Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi palstalaisten on niin vaikea ymmärtää, että kotirouva voi myös olla itse varakas?

Vierailija
22.07.2025 |

Aina kun kotirouvaketju ilmestyy tänne, se on täynnä kommentteja, jossa puhutaan omasta rahasta, kotirouvan köyhyydestä, pienestä eläkkeestä jne.

Kuitenkin kotirouvalla voi olla takana lähes normaalin pituinen ja hyvätuloinen työura tai hän voi alkujaankin olla varakas.

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoittaa ehkä hiukan huonoa historian tuntemusta ja ymmärrystä, jos puhuu nykyajan downshiftaajista kotirouvina - oli downshiftaamisen syy tai mahdollistama taho sitten mikä tahansa (vaikka perintö, sijoitukset, aiemmat tulot ja säästöt, kumppanin rahat, mikä tahansa).

Mikä se sellainen downshiftaaja on? Sellaisista puhuttiin 10-15 vuotta sitten naistenlehdissä, sen sijaan kotirouva on ennen ollut ammattinimike, jota on käytetty pääasiallisesti miehensä rahoilla elävistä naisista. Sama elämäntyyli on edelleen olemassa, se vain on hieman muuttanut muotoaan kuten moni muukin asia perhe-elämässä. Kotirouvalla ja aviomiehellä voi olla hyvin tasa-arvoinen työnjako, lapset saavat olla lapsia, eivätkä pikkuaikuisia, jotka kättelivät vanhempiaan ruokapöydässä kuten äitini teki jne. Perhe-elämä muuttuu, mutta osa rakenteista säilyy ennallaan. Heteroseksuaalisen parisuhteen asema ei

Nimenomaan se muutos tarkoittaa sitä, että termi on nykypäivänä outo. Se, että kotirouva on joskus ollut ammattinimike, ei ole mikään heteroseksuaalisuuden luonnollinen ilmenemismuoto, vaan se on tietynlaisen yhteiskunnallisen sukupuoliroolijärjestelmän osa. Jos joku nykyisin elää kumppanin rahoilla, ei kyse todellakaan ole jonkun muinaisen kotirouvakäytännön jatkumosta, vaan kyseessä on kokonaan oma ilmiönsä - erilaisissa yhteiskunnassa näihin liittyy täysin eri asetelmat. Henkilökohtaisen elämäntyylinsä voi tottakai jokainen valita, mutta on lähinnä omituista romantisoida jotain entisaikojen kotirouvailmiötä rinnastamalla sen johonkin nykyaikaiseen "täysin tasa-arvoiseen kotitöiden jakoon". Kaikki tietävät, ettei se todellakaan entisaikaan mennyt noin.

Yritin aiemmin kysyä, miksi kutsuttaisiin palkkatöiden ulkopuolella elävää naista, joka ei myöskään elä tuilla, ja joka ei asu kumppanin kanssa. Vastausta ei kuulunut. Mutta kiinnostaisi kyllä, mikä olisi sinkkunaisen tai vaikkapa suhteessa olevan miehen nimitys vastaavassa tilanteessa - jos vaikka mies elää vaimon rahoilla, miksi häntä kutsutaan? On ihan kummallista että vain suhteessa olevalle naiselle on jokin tuollainen lähes sadan vuoden takainen nimitys, ja halutaan jotenkin nimenomaan NAISEN kohdalla nähdä ammattina (!) se, että hän "elää toisen rahoilla". Se, että joskus on näin ollut, ei liene syy ajatella enää niin. Entisaikaan ei ollut sosiaaliturvaa, joten pikemminhän tuo kotirouvan toimeentulo vertautui minusta sosiaaliapuun kuin palkkaan.

Vierailija
162/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Downshiftaus on kyllä ihan eri asia. Siinä ihminen tarkoituksella vähentää tienaamista, kuluttamista ja ns. rauhoittaa elämäänsä. Mistä päättelet että kotirouva näin toimii?

Niinpä muuten taitaa ollakin, naistenlehdissä on usein joku tällainen tarina ollut, että muutetaan maalle ja eletään vaatimattomasti. Siihenhän sanakin viittaa. En tosin itsekään mikään ökyilijä ole, kaukana siitä, mutta tuskin voin elämäntapaani vaatimattomaksikaan luonnehtia, kun matkustamme niin paljon lentämällä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kertaa sukulaisten arkua kantaneena en ole nähhnyt että yhtään euroa olis meny mukana.

Riitoja perinöstä sitäkin enemmän katellu sivusta.

Vierailija
164/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nuo naiset pitävät itseään yhteiskunnan korkeimmilla portailla olevina ihmisinä. Kun minä katson jonkun hienon tilaisuuden televisiosta, näistä naisista postaa joku kuvan saman gaalan katsomosta. Heille se museon johtokunnan paikka on sinänsä meriitti.

Ja voin minä sen maan sanoa, koska siellä on kuitenkin niin paljon suomalaisia eri tehtävissä, ettei minua pelkästään tästä tunnista. Eli Yhdysvallat. 

Arvasinkin, että kyse on jostain kehitysmaasta, ja oikein meni arvaukseni.

Et näe mitään kritisoitavaa tuossa käytännössä, josta kerroit?

Vierailija
165/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

161. Sinulla on ihan hyvä kulma, kun mietit nimikkeitä. Pitäisikö mielestäsi sana äiti korvata muilla sanoilla, koska sisältö on muuttunu? Mies voi olla äiti tai nainen voi olla isä nykyään ja roolit ovat muuttuneet valtavasti. Ap

Vierailija
166/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvallat nyt on viimeisiä maita, joita kannattaa naisten aseman kannalta ihannoida! Päivähoito maksaa mansikoita, ei juuri edes äitiyslomaa. Monen on pakko jäädä kotiin lasten myötä. Ja toki jokainen yrittää sitten löytää edes jotain muuta tekemistä aikansa kuluksi,  kuten joku hyväntekeväisyys ( joka sekin yrittää surkeasti paikata toimimatonta yhteiskuntaa, joka ei pidä ihmisistä huolta).

Jee jee.

Vierailija
167/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

161. Sinulla on ihan hyvä kulma, kun mietit nimikkeitä. Pitäisikö mielestäsi sana äiti korvata muilla sanoilla, koska sisältö on muuttunu? Mies voi olla äiti tai nainen voi olla isä nykyään ja roolit ovat muuttuneet valtavasti. Ap

Itse en koe ongelmaksi, jos joku haluaa käyttää eri nimikkeitä, tai vaikka äitinä/isänä pidetty haluaa ottaa käyttöön sen "päinvastaisen" sanan. Mutta rinnastuksesi ontuu siinä mielessä, että "kotirouva" on kokonaan ihmisen luoma, yhteiskuntarakenteisiin liittyvä rooli, mutta äiti ja isä viittaavat sanoina myös biologiseen (tai sellaiseen rinnastettavaan siteeseen) lapseen, ja sanojen äiti ja isä sisällä on paljon enemmän liikkumavaraa ja tulkinnan mahdollisuuksia. Mutta mikäli todetaan, että nyt käytössä olevat sanat eivät vastaa todellisuutta, niin olen avoin sanojen vaihtamisellekin. Ja saahan näissäkin jokainen perhe käyttää mitä sanoja tahansa.

Vierailija
168/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa. Kotirouva (nainen, joka elää pääasiassa miehensä rahoilla) on muuttunut todella vähän verrattuna melkein mihin tahansa muuhun perhe-elämään liittyneeseen nimikkeeseen. Miksei niitä nimikkeitä pidä korvata jollain toisella vai kannatatko niidenkin nimitysten muuttamista? Ap

Vierailija
169/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe ongelmaksi, jos joku haluaa käyttää eri nimikkeitä, tai vaikka äitinä/isänä pidetty haluaa ottaa käyttöön sen "päinvastaisen" sanan. Mutta rinnastuksesi ontuu siinä mielessä, että "kotirouva" on kokonaan ihmisen luoma, yhteiskuntarakenteisiin liittyvä rooli, mutta äiti ja isä viittaavat sanoina myös biologiseen (tai sellaiseen rinnastettavaan siteeseen) lapseen, ja sanojen äiti ja isä sisällä on paljon enemmän liikkumavaraa ja tulkinnan mahdollisuuksia. Mutta mikäli todetaan, että nyt käytössä olevat sanat eivät vastaa todellisuutta, niin olen avoin sanojen vaihtamisellekin. Ja saahan näissäkin jokainen perhe käyttää mitä

Kotirouva on lähes vanhimpia perhe-elämän muotoja mitä koko maapallolla on ja globaalisti edelleen tavanomaisin tapa järjestää perhe-elämä. Se ei siis mielestäni suinkaan ole ensimmäisenä poistettavien listalla, varsinkin, kun sanan sisältö on aivan sama kuin ennenkin. En ainakaan tiedä yhtään miestä, joka kutsuisi itseään kotirouvaksi joten sellaista ei ainakaan isossa mittakaavassa ole, miespuolisia äitejä on enemmän. Ap 

Vierailija
170/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on suvussa yksi joka elää perintönsä pääomatuotoilla mutta ei tuo yleistä ole.

Vierailija
171/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa. Kotirouva (nainen, joka elää pääasiassa miehensä rahoilla) on muuttunut todella vähän verrattuna melkein mihin tahansa muuhun perhe-elämään liittyneeseen nimikkeeseen. Miksei niitä nimikkeitä pidä korvata jollain toisella vai kannatatko niidenkin nimitysten muuttamista? Ap

Miten perustelet tuon, ettei olisi muuttunut? Kotirouvan yhteiskunnallinen asema on täysin erilainen nykyisin kuin vaikkapa ennen sotia, joten on aika omituista väittää, että mikään ei olisi muuttunut. Myös syyt ryhtyä/joutua/päätyä/tulla kotirouvaksi ovat erilaiset nykyisin kuin silloin ennen sotia. Ja johan se, että kotirouva on aiemmin ollut ihmisen "virallinen" status, mutta enää se ei voi olla, on hyvin merkittävä ero.

Mikä kaikki muu sinun mielestäsi sitten on muuttunut?

Vierailija
172/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten perustelet tuon, ettei olisi muuttunut? Kotirouvan yhteiskunnallinen asema on täysin erilainen nykyisin kuin vaikkapa ennen sotia, joten on aika omituista väittää, että mikään ei olisi muuttunut. Myös syyt ryhtyä/joutua/päätyä/tulla kotirouvaksi ovat erilaiset nykyisin kuin silloin enne

Sanan sisältö ei ole muuttunut. Tarkoitetaan edelleen ihan samaa asiaa, naista, joka elää pääasiassa miehensä varoilla. Huolimatta yhteiskunnan muutoksista niin tapahtuu omassa perheessäni ja monessa muussa, erityisesti globaalisti. Ap

Vierailija
173/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä varakkuudella on.Kuollaan jokainen.

No ei sillä muuten olekaan, mutta se jäljellä oleva elämä voi olla vähän helpompaa jos on rahaa.

Vierailija
174/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

51. Olen lähes koko työurani ollut yrittäjä ja ammatinharjoittaja, tuloja on ollut useammanlaisesta toiminnasta kuten on edelleen, vain varsinaisesta ammatistani koituvat tulot ovat nykyisin kokonaan nollilla. Meidän tilanteeseemme tämä ratkaisu sopi hienosti, mieheni on myös yrittäjä ja voin nykyään matkustalla hänen mukanaan työmatkoilla. Yrittäjähän ei voi kovin montaa kertaa sanoa ei asiakkaille ja on siten aika lailla kiinni työssään myös lomilla. Ratkaisuun vaikutti myös se, että haluan auttaa iäkkäitä vanhempiani. 

Suomessa kotirouvakulttuuria on ollut ihan yleisesti ainakin niissä piireissä, joissa itse olen kasvanut. Varakkaita perheitä, tosin suurin osa äideistä kävi töissä, niin omakin äitini. Etsin kerran tutkimusta suomalaisista kotirouvista ja löysin yhden tutkimusartikkelin, se käsitteli muistaakseni kauniaislaisisia iäkkäitä suomenruotsalaisia rouvia, mutta enpä enää löytänyt sitä. Se oli ruotsinkielinen, jos oikein muistan.

Tuo kysymys siitä miten saa aikansa kulumaan on mielestäni vähän hassu. Miten te, jotka ette keksi kotonanne ja elämässänne mitään muuta tekemistä kuin työnteon ajattelitte selviytyä eläkkeellä? Itse en tosin ole ajatellut jäädä eläkkeelle lainkaan (kuten ei miehenikään), vaan voin hyvin tehdä omaa työtäni vielä tulevaisuudessa ja hyvinkin iäkkäänä, jos vain järki leikkaa. Ammatissani on pikemminkin avuksi, jos on iäkkäämpi. Yritykseni siis on vielä aktiivinen -tilassa. Ap

Niin, siis olet ammattikoulupohjalta alkanut ammatinharjoittajaksi ja yrittäjäksi. Hienoa. Ja sinulla on edelleen yritystoimintaa, vaikka et harjoita enää sitä ammattia, johon aikoinaan ammattikoulusta valmistuit. Et myöskään aio jäädä eläkkeelle, vaan jatkaa työtäsi yrittäjänä. Olet siis yrittäjä, kuten miehesikin. 

Minä olen kotirouva. Olen varakkaasta perheestä ja ollut aina varakas. Olen käynyt lukion, mennyt naimisiin, opiskellut yliopistossa taidetta ja kulttuuria, valmistunut maisteriksi ja saanut sitten kaksi lasta. Minun ainoa sidonnaisuuteni on koti ja puoliso. Minulla ei ole yritystä eikä asiakkaita, ei lomia eikä työtä. Aina silloin tällöin on käynyt mielessä että voisin alkaa tehdä taidetta, olen vähän piirtänyt, ja haluaisin myös maalata, mutta se on aina jäänyt. Olen tehnyt vähän käsitöitä, kirjaillut ja virkannut pitsiä. Joskus soitan pianoa ja olen ottanut laulutunteja. Aiemmin hoidin enemmän lapsia ja kotia, johon minulla on aina ollut myös ulkopuolista apua, ja lapsetkin ovat jo itsenäistyneet. Viime vuosina olen harjoittanut vapaaehtoistoimintaa eri puolilla maailmaa kun olen matkustanut mieheni mukana. Osallistun mieheni työhön liittyviin edustustilaisuuksiin ja järjestän illallisia ja muita kutsuja. Tapaan myös säännöllisesti muita kotirouvia, käymme kahviloissa, taidenäyttelyissä ja muissa kulttuuritapahtumissa ja shoppailemme kaupungilla. 

Vierailija
175/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otirouva on lähes vanhimpia perhe-elämän muotoja mitä koko maapallolla on ja globaalisti edelleen tavanomaisin tapa järjestää perhe-elämä. Se ei siis mielestäni suinkaan ole ensimmäisenä poistettavien listalla, varsinkin, kun sanan sisältö on aivan sama kuin ennenkin. En ainakaan tiedä yhtään miestä, joka kutsuisi itseään kotirouvaksi joten sellaista ei ainakaan isossa mittakaavassa ole, miespuolisia äitejä on enemmän. Ap

No ei nyt sentään läheskään vanhimpia perhe-elämän muotoja (ei ollut kotirouvia metsästäjä-keräilijöillä). Minusta on todella omituista, että rinnastat nykyisen suomalaisennaisen tekemän valinnan joidenkin muiden maiden saati menneisyyden käytäntöihin - on täysin eri asia valita jotain itse tietäen, että voi koska tahansa valita toisin. Itsekin kerroit (muistaakseni? en jaksa nyt tarkistaa) että olet aiemmin tehnyt jopa melko pitkän työuran ja sinulla on omaa varallisuutta. Ethän voi mitenkään verrata tällaista sellaiseen aikakauteen tai maahan, jossa naisella ei ole mahdollisuutta tehdä omaa uraa, hankkia itse omaa rahaa, vaan kotirouvana oleminen on ikäänkuin "pakollista". Juuri tämä on sitä romantisoimista, mitä kritisoin - et näe raadollisia realiteetteja. Valtaosassa maita ja aikakausia kotirouvana oleminen on ollut vain osa naisen huonompaa ja alisteisempaa asemaa. Ihan naurettavaa verrata sitä siihen, jos työuransa tehnyt suomalainen nainen jossain vaiheessa päättää omavalintaisesti hypätä työelämästä pois, koska "se tuntuu kivemmalta". (Ja huom. en kritisoi tätä ratkaisua sinänsä - ymmärränhän oikein hyvin niitä elämäntapahippejäkin! He vaan eivät kutsu itseään kotirouviksi vaan sanovat kuten asia on: lopetin työnteon, koska koin jonkin muun mielekkäämpänä.)

Vierailija
176/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin "kotirouvat" mitään varakkaita ovat. Lasten hoitaminen pitkään kotona on yleisintä pienituloisten keskuudessa.

Koulutetut, pärjäävät äidit menevät nopeasti takaisin töihin. 

Vierailija
177/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin "kotirouvat" mitään varakkaita ovat. Lasten hoitaminen pitkään kotona on yleisintä pienituloisten keskuudessa.

Koulutetut, pärjäävät äidit menevät nopeasti takaisin töihin. 

Okei?

Vierailija
178/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen saa lapsen kolmekymppisenä ja jää sen myötä loppuelämäkseen kotiin, niin missä välissä hän on hankkinut hulppean varallisuutensa? Ammattikoulusta valmistunut ehtii olla töissä vain kymmenisen vuotta. Sillä palkalla ei ainakaan.

Etkö ole koskaan kuullut kenestäkään, joka perii. Niin voi käydä jo alaikäisenä, jos käy huonosti eli vanhemmat tai toinen heistä kuolee. Tai sitten kuolee joku muu varakas sukulainen, jonka lapsi tai nuori perii. Ap

Olen kuullut. Olen kuullut myös lottovoittajista. Nuo on yhtä yleisiä tapahtumia.

Aika monelta kuitenkin jossain vaiheessa kuolee vanhempi/vanhemmat joilla voi olla paljonkin varallisuutta, miten sitä pidetään jonain ihmeenä?

Vierailija
179/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

otirouva on lähes vanhimpia perhe-elämän muotoja mitä koko maapallolla on ja globaalisti edelleen tavanomaisin tapa järjestää perhe-elämä. Se ei siis mielestäni suinkaan ole ensimmäisenä poistettavien listalla, varsinkin, kun sanan sisältö on aivan sama kuin ennenkin. En ainakaan tiedä yhtään miestä, joka kutsuisi itseään kotirouvaksi joten sellaista ei ainakaan isossa mittakaavassa ole, miespuolisia äitejä on enemmän. Ap

No ei nyt sentään läheskään vanhimpia perhe-elämän muotoja (ei ollut kotirouvia metsästäjä-keräilijöillä). Minusta on todella omituista, että rinnastat nykyisen suomalaisennaisen tekemän valinnan joidenkin muiden maiden saati menneisyyden käytäntöihin - on täysin eri asia valita jotain itse tietäen, että voi koska tahansa valita toisin. Itsekin kerroit (muistaakseni? en jaksa nyt tarkistaa) että olet aiemmin tehnyt jopa melko p

Sinä puhut yhteiskunnan muutoksesta, joka on vaikuttanut miehen ja naisen elämään, mutta ainoa asia, jossa näet muutoksen suuruuden on kotirouva, joka on muuttunut kaikkein vähiten. Sen sisältö/merkitys on täsmälleen sama kuin vuonna 1920. Sanan isä merkitys on muuttunut paljon enemmän, hän ei ole enää "hallitus" eikä perheenpää, sanan perhe muutoksesta puhumattakaan. Miksi juuri se sana ei käy, jonka sisältö on muuttunut vähiten? Tää on mun pointtini. On mielekästä käyttää sanaa, jonka kaikki tietävät ja ymmärtävän suurin piirtein samanlaisena niin Intiassa kuin Suomessakin. Ap

Vierailija
180/187 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan välttämättä kodinhoito.  Kyllä useimmilla taitaa painottua lasten kasvattamiseen prioriteetit. Kotona voi vaikka käydä siivooja ja mies olla intohimoinen ruoanlaittaja.

Jos hoitaa lapsia on kotiäiti. Se on eri asia kuin kotirouva. 

Ei ole, jos on naimisissa lastensa isän kanssa.

Jos hoitaa lapsia kotona, on kotiäiti - ei kotirouvalla välttämättä ole lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi