Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteenmuutto alkanut pelottaa

Vierailija
21.07.2025 |

Seurustelusuhde on siinä vaiheessa, että yhteenmuutto otettiin puheeksi. Sovimme jo aikataulut ja taloudelliset asiat. Kaikki vaikutti hyvältä. Nyt minua on kuitenkin alkanut pelottaa ja tekisi mieli perua koko juttu. 

Minun on tarkoitus muuttaa kumppanin luo. Mieluummin esim. vuokraisin yhdessä asunnon ja myöhemmin voisimme ostaa yhteisen, mutta hänen nykyisen asuntonsa myyminen tai vuokraaminen ei ole hänelle edes vaihtoehto. Pelkään, ettei asunto tunnu koskaan minulle kodilta. 

Onko tämä vain normaalia panikointia vai yrittääkö alitajuntani kertoa minulle jotain?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on ihan aiheellinen. Olet menossa toisen kotiin asumaan. Voi tulla monenlaista konflikia kun yrität saada tehtyä paikasta itsellesikin kodin. Vaatii paljon sopeutumista molemmin puolin, mutta voi se hyvinkin mennä. Riippuu paljon ihmisistä. 

Kiitos, en siis ole ihan täysin kaheli kun aloinkin jarrutella. Eniten pelottaakin se, kun muutan toisen kotiin. Vaikka nyt onkin puhe, että saan sisustaa mieleni mukaan, pelkään, että se ei ole totuus. Eikä kyse ole pelkästään sisustuksesta. Kyse on siitä, että muutan paikkaan jota en ole itse valinnut. 

Ai jaa, sulle onkin tärkeää, että saat tehdä asunnosta sellaisen kuin SINÄ haluat. Nyt se onkin miehen koti etkä ole varma saatko ruveta päsmäröimään asunnossa.

Älä muuta miehen kotiin, säästä hänet sinun diktatuurilta.

&nbsp

Ei ole mahdollista ymmärtää noin väärin. En halua päsmäröidä mitään, mutta haluaisin suhteessa edes yhteisen kodin.

Vierailija
22/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko tai huoli kuuluu asiaan, mutta jos se tunne ei hellitä kannattaa puhua jonkun sinulle läheisen kanssa ja joka tunteet sinut pitkältä ajalta. Pelko voi olla terve varoitus tai pelkoa elämänmuutoksesta. 

Puhu mieluummin sellaisen kanssa, joka tuntee KUMPPANISI pitkältä ajalta, esin hänen vanhempiensa kanssa, että millainen oli lapsena ja ennenkaikkea teininä. Ja jos mahdollistas kysy kumppanisi lapsuuden naapureiltakin, että millaisesta ihmisestä on kyse ja miten kumppansi suhtauti naapureihin yms sellaista. ja tee jokin sisututken muutosehdotus, ennekuin muutat. Jos mikaan tavaran siirto vai verhojen vaihto ei sovi, niin etsi toinen kaveri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelko on ihan aiheellinen. Olet menossa toisen kotiin asumaan. Voi tulla monenlaista konflikia kun yrität saada tehtyä paikasta itsellesikin kodin. Vaatii paljon sopeutumista molemmin puolin, mutta voi se hyvinkin mennä. Riippuu paljon ihmisistä. 

Kiitos, en siis ole ihan täysin kaheli kun aloinkin jarrutella. Eniten pelottaakin se, kun muutan toisen kotiin. Vaikka nyt onkin puhe, että saan sisustaa mieleni mukaan, pelkään, että se ei ole totuus. Eikä kyse ole pelkästään sisustuksesta. Kyse on siitä, että muutan paikkaan jota en ole itse valinnut. 

Ai jaa, sulle onkin tärkeää, että saat tehdä asunnosta sellaisen kuin SINÄ haluat. Nyt se onkin miehen koti etkä ole varma saatko ruveta päsmäröimään asunnossa.

Älä muuta miehen kotiin, s

Haluat yhteisen kodin, jossa on sinunnäköinen sisustus?

Näinhän se naisilla menee :)

Vierailija
24/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sitlä että teidän suhde ei ole varma tai ainakaan kypsä vielä yhteenmuuttamiseen. Minne sitten menet jos siitä ei tulekaan mitään kunnollista.

Vierailija
25/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on sisustuksen ohella myös esimerkiksi asuinpaikkakunnasta ja -alueesta, joiden suhteen joudun tekemään myönnytyksiä. Lisäksi olen aina ajatellut, että parisuhteessa ostaisin puolison kanssa yhteisen kodin, jonka valitsisimme yhdessä ja jonne alkaisimme rakentaa yhteistä elämää. Nyt se jää kokonaan pois, ja muutan ikään kuin toisen valmiiseen elämään.

Mutta tässäkin on tosiaan perintöjä taustalla, kuten aiemmin kerroin, eli ne sisustukset ja valmis elämä ovat jonkun muun kuin sen oman kumppanini käsialaa. Se tekee asiasta vielä erityisen hankalaa. Kun joku asia on ollut tavalla x viimeiset 30 vuotta, se tullee olemaan siten jatkossakin.

Vierailija
26/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sitlä että teidän suhde ei ole varma tai ainakaan kypsä vielä yhteenmuuttamiseen. Minne sitten menet jos siitä ei tulekaan mitään kunnollista.

Tämä on varmasti ihan totta. Luulen että tiedän sen sisimmässäni itsekin. 

Vierailija
27/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on sisustuksen ohella myös esimerkiksi asuinpaikkakunnasta ja -alueesta, joiden suhteen joudun tekemään myönnytyksiä. Lisäksi olen aina ajatellut, että parisuhteessa ostaisin puolison kanssa yhteisen kodin, jonka valitsisimme yhdessä ja jonne alkaisimme rakentaa yhteistä elämää. Nyt se jää kokonaan pois, ja muutan ikään kuin toisen valmiiseen elämään.

Mutta tässäkin on tosiaan perintöjä taustalla, kuten aiemmin kerroin, eli ne sisustukset ja valmis elämä ovat jonkun muun kuin sen oman kumppanini käsialaa. Se tekee asiasta vielä erityisen hankalaa. Kun joku asia on ollut tavalla x viimeiset 30 vuotta, se tullee olemaan siten jatkossakin.

Sinä itse teet päätöksen, että haluatko tuon elämän? Eli missä olet sitten ikäpnkuin ikuisesti kylässä, ei mitään oikeutta tuohon asuntoon, etkä ilmeisesti saa vaihtaa edes verhoja lupaa kysymättä.

Itse en muuttaisi, enkä jatkaisi tuossa suhteessa. Jos neuvotteluvaraa ei ole edes nyt, niin en oleta tulevaisuudessa tilanteen muuttuvan. En halua elämä, jossa minun pitäisi vaan kulkea virran mukana vailla mitään päätöksenteko-oikeutta.

Vierailija
28/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ilmeisesti ainoa, joka ymmärtää hyvin miehen muuttohaluttomuuden. Asun itsekin sukutilalla, ja minä en tästä lähde enkä tätä myy elinaikanani ikinä. Päivänselvä asia. Tämä ei myöskään jää kuolemani jälkeen miehelle, vaan lapsille. Mies kyllä oli tervetullut tähän asumaan ja tottakai kuuntelen hänenkin mielipidettään ratkaisuissa sekä talon sisä- että ulkopuolella. Kuten aloittajankin mies on luvannut, aloittaja saa sisustaa mielensä mukaan jne.

Ongelma nyt tosiaan lienee tuossa "Kyse on siitä, että muutan paikkaan jota en ole itse valinnut". Olethan sinä sen valinnut, jos olet valinnut miehen joka siinä asuu. Sinä voit tehdä siitä kotisi. Jos taas asia on ylitsepääsemätön ongelma etkä kertakaikkiaan suostu asumaan jonkun toisen valitsemassa asunnossa, silloinhan kyseinen suhde ei ole sinulle riittävä.

Vierailija
29/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että okt ja mies maksaa kaiken?

Vierailija
30/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta haluat määrätä kaiken suhteessa. Onko sulla kaikki hyvin? Ehkä pariterapian paikka.

Vierailija
31/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ilmeisesti ainoa, joka ymmärtää hyvin miehen muuttohaluttomuuden. Asun itsekin sukutilalla, ja minä en tästä lähde enkä tätä myy elinaikanani ikinä. Päivänselvä asia. Tämä ei myöskään jää kuolemani jälkeen miehelle, vaan lapsille. Mies kyllä oli tervetullut tähän asumaan ja tottakai kuuntelen hänenkin mielipidettään ratkaisuissa sekä talon sisä- että ulkopuolella. Kuten aloittajankin mies on luvannut, aloittaja saa sisustaa mielensä mukaan jne.

Ongelma nyt tosiaan lienee tuossa "Kyse on siitä, että muutan paikkaan jota en ole itse valinnut". Olethan sinä sen valinnut, jos olet valinnut miehen joka siinä asuu. Sinä voit tehdä siitä kotisi. Jos taas asia on ylitsepääsemätön ongelma etkä kertakaikkiaan suostu asumaan jonkun toisen valitsemassa asunnossa, silloinhan kyseinen suhde ei ole sinulle riittävä.

Mikä ihmeen pakko lukita itsensä sukutilaan. Ei sitä mukaansa saa ja jarruttaa elämää. 

Vierailija
32/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteenmuuttoa hypetetään ihan liikaa. Parisuhde voi olla erittäin hyvä ja sitoutunut ilmankin.

P.s siinä parisuhteessa joka on itsellä kestänyt, ei ole koskaan muutettu yhteen.

Vierailija
33/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pakko lukita itsensä sukutilaan. Ei sitä mukaansa saa ja jarruttaa elämää. 

Lukita? Ihan vapaaehtoisesti tässä asun, samoin mies. Ja miksi kuvittelet tämän jotenkin "jarruttavan elämää"? Ei todellakaan, päinvastoin. Tämä on rakas tukikohta, joka on ja säilyy, ja jonne on aina ihanaa palata vaikka reissuilta kotiin. Aivan kaiken haluamamme olemme saaneet, tästä tilasta huolimatta 😄

Vierailija
34/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä muuttaisi yhteen ihmisen kanssa, joka ei itse ole valmis mihinkään muutoksiin, vaan varmistaa selustansa (hänen talo, hänen huonekalut, hänen, hänen....) Kerran kumppani on ehdotellut juurikin tällaista, että muuttaisin hänen taloonsa ja minä luopuisin huonekaluistani. 🚩🚩 Ero tuli lopulta muutaman vuoden päästä, koska mies oli kaikissa asioissa samanlainen. Ei halunnut siis ottaa mitään riskejä. Itsekäs pas..kiainren. 

Vierailija
35/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä muuttaisi yhteen ihmisen kanssa, joka ei itse ole valmis mihinkään muutoksiin, vaan varmistaa selustansa (hänen talo, hänen huonekalut, hänen, hänen....) Kerran kumppani on ehdotellut juurikin tällaista, että muuttaisin hänen taloonsa ja minä luopuisin huonekaluistani. 🚩🚩 Ero tuli lopulta muutaman vuoden päästä, koska mies oli kaikissa asioissa samanlainen. Ei halunnut siis ottaa mitään riskejä. Itsekäs pas..kiainren. 

Aloittajan mieshän ei tiettävästi ole vaatinut aloittajaa luopumaan huonekaluistaan, päinvastoin on luvannut että aloittaja saa sisustaa kuten haluaa.

Varmaan tällaisissa tilanteissa mies on ihan tyytyväinenkin jos puoliso sisustaa kotia viihtyisämmäksi.

Vierailija
36/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että okt ja mies maksaa kaiken?

Veikkaan, että mies haluaa naisesta omaisuutensa kerryttäjän = vuokranmaksajan. Kiristää jokaisesta pikkuriidasta: Tämä on asuntoni, lennät ulos jne.

Vierailija
37/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta yhteen. Ei ole pakko. 

Vierailija
38/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voisi miettiä, johtuuko pelko vain asunnosta, vai onko syytä epäillä ettei mies muissakaan asioissa tule vastaan parisuhdetta rakentaessa.

Vierailija
39/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemusta samantyyppisestä tilanteesta. Olimme yhdessä n 5 vuotta, mies 10 v vanhempi. Hän ajoi yhteenmuuttoa kuin käärmettä pyssyyn. Olisi joko pitänyt muuttaa hänen kotiinsa, jossa kuulemma kaikki, jopa astiatkin olivat parempia kuin luonani tai sitten hän halusi, että muuttaisimme yhdessä n 130 km päähän pikku kaupunkiin jota emme kumpikaan tunteneet, mutta josta hän oli unelmoinut nuoresta miehestä saakka. Kiva paikka sinänsä, mutta minun töiden kannalta erittäin huono ja kaikki mun sosiaalinen elämä ja harrastukset tietty täällä. Itse mies oli jäämässä eläkkeelle. Juu ei, emme muuttaneet yhteen. Huh mikä kaveri.

Vierailija
40/90 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi kuvittelet ettei mies kuitenkaan anna sinun sisustaa, vaikka lupaa??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä