Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähtisittekö mökkeilemään, jos mökillä ei ole vesivessa?

Vierailija
23.07.2025 |

Miten muuten hoitaa normaalit hygieniajutut yms? Kaveriporukalla olisi tälläinen reissu, muttei haluaisi mennä.

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskellä metsää kävin just mekkojen kanssa. Ei ongelmia. Ja kaverilla sattuu alkaa siellä menkat. Ei ongelmia. Jotkut ei siis pärjää hetkeäkään jos vettä ei tule.. Menkää ja opetelkaa vähän taitoja ilman hanavettä ja sähköä. Ja olen kaks viikkoa peseytynyt purovedellä. Raikas olo nytkin.

Sinulla ei selvästikkään ole kovin vaikeat ja runsaat menkat. Katsotaan mielipidettäsi uudestaan kun vuodat pitkin reisiä ja persvakoa ja päästelet suuria hyytymiä. Ihmetyttää yksinkertaisten määrä ja vielä naisissa, kun minulla on ihqupihqu-keijukaismenkat niin muillakaan ei voi olla vaikeampaa. Häpeä. 

Toisaalta, saata olla äijäkin, kaikki menkkailee kevyesti ja raikasta oloa purosta kuin suoraan mainoksesta lol. 

Ymmärrän, että vettä ja suihkua kaipailee tuossa, jos

Sitäpä justiin,osuvasti sanottu. 

Vierailija
82/148 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tai max kahden yön reissu kerran kesässä menisi jos ei ole menkat. Minua ei kiinnosta menkkojen aikana mennä saunaan alapesulle kun mun tuurilla joku pärähtää paikalle just silloin tuomaan puita uuniin. Ei myöskään houkuttele varoittaa koko seuruetta etukäteen siitä että nyt menen alapäätä peseen saunalle. Kaikissa mökkisaunoissa ei oo lukkoa ovessa. 

Kyllä meillä se saunoja laittaa ne puut eikä kukaan muu tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle se on nimenomaan juopottelu mikä mökkeilystä tekee niin houkuttelevaa. Sitten viikonlopun tai koko loman juopottelun jälkeen krapulassa kotiin vaarantamaan liikennettä. Juopottelu se on syy monen ylipainoonkin. 

Vierailija
84/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. En myöskään aikamatkailisi kivikaudelle.

Vierailija
85/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu enää lähtemään mökille, josta puuttuu juokseva vesi (ja mahdollisesti sähkötkin).

Ei vastaa omaa käsitystäni mukavasta lomasta.

Vierailija
86/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily kaveriporukan kanssa on sen verran epäkiinnostava lomanviettomuoto, että en olisi valmis tekemään mitään muita myönnytyksiä. Jos siis lähtisin, pitäisi mökin olla nykyaikainen ja riittävän iso, että on mahdollista nukkua omassa huoneessa (jossa on suljettava ovi) - ja jossa on muitakin pesumahdollisuuksia kuin järvi, ja jossa on sisävessa. Eli vastaus kysymykseen: en lähtisi.

Meillä on moderni mökki sisävessalla itsellään, joten ei oikein kiinnosta alkeellisempiin olosuhteisiin meneminen. Mikäli omassa mökissä menisi sisävessa remonttiin, ei minua haittaisi siellä käyttää ulkovessaa remontin ajan, tai samoin, os omalla mökilläni vaikka alunperinkin olisi ollut vain ulkovessa - kyseinen mökki ja paikka on itselleni rakas ja haluan viettää siellä aikaa, joten silloin sinne haluaisi joka tapauksessa. Joku kaverin mökki tai vuokrattu mökki sen sijaan olisi eri asia, eikä minulla olisi sellaista tarvetta ja halua olla juuri siellä, eli sen vuoksi en olisi valmis tinkimään perusmukavuuksista.

Minulle myöskään nimenomaan kavereiden kanssa mökkeily ei ole mitenkään kiinnostava juttu. Tykkään olla mökillä perheeni kanssa tai yksin, mutta en kaipaa kavereita mökkimaisemiin.

Vierailija
87/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskellä metsää kävin just mekkojen kanssa. Ei ongelmia. Ja kaverilla sattuu alkaa siellä menkat. Ei ongelmia. Jotkut ei siis pärjää hetkeäkään jos vettä ei tule.. Menkää ja opetelkaa vähän taitoja ilman hanavettä ja sähköä. Ja olen kaks viikkoa peseytynyt purovedellä. Raikas olo nytkin.

Kun lähtee lomalle, niin sellainen pärjääminen ei ole ihan ekana mielessä :D

Arjessa tarvitsee pärjätä ihan riittävästi, lomalla haluan sitten nauttia.

Vierailija
88/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tai max kahden yön reissu kerran kesässä menisi jos ei ole menkat. Minua ei kiinnosta menkkojen aikana mennä saunaan alapesulle kun mun tuurilla joku pärähtää paikalle just silloin tuomaan puita uuniin. Ei myöskään houkuttele varoittaa koko seuruetta etukäteen siitä että nyt menen alapäätä peseen saunalle. Kaikissa mökkisaunoissa ei oo lukkoa ovessa. 

Yleensä ne alapesut hoidetaan yksityisesti, vaikkei olisi menkatkaan. Ihmettelen itse näissä kaverimökkeilyissä just tuota, että yksityisyyttä ei saa yhtään - luulisi, että on normaalia koputtaa, jos on tulossa saunaan ja joku on siellä. Tuskin kukaan haluaa, että joku tulee katsomaan, kun itse tekee alapesua.

Toisin kuin moni kirjoittaja, itse ymmärrän kyllä, ettei alkeellisissa olosuhteissa mökkeily menkkojen aikana kiinnosta, tai joku ryhmäsaunominen.

Vierailija
89/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi. Ulkohuussi joissa olen käynyt eivät ole kyllä haisseet. Nykyään suolistosairaus niin olisi liian hankalaa juosta 5-10 kertaa aamulla huussiin ja tuskin ehtisi vaikkapa rantaan käsiä pesemään siinä välissä. Istuisin aamupäivän huussin nurkalla ja kenties yölläkin. 

Vierailija
90/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tyylillään. Itse tykkään mukavuuksista, olen tarpeeksi kauan käynyt mökeissä, jotka eivät ole vesiverkossa, ettei enää kiinnosta sellaiseen lähteä. Tiskaus, pesu, vessassakäynti -kaikki sellainen on niin työlästä, ettei työviikon jälkeen kaipaa uutta työleiriä, vaan rentoutumista ja helppoutta. Toiset tykkää touhuta vapaallakin eikä ota pesuvesien kantamista järvestä ämpäritolkulla mitenkään hankalana, mutta minusta se on.

Siksi vesivessa ja vesihanat. 

On myös välimuotoja. Monilla mökillä tulee esimerkiksi kaivosta hanaan ja suihkuun vesi, mutta on silti jokin muu vessaratkaisu kuin vesivessa.

Näin meilläkin. Vesivessa vaatii umpisäiliön jonka tuuletusputki tuo viemärinhajua tontille, sellaista ei haluttu. Meillä polttava WC, ei haise kuin poltettaessa savu jos tuulet sen putken päästä maahan tuo.

Vierailija
91/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ilman vesivessaa. Meillä ulkohuussi. Aivan hyvin pärjätään joten kyllä, menisin mökille jossa on "vain" ulkohuussi 😄 

Meille ei tosin kaikki vieraat tule, koska eivät halua käyttää ulkohuussia. Tosin esim. yksi vieras tuli ja ihmetteli, että huussimme onkin valoisa, puhdas ja hajuton ja pääsi huussikammostaan yli. 

92/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta mökkeillä jos on vesivessa, sillä se ei ole silloin mökki.

Vierailija
93/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen perseen voi pestä myös laiturin nokassa.

Vierailija
94/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena en puskapissille uskalla mennä, itä-suomessa tuikkaa itikka persiiseen, etelässä joku vieraslaji. 

Vierailija
95/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on kummallisia käsityksiä rentoutumisesta lomalla. Alkeellisissa oloissa ryyppäämistä itikoiden syötävänä ja haisevan pe*ceen pesua järvivedessä. Ei kiitos minulle. 

Vierailija
96/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen perseen voi pestä myös laiturin nokassa.

Se vesi ei aina ole kovin puhdasta ja mites yksityisyys.....?

Vierailija
97/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily kaveriporukan kanssa on sen verran epäkiinnostava lomanviettomuoto, että en olisi valmis tekemään mitään muita myönnytyksiä. Jos siis lähtisin, pitäisi mökin olla nykyaikainen ja riittävän iso, että on mahdollista nukkua omassa huoneessa (jossa on suljettava ovi) - ja jossa on muitakin pesumahdollisuuksia kuin järvi, ja jossa on sisävessa. Eli vastaus kysymykseen: en lähtisi.

Meillä on moderni mökki sisävessalla itsellään, joten ei oikein kiinnosta alkeellisempiin olosuhteisiin meneminen. Mikäli omassa mökissä menisi sisävessa remonttiin, ei minua haittaisi siellä käyttää ulkovessaa remontin ajan, tai samoin, os omalla mökilläni vaikka alunperinkin olisi ollut vain ulkovessa - kyseinen mökki ja paikka on itselleni rakas ja haluan viettää siellä aikaa, joten silloin sinne haluaisi joka tapauksessa. Joku kaverin mökki tai vuokrattu mökki sen sijaan olisi eri asia, eikä minulla olisi sellaista tarvetta ja halua olla juuri siell

Kertoo henkilö, jolla ei ole kavereita. Minulle se parhain juttu ystävissä ja kavereissa on nimenomaan se ajan viettäminen heidän kanssaan. Paljon pidetään juhlia, mutta mökkeilyssä on parhainta se, että voi pari yötä olla samassa paikassa ja viettää upean porukan kanssa puuhaillen yhteistä aikaa pari päivää putkeen.

Vierailija
98/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa joilakin ongelmat, ei voi muuta sanoa...

Meillä oli vuosikymmnet ihan perinteinen huussi, nykyisin on kyllä sähköpolttokäymälä joka on erittäin siisti ja täysin hajutonkin mutta enpä nyt sitä perinteistä huussiakaan minään ongelmana koskaan pitänyt paitsi korkeintaan sen tyhjennystä mikä taas ei sähköpolttokäymälässä ole mikään ongelma.

Sähköpolttokäymälän huono puoli on että maksaa melko paljon ja sitten pitää tietysti olla sähköä saatavilla.

Meillä on kyllä oma ranta ja järvessä voi peseytyä milloin haluaa tai vaihtoehtoisesti saunassa sitten jos "hygienian" kokee ongelmaksi huussin suhteen.

Nykyisin on kai myös varsin siistejä biokäymälöitä ym. vaikkei olisikaan mitään sähköpolttokäymälää sitten käytössä.

Käsittäkseni sähkpolttokäymälät alkavat olla Suomessakin jo tosi yleisiä. Silloin kun me hankittiin eka laitteemme vuonna 2002, niin eivät vielä olleet kovin yleisiä.

Meidän sähköpolttokäymälä on ihan yhtä siist kuin kaupungin vesivessa. Näyttää ulospäinkin melkein samalta. Itse asiassa se on jopa siistimpi koska joka ikisellä käyttökerralla siihen vaihdetaan uusi suojapussi ja vesivessassa ei mitään tällaista tietenkään tehdä.

Vierailija
99/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut mökillä 25 vuoteen.

Vierailija
100/148 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökillä ei ole ulkohuussia niin en mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän