Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

annatteko naapurin lapselle ruokaa? lapsi on aina pyytämässä

Vierailija
31.03.2007 |

meillä ruokaa, esim oli ulkona lapseni kanssa ja huusin omani syömään, naapurin lapsi kysyi voinko tulla teille syömään? Eilen kävivät ovella ja pyysin omani syömään, naapurin lapsi sanoi, että mä voin kanssa tulla teille syömään, kysyin eikö äitisi tee sulle ruokaa, tekee, mutta mä voin silti tulla teille?

Mitä tilanteessa pitäisi tehdä? joskus toki voin naapurinkin lapselle ruokaa antaa, esim jos on ruoka-aikana meillä, mutta yleensä naapurin lapsi on se, joka tulee ruokaa pyytämään, ei omani.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko lapsen vanhempia, voisithan varovasti yrittää kertoa, että lapsi on usein tulossa teille syömään ja ettet ole varma, mihin aikaan heillä kotona on ruoka-aika..? Fiksut vanhemmat sanovat itse, että patista lapsi kotiin syömään.

Vierailija
2/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat paikalla. On tietysti niitä lapsia jotka eivät saa vieraissa syödä mutta tiedän sen koska olen tekemisissä lasteni kavereiden vanhempien kanssa. Kesällä huikkaamme myös aidan yli naapureille jos grillaamme tai lettukestit menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kautta rantain saattaisin asian vanhempien tietoon:

esim. Hei, mun onkin pitänyt kysyä, että koska teillä on ruoka-aika ja saako teidän Matti syödä meillä. Ajattelin vaan, että kun Matti on yleensä syönyt meillä niin ja näin usein tähän ja tuohon aikaan, niin jos se sitten teille kurjaa, kun ei enää kotona maistu ruoka...

Johan on kumma, jos ei " Matin" äiti tähän tartu ja sano, ettei heidän muksun kuulu muiden kotona syödä päivä toisensa jälkeen.

Vierailija
4/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en lämmintä ruokaa tarjoa vaikka meillä olisikin ruoka-aika. Eri asia sitten jos on sovitusti esim hoidossa pidempään. Ärsyttää kyllä kun muutamat lapset on heti kärttämässä saako mehua saako keksiä jne tai tulevat ruokapöytään istumaan ja katsomaan kun me syödään. Nykyisin tarjoan janoon vain vettä ja yllätys yllätys eipä sit kovin jano enää olekaan :DD Omista lapsistani tiedän varmasti etteivät kylässä mangu mitään.

Vierailija
5/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä ole kovin vieraanvarainen. Lasten kavereiden kanssa syöminen hyvä sosiaalinen tilanne. Tunnen hyvin lasteni kaverit ja murkkuikäisenä (siis lapseni) ei ole tarvinnut miettiä missä porukoissa liikkuu.

Vierailija
6/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse rakastan ruoanlaittoa ja tarjoaisin mielelläni sapuskat vaikka kaikille naapuruston lapsille joka päivä. Valitettavasti vain meillä suurperheessä ruokaa kuluu valtavasti, ja perheen tulot pienet, joten on sanomattakin selvää, että meillä vain se ei ole mahdollista.

Vierailija
7/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 henkinen perhe. Minun vuositulot 22.000 ja miehen 30.000 eli emme ole varakkaita. T. 7

Vierailija
8/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mielestäni lapsi voi ihan hyvin syödä kotonansa jos asuu 200 metrin päässä ja toisekseen ei meidänkään lapset kulje pitkin kyliä toisten ruokapöydissä.

Vierailija
9/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ainakin käy parhaimmillaan kymmenkunta vierasta lasta PÄIVITTÄIN. Kuka on valmis järjestämään ruokabileet 70 henkilölle omasta pussistaan joka ikinen viikko, jos ei muutenkaan ole rahat riitä??

Vierailija
10/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelmahtaa viisikin 18-22v nuortamiestä oman perheen (4 lasta) lisäksi ja kaikki syövät jos on ruoka-aika. Köyhä olen mutta ruokaa aina tarjolla.

Vierailija
11/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän suuressa perheessä tehdään usein ruoka kahdeksi päiväksi kerrallaan, ja ei sitä ainakaan toisena päivänä ole välttämättä ylimääräistä. Itse lähinnä harmistuisin, jos joku muu söisi meidän lasten ruoan, koska olen itse töissä ja aikaa ruoanlaittoon on muutenkin niukalti. Kivaahan se olisi toki toisillekin tarjota, mutta usein olen huomannut sen olevan yksipuolista, joku syö aina meillä, mutta tämän lapsen kotona ei sitten periaatteesta tarjota edes mehua.

Vierailija
12/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omat lisänä (jo isoja). Normaalina arkena meillä syö 14 ihmistä,teen AINA REILUSTI ruokaa. Seuraavaksi päiväksi ei tarvitse jäädä,noudatan kaupungin päivähoito ruokalistaa. Samaa ruokaa ei tarjota peräkkäisinä päivinä. 14

Vierailija
13/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinä on kysymys paljon enemmästä kuin yhdestä mehulasillisesta 6/12

Vierailija
14/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sitten ollaan kyllä reippaasti köyhyysrajan alapuolella, jos ei vaikka kerran viikossa ole varaa yhtä ylimääräistä lasta ruokkia, tai mehua tarjota.

Ruokaa kyllä meillä saa. Ainoa mehu mitä meillä juodaan, on itsepuristettu tuoremehu aamuisin.

Vierailija
15/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poinnti on se, että lapsi tulee aina pyytämään ruokaa, oli sitten ruoka-aika tai ei, luultavasti oma äiti ei anna lapselleen tarpeeksi ruokaa, ja mielestäni minä, naapuri, en ole sitä velvollinen myöskään tekemään. Olen yh ja mitoitan ruuan meidän omiin tarpeisiin en naapureiden. Ja rahaakaan ei ole liikaa ruokkia koko kylää.

Vierailija
16/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pöyristyttäviä nuo vastaukset, jotka eivät annna/antaisi ruokaa naapurinkin lapselle!!!

Meillä syö ne, jotka meillä ruoka-aikaan ovat. Olivatpa ne aikuisia tai lapsia. Ja aina kaikki yhdessä. En voisi ikinä kuvitellakkaan, että naapurin lapsi katsoisi VIERESTÄ kun me syömme ja antaisin sille vain VETTÄ. *eyeroll*

Me asumme ulkomailla ei niin rikkaassa maassa. Ja yksi päivä törmäsin kadulla naapurin rouvaan, jota en edes vielä kovin hyvin tunne. Heillä on 5 henkinen perhe. Rouva oli juuri käynyt kaupassa ostamassa leivän ja 5 appelsiiniä eli jokaiselle perheen jäsenelle oman appelsiinin! Hän tuli tervehtimään minua ja halusi juttelun päätteeksi ehdottomasti antaa kaksi appelsiiniä minun lapsille vaikka yritin kieltäytyä. Hänen perheensä sitten jakoi ne 3 appelsiinä keskenään (tiedän tämän faktaksi toisilta naapureilta kuultuna). Tämä tapahtuma sai minut mietteliääksi pitkäksi aikaa. Mietin pystyisinkö itse koskaan olemaan noin epäitsekäs, en varmaan. Mutta ruokaa meilläkin tarjotaan myös naapureiden lapsille jos ovat meillä ruoka-aikaan.

Vierailija
17/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukas se sanoikaan " pieni on sen naisen rakkauden piiri johon eivät mahdu kuin omat lapset"

Vierailija
18/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Poinnti on se, että lapsi tulee aina pyytämään ruokaa, oli sitten ruoka-aika tai ei, luultavasti oma äiti ei anna lapselleen tarpeeksi ruokaa, ja mielestäni minä, naapuri, en ole sitä velvollinen myöskään tekemään. Olen yh ja mitoitan ruuan meidän omiin tarpeisiin en naapureiden. Ja rahaakaan ei ole liikaa ruokkia koko kylää.

Jos ei yhdelle lapselle ole varaa lautasellista antaa.

Itse uskovaisena ihmisenä ajattelen asiasta niin, että vähennän vaikka omasta lautasestani ja ruokin lapsen. Ja saan varmasti hyvän mielen itselleni sekä Luojalleni.

Mutta kysyisin silti AINA ensi lapsen vanhemmilta saako laps syödä meillä lähinnä varmistaakseni ruoka-aineallergiat tai mahdolliset eettiset ruokarajoitteet.

Vierailija
19/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ota yhteys lapsen äitiin ja kerro asiasta! Jos nainen on normaali, niin kyllä tajuaa ohjeistaa lastaan lopettamaan pyytämisen, jos ei ole, eikä itse ruoki lastaan, niin kerro viranomaisille.

Vierailija
20/58 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ei haittaa pätkääkään se, että kokonainen muksuarmeija ylimääräisiä istuu pöytään joka kerta.

Minustakin on ajatuksena mukava, että tarjoilemme ruokaa ja suojaa kuin muumitalossa ikään jokaiselle kynnykselle ilmestyneelle, mutta voi: taidan sittenkin olla liian natsi tällaiseen toimintaan.

Minusta lapset eivät kylässä syö, ellei

-asiasta ole etukäteen sovittu.

-kyläpaikka tekee tarjouksen.

Myöskin minusta on ikävää, kun lapset tulevat pyytelemään kaikenlaista jääkaapista, mikäli ei ole valmiiksi tarjolla.

Opetan omille lapsilleni ehdottomasti, että he eivät koskaan kysele mitään ruokia tai tarjottavia, paitsi nyt vesilasillista voi pyytää.

Tiukka linja, mutta käytännön syyt selvät. Jos perheen äiti on ostanut töiden jälkeen kiireessä jokaiselle neljälle lapselleen vaikka nyt jotkut tietyt jogurtit tms. niin olisi aika kurjaa, jos minun muksu pyytäisi niistä yhden, ja äiti joutuisi joko kohteliasuudesta myöntymään jolloin yksi omista jäisi ilman, tai sitten kieltämään, mikä sekin on noloa.

Mieluummin opetan oman lapseni, ettei pyydä, ellei TARJOTA.

Minusta ainakin osoittaa huonoa kasvatusta, jos lapsi yhtä mittaa kylässä jotakin pyytelee!

Ja vielä lisäyksenä voin sanoa, että meillä sitten myös usein tarjotaan kaikenlaista, ettei nyt joku pihiydestämme älähdä.

Hyvät tavat kunniaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan