Lähtisittekö mökkeilemään, jos mökillä ei ole vesivessa?
Miten muuten hoitaa normaalit hygieniajutut yms? Kaveriporukalla olisi tälläinen reissu, muttei haluaisi mennä.
Kommentit (148)
Meidän mökillä on kompostoiva ulkohuussi. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pärjää ilman vesivessaa, jotenkin vieraantunutta. Mitä he tekevät, jos tulee kriisi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökillä on kompostoiva ulkohuussi. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pärjää ilman vesivessaa, jotenkin vieraantunutta. Mitä he tekevät, jos tulee kriisi?
No, nyt ei ole kriisi.. ei mun tartte lomailla kuin olisi kriisi päällä.
Ei se ole mökki eikä mikään, jos ei ole ulkohuussia ja saunassa kantovettä!
Ja ei, tämä ei ole mikään vitsi tai provo.
N38
Vierailija kirjoitti:
Toki meen eikä ulkohuussi ja ämpärisauna oo mikään ongelma. Kyllä sitä lämmintä vettä on aina saanut ilman suihkua ja pesut onnistuu.
Meillä on usbllä ladattava mökkisuihku. Yksi tuttava käyttää sitä kaupungissakin, kun pörssisähkö on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nyt ei ole kriisi.. ei mun tartte lomailla kuin olisi kriisi päällä.
Mutta kuinka pärjäät, kun on kriisi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökillä kävi joskus kaverini ja hänen 30-vuotias miehensä. Miehet oli vanhassa pihasaunassa ja tämä 30v sitten oli ihmetellyt, että missä on suihku. No sellaista ei ole. Siis eikö tässä sitten voi peseytyä lainkaan? Voi toki, tuossa on lämmintä vettä, ämpäreitä, vateja ja vesikauha. Ei ollut ymmärtänyt 😄 Hänelle oli sitten muut opettaneet miten vesipadasta otetaan kuumaa vettä ja saavista kylmää, niistä tehdään sopiva vesi ja sitten peseydytään ihan sen vadin/ämpärin ja kauhan kanssa. Oli ollut aika kummissaan, että on erikoista.
Ja aivan suomalainen mies, pikkukaupungissa asuva. Tätä pidän jo vähän outona 😄
AP:lle kysymys:
Mitä erilaista tekisit vesivessassa kuin ns. mökkivessassa? Toimitat tarpeesi, pyyhit ja peset kätesi, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Menomatkalla käyt lähimmällä ABC:llä kakalla ja sitten seuraavana päivänä ajat myös kakalle sinne ABC:lle.
Tai ihan vaan jää sinne iki-ihanaan kerrostalopömpeliin.
Mökillä käynyt viimeksi 30 vuotta sitten.
Miten se on hygieenisempää tehdä tarpeet veteen?
En haluaisi olla ilkeä mutta sinunkin AP takapuolesta tuleva tavara haisee.
Jos sinulla on muuten mukava viikonloppu tiedossa mikset menisi? Muista, että myös prinsessoiden kakka haisee. Ja että joku joutuu tällaisen käymälän lopuksi tyhjentämään.
Hienoa, että sinulla on kuitenkin mahdollisuus tällaiseen palveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökillä kävi joskus kaverini ja hänen 30-vuotias miehensä. Miehet oli vanhassa pihasaunassa ja tämä 30v sitten oli ihmetellyt, että missä on suihku. No sellaista ei ole. Siis eikö tässä sitten voi peseytyä lainkaan? Voi toki, tuossa on lämmintä vettä, ämpäreitä, vateja ja vesikauha. Ei ollut ymmärtänyt 😄 Hänelle oli sitten muut opettaneet miten vesipadasta otetaan kuumaa vettä ja saavista kylmää, niistä tehdään sopiva vesi ja sitten peseydytään ihan sen vadin/ämpärin ja kauhan kanssa. Oli ollut aika kummissaan, että on erikoista.
Ei pitäisi nauraa mutta siinä on kyllä kaveri vieraantunut elämästä!
Meillä 10 -vuotias kyllä ymmärtää kun käydään sukulaisissa mökillä saunassa. Ja ulkovessassa. Kotona okt, juokseva vesi mutta puusauna ja sinne kantovesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä perin äitini kuoltua kesämökin, olin kolmikymppinen aikuinen nainen, niin vanhempi sukulaisnainen jo eläkeiässä huolehti kovasti, että osaanko minä nyt sitten pestä itseni mökkisaunassa, kun siellä on se vesipata ja pitää laittaa kuumaa ja kylmää vettä sekaisin jne. Olin viettänyt sillä mökillä lapsuudessani vanhempieni kanssa paljon aikaa ja todellakin pessyt itseni jo silloin. Asiaa ehkä selittää jotenkin se, että tämän naisen oma tytär oli yläasteella ollut jossain leirikoulussa, jossa häntä oli pitänyt ulkopuolisten erikseen opettaa peseytymään vastaavanlaisella tavalla. Eli kyllä niitä elämästä vierautuneita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Oon syntynyt 80-luvulla, ja mulle se default nimenomaan on, että mökillä EI ole juoksevaa vettä. Eli huussi - check, saunavedet ämpärissä - check, tiskaus järvivedellä - check. En osaa mieltää mökiksi sellaista pytinkiä, jossa on kaikki samat mukavuudet kuin kotona. Ota biohajoavia kosteuspyyhkeitä mukaan.
Sama. Aina mökki ollut mökki ja mukavuudet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on biolanin kompostoiva vessa. Muuta ei tartte tehdä kuin laittaa pikku kipollinen kuiviketta käynnin jälkeen. Muuten ihan normi pyyhkimiset.
Pitää mennä erikseen sitten takapään pesulle esim.saunaan. Näin teen omalla mökillä. Siellä kans Biolan. Muiden mökillä kävisin vaan päiväseltään.
Kaikki mukavuudet on oltava, saatte kutsua sitä mökin sijaan joksikin muuksi, jos huvittaa. Omakseni en tietenkään moista rasitetta osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on biolanin kompostoiva vessa. Muuta ei tartte tehdä kuin laittaa pikku kipollinen kuiviketta käynnin jälkeen. Muuten ihan normi pyyhkimiset.
Pitää mennä erikseen sitten takapään pesulle esim.saunaan. Näin teen omalla mökillä. Siellä kans Biolan. Muiden mökillä kävisin vaan päiväseltään.
Mille ihmeen takapään pesulle? Vessassa käytetään vessapaperia ja pyyhitään sillä huolellisesti. Tarvittaessa otetaan uutta paperia ja pyyhitään vielä toisenkin kerran. Näin teen kotonakin.
Lähtisin! Mä tykkään huusseista
Minun omallakaan mökilläni ei ole mitään vesivessaa. On vanhempieni rakennuttama huussi ja sitten itse hankkimani pieni kuivavessa mökissä sisällä aikoinaan wc:ksi rakennetussa pikkuhuoneessa. En todellakaan aio sinne ikinä hankkia mitään vesivessaa.
Olisin itse tyytyväinen, jos jotenkin kaupungissakin voisi käyttää jotain edistyneempää kuivavessaratkaisua. Olen joskus lukenut, että joillakin sellaisia onkin. Onhan se luonnonvarojen järjetöntä tuhlausta, että me huuhdomme jätöksemme käytännössä puhtaalla vesijohtovedellä viemäriin.
Oon syntynyt 80-luvulla, ja mulle se default nimenomaan on, että mökillä EI ole juoksevaa vettä. Eli huussi - check, saunavedet ämpärissä - check, tiskaus järvivedellä - check. En osaa mieltää mökiksi sellaista pytinkiä, jossa on kaikki samat mukavuudet kuin kotona. Ota biohajoavia kosteuspyyhkeitä mukaan.