Mitkä mausteet pitää löytyä kotoasi?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola, pippuri, chilisekoitukset, savupaprika, jauheliha/grillimauste, valkosipulijauhe, tajin
Ihmeellinen pakkomielle ihmisillä on "jauhelihamausteeseen." :D Oletteko ikinä katsoneet ainesosaluetteloon päinkään? Kaikki samat mausteet saat siitä samasta hyllystä. Jauhelihamauste ei ole mikään maaginen mauste, vaan tavallisten mausteiden sekoitus ja markkinointikikkana sille on laitettu oma nimensä.
Niin, se on paljon halvempaa ostaa se jauhelihamauste, kuin ostaisi ne 10 maustetta erikseen mitä siinä on.
Paremminkin aika tavallisen kallista suolaa.
Minimissään grillimauste ja mustapippuri. Niitä menee ehkä eniten. Mutta valkosipuli, chili, paprika, curry, persilja, basilika ja juustokumina kuluvat käytössä. Sitten on rosmariinia, viherpippuria, timjamia, valkopippuria, rosepippuriaja niin edelleen.
Kokonaisina musta- ja maustepippuri, neilikka, musta ja vihreä kardemumma, chilit.
Yrteistä ainakin basilika, oregano, timjami, rosmariini, tilli, persilja ja rakuuna. Mieluiten kuitenkin tuoreena.
Paprika, savupaprika, kurkuma, kaneli, juustokumina, korianterinsiemen, valkopippuri, kardemumma, näitä perusjuttuja.
Nämä varmaan eniten jatkuvassa käytössä, lisäksi kaikenlaisia sekoituksia ja ohimeneviä innostuksissaan (esim. vähän aikaa sitten laitoin za`ataria lähes kaikkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola, pippuri, chilisekoitukset, savupaprika, jauheliha/grillimauste, valkosipulijauhe, tajin
Ihmeellinen pakkomielle ihmisillä on "jauhelihamausteeseen." :D Oletteko ikinä katsoneet ainesosaluetteloon päinkään? Kaikki samat mausteet saat siitä samasta hyllystä. Jauhelihamauste ei ole mikään maaginen mauste, vaan tavallisten mausteiden sekoitus ja markkinointikikkana sille on laitettu oma nimensä.
Niin, se on paljon halvempaa ostaa se jauhelihamauste, kuin ostaisi ne 10 maustetta erikseen mitä siinä on.
Paremminkin aika tavallisen kallista suolaa.
Saa myös jauhelihamaustista joissa ei ole yhtään suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola, vaniljasokeri, sokeri, sipuli, ketsuppi, Dijon-sinappi, paprikajauhe, curry, kaneli, kardemumma, mustapippuri - nämä nyt ensin tulee mieleen.
Curry ei kyllä ole mauste vaan ruokalaji, joka on maustettu vaihtelevalla mutta kumminkin tietyn tyylisellä mausteiden yhdistelmällä.,
Eikä ole ruokalaji. Jopa intialaisessa keittokirjassa on oma osionsa curryille, ja kyllä ne ovat mausteseoksia. Garam masala kuuluu myös näihin.
Mitähän meillä kaapista löytyisi? Musta-, valko ja maustepippuri. Chili ja cayenne. Kurkuma, jeera, kardemumma, kaneli, korianteri, paprika, savupaprika. Basilika, oregano, persilja, tilli, minttu, timjami, rakuuna, rosmariini (salvia taidettiin juuri heittää vanhentuneena pois). Laakerilehti.
Noi nyt ainakin ulkomuistista on, varmaan jotain muutakin.
Joskus aloin kokeilemaan uusia reseptejä ja aina kun tuli uusi mauste vastaan, ostin sen. Vähän aikaa sai olla ostamassa joka kauppareissulla, mutta sitten alkoi maustevalikoima olemaan riittävä ja sai oikeasti tehtyä melkein mitä vain suoraan kaapin aineksilla. Eikä tarvinnut tuskailla, että omat ruoat maistuvat aina samalta. Joskus menee jotain roskiin, kun on seissyt vuosikausia kaapissa, mutta harvoin. Mausteet eivät sinänsä pilaannu herkästi, maku toki heikkenee ajan kanssa.
Himalahsnsuola, merisuola, kokonaiset msustepippurit, mustapippuri, vslkopippuri, paprika, iso valikoima yrttimausteita ja itse kuivstettuja yrttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola, vaniljasokeri, sokeri, sipuli, ketsuppi, Dijon-sinappi, paprikajauhe, curry, kaneli, kardemumma, mustapippuri - nämä nyt ensin tulee mieleen.
Curry ei kyllä ole mauste vaan ruokalaji, joka on maustettu vaihtelevalla mutta kumminkin tietyn tyylisellä mausteiden yhdistelmällä.,
Eikä ole ruokalaji. Jopa intialaisessa keittokirjassa on oma osionsa curryille, ja kyllä ne ovat mausteseoksia. Garam masala kuuluu myös näihin.
Kokitjapotit.fi: "Intialainen curry on helppo arkiruoka..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkuma ja inkivääri. Suolaa en lisää juuri koskaan, puuronkin syön suolattomana.
Suola ei olekaan mauste, se on elintärkeä aine elimistölle.
Älä jaksa lässyyttää. Elintärkeä niin pienissä määrissä että sitä ei kenenkään tarvitse erikseen ruokaan lisätä. Eli käytetään mausteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja monessa keittokirjassa pitkälista eri curryja jotka ovat ruokalajeja.
Meinaatteko te pösilöt tossissanne alkaa vänkäämään kumpi on oikeassa kun sanaa ihan ilmiselvästi käytetään molemmista?
Mustapippuri (kokonainen, myllyssä rouheeksi), rakuuna, rosmariini, curry, kurkuma, chili, oregano, paprikajauhe, timjami. Tuoreena inkivääri ja sitruuna. Valkosipuli tuo makua, muttei ole mauste, silti sitä pitää aina olla myös.
Mulla on aina valmista suola-pippurisekoitusta myllyssä. Oregano, basilika, paprika tulee käytettyä eniten, en kokkaa usein. Lisäksi kanamaustetta ja puoliso laittaa kaikkeen valkosipuli-pippurisekoitusta. Kaikki tuon Kreikasta.
Suola, valkosipuli, soijakastike, perusetikka, sitruunamehu, liemikuutiot, seesamöljy, balsamico; eivät varsinaisesti mausteita. Mausteista sitten pippurit (musta-ja valkopippuri myllyssä), paprikajauhe (ei savustettu, en pidä), chilijauhe ja -rouhe, kurkuma, oregano, juustokumina ja kumina, kaneli, vanilja, inkivääri, pari currysekoitusta (koska olen laiska enkä jaksa sekoittaa itse aina), tacomausteseos (koska lapset ovat laiskoja eivätkä jaksa sekoittaa mausteista itse) ja kuusenkerkkäsuola.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina valmista suola-pippurisekoitusta myllyssä. Oregano, basilika, paprika tulee käytettyä eniten, en kokkaa usein. Lisäksi kanamaustetta ja puoliso laittaa kaikkeen valkosipuli-pippurisekoitusta. Kaikki tuon Kreikasta.
Suola-pippurisekoitus myllyssä? Mistä tuosta tietää, että niitä rouhii ruokaan oikeassa suhteessa? No, jokainen tyylillään, ei mun tarvitse sun tekemää ruokaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola-pippurisekoitus myllyssä? Mistä tuosta tietää, että niitä rouhii ruokaan oikeassa suhteessa? No, jokainen tyylillään, ei mun tarvitse sun tekemää ruokaa syödä.
No, tuollaista mä nyt aina sieltä Kreikasta tuon, pääasiassahan se on suolaa muutamalla mustapippurilla. Mun mielestä kätevä, pippuriahan voi aina lisätä jos haluaa erikseen, mä en sitä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että suola painuu pohjalle. Aluksi tulee tosi suolapitoista ja myöhemmin melko pelkkää pippuria.
Juustokumina on kuvottavaa, inkivääriä kertyy, vaikken tiedä, mihin sitä voisi käyttää, chilit, cayennet ja cajunit jäävät melko vähälle käytölle. Kurkuma on itsessään myös aika turha mauste, sitähän on myös curryssa eikä sitä muuhun tarvitakaan. Se ei maistu juuri millekään, onko se vain värin vuoksi? Muut pitää löytyä kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Curry on länsimaisia varten tehty mausteseos. Aasiassa ja Intian valtameren saaristoissa se on ruokalaji,muoka voi olla ymmärtääkseni mikä tahansa kastike, jossa on muutakin kuin lihaa.
Ymmärrätkö sinä ollenkaan, että tuo garam masala on myös curry?