Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS. Nuoret kesätyöntekijät itkevät ravintolassa. Keski-ikäisten naisasiakkaiden käytös järkyttää.

Vierailija
24.07.2025 |

Helsinkiläinen Annan Kartano -ravintola on joutunut ryhtymään ankariin toimiin asiakkaiden törkeän käytöksen takia. Kesätyöntekijät ovat ajautuneet jopa kyyneliin, kun keski-ikäiset asiakkaat ovat raivonneet, huutaneet ja käyttäytyneet aggressiivisesti esimerkiksi silloin, kun ravintolalla ei ole ollut antaa vaihtorahaa. Yrittäjät kertovat olevansa järkyttyneitä siitä, että etenkin keski-ikäiset asiakkaat eivät enää kykene odottamaan edes muutamaa minuuttia ruokaa tai kahvia, vaan raivoavat ja nöyryyttävät nuoria työntekijöitä. He vaativat asiakkaita joko muuttamaan käytöstään tai pysymään poissa.

Jälleen kerran todistamme keski-ikäisten asiakkaiden röyhkeyttä ja huonoa käytöstä! Milloin heistä tuli hemmoteltuja lapsia, jotka alkavat raivota, jos asiat eivät mene juuri niin kuin he haluavat? On suorastaan häpeällistä, että aikuiset ihmiset kiusaavat nuoria kesätyöntekijöitä pelkästään siksi, että joutuvat odottamaan hetken tai maksamaan kortilla. Mikä näitä aikuisia oikein vaivaa? Ei ihme, että nuoriso ei enää halua mennä töihin - kuka sellaista rääkkäystä kestäisikään. Ehkä olisi aika keski-ikäisten katsoa peiliin ja miettiä, miksi heistä on tullut niin sietämättömiä!

Milloin aikuiset oppivat käyttäytymään sivistyneesti?

Kommentit (683)

Vierailija
421/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ja tavaratalossa henkilökunta joutuu kuulemaan ja kuuntelemaan mitä ilkeimpiä kommentteja ja näkemään epäasiallista ja rumaa käytöstä joiltakin asiakkailta. Joillakin asiakkailla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja! Tavallinen kielenkäyttö on vi##ua, sa##anaa, hu##aa, ho#oa ja per##lettä. Naispuoliset myyjät ja kassamyyjät ovat vi#un hu##ia ja miehet saa##nan ho##ja.

Ilkeimpiä ja töykeimpiä asiakkaita ovat yli 55-60-vuotiaat naiset ja osa iäkkäistä miehistä. Vaihdevuosi-ikäiset ja sitä vanhemmat kurppanat hermostuvat kaupoissa, palvelutiskeillä ja kassoilla helposti ja alkavat etuilla, töniä, huutaa, kiroilla, haukkua ja solvata henkilökuntaa. Hiertääkö Tena ikääntyvien naisten takapuolessa? Vai onko kuiva alapää - kuin Saharan aavikko - syynä ikävään elämänasenteeseenne?

Kiroilua, huutamista, haukkumista, solvaamista ja henkilökohtaisuuksiin menevää arvostelua EI kenenkään asiakaspalvelijan tarvitse kuunnella!!! Pitää pyytää apua työkavereilta, esihenkilöiltä, vartijoilta tai järjestyksenvalvojalta. Yksin EI tarvitse olla ja kuunnella asiakkaalta ala-arvoista puhetta ja sietää epäasiallista käytöstä! Aggressiiviset, arvaamattomat, ilkeät ja töykeät asiakkaat pitää saatella niska-perseotteella ulos ja antaa porttikielto liikkeeseen!!!

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.

Vierailija
422/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiallinen palautekin saa itkemään, niin minkäs teet?

100% varmuudella palaute ei ole asiallinen tai ainakaan asiallisesti esiin tuotu, jos se saa toisen itkemään. Normaaliälyinen ihminen osaa antaa palautetta niin, että vastapuoli ei itke. 

Nämä nykyajan hiutaleet pahoittaa mielensä niin olemattomista asioista. Yksi tyttö pillahti itkuun oli tuomassa minulle ja kaverille pitsoja, joiden tilauksen se oli ottanut itse pöydässä vastaan. Sitten se kysyy "kenelles oli Diablo?" "No mut herranjumala, sinähän sen tilauksen otit vastaan..." byääää. Kai se oli minun vika.

Taas malliesimerkki siitä, millaisesta asiakkaasta puhutaan, kun puhutaan ksipäisistä vanhemmista naisisista. Eukko luulee, että on niin uniikki lumihiutale, että tarjo

Kyllä se on ravintolatarjoilijan perusammattitaitoa merkitä ylös mitä tilattiin millekin paikalle. Tässä on tyyppiesimerkki miten toinen hiutale alkaa pätemään vaikka ei ymmärrä asiasta mitään.

No eipä kyllä niitä merkitä istumapaikoin vaan pöydittäin. Se, että tarjoilija tuo sun ruuan oikealle henkilölle johtuu siitä, että sillä tarjoilijalla sattui olemaan hyvä muisti. Mutta jos kohtaa ihmisiä jatkuvasti joka päivä, naamat tahtoo mennä sekaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanotaan "varttuneemman", mikä minusta tarkoittaa eläkeläisiä eikä keski-ikäistä. "Jos ruokaa joutuu odottamaan puolikin tuntia, niin hermo on jo mennyt." Minusta puoli tuntia on varsin pitkä aika odottaa ateriaa. Toivottavasti viilentävä ilmastointi on käytössä. Ei liene sitten lounaspaikka vaan seurustelupaikka tämä ravintola. Firman nettisivuilla on jo heti etusivulla selkeästi huomattava kirjoitusvirhe. Kokonaisuudesta syntyy vaikutelma, että ravintolassa on liian vähän henkilökuntaa, ja on palkattu halvalla nuoria työtekijöitä, joita ei ole riittävästi perehdytetty työhön. Väsyneenähän sitä pillahtaa itkuun helposti. Toki ei saisi käyttäytyä huonosti, mutta ehkä ravintoloitsijakin voisi miettiä, miten saisi palvelun toimimaan sujuvammin. 

Mä taas olen tyytyväinen, kun ruokaa joutuu odottamaan pitkään. Silloin sitä ei tehdä mistään puolivalmiista eineksistä. Sitä varten on aperitiivit, alkupalat ja se pöytään tuotu leipä, että jaksaa nälkäinenkin odottaa. Jos haluaa ruuan nopeammin, koko seurue tilaa samaa ruokaa.

Vierailija
424/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ravintolatarjoilijan perusammattitaitoa merkitä ylös mitä tilattiin millekin paikalle. Tässä on tyyppiesimerkki miten toinen hiutale alkaa pätemään vaikka ei ymmärrä asiasta mitään.

Kyllä se kirjoittikin. Nimittäin sen, mitä tilattiin teidän pöytäpaikalle. Se ei kuulu käytäntöön, että vihkoon kirjataan "vttumaiselle eukolle tuli diapolo ja sille sen ukolle kalja". 

Se nyt on ihan sama miten pitkiä värssyjä vihkoosi haluat kirjoitella. Tosin olen senkin huomannut, ettei nämä nykynuoret oikein osaa kynällä edes kirjoittaa ainakaan niin, että joku toinen siitä saisi selvää.

En minä mitään vihkoihin kirjoittele. Älä sotke minua yleisellä tasolla käytävään keskusteluun. Noin muutenkin voisit lopettaa tuon älyvapaan provoilusi. Olet pikkaisen liian läpinäkyvä, jotta sinut voisi ottaa todesta. 

Vierailija
425/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän tietää jokainen asiakaspalveluhommia tehnyt: v-mäisin asiakasryhmä on itseään täynnä olevat kitkerät ja katkerat keski-ikäiset NAISET. Keskarit miehetkin voi olla v-mäisiä, mutta eivät useinkaan yllä samaan nöyryyttävään julmuuteen kuin naiset, varsinkin naispuolista työntekijää kohtaan.

Aspat, pitääkö tämä paikkansa?

Todellakin pitää. Olin tätä mieltä 20 vuotta sitten ja olen tätä mieltä edelleen. Kirkkaasti veemäisin asiakasryhmä.

Komppaan.

Vierailija
426/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, katsos kun asiakkaalla on oikeus ammattitaitoiseen palveluun. Tämäkin likka olisi voinut ottaa vihjeestä vaarin ja oppia.

