annatteko naapurin lapselle ruokaa? lapsi on aina pyytämässä
meillä ruokaa, esim oli ulkona lapseni kanssa ja huusin omani syömään, naapurin lapsi kysyi voinko tulla teille syömään? Eilen kävivät ovella ja pyysin omani syömään, naapurin lapsi sanoi, että mä voin kanssa tulla teille syömään, kysyin eikö äitisi tee sulle ruokaa, tekee, mutta mä voin silti tulla teille?
Mitä tilanteessa pitäisi tehdä? joskus toki voin naapurinkin lapselle ruokaa antaa, esim jos on ruoka-aikana meillä, mutta yleensä naapurin lapsi on se, joka tulee ruokaa pyytämään, ei omani.
Kommentit (58)
Vierailija:
joita ei haittaa pätkääkään se, että kokonainen muksuarmeija ylimääräisiä istuu pöytään joka kerta.Myöskin minusta on ikävää, kun lapset tulevat pyytelemään kaikenlaista jääkaapista, mikäli ei ole valmiiksi tarjolla.
Opetan omille lapsilleni ehdottomasti, että he eivät koskaan kysele mitään ruokia tai tarjottavia, paitsi nyt vesilasillista voi pyytää.
Tiukka linja, mutta käytännön syyt selvät. Jos perheen äiti on ostanut töiden jälkeen kiireessä jokaiselle neljälle lapselleen vaikka nyt jotkut tietyt jogurtit tms. niin olisi aika kurjaa, jos minun muksu pyytäisi niistä yhden, ja äiti joutuisi joko kohteliasuudesta myöntymään jolloin yksi omista jäisi ilman, tai sitten kieltämään, mikä sekin on noloa.
!
Meillä päin kukaan lapsi ei koskaan pyydä mitään ei vaikka oman perheen lapsille tarjottaisiin. Se on kaikille opetettu jo pienestä kotona. Mutta täällä päin AINA tarjotaan kaikille paikalla oleville jos muutkin syö.
Meillä lapset ovatkin siis oppineet jakamaan.
Eilen oltiin kaupassa ja kaksi lasteni kaveria oli mukana. Lapseni keräsivät kärryyn samalla myös kavereille jogurtit sekä karkkipatukat kun itselleenkin ostivat.
Samoin jos itse syövät karkkia tms niin IKINÄ ei tarvitse sanoa, että kaverille pitää tarjota myös. Ovat myös luopuneet talon viimeisestä suklaapatukasta ihan vain siksi, että halusivat tarjota sen kaverille.
Antaminen on paljon kivempaa kuin saaminen. :)
t. se appelsiinejä naapurilta saanut
Janoisille vettä, nälkäisille samaa ruokaa kuin omalle porukalle. Jääkaapista ei oteta eikä kerjätä, ei omat eikä vieraat lapset.
Jos ruoka-aikana joku kylässä, aikunen tai lapsi, kaikille katetaan ja kaikille riittää. Tosin meillä se extra-sakki on kerran pari viikossa yksi tai kaksi henkeä, eli budjetti kestää. Teen yleensä isoja satseja, joista osan pakastan tai otan evääksi töihin, jos jää, eli yllätysvieraillekin yleensä riittää. Jos on varattu annospalat, jään itse mielelläni ilman, korvaan sen kyllä jollain myöhemmin ;-)
Lapset sillä lailla tuttuja, että tiedän allergiat ja voinpa vaikka pirauttaa ennen pöytään käymistä, onko ok että syö meillä. Minusta on kivaa, että lasten kaverit viihtyvät meillä.
Meillä on tällä hetkellä esikoisella kaksi kaveria kylässä ja keskimmäisellä yksi kaveri. Nuorimmaisen seurana serkku ja minun seurana miehen sisko (ei tämän serkun äiti). Kohta tulossa myös miehen veli. Ja kaikki syömme yhdessä saman pöydän ääressä. Ja tämä on joka viikkoista meillä eikä edes paljon porukkaa tällä kertaa. Emme ole varakkaita. Mieheni on kuljetusalalla ja mä kotiäiti (en enää kelanrahoilla vaan oikeasti kotirouva). Kyllä sitä vähääkin rahaa pystyy kanavoimaan eritavoin eri perheissä!! meidänkin tutuilla on vaikka mitä digiboxia ja taulutelkkaa sekä maksullisia kanavia. Autolla liikutaan joka paikkaan, lapsilla pleikat ja muut gamet. Nopeimmat adsl: t mitä markkinoilla ja aina löytyy rahaa saunakaljoihin tms. On lehtitilauksia ja lastenkirjakerhoja sekä osamaksumaksuja sinne ja tänne. Meillä ei.
nim. Vilinää ja vilskettä. :))
käskisin kaverin kotiin syömään, jos noin reippaasti osaa ruokaa pyytää. satunnaisesti tarjoaisin ruokaa. kukin syököön kotonaan, mun lapseni olen opettanut niin ettei ota ruokaa vastaan vaikka tarjotaan tulee kotiin syömään. mikä minä olen ruokkimaan naapurin lapsia,en halua että he ruokkivat minun lapseni. ´ja sitten kun kohta älähdätte että oletpas kylmä jne, niin olen kiitollinen että meidän lasten kaveripiirissä tämä on hyväksi koettu juttu ja kaikkien vanhemmat ovat tasan samaa mieltä.
mun mielestä on tosi ärsyttävää, kun olet vääntänyt kotona ruokaa ja lapsi tulee ja ilmoittaa, että söin naapurissa. Mun mielestä kukin syököön kotonaan, eri asia on sitten jos lapsi on hoidossa pidempään, silloin totta kai ruokaa annetaan omille ja vieraille. Siis jos etukäteen näin on sovittu.
Ja jos porukkaa kylään pyydetään niin ruokaa tai kahvia keitetään, mutta mun mielestä tommonen lapsi joka tulee kerjäämään ruokaa joka kerta kun on meillä tai meidän pihassa on todella ärsyttävä. Omilleni olen sanonut, että ei KOSKAAN saa pyytää ruokaa kylässä.
niin pitäiskö meidän olla nälissään että naapurin lapsikin saisi syödäkseen omistamme vai pitäisikö äidin/isän antaa oma liha- tai kala-annoksensa vieraalle?? Ja olla itse ilman? Kuinka moni OIKEASTI olisi valmis näin tekemään?
Eilen oltiin kaupassa ja kaksi lasteni kaveria oli mukana. Lapseni keräsivät kärryyn samalla myös kavereille jogurtit sekä karkkipatukat kun itselleenkin ostivat.
Samoin jos itse syövät karkkia tms niin IKINÄ ei tarvitse sanoa, että kaverille pitää tarjota myös. Ovat myös luopuneet talon viimeisestä suklaapatukasta ihan vain siksi, että halusivat tarjota sen kaverille.
Vierailija:
Meillä on karkkipäivä kerran viikossa. Ja tunnen kaikki lasten kaverit niin hyvin, että tiedän kenelle saa antaa ja kenelle ei. Tässä ylläolevassa tapauksessa oli kyse 10 vuotiaista lapsista, jotka kyllä tietää mitä saavat syödä.
Vierailija:
niin pitäiskö meidän olla nälissään että naapurin lapsikin saisi syödäkseen omistamme vai pitäisikö äidin/isän antaa oma liha- tai kala-annoksensa vieraalle?? Ja olla itse ilman? Kuinka moni OIKEASTI olisi valmis näin tekemään?
päivittäin lasten kavereita kun töistä tulen ja aina tarjoan heillekkin ruokaa-Aina eivät syö,mutta usein kyllä.Ei haittaa yhtään ja yh olen.
En tarkoita että tarvisi ruokaa välttämättä antaa. Mutta iso kanisteri mehutiivistettä ni eipä tule lasilliselle paljon hintaa. Ja vaikka muutama keksi, ni tulee hyvä mieli lapsivieraalle. Ei voi talous tuohon kaatua kellään. Kyse on mitä arvostaa, vieraita vaiko vain itseään. Tuskin kovinkaan monella käy 10 lapsivierasta päivittäin. Ja jos käy, voisi miettiä että pitääkö kotia vähän rauhoittaa. Melkosen on levotonta elämä jos ovet käy jatkuvasti.
eikä täällä ole tapana aina ruokkia kaikkia kulmakunnan lapsia...
Periaatteeni on se, että naapuri saa oikeastaan syödä meillä milloin vain, koska omakin lapseni syö puolestaan siellä. Sitten sillon tällön saa joku muukin syödä mukana. Ei kuitenkaan musta ole edes " normaalia" tarjota jollekulle joka päivä ruokaa ja välipaloja jne, varsinkaan kun oma lapseni ei koskaan syö siellä eikä edes pääse sisälle. Kyllä pääasiassa ravinto saadaan omasta kodista ja sitten joskus voi syödä kaverin luona.
Meillä myös tyttö leikkii melkeen aina neljän viiden muun kanssa niin oikeasti, ehkä mä olen kauhea ihminen, mutta kun normaalisti teemme ruokaa meille viidelle, niin en kyllä todellakaan ala joka päivä tekekemään ruokaa 10 hengelle. Enkä myöskään halua valita kavereista että joo sinä saat tulla ja sinä et. Siksi musta normaalitilanteessa on yksinkertasinta sanoa, että kaikki menevät kotiinsa syömään jos on nälkä.
mutat esim ap:n tapauksessa joku lapsi soitteli ovikelloa pääseekö syömään, ei siis edes ollut siellä leikkimässä.
Meillä on iso piha ja lapset on useimmiten pihalla, mutta koko ajan jonkun pitää hakea jotain tai käydä vessassa tai muuten vaan on asiaa. Kun he leikkivät meidän pihalla niin mun pitää sitten välillä huutaa omat lapseni syömään. Meillä on melkeinpä joka päivä ainakin neljä " ekstralasta" siellä pihalla, joten ei musta nyt voi puhua pihiydestä, etten katso järkeväksi kokata päivittäin safkaa kaikille.
Juotavaa saavat niin paljon kun haluavat (mitään limsoja meillä ei ole) ja toki jotain leipää ym. Viikonloppusin saatan intoutua tekemään paljon ruokaa niin voin tarjota vaikka kaikille. Mulle henk. kohtasesti kuitenkin ruokailut ovat tärkeitä perheen yhteisiä hetkiä, kerrankin kokoonnutaan kaikki yhdessä juttelemaan, joten siksikään en ole innostunut että joka päivä on jotain ylimääräsiä syöjiä.
Ei ole yh:na isot tulot mutta on tota ruokaa riittänyt muille antaa,ja lapset ei paljoa syö yleensä muutenkaan
Mulle henk. kohtasesti kuitenkin ruokailut ovat tärkeitä perheen yhteisiä hetkiä, kerrankin kokoonnutaan kaikki yhdessä juttelemaan, joten siksikään en ole innostunut että joka päivä on jotain ylimääräsiä syöjiä.
[/quote]
kent, kirjotit asiaa!
46, vähän ihmettelen, että susta kuuluu tarjota ruokaa kaikille tai #sitte pitää rajoittaa vieraiden tuloa" . Vähän ristiriitasta, eikö se sitten ole kauheaa ja epäkohteliasta jos lapsen kaverit ei edes saa tulla sisälle. Kyllä mä haluun että mun lapset saa tuoda kavereita mutta en musta silti ole velvollinen joka päivä kaikkia ruokkimaan. Enkä tiedä kuin paljon ja minkäikäsiä lapsia sulle on, mutta meillä esim kolme koululaista joilla kaikilla paljon kavereita, niin ei toi 10 ole mitenkään ihmeellistä. Ei en nyt samaan aikaan kaikki useinkaan ole mutta päivän mittaan kavereita kuitenkin on.
kuten sanoin;ei ole mulle ongelma
että perheenjäsenistä joku luopuu omasta ruoka-annoksestaan naapurin muksun hyväksi?
Ja näin, vaikka niitä naapurin nälkäisiä muksuja ravaisi kylässä joka päivä?
Ja vaikka perheessä tiukalla rahat, niin jostain perheen omasta jutusta pitää kiristää, että edelleen saadaan naapurin mukulat syötettyä?
Kyllä tässä nyt on joillakin mennyt sekaisin, mitä tarkoittaa vieraanvaraisuus ja mitä jo ihan naurettavuuksiin asti viety " epäitsekkyys" .
On joo kivaa, että näitä kaikkien ystäviä löytyy, jotka vähästään jakavat, mutta turha on tulla haukkumaan toisin toimivia epävieraanvaraisiksi.
Tai sitten näiden puolustelijoiden omat pennut on koko ajan naapurin padalla. Tiedän näitäkin tapauksia, kun lapset opetetaan pyytämään ruoka muualta, ja se on jo mielestäni hyväksikäyttöä, enkä ainakaan itse siihen alistuisi minkään " ihmisrakkauden" nimissä.
paljon " ulkopuolisia" ja kukaan ei koskaan ole vonkunut ruokaa/juomaa koska OLEN KERTONUT MEIDÄN PERHEEN SÄÄNNÖT/TAVAT kaikille.