Keski-ikäisillä miehillä on yksi supervoima, joka on ylitse muiden
Iltalehden kolumni: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fcccc264-5774-47b9-a2be-3585b3e4fce4
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
K-karuselliteoria siis pitää paikkaansa.
Ei pidä. Se on katkerien miesten keksimä pilkkauskeino naisille.
Miten niin? Juuri kolumnistikin sanoi ettei hän nuorempana kavereineen edes katsonut näitä kilttejä insinöörejä päin, vaan niitä tukka sekaisin olevia hyvännäköisiä nahkarotsityyppejä joiden tulevaisuudensuunnitelmat olivat luokkaa "vois perustaa bändin".
Sitten kun tuli 45 mittariin, alkoi kiltteyden ja stabiilin ammatin vaatiminen.
Kertoo vain toimittajan ajatusmaailmasta ja kaveripiiristä. Fiksummat tajuavat tuon jo parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supervoima on miehen lompakko.
Jep, ääriruma, lyhyt wanha Hjallis sen tietää.
Ai, ei Hjallis mun mielestä oo ruma. Ennemmin siinä on jotain jännää karismaa. Ihan fiksukin se on. Ja oon aika varma, että on hyvä sängyssä, on sen oloinen
Mä sanon, että tuo supervoima on seksikkyys. Keski-ikäiset miehet on.
Nuoruuden hölmöilyt on hölmöilty, arki on tasaista. Mies huolehtii perheestään. On tullut miehenkokoon, on vähän mahaa, vahvat käsivarret, ja sopivasti karvoitusta. Sängyssä tietävät, mitä pitää tehdä.
On sellaista rauhallista itsevarmuutta miehessä.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hauska kolumni. Eiköhän se ole parempi vaan että molemmat hoitaa omat osuutensa suhteissa ja nämä voi sopia keskenään mitä ne on. Minä kyllä hoidan autot, pyörät ja muut kuntoon mutta turha minun on alkaa hajottamaan imurilla koko taloa.
Jo on sulla heikkokuntoiset menopelit jos niitä pitää huoltaa yhtä usein kuin taloa imuroidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pih pah. Ikinä en ole ahdistellut ja en ahdistele nytkään. Eikä ahdistele kukaan sellaisista miehistä, piireissä joissa itse liikun. Sellaista katsottaisi hyvin pahalla ja lopulta vietäisiin porukalla saunan taakse. Arvatenkin tähänkin pätee sama logiikka kuin miesten tekemiin rikoksiin; 4% miehistä tekee 80% miesten tekemistä rikoksista, loput 96% miehistä sitten tekevät sen 20%.
Ymmärrän, että asia helposti vaikuttaa olevan toisin, mutta tilastofakta on tuo.
Salli mun nauraa. On se todella vallan ihmeellistä, miten kukaan mies ei tunne yhtään ahdistelijaa tai raiskaajaa... Naisten ja tyttöjen kokemus on VÄHÄN toinen.
Minä (m) tunsin yhden esimiesasemassa olleen 55+ ikäisen ahdistelijan. Korkea koulutus (TkT) ja hyvä käytös aina kun hänet tapasin eikä ollut minulla pahaa sanottavaa hänestä. Ei ollut sovinisti eikä julkisesti käyttäytynyt naisia väheksyvällä tavalla.
Se että hän seksuaalisesti ahdisteli nuoria naispuolisia työntekijöitä tuli tietooni vasta paljon myöhemmin yhden heistä kertomana. En enää ollut tuolloin kyseisessä firmassa töissä. Tapauksia oli ilmeisesti useampia joiden vuoksi hyypiön urakehitys katkesi.
Eli todennäköisesti me miehetkin tunnemme ahdistelijoita mutta emme heitä tunnista kun eivät meille näytä sitä nurjaa puolta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Oli?
Niin no hän ei ole enää nuori, vaan yli viisikymppinen - miestyyppinen kaljuuntuminen iski pitkään tukkaan ja bändiprojektit jäivät ruuhkavuosien aikaan matkan varrelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Supervoima on miehen lompakko.
Jep, ääriruma, lyhyt wanha Hjallis sen tietää.
Hjallis on kylläkin hauska ja energinen mies. Lähtisin baariin hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää. Senhän nyt näkee jokainen. Nuoruus humputellaan pettävien ja hakkaavien jännämiesten kanssa ja keski-iän kynnyksellä sitten rauhoitutaan aloilleen eli otetaan se harmaa insinörtti lompakkonsa kanssa komenneltavaksi ja jännälasten kuluja kattamaan.
Tunnen yhden tämmöisen naisen. Ja voi hyvänen aika sitä avointa narsismin värittämää halveksuntaa puolisoaan ja tämän lasta kohtaan. Ihmettelen, miten miesparka jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Juuri kolumnistikin sanoi ettei hän nuorempana kavereineen edes katsonut näitä kilttejä insinöörejä päin, vaan niitä tukka sekaisin olevia hyvännäköisiä nahkarotsityyppejä joiden tulevaisuudensuunnitelmat olivat luokkaa "vois perustaa bändin".
Sitten kun tuli 45 mittariin, alkoi kiltteyden ja stabiilin ammatin vaatiminen.
Minä huomasin tämän jo 30-vuotiaana ja siitä eteenpäin. Parikymppisenä, kun jutteli naisen kanssa baarissa / yökerhossa, niin ei se ammatti, rahatilanne tai opiskelupaikka heitä kiinnostanut. Tuossa vaiheessa riitti kiva ulkonäkö, sotkuinen, mutta iha
Hmm, tarkoitatko siis, että kaikki ne miehet, joilla on kiva ulkonkö, sotkuinen, mutta ihana tukka ja/tai ruskeat silmät, ovat automaattisesti jotain muuta kuin "kunnollisia, tunnollisia ja asiansa hoitavia"? Todella omituista ajattelua. Kaikki ruskeasilmäiset ovat siis jotain hulttioita vai?
Mikäli kohtasit vain naisia, joita kiinnosti pelkästään ulkonäkö, oli vika myös omassa naismaussasi ja ehkä omissa preferensseissäsi. Minä tunsin parikymppisenä naisia, jotka tykkäsivät syvällisistä, pohdiskelevista ja sekä taiteista että yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneista miehistä, joillekin olisi ollut plussaa jopa nörttiharrastukset kuten larppaaminen tai Tolkien-fanitus. Mutta ehkäpä sinä kävit eri baareissa - kyllähän varmaan, jos jossain "Sedulassa" kävit, löysit todennäköisemmin jotain pintaliitäjiä - olisi kannattanut etsiä seuraa erilaisista piireistä. Mutta ehkäpä et itse ollut kiinnostunut niistä syvällisemmistä naisista? Joko ulkonäöllisesti tai sitten henkisesti.
Ihme yleistystä taas. Aina on kiinnostanut ne tavalliset kiltit miehet.
Vierailija kirjoitti:
Ihme yleistystä taas. Aina on kiinnostanut ne tavalliset kiltit miehet.
Sinä ja kaltaisesi jo nuorena viisaat naiset todennäköisesti harvemmin liikuitte niissä samoissa harrasteissa ja illanvietoissa joista tavalliset 'kiltit' miehet yrittävät seuraa löytää. Ja kun ette itse olleet "jänniä" niin samaiset miehet ohittivat teidät vaikka ehkä kohtasittekin. Tässä siis "kiltti mies" ei tarkoita palstan ikivalittavia "kilttimiehiä".
Kaikki nämä tietenkin ovat yleistyksiä mutta stereotypioille on yleensä syynä se, että niiden kuvaamia ihmisiä tai käytöstä oikeasti näkee tai kokee usein.
Ihmettelen muuten tätä, että heti jos poika/mies soittaa bändissä, hän muka muuttuu joksikin väkivaltaiseksi idiootiksi. Tai samoin, jos hiukset ovat jotain muuta kuin se tavallinen lyhyeksi kynitty miestukka. Mitä tällainen ajattelu on?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen muuten tätä, että heti jos poika/mies soittaa bändissä, hän muka muuttuu joksikin väkivaltaiseksi idiootiksi. Tai samoin, jos hiukset ovat jotain muuta kuin se tavallinen lyhyeksi kynitty miestukka. Mitä tällainen ajattelu on?
Missä sanottiin että bändissä soittava muuttuu väkivaltaiseksi idiootiksi? Itse en sitä kohtaa nähnyt ainakaan artikkelissa. Minullakin oli kolmekymppisenä hiukset hartioihin asti enkä ollut väkivaltainen.
Palstalla nyt sanotaan paljon ja kaikenlaista provosointitarkoituksessa joten sen ajattelun takana on kirjoittajilla lähinnä tavoite saada provonsa kautta huomiota.
M59+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pih pah. Ikinä en ole ahdistellut ja en ahdistele nytkään. Eikä ahdistele kukaan sellaisista miehistä, piireissä joissa itse liikun. Sellaista katsottaisi hyvin pahalla ja lopulta vietäisiin porukalla saunan taakse. Arvatenkin tähänkin pätee sama logiikka kuin miesten tekemiin rikoksiin; 4% miehistä tekee 80% miesten tekemistä rikoksista, loput 96% miehistä sitten tekevät sen 20%.
Ymmärrän, että asia helposti vaikuttaa olevan toisin, mutta tilastofakta on tuo.
Salli mun nauraa. On se todella vallan ihmeellistä, miten kukaan mies ei tunne yhtään ahdistelijaa tai raiskaajaa... Naisten ja tyttöjen kokemus on VÄHÄN toinen.
Niin, moni raiskaajakin kokee vain harrastaneensa normaalia seksiä, siis omasta puolestaan. Jos nainen sanoikin ei, se ei vaan ollut sellainen ei, mikä olisi pitänyt ottaa siinä tilanteessa huomioon. Oikeanlaista eitä mies olisi totta kai uskonut, eihän hän ole mikään ahdistelija.
Ihanaa olla töissä se setämies, yhtäkkiä. Ikä tekee tämän tittelin näemmä.
Nyt puhun rumia ja suoraan: Minulla on elämä ja työ on vain osa sitä. Töröhuulille tiedoksi, se kusinen suolenpätkä on vihoviimeinen asia mikä kiinnostaa. Ja kun kaikkien elämä ja tekemiset ei pyörikään sinun kusisen suolenpätkän ympärillä, tottakai se on ihan hirveä tragedia, sinulle. Ja käytös on sen mukaista.
Ymmärrän silti sinua, eläimiähän me olemme.
Oli?