Se oppi. Jatkossa se osaa sanoa tuollaisille itseriitoisille eukoille suorat sanat. 

No siinä tapauksessa sitä oppia tulisi pikkulikalle varmasti lisääkin aika nopeasti ja taas pillitetään. No mut sittenhän voi mennä itkemään lisää vaikka Ilta Sanomiin miten asiakkaat on ilkeitä ja itkettää.

Vierailija
427/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa näin keksi-ikäisenä naisena olen sitä mieltä, että pahinta paskaa tulee niskaan keski-ikäisiltä naisilta. Ei kaikilta, mutta jos 10 asiakasta räyhää, heistä vähintään 8 on keski-ikäisiä naisia. Yleensä ulkoisesta olemuksesta päätellen hieman varakkaampia sellaisia. 

Vierailija
428/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% varmuudella palaute ei ole asiallinen tai ainakaan asiallisesti esiin tuotu, jos se saa toisen itkemään. Normaaliälyinen ihminen osaa antaa palautetta niin, että vastapuoli ei itke. 

Nämä nykyajan hiutaleet pahoittaa mielensä niin olemattomista asioista. Yksi tyttö pillahti itkuun oli tuomassa minulle ja kaverille pitsoja, joiden tilauksen se oli ottanut itse pöydässä vastaan. Sitten se kysyy "kenelles oli Diablo?" "No mut herranjumala, sinähän sen tilauksen otit vastaan..." byääää. Kai se oli minun vika.

Taas malliesimerkki siitä, millaisesta asiakkaasta puhutaan, kun puhutaan ksipäisistä vanhemmista naisisista. Eukko lu

Tässä juuri huomaa ero, onko tarjoilija ammattilainen vai ei. Amatööri kirjaa ranskalaisin viivoin, ammattilainen istumapaikkojen mukaan eli vaikkapa piirtää sen pöydän kuvan paperillensa.

Vierailija
429/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vankeustuomioita näille asiakkaille mikään vähempi ei riitä niin alkaa nuorten kimppuun käyminen vähentyä

Suomessa on aivan liian kauan menty siihen malliin että asiakas on aina oikeassa vaikka Suomi on täynnä kammottavia asiakkaita joille pitää antaa pysyvät porttikiellot kaikkialle

Yrittäjät on varmaan mielissään kun ne viimeisetkin asiakkaat katoavat.

Olen yrittäjä mutta mielummin jätän vityumaosten marisijoisen tuomari rahat välistä. Mikään yritys ei kaadu muutaman rääväsuun puuttumiseen. Päin vastoin. Nämä aiheuttavat pahimmillaan perätöntä mustamaalausta ja sairauspoissaoloja. Vähintäänkin ahdistavaa ilmapiiriä joka aiheutta työtehon laskua ja henkilökunnan vaihtuvuutta. Se on kumma kun kuvitellaan että ohimennen voi purkaa aggressioitaan adiakapalvelijaan koska on asiakas. Häiriintynyt afokas voi kantaa rahansa terapiaan ja jättää muut rauhaan.

Vierailija
430/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, katsos kun asiakkaalla on oikeus ammattitaitoiseen palveluun. Tämäkin likka olisi voinut ottaa vihjeestä vaarin ja oppia.

Se oppi. Jatkossa se osaa sanoa tuollaisille itseriitoisille eukoille suorat sanat. 

No siinä tapauksessa sitä oppia tulisi pikkulikalle varmasti lisääkin aika nopeasti ja taas pillitetään. No mut sittenhän voi mennä itkemään lisää vaikka Ilta Sanomiin miten asiakkaat on ilkeitä ja itkettää.

Sattuuko se kovastikin, kun on noin tyhmä? Vai oletko vain pikkuveeti joka tohkeissaan leikkii täällä jotain "kovaa muijaa"? :D

Vierailija
431/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri huomaa ero, onko tarjoilija ammattilainen vai ei. Amatööri kirjaa ranskalaisin viivoin, ammattilainen istumapaikkojen mukaan eli vaikkapa piirtää sen pöydän kuvan paperillensa.

No tasan ei kukaan mitään pöytien kuvia lappuihin piirrä. Se lappuhan tehdään vain sitä varten, että saadaan keittiölle tieto, mitä ruokia tehdään. Ei se mikään tarjoilijan muistilappu ole. Pöytänumero kirjataan, ei muuta. 

Vierailija
432/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HORMONIT!

Vierailija
433/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaat maksaa sun palkan. Tätä yritän aina hokea itselleni. Mutta jos jossain Mäkkärissä tai Lidlissä vaaditaan jotain Harrodsin tasoista palvelua, niin eihän se ole enää kannattavaa liiketoimintaakaan.

Vierailija
434/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista hankalin asiakas on yli 50 v nainen. Ruotsalaisissa asiakkaissa tätä piirrettä ei ole. He ovat myös kohteliaampia kuin suomalaiset ylipäätään.

Heillä on paremmat hormoonit vv-vaivoihinsa

Vierailija
435/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, ettet ole ollut päivääkään ravintolassa töissä. Jos olisit, tietäisit, että se tarjoilijan paperi on ammattikielellä "pongi" ja siihen kirjataan pöytänumero sekä tilatut ruuat. Se pongi viedään keittiöön ja tarjoilija ei sen jälkeen sitä enää näe. 

Vierailija
436/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas malliesimerkki siitä, millaisesta asiakkaasta puhutaan, kun puh

Ammattilainen harvoin on kesällä kausiravintolassa töissä. Hän on lomalla ja pikaisen perehdytyksen jälkeen nuoret siellä opettelevat. Miksi ei riitä ymmärrystä. Etkö itse ole koskaan ollut työelämässä vai miksi et ymmärrä että kokemus karttuu vuosien myötä.

Vierailija
437/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä Helsingin ladyjä nämä. Ei täällä kehä kolmosen ulkopuolella tuollaista tunneta.

Vierailija
438/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HORMONIT!

Niihin löytyy lääkkeet ja meditaatiot, jumpat.

Vierailija
439/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanotaan "varttuneemman", mikä minusta tarkoittaa eläkeläisiä eikä keski-ikäistä. "Jos ruokaa joutuu odottamaan puolikin tuntia, niin hermo on jo mennyt." Minusta puoli tuntia on varsin pitkä aika odottaa ateriaa. Toivottavasti viilentävä ilmastointi on käytössä. Ei liene sitten lounaspaikka vaan seurustelupaikka tämä ravintola. Firman nettisivuilla on jo heti etusivulla selkeästi huomattava kirjoitusvirhe. Kokonaisuudesta syntyy vaikutelma, että ravintolassa on liian vähän henkilökuntaa, ja on palkattu halvalla nuoria työtekijöitä, joita ei ole riittävästi perehdytetty työhön. Väsyneenähän sitä pillahtaa itkuun helposti. Toki ei saisi käyttäytyä huonosti, mutta ehkä ravintoloitsijakin voisi miettiä, miten saisi palvelun toimimaan sujuvammin. 

Mä taas olen tyytyväinen, kun ruokaa joutuu odottamaan pitkään. Silloin sitä ei tehdä mistään puolivalmiista

Mukavahan se on odotella, kun kana käydään kynimässä ja sika teurastamassa. Kyllä sitä tuoretta ja hyvää ruokaa jaksaa odotella. Liian vähän työntekijöitä, jos kahvikin loppuu ja palvelu ei pelaa. "He ovat ehkä ensimmäisissä työpaikoissaan." Eli halvalla palkattu osaamatonta porukkaa. Sinänsä hyvä, että tarjotaan nuorille töitä, mutta pitää sitten palkata tarpeeksi monta ja heille opastaja. 

Vierailija
440/683 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun yritys pitää nuorten työntekijöidensä puolta. Muistan lukeneeni myös aiemmin artikkelin, jossa kerrottiin joidenkin asiakkaiden haukkuneen työuraansa aloittelevia nuoria ja työnantaja pyysi heille työrauhaa. En vain muista oliko se paikallislehdessä vai facebookissa vai missä. Se on esimerkillistä.

Virheiden tekijöitä ei tarvitse yhdenkään työnantajan sietää. Siksi tämä toinen, Sari Helinin ympärillä viime päivinä pyörinyt kohi on täysin aiheeton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi