo mikä on ainoa oikea tapa toimia.
Kyllä. Ja terapia on nostettu jalustalle ihmekeinona, joka tekee kaikista autuaita. Minua ihmetyttää tässä se, että edes kysyttäessä ammattilaiset eivät halua myöntää, että terapia ei ole 100-prosenttisesti parantavaa tai toimivaa. Eivätkä varsinkaan sitä, että se voi olla myös haitallista.
Yämä herättää epäilykset siitä, että kuuluukohan terapia sille jalustalle mille se on asetettu.
Kuvailemasi henkilö ei ole ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko joku terapeutti oikeasti sinulle noi
Sanoi!
Ilmeisesti terapia tuntuu hyödylliseltä niistä, joilla ei ole ympärillään normaaleja tervepäisiä ihmisiä. Tai jotka kaipaavat jonkun auktoriteetin sanomaan sen saman minkä ystävät ovat jo moneen kertaan sanoneet.