Lähtisittekö mökkeilemään, jos mökillä ei ole vesivessa?
Miten muuten hoitaa normaalit hygieniajutut yms? Kaveriporukalla olisi tälläinen reissu, muttei haluaisi mennä.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on kummallisia käsityksiä rentoutumisesta lomalla. Alkeellisissa oloissa ryyppäämistä itikoiden syötävänä ja haisevan pe*ceen pesua järvivedessä. Ei kiitos minulle.
Hermosto rauhoittuu, kun kaupungin jatkuva ärsyketulva on poissa. Siksi sinne siis. Emme me mitään vesivessoja ja sähkövempaimia tarvitse, jos perusedellytykset ovat kunnossa, eli lämpöä, ruokaa ja suojaa, lepoa.
Mökillä on omasta mielestä jopa vähän vaivattomampaa kuin kaupungissa, kun tietyt jutut on kunnossa.
Ja muistakaa hommata kunnon biohuussi, jossa SUORA tuuletuspurki katolle. Putken päässä tuulen voimalla pyörivä tuuletin, joka estää ilman takaisinpäin virtaamisen. Ei pitäis haista.
En. Mutta en lähtisi edes mökille, jossa on vesivessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole menkat, niin huussi ei haittaa. Enemmän sitten kiinnostaa onko saunassa suihku ja lämmintä vettä.
Miksi kiinnostaa onko saunassa suihku? Entä jos ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Ei mua vedetön vessa haittaa, olen ikäni käyttänyt wc-paperia enkä bideetä (paitsi synnytysten jälkeen, mutta silloin en olisi ollut mökkeilyfiiliksissä muutenkaan). En naisena ymmärrä mitä normaaleja hygieniajuttuja tarkoitat?
Meillä on ns. kuivamökki, kaikki vesi mitä käytetään pumpataan käsipelillä kaivosta tai käytetään suuriin säiliöihin varastoitua sadevettä. Mökillä ei myöskään ole viemäröintiä, vesi kannetaan niin mökkiin kuin mökistä uloskin. Käsipesua varten meidän mökin sisävessassa oli kannussa vettä, vati ja palasaippua. Yleensä kädet kyllä mentiin pesemään suoraan kaivolle tai pihalle, niin ei tarvinnut vettä kantaa niin paljoa. Ulkohuussista tullessa kädet pestiin pihalla, pyyhittiin nurmikkoon tai jätettiin pesemättä. Ei sitä maalla olla niin turhan tarkkoja hygienian suhteen vaikka kaupunkiasunnossa kaikki on tarkempaa ja puhtaampaa :D.
Mitä, pesittekö kädet vessareisun jälkeen kaivolla? Mihin se pesuvesi meni, kaivoonko kannen läpi takaisin?
Intissä metsäkeikalla kuoppiin. Puusee on luxusta
Toki meen eikä ulkohuussi ja ämpärisauna oo mikään ongelma. Kyllä sitä lämmintä vettä on aina saanut ilman suihkua ja pesut onnistuu.
No nyt kannattaa kiireesti jo totutella, että ei mene sormi suuhun tosipaikan tullen. Kannattaa opetella myös riu'ulla käynti, ja ylipäätään riu'un teko. Ei voi tietää, milloin joudumme elämään poikkeusoloissa.
Voi lol. Onks tää suomalaisten "nuorten" nykytila? Jos joku vastaa tähän kysymykseen "en", ei oo suomalainen.
Lähtisin, mutta ajatus on ällöttävä. Olen nykyään aika mukavuudenhaluinen ja suihkutan peppuni ison jälkeen
Saanen myös muistuttaa, että alapesutkin onnistuvat ulkohuussissa, jos on vain pullo vettä mukana, tai pesuihin sopivaa pesuvoidetta. Ei ole mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Voi lol. Onks tää suomalaisten "nuorten" nykytila? Jos joku vastaa tähän kysymykseen "en", ei oo suomalainen.
No, minä olen suomalainen ja kun mökkiä rakennettiin vuosikymmeniä sitten, pitikäydä mätäspaskalla sammaleet maasta, kuoppa, ja sinne tarpeet nykyään haluan jo vesivessan ja bideen.
Sellaisesta en tykkää, että on joku saavi, jossa on suurin osa pissaa. (Idea kai tyhjentää se jollain imuautolla)
Sitä sitten loiskuu alapäähän, kun on itse asioilla.
Käyn mieluummin kyykkypissalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole menkat, niin huussi ei haittaa. Enemmän sitten kiinnostaa onko saunassa suihku ja lämmintä vettä.
Retki suihku maksaa 16€. Jos elämäsi on siitä kiinni niin osta oma retkisuihku mukaan. Olen kymmenissä jos en sadoissakin eri saunoissa ollut, yhdessä ei ollut lämmintä vettä. Se oli Etelä-Virossa joskus -90 luvun alussa. Oli järvessä peseytyminen.
Luulisi, että jokaisella mökillä on vähintään se retkisuihku.
Esimerkiksi meillä ei ole koskaan ollut, koska se on aivan turha. Liruttaa hiljalleen vettä, vaikka olisi kalliimpikin retkisuihku. Helpompi on pestä paksut hiukset ihan vesikauhan ja vadin avulla, ja tulee paremmin puhtaaksikin.
En mä lähtisi. Minusta niissä kuivavessoissa on aina haju, olen ihan tarpeeksi monta kertaa sellaisissa joutunut käymään. Inhottaa. Muutenkin viihdyn lomalla paremmin sellaisessa paikassa missä voi kävellä korkokengissä asfaltilla.
Kun ottaa huomioon, että viimeiset 40 vuotta on mökkeillyt mökillä, jossa on ulkohuussi, niin en näe asiassa suurta ongelmaa. Siellä on erikseen käsien pesupiste, johon vesi kannetaan järvestä, siinä on vieressä puhdistusliinoja, saippuaa jne. Kyseisellä mökillä pääsee joka päivä saunaan ja siellä voi käydä pesulla.
Tähän kun on kasvanut ja tottunut, se ei ole mitenkään kummallinen juttu. Jos taas on käynyt vain uusilla, moderneilla kakkoskotimökeillä, joissa on kaikki mukavuudet, niin tietenkin perinteinen ulkovessa on järkytys.
Kyllä minä yleensä puhtaammin elän mökillä kuin kaupungissa. Mökillä sauna lämpiää joka päivä. Ja olen tottunut alle kouluikäisestä asti tekemään pesuvedetkin saunan padan vettä ja kylmää vettä sekoittaen.
Yleensä henkilöt jotka on sellaisia nirppanokkia, että vaativat vesivessaa ja suihkua ovat sellaisia, että niitä vaatimuksia ja hankaluuksia on kaikessa muussakin. On se sitten aamiainen, ruokailu, jutut ja muu ajanviete siellä mökillä. Eivät ole rentoa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tullut varmaan toistasadassa eri saunassa elämässäni käynyt. En ole vielä sellaiseen mökkisaunaan törmännyt, jossa ei olisi lämmintä vettä.
No, meillä tulee kaivosta vain kylmä vesi. Ei suihkua jne..saadakseen kuumaa vettä saunassa se pitää ensin lämmittää, puilla. Onhan tuossa nyt vähän hommaa.
Meille tulee KOTIIN hanasta vain kylmä vesi. Lähdevettä, eli todella kylmää. Tiskivesi lämmitetään puuhellalla, toisin sanoen se lämpenee siinä itsestään samalla kun tupaa lämmitetään.
Pihasauna on ainoa peseytymispaikka, sinne kannetaan se kylmä, vesi joka sitten lämpenee kiukaan säiliössä samalla kun saunakin.
Jos taas ei jaksa lämmittää saunaa, pesulla käydään kylmässä saunassa tai ulkona, sillä puuhellalla lämmenneellä vedellä. On meillä tosin vedenkeitinkin, jos joskus tarvii.
Eikä tässä ole meille yhtään liikaa hommaa 😊
Useinmitenhän mökeillä on järvi ja vettäkin aivan rannassa. Sontii yms. siellä.
Menomatkalla käyt lähimmällä ABC:llä kakalla ja sitten seuraavana päivänä ajat myös kakalle sinne ABC:lle.