Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Virikelapsista" ja päiväkodin merkityksestä

Vierailija
21.09.2008 |

Itsekin olin sitä mieltä, että kotihoito on PARAS ja AINOA mahdollisuus lapsen tasapainoiselle kasvulle ja kehitykselle. Olin sitä mieltä että päiväkodissa ryhmä vain haittaa lapsen kehitystä. Olin itse ollut töissä erilaisissa päiväkotiryhmissä, joten tiesin tarkkaan, mitä päiväkodissa oikeasti tapahtuu. SIltikin olin sitä mieltä, että vanhemmat jotka vievät lapsensa hoitoon esim. vauvan tullessa, ovat ajattelemattomia.

KUNNES sitten omat lapset tulivat peräjälkeen. Ja tuli puheen vaikeuksia. Ja kaikenlaisia tutkimuksia. Ja minun sairastelu.

Vein lapset hoitoon ollessani itse töissä. Vapaapäivinä pidin heidät joskus siellä, jotta sain itse levätä. Nyt olen sairaslomalla ja vien molemmat hoitoon. En vie virikehoitoon, vaan vien heidät toisten lasten kanssa oppimaan, olemaan.

Jos minulla olisi lähipiirissä hoitorinki (esim. isovanhemmat ja kummit), lapset voisivat heidänkin kanssaan joskus olla. Vaan kun ei ole. Toinen lapsistamme on kuntoutuksellisista syistä päiväkodissa ja puolessa vuodessa puheen kehitys on lähtenyt aivan uskomattómalla tavalla etenemään. Hän on myös saanut kavereita ja oppinut asioita, joita ei olisi ilman ryhmää oppinut. Hän on saanut olla kotona 3,5 vuotta ja sen huomaa: Liian kauan. Sosiaaliset taidot aivan selvästi heikommat kuin niillä jotka aiemmin ovat aloittaneet päivähoidon. Sosiaalisilla taidoilla tarkoitan kykyä ottaa kontaktia toiseen lapseen, kykyä osata ryhtyä leikkimään, kykyä ottaa muut leikkijät huomioon jne.

Olen itse ollut niitä lapsia, jotka meni suoraan koulunpenkille ilman päiväkotia. Ja voin sanoa että ongelmia oli!! :)

Jokainen perhe tekee omat ratkaisut ja se, viekö joku nyt hoitoon isomman lapsen kun vauva on kotona, ei todellakaan tee äidistä huonoa. Pidän tällaista äitiä enemmänkin välittävänä, hän voi jaksaa paljon paremmin isommankin kanssa jos tuo on vaikka pari päivää viikossa hoidossa!!

Samoin jos vanhemmat ovat kotona... te jotka kritisoitte, niin tiedättekö MIKSI vanhemmat ovat kotona? Siis niiden jotka vievät lapset hoitoon?

Tietääkseni nykyaikana kotona oleminen voi tarkoittaa vain kahta asiaa: Työttömyyttä tai sairaslomaa. Ei kukaan voi vain lorvia, ellei sitten halua olla tuloton!

Toisekseen jotkut tekevät pätkätyötä. Jos irtisanoo päivähoitopaikan, sitä on aika vaikeaa saada samaan paikkaan uudestaan. Meillä ainakin päivähoitosopimusta tehdessä hoidon tarve arvioidaan aina muutosten tullessa. Pelkkä kotona oleminen ilman em. syitä ei ole ainakaan täällä pätevä syy - tais siis ainakin siihen puututaan siten, että lapsi ei olisi kokoaikahoidossa.

Ja itsekkääksi itsekin olen tullut: JOS maksan täydet maksut lapsistani, tasan vien heidät hoitoon silloinkin kun olen kotona (esim. pari kertaa viikossa). Meillä päiväkodissa suhtaudutaan onneksi näihin asioihin hyvin ja tuetaan sitä äidinkin jaksamista.

Virikelapset on onnellisia lapsia. Saadessaan itselleen kaverisuhteita, saadakseen ylläpitää niitä. Ne on aika tärkeitä lapsen elämässä. KUn kaikilla ei lähipiirissä ole edes lapsia, saatika että näkisi tarpeeksi..

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen. Nyt kyllä todella pistit pahan lauseen. Sinäkö tiedät, MISTÄ lapsemme puheen kehityksen ongelmat johtuu? Kerropa minulle.

Heikomman luokassakin? Tuota noin.. en tiedä millä mittariasteikolla sinä vanhempia mittailet, mutta voin sanoa ihan rehellisesti eli kuulun siihen ryhmään, jotka hoitavat ja kasvattavat lapsensa parhaan taitonsa mukaan. Älyä eikä kykyä korjata puheongelmia? Kerropa mulle, miten pitäisi kotioloissa ilman puheterapiaa ja päiväkotia kuntouttaa lapsi? Entäs jos puheenongelma vain yksi osa lapsen kehitysviivettä tai vammaa?

Luulen että sinulla ei ole empatiaa, nautit suunnattomasti siitä että saat aliarvioida sinulle täysin vieraat ihmiset ja syytät täällä toisia, kun itse olet täydellinen. Jos nostit nyt itsesi arvoasteikolla ylemmäs, onnea. Itse tiedän onneksi, missä mennään ja miten asiat oiekasti on :)

t. AP

Vierailija
42/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että erityisryhmissä on yleensä vain 12 lasta, joten melutaso on ihan toisenlainen kuin 21 lapsen ryhmässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eltoja on vain erityisryhmissä.

Vierailija
44/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne ole ihan muut tahot, jotka niitä suosituksia antavat, eltot sitten toteuttavat sitä kuntouttavaa päivähoitoa.

Vierailija
45/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääse mihinkään erityisryhmiin.

Vierailija
46/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tiedät varmasti, että alle 4-vuotiaalle lapselle ei voida tarkasti diagnosoida vielä esim. dysfasiaa. SIlloin saadaan monesti diagnoosi F38 monimuotoinen tai laaja-alainen kehityshäiriö joka sisältää monilla puheongelmat sekä motoriikan ongelmia. On varmasti lapsen etu, että ennen tarkempaakin diagnoosia lapsi saa olla ryhmässä jossa hänen taitojaan ja kehitystasoaan voida arvioida eri tavalla kuin kotona äidin helmoissa.

Metelitaso riippuu täysin ryhmän aikuistenkin kyvystä järjestellä esim. leikkitilanteet niin että onko kaikki leikkimässä samassa huoneessa vai voiko osa lapsista mennä esim. pikkuhuoneeseen.

ELTONA tiedät varmasti, että päiväkotia suositellaan yliopistosairaaloiden neurologian osastoilta KUNTOUTUKSELLISESSA mielessä. Kerropa, miten koet asian että lapsi saa kuntoutuksellisista syistä päiväkotipaikan? Kuinka monen äidin luulet jaksavan mennä ammattirooliin omassa kotonaan oman lapsensa kanssa?

Täällä päin ei eltot suosittele kotihoitoa kenellekään. Oletko muuten lukenut aineistoa päiväkodin hyödystä kielelliseen kehitykseen? SUosittelen.

Vierailija
47/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä elto ja lastenpsykologi ja johtava puheterapeutti sanoivat, että lapselle riittää 3 kertaa viikossa oleva kerho ihan samaan tarkoitukseen.

Lisäksi sitten kävi puheterapiassa.

Meillä puheviiveinen lapsi oli myös astmalapsi, enkä halunnut häntä päiväkotiin.

Nyt lapsi on 4-vuotias ja kehitys myös puheessa ihan ikätasoista. Ihan ilman päiväkotia.

Vierailija
48/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 1 krt viikossa 1,5 tunnin ajan...

Vierailija
49/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on sekä kaupungin että seurakunnan kerhoja 3-vuotiaille 3 kertaa viikossa. 4 - 6-vuotiaille niitä on joka päivä.

Vierailija
50/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli saan toisen lapseni ihan lähiviikkoina ja vanhempi lapsi otettiin pois päiväkodista useammasta syystä, mutta tärkeimmät olivat raha ja oma jaksaminen. Miksi maksaisimme n. 230e vanhemman lapsen hoidosta jos kerta olen kotona? Entä se lapsen kulettaminen tarhaan ja takaisin? Mukavampi nukkua aamulla pitempään ja tehdä erilaisia retkiä ym. kun ei tartte olla sidottuna tarhan aikatauluihin.

Sosiaalisuutta toivon lasten saavan kerhoista ym. Toki voi käydä niin että tuleva lapsi onkin vaikea (koliikki ym.), mutta sillon täytyy tilanne katsoa uudelleen.

Onneksi itellä on kaksi sukua tukena ja vielä niin että molemmat mummot voivat tarvittaessa ottaa vanhemman lapsen hoitoon. Ymmärrän toki niitä jotka kokevat helpommaksi vaihtoehdoksi viedä toisen tarhaan, mutta ite vaan oon niin laiska ja pihi et mieluumin ollaan kaikki kotona.

Vierailija
51/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti; "kun vauva tulee taloon, ovat kiistatta tärkeimmät kuukaudet myös esim. esikoisen kannalta. Miten esikoinen voi sopeutua ajatukseen siitä, että talossa on uusi perheenjäsen, jos hänet työnnetään päiväkotiin pois jaloista? "

Kokemukseni mukaan esikoinen ei vain usein ole ainoa, jonka tunteista ja sopeutumisesta on uuden lapsen syntymän jälkeen huolehdittava, jotta perhe edes jotenkin jaksaa pysyä kasassa. Esikoisen päivähoidon jatkaminen ei ehkä ole pahinta mitä kyseiselle lapselle tai koko perheelle voi tapahtua.

Pahempaa voi olla äidin voimien pettäminen, sairastuminen, masentuminen, miehen uupuminen ja uupumisen aiheuttama avioero, tai se ettei vauvan perustarpeista ehditä huolehtia. Esikoisen päivähoidon jatkaminen voi monien kohdalla olla se paras ratkaisu.

Suurin osa avioeroista on lähipiirissäni tapahtunut juuri toisen lapsen syntymän jälkeen. Ja näitä avioeroja on ollut paljon.

Vierailija
52/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edelleenkään ei puhuta mt-potilaista, eihän? Kyllä normaali ihminen ja normaali parisuhde kestää toisen lapsen. Ei kai sitä esikoisen niskaan pidä sälyttää, jos vanhemmat on keskenkasvuisia/sairaita tai kakkonen tehdään huonoon suhteeseen???

Vierailija
53/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä lisää lapsia, jos niitä pitää kasvattaa esikoisen kustannuksella. Ja sitten ihmetellään, että miksi lapsi oirehtii.

mutta edelleenkään ei puhuta mt-potilaista, eihän? Kyllä normaali ihminen ja normaali parisuhde kestää toisen lapsen. Ei kai sitä esikoisen niskaan pidä sälyttää, jos vanhemmat on keskenkasvuisia/sairaita tai kakkonen tehdään huonoon suhteeseen???

Vierailija
54/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, kyllä elämä sinullekin vielä opettaa mitä kaikkea terve ihminen ja ihan täysin normaali parisuhde voi joutua kestämään. Ilmeisesti sinä ja lähipiirisi olette olleet harvinaisen onnekkaita tai sitten olet niin nuori että kaikki on vielä edessä.

Kaikille toisen lapsen saaville elämä ei ole yhtä helppoa.

Oletko kenties itse kasvanut kotona yksin, vai miksi sinun on niin vaikea ymmärtää ihmisten ja heidän elämäntilanteidensa erilaisuutta ?

Vierailija
55/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kaksi, kahden vuoden ikäerolla. Kuopus erityislapsi.

Isäni kuoli kun olin lapsi, sairastin vaikean sairauden kolmekymppisenä, appivanhemmat tekivät konkurssin laman aikana. Sisaruksia minulla on yhteensä kuusi. Eli ihan et osunut!

Normaali parisuhde ja normaalit vanhemmat kestää toisen lapsen ilman että esikoinen joutuu kärsimään.

31

Vierailija
56/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan koskaan ei tiedä, mitä elämä eteensä tuo. Sitten toisekseen jokaisen voimavarat ovat yksilölliset: Toinen ihminen kestää enemmän valvomista kuin toinen. Toisessa parisuhteessa kestetään enemmän seksittömyyttä, kireyttä, jne kuin toisessa. Voi olla hyväkin parisuhde ja perhe-elämä. Mutta kaikilla ei ole samanlaista jaksamista kestää.

Joku täällä painottaa mt-potilaita. Koskaan ei tiedä, kenellä se mielenterveys menee ja milloin.

Miehen uupuminen on myös tärkeä asia kuten kirjoitit. Meillähän mies nimenomaan uupui työssään ja siitä että oli 2 pientä jotka valvotti vuoronperään. Loppupelissä hoitelin kolmea itseni unohtaen. Jos nyt vuosien päästä siitä minä voin vihdoin levätäkin, miksi en saisi viedä lastani omana vapaapäivänäni hoitoon vaikka puoleksi päivää??? Edelleen painotan että meillä EI ole sukulaisia tässä jotka ottaisivat edes kerran kuussa lapset sinne. Eivät ottaneet silloinkaan kun oli hätätilanne..niin vain koko perhe mentiin keskellä yötä sairaalaan...

En ole itse katkera etten ole ehkä jaksanut kaikkea niin hyvin kuin jotkut. Vaikeudet ovat opettaneet aika lailla, mm. pitämään parisuhteen hyvänä. Meillä oli avioero todella lähdellä kriisivuoden aikana.

Ja eihän se vanhemmuus lopu jos lapset hoitoon menee!! :) Eihän se parisuhdekaan lopu jos puoliso menee töihin.

t.AP

Vierailija
57/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se mies valvoi, jos kerran itse olit kotona? Ja miten ne lapset edes päiväkoti-iässä enää, jos siitä on jo vuosia, kuten kirjoitat?

Vierailija
58/58 |
21.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että erityisryhmissä on yleensä vain 12 lasta, joten melutaso on ihan toisenlainen kuin 21 lapsen ryhmässä?

Tulepa vierailemaan meidän ryhmään ja koe "äänettömyys" .... Ryhmässä siis pari ADHD:ta, dysfasialapsia, liikuntavammainen ja pari tukilasta. Täällä ei ole hiljaista.

Kuten sanoin, kotihoito voittaa pk-hoidon tai toinen vaihtoehto voisi olla pp-hoito mikäli hoitajan resurssit riittävät erityislapseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi