Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
341/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään miestä, omani mukaan lukien, joka olisi 25 v halunnut perheen. Kyllä mentiin vielä huljalasta peljalaan, ehkä enemmänkin kuin lukioikäisenä, kun töissä jo oltiin ja rahaakin oli.

Eivätkö miehet ymmärrä, että tuollainen harrastaminen ja kovasti kaveriporukoissa roikkuminen jne. näyttää naisista siltä, että eihän miestä mikään muu kiinnostakaan? Just kävin keskustelun yhden kolmekymppisen työkaverin kanssa, jolla oli monen tunnin harrastus joka illalle, monta kertaa vuodessa kaverireissut jne että kuule ei se sini siinä tule pysymään, jos tuntuu, että ei elämääsi mahdu mihinkään koloseen kuin satunnaisesti seksikaveriksi. 

Alkoi heti se, että muutanko mä kokonaan itseni naisen vuoksi? No joo, kyllä. Niin se on naisenkin tehtävä. Jos on kaksi ihmistä, jolla on täpötäysi elämä, niin miten helkkarin ihmeessä mikään perheen perustus edes teoriassa onnistuisi??

Kai se on nämä loputtomat

Erikoista. Mä päädyin jotenkin aina seurustelemaan sellaisten kanssa jotka olivat ihan valmiita isäksi ja aviomieheksi tuossa iässä. Ja tunnenkin paljon miehiä jotka ovat tuossa iässä saaneet lapsia. 

Vierailija
342/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään miestä, omani mukaan lukien, joka olisi 25 v halunnut perheen. Kyllä mentiin vielä huljalasta peljalaan, ehkä enemmänkin kuin lukioikäisenä, kun töissä jo oltiin ja rahaakin oli.

Eivätkö miehet ymmärrä, että tuollainen harrastaminen ja kovasti kaveriporukoissa roikkuminen jne. näyttää naisista siltä, että eihän miestä mikään muu kiinnostakaan? Just kävin keskustelun yhden kolmekymppisen työkaverin kanssa, jolla oli monen tunnin harrastus joka illalle, monta kertaa vuodessa kaverireissut jne että kuule ei se sini siinä tule pysymään, jos tuntuu, että ei elämääsi mahdu mihinkään koloseen kuin satunnaisesti seksikaveriksi. 

Alkoi heti se, että muutanko mä kokonaan itseni naisen vuoksi? No joo, kyllä. Niin se on naisenkin tehtävä. Jos on kaksi ihmistä, jolla on täpötäysi elämä, niin miten helkkarin ihmeessä mikään perheen perustus edes teoriassa

Erikoista. Mä päädyin jotenkin aina seurustelemaan sellaisten kanssa jotka olivat ihan valmiita isäksi ja aviomieheksi tuossa iässä. Ja tunnenkin paljon miehiä jotka ovat tuossa iässä saaneet lapsia. 

Ei sitten kukaan vissiin lopulta olut valmis isäksi ja aviomieheksi tuossa iässä, kun niiden kanssa monikossa vaan seurusteltiin. 

Mutta joo, tuossa asiassa näkyy sekä sukupolvien että sosiaekonomisten luokkien erot. Siinä missä matalasti kouluttautuvat voivat hankkia perheen jo tuossa iässä on korkeastikouluttautuvilla vielä opinnot sen verran kesken, ettei perhe ole vielä ajankohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi heti se, että muutanko mä kokonaan itseni naisen vuoksi? No joo, kyllä. Niin se on naisenkin tehtävä. Jos on kaksi ihmistä, jolla on täpötäysi elämä, niin miten helkkari

Tai sitten minä en halunnut lapsia? 

Ihan korkeakouluttautuneita milleniaaleja ollaan. Ei 25-vuotias enää niin nuori ole, etteikö siinä iässä voisi olla valmistunut ja töissä, valmis hankkimaan lapsia. 

Melkoisia oletuksia sulla. Niistäkin kaikki meni metsään. 

