Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseytyminen ja runsaat, kivuliaat kuukautiset mökillä. Miten hoidatte?

Vierailija
22.07.2025 |

On se kyllä kun sattuu samalle viikonlopulle kuukautiset ja kutsu suvun mökille, jonne haluan itsekin lähteä. Mutta kuukautisten aikaan olen tottunut pesemään käsisuihkulla monta kertaa päivässä, mökillä on vain padassa lämmintä vettä, jos sitäkään. Huussi sijaitsee kaukana saunasta, ei käsienpesumahdollisuutta tämän yhteydessä. Tuvassa on yksi, pieni ja nopeasti täyttyvä roskis. Kipuun minulla on lääkkeitä, mutta miten hoidan peseytymisen? Vuoto on runsasta! Pahimmillaan suurin mahdollinen tamponi ja side yhdessä riittävät tunniksi. 

Kommentit (314)

Vierailija
261/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi iso ongelma tuo että pitäisi jopa tunnin välein riisua koko alaosasto paljaaksi ja mennä käytännössä katsoen suihkuun, sillä puoli vartaloahan tuossa kastuu. En lähtisi koska en jaksaisi värkätä.

Ja miten yöllä? Kauheaa, mikäli pitää pesulle lähtä. Kun vuoto ennen Ryeqoa oli pahimmillaan, kävin pesulla kolmekin kertaa yöllä. Vuotoa saatto kestää 2-3 viikkoa. Olin tuolloin kotona, töitä en olisi voinut tehdä.

Vierailija
262/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäisin kotiin kärsimään. Hae apua tuohon vaivaan.

tässä on sinullekin ap:n vastaus

Teille, jotka sanotte etten ole tehnyt asian eteen mitään: 

Minulla on ollut elämäni aikana ainakin viidet eri pillerit käytössä, joista yhdetkään eivät sopineet, vaan pahensivat endometrioosikipua. Tuli myös migreeni, huono mieliala jne. On tehty leikkauskin taudin takia, jopa kemialliset vaihdevuodet pistoksella. Nyt olen hormonitta, koska haluaisin tulla raskaaksi. 

Toivottavasti asiasi järjestyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

2 tamponia yhtäaikaa! Luinko oikein? Miten saat ne laitettua?

Vierailija
264/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tamponia ja side. Tää piti noin tunnin niukin naukin minulla kun oli pahimmat vuotopäivät.

Että otan osaa ap.

Vierailija
265/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan normaalia töissä käydessä laittaa 2 tamponia samaan aikaan imukykyisin yöside lisäsi. Jos tamponin ehtii ajoissa vaihtaa, niin ei tuo sormia pahasti sotke. Itse en ole kokenut isoksi ongelmaksi tunnin välein vaihtaa.

Ei se olekaan ongelma jos on sellaisessa työssä, että tunnin välein pystyy poistumaan hetkeksi vessaan. Ja työssä saa olla paikallaan. Mutta jos/kun ei ole, sitten tulee se ongelma.

Ja tuo kahden tamponin yhtäaikaa laitto ei ole ongelma?

Vierailija
266/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan ongelma jos on sellaisessa työssä, että tunnin välein pystyy poistumaan hetkeksi vessaan. Ja työssä saa olla paikallaan. Mutta jos/kun ei ole, sitten tulee se ongelma.

Ja tuo kahden tamponin yhtäaikaa laitto ei ole ongelma?

Harjoitus tekee mestarin

Vierailija
267/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle olisi iso ongelma tuo että pitäisi jopa tunnin välein riisua koko alaosasto paljaaksi ja mennä käytännössä katsoen suihkuun, sillä puoli vartaloahan tuossa kastuu. En lähtisi koska en jaksaisi värkätä.

Hame/mekko on aika kätevä. Mitenhän sitä selviää töissä, samalla tavalla sillä retkihuihkulla pystyy kyykyssä pesemään kuin ihan pöntölläkin. 

Kylläkyllä, mökillä on varmasti aina ja kokoajan hamekelit, ei tarvita kenkiä ollenkaan ja hamekin on oilein kätevä kun se ei valahda vaan pysyy hmm jossain korvissa kastumatta. Retkisuihkukin lattialla seistessä on ihan sama asia kuin pöntöllä istuessa ja veriklöntit voi kätevästi vetää saunan viemäristä alas ihan samoin kuin painaessa pöntön huuhtelunappia. Lattiakin on  yhtä

Missä olit kun ymmärrystä jaettiin?

Vierailija
268/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua mutta on kai ihan selvää, että ap:llä on endometrioosi.

Kannattaisi konsultoida gyneä mieluummin kuin kysellä täällä. 

Aloita alusta!

Vierailija
269/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muutama vuosi sitten joutunut huonoon kuntoon vuodon aiheuttaman anemian vuoksi. Pääsin rautatiputukseen sairaalaan ja sen jälkeen vuoto niukentui hetkellisesti, mutta nyt mennään taas.

Ap 

Ei tuo ole normaalia. Kohdunpoisto?

Haluaa lapsen.

Vierailija
270/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen n. 10-20x kertaa päivässä kakkaavan vauvankin saanut mökillä putsattua saunavedellä ja kosteuspyyhkeillä. Lapsia 4 ja mökillä ollaan joka kesä pitkään. Kyllä siinä on kun runsaat menkatkin saanut sivussa hoidettua vuosien varrella. 

Jos haluaa asiasta tehdä ongelman väkisin niin silloin se on ongelma

-neljän äiti 

Mitallin sait! Hyvä neljän äiti!

Vierailija
271/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oltu ystäviä pitkään, niin eiköhän se lapsen saanut ole jo pitkään ennestään tiennyt, ettei toinen pidä lapsista. Ei tule siis yllätyksenä ja pitäisi ymmärtää olla ottamatta sitä lasta mukaan, jos toinen ei kerran tykkää. 

Vierailija
272/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oltu ystäviä pitkään, niin eiköhän se lapsen saanut ole jo pitkään ennestään tiennyt, ettei toinen pidä lapsista. Ei tule siis yllätyksenä ja pitäisi ymmärtää olla ottamatta sitä lasta mukaan, jos toinen ei kerran tykkää. 

Oho, väärä ketju

Vierailija
273/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ilahtuisi, jos meidän mökille tulisi joku mökkivieras joka pesisi alapääverensä monta kertaa  päivässä meidän mökkisaunan lattialle ja uittaisi kuukuppiaan pesuvadissa, mitä me muut sitten käytetään mm. kasvojen pesun vatina. Jotenkin toi potentiaalinen verikontakti toisen ihmisen veren kanssa on vähän nounou.

Sitten teidän mökillä on parasta olla sellainen varustelu, että siellä voi peseytyä kuukautisten aikana kunnolla. Kuukautiset on jokaisella naisella suurimman osan elämää ja normaali kehon toiminto. 

Kuukuppi tais olla se ongelma!

Vierailija
274/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kanisterissa ainakkn riittää että painaa kämmenellä sen vivun alas ja vettä alkaa tulemaan. Samalla tavalla sen saa nostettua ylös. Ei tarvitse sormin koskea ollenkaan

Juuri näin. Mutta kun nämä nyt ei usko että kanistereita on nykyään erilaisia 😆

Vierailija
275/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole bidesuikua jos ei sellaista hanaa osta. Itse myyn hanoja ja muita vastaavia tarvikkeita ja hyvin moni valitsee edullisemman pesuallashanan ilman bideliitäntää. Jälkikäteen et edes pysty sitä asentamaan, ilman että vaihdat koko hanan.

Meijän vessan vesihana makso 475€ ja on bidee. Pesuhuoneessa on kaksi suihkua, joista toinen yltää pöntölle, että saa perseen pestä.

Vierailija
276/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole bidesuikua jos ei sellaista hanaa osta. Itse myyn hanoja ja muita vastaavia tarvikkeita ja hyvin moni valitsee edullisemman pesuallashanan ilman bideliitäntää. Jälkikäteen et edes pysty sitä asentamaan, ilman että vaihdat koko hanan.

Käsittämätöntä. Eivätkö he koskaan pese alapäätään vessakäynnin yhteydessä vaikkapa näin helteellä....hyi yäk. Tai sitten niissä asunnoissa ei asu naisia tai ne miehet eivät pese persettään. 

Uskon että olet edelleen suuri harvinaisuus, kun tuo alapesu on sulle niin sairaan tärkeää joka käynnillä.

Joka käynnillä? Yleensäkin ja nimenomaan menkkojen aikana!

Vierailija
277/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Käytän huussia päivittäin. En pyyhi peetäni molemmilla käsillä, vaan vain toisella ja siinäkin on paperi välissä.

En avaa sillä pyyhkimiskädellä sitä kanisteria, vaan sillä toisella kädellä. 

Vesivessassa sama juttu. Pyyhin oikealla, avaan hanan vasemmalla.

Veikkaan että suuri osa ihmisistä tekee samoin. Tai jos ei, niin se ongelma ei ole silloin kanisterissa. 

Harvassa kotitaloudessa lienee vesihanat joihin ei tarvitse koskea, että vettä alkaa tulla. Ylihygienisillä toki.

Vierailija
278/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käytän traneksaamihappoa odotellessa aikaa myooman kirurgiseen poistoon. Onneksi itsellä tuo traneksaamihappo toimii hyvin

Joo, tämä. Caprilon. 

Mulla kokeiltiin kaikkia mahollista, tuo mukaan lukien, vasta ryeqo tehosi. 

Joo, ei toi Caprilon auta kuin vähän, ei se mikään ihmelääke ole. Mulle ei tosta Ryegosta gyne puhunu. Mutta onneksi sain avun hormonikierukasta ja kaikki vuodot loppui.

Vierailija
279/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen te kaikki, jotkut nyt ylpeilette kauheasti sillä, että teillä on mökkihuussissa joku juomavesikanisteri käsienpesupaikkana, vain levitätte sen avulla käsiinne likaa. Ensin näpräätte auki sitä likaisin käsin, sitten lirutatte vettä käsiinne ja pesun jälkeen taas sotkette kätenne siinä kanisterissa. Ja kaikki muutkin sen huussin käyttäjät ovat tehneet ennen teitä saman. Onnea vain. :D

Okei, no miten se on parempi, että kosketaan saunan pukkarin kahvaan, sitten sauna oven kahvaan, sitten padan hanaan, kuuppaan, vatiin, mahdollisesti vesiletkun hanaan, letkuun yms? Ja kuinka moni skippaa tuon kokonaan ja kävelee vaan mökkiin sisään.

Minulla on kesämökillä käsidesi isossa pumppupullossa siellä huussissa, josta sen saa painettua kämmenin koskematta. En pidä tapanani huussissa sotkea käs

Harvalla kai sitä kotonakaan automaattihanaa on. Minä ainakin avaan hanan mökillä sillä kädellä, jolla en pyyhkinyt.

Ihan perusjuttu, että kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.

Vierailija
280/314 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 tamponia ja side. Tää piti noin tunnin niukin naukin minulla kun oli pahimmat vuotopäivät.

Että otan osaa ap.

Voitko kertoa, miten saat laitettua 2 tamponia yhtäaikaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä