Paleltaako vanhuksia kun tällä helteellä näkyy mummoja takit päällä
En ole nähnyt yhtään vanhusta hihattomassa paidassa.
Kommentit (66)
Taloni kyylämummo kesät talvet takki ja pitkät housut päällä. Tänään näin myös nuoren pojan villapipo päässä.
No siis, mummoista en tiedä mutta esim. oma isäni joka on 83v paleltuu ja käyttää kesälläkin helteissä takkia.
Aika monella ikääntyneellä "termostaatti" ei enää toimi samalla tavalla kuin nuorempana. Äidilläni on talvellakin usein 25-26 astetta lämmintä kotona. Hän väittää että on viileää eikä mittari pidä paikkaansa, olen joskus tuonut kotoa mittarin näyttääkseni että hänen mittarinsa on ihan oikeassa. Hän on jopa soittanut useamman kerran huoltomiehen katsomaan pattereita kun hänen mielestään on kylmä.
Viime kesänä helteillä hän joutui kuivumisen takia sairaalaan. Kroppa kyllä reagoi kuumuuteen vaikkei ihminen sitä itse tuntisikaan. Joka kesä uutisoidaan kuinka huonokuntoisia vanhuksia on paljon sairaaloissa kuumuuden ja kuivumisen takia.
Ne ovat niitä, jotka eivät harkinneet miltä tatuoinnit näyttävät sitten vanhana. Nuoruutta vartenhan ne otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat niitä, jotka eivät harkinneet miltä tatuoinnit näyttävät sitten vanhana. Nuoruutta vartenhan ne otetaan.
Minä olen 66 ja minulla on paljon tatuointeja, mutta kyllä ne saavat näkyä.
Enkä stringeissä ja yläosattomissa yhtään mummoa😂Yksi pappa puuhasteli pihalla pelkissä verkkareissa🤓
Paksut vaatteet eristävät hyvin. Toisin kun moni luulee, niin eristäminen toimii myös niin että ne eristää lämpöiseltä.
Ennen aikaan, vielä -60 ja -70 luvulla maalla näki vanhoja miehiä karvahattu päässä kesähelteillä istumassa varjossa. Se hattu pitikään viileämpänä kun pää olisi ollut ilman sitä. Kuuma sen hatun kanssa tulee vasta jos liikkuu tehden työtä tai jotain muuta ja kehossa lihakset lämpiää ja pitäisi saada se haihdutettua pois. Silloin se hattu tietysti lensi pois.
Jos ei tätä ole aiemmin kuullut tai tullut miettineeksi, niin kannattaa kokeilla itse. Niin pääsee todentamaan, että ei ne yksinkertaista elämää maalla ennen eläneet ihmiset kaikessa ihan pöljille olleet :D
Naapurin vanha mies kyllä kulkee sortseissa ja hihattomissa asioilla ja naisystävänsä luona. Kuivan kälpäkkä ukko, ei näytä hyvältä vaikka ruskettunut onkin.
Paleltaa.
Lähes 100-vuotias läheinen kärsii huonosta verenkierrosta ja esim. paljon työtä tehneet kädet ovat melko tunnottomat, kun verta ei tahdo riittää sormiin asti lämmittämään. Nukkuu usein hanskat kädessä, koska muutoin palelee.
Vaatteita on sisätiloissakin kerros enemmän kuin meillä helteet tuskallisina kokevilla nuoremmilla.
Helteellä on parempi suojata ihoa vaatteilla kuin paljastaa se.
Vierailija kirjoitti:
Paksut vaatteet eristävät hyvin. Toisin kun moni luulee, niin eristäminen toimii myös niin että ne eristää lämpöiseltä.
Ennen aikaan, vielä -60 ja -70 luvulla maalla näki vanhoja miehiä karvahattu päässä kesähelteillä istumassa varjossa. Se hattu pitikään viileämpänä kun pää olisi ollut ilman sitä. Kuuma sen hatun kanssa tulee vasta jos liikkuu tehden työtä tai jotain muuta ja kehossa lihakset lämpiää ja pitäisi saada se haihdutettua pois. Silloin se hattu tietysti lensi pois.
Jos ei tätä ole aiemmin kuullut tai tullut miettineeksi, niin kannattaa kokeilla itse. Niin pääsee todentamaan, että ei ne yksinkertaista elämää maalla ennen eläneet ihmiset kaikessa ihan pöljille olleet :D
Vuosia sitten kun sanoin etten voi saunoa kun tulee niin huono olo niin mulle sanottiin että laita karvahattu päähän. 😁👍
Ei mulla ollut karvahattua enkä viitsinyt sitä ostaa, lopetin saunomisen kokonaan. Nykyäänhän on jos jonkinlaista saunahattua myytävänä.
Kyllä niitä paleltaa. Omalla mummolla oli ohut pitkähihainen paita,neuletakki,sukkahousut ja hame vaikka oli 30 astetta lämmintä.
Ihmettelen kyllä miehiä juhlissa ja muuten. Miksi ovat hirttäytymis valmiudessa joku rätti (köyden korvike) kaulassa.
Olen 22v vanhus. Kuljen takki päällä.
Suomalainen palelee aina ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin vanha mies kyllä kulkee sortseissa ja hihattomissa asioilla ja naisystävänsä luona. Kuivan kälpäkkä ukko, ei näytä hyvältä vaikka ruskettunut onkin.
Pääasia, että naisystävälleen kelpaa! 🤣
Eilen käveli vastaan joku alle 60v mies farkut ja paksu takki päällä. Naama punaisena ja hiusraja hiestä märkänä enkä ihmettele yhtään. Miksi ei voinut ottaa sitä takkia pois päältä? Eihän tuollainen ole enää tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 22v vanhus. Kuljen takki päällä.
Minä puolestani 68 ja jo pelkkä takin ja esim. farkkujen ajatteleminen saa tuskaisen olon aikaan. Verenkierto ilmeisesti kunnossa vielä. 👍
Takki tuo myös henkistä turvaa ja joku saattaa laittaa sen päälleen ihan vaan tavan vuoksi. Lisäksi vanhoilla ja sairailla voi olla erilainen lämmönsäätelykyky kuin nuoremmilla ja terveillä ja tuntevat kyllyyttä silloinkin kun muut hikoilevat kuumuudesta.
Kun on siis todellinen vanhus, niin kyllä elintoiminnot alkaa hiipumaan. Ei ole lainkaan samankaltaiset kuin monella nuoremmalla. Lisäksi he tuskin niin enää välittävät mitenkään paljastella kehoaan.