Onko joku päässyt olkapään takia eläkkeelle?
Mietin, että olen ihan loppu. Viisikymppinen vasta. Oikea olkapää on oireillut kymmenisen vuotta. Siinä oli tulehdus, mistä seurasi muita ongelmia. Korona-aika pahensi vaivaa. Olin paljon etänä kannettavan tietokoneen ääressä. Suppu asento on pahin. Kävin etänä lääkärillä, joka väitti, että ei voi olla kannettavan käytöstä riippuvainen asia. Olkapää katsottiin ultralla myöhemmin. On monenlaista vikaa, ei leikata, koska nykytiedon mukaan leikkaus ei merkittävästi paranna tilannetta. Olen juossut fysioterapeutillakin. Jumppaohjeet kuminauhan kanssa. Kuntosalilla en pysty tekemään mitään missä tarvitsee nostaa kättä. Soutulaitteella pystyn tekemään ja alaspäin olevia liikkeitä.
Kipu on kroonista. Joka yö särkee, sana kummalla kyljellä nukkuu. Saan unta ehkä 3-4 tuntia, sitten alkaa heräilyt särkyyn. Kipulääke lievittää vähän, auttaa siis muutaman tunnin. Jotain geeliä lääkäri määräsi myös, ei auttanut mitään. Kylmä tuuli ja viima pahentaa kipua, samoin kuuna, esim. saunominen. Nyt kun olin kesälomalla 4 viikkoa, nukuin paremmin, ei ollut niin paljon särkyjä. Töihin paluun jälkeen olen joutunut syömään särkylääkettä maksimit. Joudun tekemään paljon tietokoneella, mikä jostain syystä aiheuttaa kipuja. Taukojumppaa en voi tehdä, sen jälkeen tulee todella kova särky. Käsi ei nouse enää suoraan ylös asti, siinä on liikerajoite olkapäässä. Tiukan paidan riisuminen on mahdotonta, joten töissäkin käytän napillisia puseroita tai sitten löysiä neuleita. Kerran jouduin hakemaan kipupiikin keväällä, kun koko käsi tuntui olevan tulessa, ei pelkästään olkapää. Joskus kipu säteilee koko käsivarteen.
Mietin, miten pääsisi eläkkeelle. Onko jollain kokemusta? En pysty tekemään työtä. Se pahentaa särkyjä ja elämänlaatua. Ei mitään saikkurumbaa viitsisi, mutta korona-ajan jälkeen oli saikulla 5 kk. Tilanne oli niin paha.
Kommentit (17)
En osaa sanoa. Itsellä samaa ongelmaa, kipua öisin etten saa nukuttua. Syön särkylääkkeitä ja yritän jumpata. En ole käynyt vielä lääkärillä, mutta jumpalla tämä ei kyllä parane. Täytynee hakeutua lääköriin, josko ne kuvais tuon olkapään.
No ethän sä eläkkeelle pääse missään tapauksessa ilman sitä saikkurumbaa. Ja jos olet työkyvytön, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla sairauslomalla. Luuletko että se riittää, että sanoo lääkärille, että pääsiskö eläkkeelle? On se vähän monimutkasempi homma.
Nuo oireet voi viitata myös kaularankaongelmiin. Minä kävin usean lääkärin vastaanotolla samanlaisten oireiden kanssa, fysiatri sitten määräsi magneettikuviin joissa paljastui rappeuma kaularangassa. Jäin eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Nuo oireet voi viitata myös kaularankaongelmiin. Minä kävin usean lääkärin vastaanotolla samanlaisten oireiden kanssa, fysiatri sitten määräsi magneettikuviin joissa paljastui rappeuma kaularangassa. Jäin eläkkeelle
Jäit eläkkeellä tuosta vain, omasta päätöksestä, ilman pitkiä sairauslomia? Vaikea uskoa.
Melko harvinaista koska pitää olla käytännössä kyvytön kaikkeen työhön. Ei toki mahdotonta jos hyvä b-lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäit eläkkeellä tuosta vain, omasta päätöksestä, ilman pitkiä sairauslomia? Vaikea uskoa.
No ikää oli jo kaksi vuotta yli eläkeiän, eli se oli ilmoitusasia
Ehkä 80-luvulla pääsi noilla oireilla. Nykyisin ei mitään toivoa.
Lääkäriin, joka määrää sut saikulle ja ehkä lääkitystä, fyssaa.
Ja jos ei parane, lääkäriin ja kenties kuviin määrää, saikulle jatkoa.
Lääkäriin, ei ole ihmettä tapahtunut, ei ole parantunut,saikku jatkuu.
Jossakin vaiheessa työnkuvan arviointia, voiko jotain työtä tehdä jossa ei kipeydy jne.
Lopulta pyydå päästä työkyky arviointiin, onko jotain työtä jota pystyisit tekemään, uudelleen koulutus?
Eipä niitä ole koska käsi toimintakyvytön.
Muista että sinulla on myös elämä ilman työtä!!!! Ja täytyy siihenkin olla toimintakykyä jotta selviät arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jäit vanhuuseläkkeelle, et työkyvyttömyyseläkkeelle. Vähän eri juttu.
Sairaspäivärahani hylättiin ennen kuin hain sitä.
Ei pääse olkapään takia. Itse kaaduin jäisellä kadulla olkapään päälle. Alkoi vastaava kipukierre, fysioterapeutti, särkylääkkeet, kortisonipiikit jne. Menin omarahoitteisesti magneettikuvaan. Syykin selvisi. Seuraavaksi leikkausjonoon yksityisellä. Leikkaus ja kuntoutus ja olkapää kivuton.
Herää kysymys miksi julkisella ei leikata? Syötetään vain ihmisille kipulääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jäit vanhuuseläkkeelle, et työkyvyttömyyseläkkeelle. Vähän eri juttu.
Kyllä, .utta pointti olikin siinä että oireet eivät välttämättä johdu olkapäästä. Olisin joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle jos olisin ollut nuorempi
erittäin paljon nuoremmilla pippeli ei sojota eikä alapää vety.
Vierailija kirjoitti:
Sairaspäivärahani hylättiin ennen kuin hain sitä.
Hakemus oli tekeillä Kelan sivulla, ja kun hakuaikana menin täydentämään, tuli viesti päätöksestä: hylätty. Onko edes laillista?
Tiedän yhden joka on jäänyt eläkkeelle olkapään vuoksi. Oli toki jo parin vuoden päässä vanhuuseläkkeestä. Kyse oli työtapaturmasta. Olkapää leikattiin, mutta leikkaus ei onnistunut kunnolla. Käsi ei nouse ylös asti eikä voinut enää tehdä työtää. Päästettiin eläkkeelle.
Meikäläisen oikea olkapää vihoitteli pahasti, ensin laitettiin kortisonia olikohan 3 kertaa koska enemmän ei voi laittaa kun jänteet kertoman mukaan hapertuvat. Koska apu oli lyhytaikanen oli sitten vuorossa ultraäänitutkimus joka vahvisti että on pahasti pielessä ja sitten magnettikuvattiin varjoaineella. Yhteenveto:
"""SSP:ssä PASTA-tyyppinen repeämä, jossa yläpintaa vain kalvomaisena jäljellä.""" Eli jänne lähes poikki. Sitten leikkaus josta jäi sellainen "Kippari-Kalle-hauis" mutta tuli ihan käyttökelpoinen olkapää joka ei kipuile. Tein pitkään niitä kuminauhaharjoituksia ikäänkuin sängynreunalla sahaamassa puita poikki ja olikohan sellaisa kilon painoja nostelin sägyssä makoillen kun sain luvan sellaisa nostaa.
On tärkeää että kortisonipiikki osuu oikean paikkaan, kerran lääkäri pisti "tosta vaan" ja kerran lääkärillä oli olkapään nivelmalli jota se sovitti minuun ja mittasi ja sitten merkkasi mihin sen piikin pistää.
AI-yhteenveto voit jatkaa tuolla alla olevalla tekstillä:
PASTA-tyyppinen repeämä on olkapään ylemmän lapalihaksen eli supraspinatuksen (SSP) jänteen osittainen vaurio, joka sijaitsee jänteen nivelpinnan puolella. Hoitona käytetään fysioterapiaa tai leikkausta. [1, 2, 3]
En tiedä pääseekö olkapään takia eläkkeelle mutta jos ei ole olkapäätä niin sitten melko varmasti pääsee