Vierailija
344/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi heti se, että muutanko mä kokonaan itseni naisen vuoksi? No joo, kyllä. Niin se on naisenkin tehtävä. Jos on kaksi ihmistä, jolla on täpötäysi elämä, niin miten helkkarin ihmeessä mikään perheen perustus edes teoriassa

Etkö sä sitten ollut valmis äidiksi kerta tuossa iässä ehdit ihan useampiinkin seurustelusuhteisiin? Ei sillä, en itsekään ollut, mutta sen verran kuitenkin vakiintunut, etten hyppinyt miehestä mieheen. 

Vierailija
345/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi heti se, että muutanko mä kokonaan itseni naisen vuoksi? No joo, kyllä. Niin se on naisenkin tehtävä. Jos on kaksi ihmistä, jolla on täpötäysi elämä, niin miten helkkari

En halunnut tai halua lapsia, siksi ne jäivät vain seurustelusuhteiksi. Näistä vastauksista kyllä huomaa, että nainen on naiselle susi. Hyppiä miehestä mieheen. 

Vierailija
346/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienot sisäistetyt naisvihat edellisellä vastaajalla.

Vierailija
347/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä?? Minä en ole täällä tehnyt oletuksia muiden sosioekonomisesta taustasta tai harjoittanut slut shamingiä (mikä on naurettavaa, se että on 25-vuotiaana ollut useammassa suhteessa ei kyllä ole mitään kummallista). Totesin vaan, että erikoista kun en itse ole juuri törmännyt miehiin jotka eivät 25-vuotiaina olisi perhettä voineet haluta. 

Vierailija
348/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.

Antaa oikeasti epävakaata kuvaa ihmisestä, että seurustellaan liukuhihnalla. Senkun paneskelisi ja deittailisi kuten tuossa iässä kuuluukin tehdä, mutta heti lukitaan homma seurusteluksi ja sitten vasta aletaan ihmettelemään, että onko tyyppi edes sopiva ja jos ei ole, niin sitten uusi seurustelusuhde ja ihmettely. Sitten vielä esitetään ikään kuin fleksauksena se, kuinka on onnistunut itse seurustelemaan useiden isäksi haluavien 25-vitosten kanssa ja annetaan ymmärtää, että toisen normaalissa kokemuksessa (eli että harva 25-vuotias on valmis vanhemmaksi) olisi jotenkin erikoista.

Vierailija
349/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla valmis isäksi on eri asia kuin tulla isäksi. Eli puheet siitä, että olisi jo valmis ovat eri juttu kuin ryhtyä toimeen. Ja tosiaankin, kai mäkin nyt ketään tunnen, mutta yhtään kaveria tai tuttua edes ei nyt tule mieleen, joka olisi jo tuossa iässä perheen perustanut. 

Varmaan edellisessä sukupolvessa näin kävi useinkin, mutta heidän kanssaan ei ole tullut juteltua/jäänyt mieleen, missä iässä esim. kaverien vanhemmat olivat, kun lapsia ovat tehneet. Omani olivat 30 ja 31, kuusikymmenluvun lopulla.

Ei sillä, ei minusta tarvitse olla valmis tuossa iässä, kuten sanoin, en ollut itsekään, eikä ollut miehenikään. Mutta selkeä suunta kieltämättä siihen oltiin valittu, että jokusen vuoden päästä sitten. Ei mieheni enää viettänyt koko aikaansa poikaporukoissa, vaikka erilaisia menohaluja oli vielä molemmilla, festareita keikkoja jne. Yhdessä niissä kyllä enimmäkseen käytiin.

Mutta siis tämä oli vastaus tähän eksistentiaaliseen kriisiin, että mitä se on 25-30 v sitten tekee, ellei perhettä ole tippunut. Vastaukseni on, että aktiivisesti etsii sitä parisuhdetta, jonka pohjalle perheen voisi perustaa. Niin naisetkin tekee. Ei se heillekään taivaasta tipu.

Vierailija
350/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.

Antaa oikeasti epävakaata kuvaa ihmisestä, että seurustellaan liukuhihnalla. Senkun paneskelisi ja deittailisi kuten tuossa iässä kuuluukin tehdä, mutta heti lukitaan homma seurusteluksi ja sitten vasta aletaan ihmettelemään, että onko tyyppi edes sopiva ja jos ei ole, niin sitten uusi seurustelusuhde ja ihmettely. Sitten vielä esitetään ikään kuin fleksauksena se, kuinka on onnistunut itse seurustelemaan useiden isäksi haluavien 25-vitosten kanssa ja annetaan ymmärtää, että toisen normaalissa kokemuksessa (eli että harva 25-vuotias on valmis vanhemmaksi) olisi jotenkin erikoista.

Järkyttävää lukea tällaista vuonna 2025. 

Vierailija
351/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on kummallinen käsitys mielenterveysongelmista. Mielenterveysongelmista kärsivä ihminen voi aivan hyvin olla fiksu ja kirjoittaa fiksusti. Palstalla huono käytös ja alatyylinen kirjoittaminen kuvitellaan usein merkiksi mielenterveysongelmasta, vaikka tosiasiassa kyseisellä tavalla kirjoittava ihminen voi olla vain yksinkertaisesti tyhmä tai moukka.

Vierailija
352/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla valmis isäksi on eri asia kuin tulla isäksi. Eli puheet siitä, että olisi jo valmis ovat eri juttu kuin

nämä kommentit käyvät ihan absurdeiksi eli vastaan enää vain tähän. Siinä kommentissa, johon vastasin, esitettiin seuraava havainto, johon vastasin (eli haluamisesta pääosin puhuttiin):

En tunne yhtään miestä, omani mukaan lukien, joka olisi 25 v halunnut perheen

Vierailija
353/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo-o. Kyllä 25-30 v ihmisellä, ihan sama onko nainen vai mies, vielä on seurustelutaivas auki. Kannattaakin katsella ympärilleen ja miettiä, mikä itselle se paras tapa elää ja minkälainen kumppani olisi sopiva. Ei "vakiintua" heti jonkun kanssa todetakseen, että ei tää toimikaan.

Sen sijaan sitten kun sen löytää, pitäisi rauhottua eikä jäädä haaveilemaan kaikesta muusta kuten vaikka siitä että jos se instabebe vielä ilmaantuukin. Naisvihaisesti suuttua kaikesta, mitä nainen ehdottaa.

Vierailija
354/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 2 kaveria ikisinkkuina. Pahinta on mun mielestä se että molemmat olisivat täydellisiä miehiä. Ylipaino, ujous ja ns hiljaisuus estävät saamasta naisia 

Minä olen myös juuri tällainen ikisinkku.

Vaikka kuinka harrastuksina on kulttuuria, kielten opiskelua, tanssia ym. naisvaltaisia asioita, niin tuo ujous ja hiljaisuus estää keneenkään tutustumisen ja"naisten saamisen".

Jos joku nainen nyt osoittaisi kiinnostuksensa minua kohtaan, niin olisi hyvä(?) mies tarjolla.

Vierailija
355/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä 2 kaveria ikisinkkuina. Pahinta on mun mielestä se että molemmat olisivat täydellisiä miehiä. Ylipaino, ujous ja ns hiljaisuus estävät saamasta naisia 

Minä olen myös juuri tällainen ikisinkku.

Vaikka kuinka harrastuksina on kulttuuria, kielten opiskelua, tanssia ym. naisvaltaisia asioita, niin tuo ujous ja hiljaisuus estää keneenkään tutustumisen ja"naisten saamisen".

Jos joku nainen nyt osoittaisi kiinnostuksensa minua kohtaan, niin olisi hyvä(?) mies tarjolla.

Kannattais ehkä asialle tehdä jotain jos se häiritsee.

Vierailija
356/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on kummallinen käsitys mielenterveysongelmista. Mielenterveysongelmista kärsivä ihminen voi aivan hyvin olla fiksu ja kirjoittaa fiksusti. Palstalla huono käytös ja alatyylinen kirjoittaminen kuvitellaan usein merkiksi mielenterveysongelmasta, vaikka tosiasiassa kyseisellä tavalla kirjoittava ihminen voi olla vain yksinkertaisesti tyhmä tai moukka.

Minusta tuntuu, ettet ymmärtänyt lukemaasi.

Aloittaja ei puhunut mielenterveysongelmaisista yleisesti vaan siitä, että näissä ketjuissa esiintyy myös selkäesti mielenterveysongelmaisia. Tuohan on ihan totta. Noissa ketjuissa kirjottavat ne samat tyypit jotka ovat esim. tänä aamuna spämmänneet useita aloituksia siitä kuinka fanittavat naisia tappavia miehiä jne. Tuollainen käytös on ilman muuta mt-ongelmaisen ihmisen käytöstä (sitähän trollailu tutkitusti on), vaikka heillä ei olisi virallista diagnoosia, mikäli eivät ole hakeutuneet avunpiiriin. Tuon huomion esittäminen ei ole mikään huomio kaikista mielenterveysongelmaisista.

Vierailija
357/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, ettet ymmärtänyt lukemaasi.

Aloittaja ei puhunut mielenterveysongelmaisista yleisesti vaan siitä, että näissä ketjuissa esiintyy myös selkäesti mielenterveysongelmaisia. Tuohan on ihan totta. Noissa ketjuissa kirjottavat ne samat tyypit jotka ovat esim. tänä aamuna spämmänneet useita aloituksia siitä kuinka fanittavat naisia tappavia miehiä jne. Tuollainen käytös on ilman muuta mt-ongelmaisen ihmisen käytöstä (sitähän trollailu tutkitusti on), vaikka heillä ei olisi virallista diagnoosia, mikäli

Aloittajan näkökulma (ilmennyt myös kommenteista):

- minun kanssani samaa mieltä: fiksu ihminen

- minun kanssani eri mieltä, pariutumisessa ongelmia: mt-ongelmainen, epänormaali ihminen

Vierailija
358/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olla valmis isäksi on eri asia kuin tulla isäksi. Eli puheet siitä, että olisi jo valmis ovat eri juttu kuin

nämä kommentit käyvät ihan absurdeiksi eli vastaan enää vain tähän. Siinä kommentissa, johon vastasin, esitettiin seuraava havainto, johon vastasin (eli haluamisesta pääosin puhuttiin):

En tunne yhtään miestä, omani mukaan lukien, joka olisi 25 v halunnut perheen

Nykyisin alle 30-vuotiaita pidetään lähes teiniin rinnastuvina ja liian nuorina vakiintumaan ja hankkimaan lapsia. Toisaalta harvalla sellaisella on vaadittuja taloudellisia puitteitakaan lastenhankintaan, kuten rahaa hankkia oma talo ja autot lasten kyydityksiä varten.

Vierailija
359/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka käy ruokakaupassa ja arvioi jokaisesta vastaatulevasta sen sukupuolen, josta on kiinnostunut henkilöstä, että kiinnostaisiko, niin veikkaan, että monella pitäisi aika monta kauppareissua mennä, että kiinnostuisi niin, että myös vastapuoli on kiinnostunut takaisin. Superkauniit ja superkomeat erikseen, mutta niitä on harvassa.

Itse sanoisin jokaisen kohdalla "ei", koska en kiinnostu pelkän ulkonäön perusteella. Näen tuntemattomat ihmiset vaan täysin epäseksuaalisesti.

Vierailija
360/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.

Järkyttävää lukea tällaista vuonna 2025. 

Tervetuloa nykyaikaan. Naisilla on ihan täysi oikeus nykyään sekstailla, deittailla ja etsiä itselleen sopivaa kumppania sen sijaan, että 25-vuotiaana pitäisi alkaa perhettä perustamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan