Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pärjään 2300e nettotuloilla ihan ok Helsingissä. Ruokaan ei mene mitään älyttömiä summia. Kannattaa laihduttaa, niin ruokaakaan ei tarvitse ostaa niin paljoa. En tietenkään wolttaa enkä juo alkoholia. Nää on helppoja säästökohteita. Jää rahaa järkevämpiin juttuihin
Surkeaa elämää olla noin köyhä.
Tai asua maalla.
Jos mulla jäisi käteen 3 tonnia kuussa, en kyllä ikimaailmassa tuhlaisi siitä tonnia vuokraan. Muuttaisin johonkin noin 600€ kustantavaan asuntoon ja käyttäisin sen "ylimääräisen" neljäsataa johonkin mukavaan. Lyhentäisin myös opintolainaa reippaalla kädellä, jotta olisin mahdollisimman pian velaton sen osalta.
"Onhan se fiksu valinta, jos sellaisilla tuloilla pärjää paremmin kuin 5k tienaava, joka ulvoo köyhyyttään samalla kun tuhlaa joka kuukausi 2 tonnia asumisasioihin."
Ei todellakaan ole fiksua olla niin huonosti ansaitseva köyhälistön jäsen ettet voi käyttää kahta tonnia kuukaudessa siedettävään asumiseen.
No, asuvathan ihmiset slummeissakin. Sinä et selvästi halua elämältä mitään vaan tyydyt elämään köyhänä Kelan tuilla. Samalla kun minä elätän sinua joka kuukausi veroillani. Jotkut meistä nyt vain haluavat enemmän elämässä kuin tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.
USA:ssa sama luku on noin 20%.
Köyhiä ollaan, ei Suomessa käytännössä ole kovin montaa rikasta tai hyvätuloista.
Joo siella on osavaltioita joissa satkun tienaa makkarinkassalla. Leipa maksaakin sitten 15$. Et se on so so.
UK ssakin voi olla hurjat palkat, mutta ihmiset elaa koyhyydessa, kun kaikki menee asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Jotkut saa sen reilun tonnin käteen kuukaudessa, maksavat elämisensä siitä ja pärjäävät ihan hyvin. Toiset vinkuu, ettei pysty tekemään mitään, kun jää niiden pakollisten menojen jälkeen käteen se reilu tonni. Tulee päivä jolloin kaikki velat on maksettu ja sitten sitä rahaa jää käteen. Aikansa kutakin.
Eli olet kommunismin kannattaja. Kaikille sama köyhä tulotaso, riippumatta siitä mitä ihminen tekee.
Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvin puolesi. En kirjoittanut, että kaikilla pitäisi olla sama tulotaso. Jokainen elää toki tulojensa mukaan, mutta myös omat valinnat määrittävät sen, kuinka tuloillasi pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla jäisi käteen 3 tonnia kuussa, en kyllä ikimaailmassa tuhlaisi siitä tonnia vuokraan. Muuttaisin johonkin noin 600€ kustantavaan asuntoon ja käyttäisin sen "ylimääräisen" neljäsataa johonkin mukavaan. Lyhentäisin myös opintolainaa reippaalla kädellä, jotta olisin mahdollisimman pian velaton sen osalta.
No, minä nyt en halua asua jossain Keravalla joten valitsen enemmän ansaitsemisen.
Vierailija kirjoitti:
"Onhan se fiksu valinta, jos sellaisilla tuloilla pärjää paremmin kuin 5k tienaava, joka ulvoo köyhyyttään samalla kun tuhlaa joka kuukausi 2 tonnia asumisasioihin."
Ei todellakaan ole fiksua olla niin huonosti ansaitseva köyhälistön jäsen ettet voi käyttää kahta tonnia kuukaudessa siedettävään asumiseen.
No, asuvathan ihmiset slummeissakin. Sinä et selvästi halua elämältä mitään vaan tyydyt elämään köyhänä Kelan tuilla. Samalla kun minä elätän sinua joka kuukausi veroillani. Jotkut meistä nyt vain haluavat enemmän elämässä kuin tuollaista.
Arvaa mitä, Konala? Paljastit viimeistään tässä kohtaa itsesi :D Noin paskaa provoyritystä ei voi ulostaa näppikseltään kukaan muu kuin Konala itte! :D
Mulla brutto 2700 ja jää n 1900. Olen yh niin saan elarit 240 e ja lapsilisän 170 e kk. Vuokra kaksiosta 950 e kk. Opintolaina 500 e kk.
Laskuihin,ruokaan jne jää meillä kahdella n 900 e kk.
Ap sulla asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä nyt en halua asua jossain Keravalla joten valitsen enemmän ansaitsemisen.
En minäkään halua. Siksi valitsin 680€/kk kustantavan asunnon ihan Helsingistä, vaikka ansaitsenkin vähemmän kuin sinä. Siitä lisäansainnastahan ei ole sinulle mitään hyötyä, kun kuitenin elät "köyhemmin" kuin minä omien valintojesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokaisella on oma veroprosentti, mutta sen määräytymisperusteet ovat samat kaikilla. Erilaisia vähennyksiä tulee tietenkin päälle ja ne ovat kiinni esim yksilön maksamista lainakoroista jne. Mutta ne vähentävät veroprosenttia, eivät lisää sitä. Yhdellä kirjoittajalla ja Ap:llä on aika kova veroprosentti, mikäli yli 5000 euron palkasta jää saman verran kouraan kuin 4300 euroa ansaitsevalle.
Ihan puppua sinulta taas. Veroprosentin määräytymiseen vaikuttaa hyvin moni asia, ei vain yksi kaikille yhteinen asia. Eikä varsinkaan kunnalis- tai kirkollisvero :D
Haloo! Veroprosenttiin todellakin sisältyvät kunnallis- ja valtioverot, ja lisäksi kirkollisvero, jos sellainen on. Päälle vielä YLE-vero, sairausvakuutusmaksua jne. Sitten on erilaisia v
Ei helevetti ole todellista. Nyt Googleen siitä.
Sun palkkakuitissa ei lue erikseen kirkollisvero. Se sisältyy sun veroprosenttiin!! Verottaja tilittää sitten valtiolle, kunnalle ja kirkolle verot eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Jotkut saa sen reilun tonnin käteen kuukaudessa, maksavat elämisensä siitä ja pärjäävät ihan hyvin. Toiset vinkuu, ettei pysty tekemään mitään, kun jää niiden pakollisten menojen jälkeen käteen se reilu tonni. Tulee päivä jolloin kaikki velat on maksettu ja sitten sitä rahaa jää käteen. Aikansa kutakin.
Eli olet kommunismin kannattaja. Kaikille sama köyhä tulotaso, riippumatta siitä mitä ihminen tekee.
Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvin puolesi. En kirjoittanut, että kaikilla pitäisi olla sama tulotaso. Jokainen elää toki tulojensa mukaan, mutta myös omat valinnat määrittävät sen, kuinka tuloillasi pärjäät.
Niin, minä en halua elää yhtä köyhästi kuin 1800€/kk ansaitseva. Ja normaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa se ei mene niin että ansaitset mitä tahansa niin sinut verotetaan yhtä köyhäksi kuin joku 1800€/kk ansaitseva. Miten on muuten edes mahdollista ansaita noin vähän? Wolt-kuskitkin ansaitsevat enemmän.
Tämä yhteiskunta nyt vain yksinkertaisesti kaatuu omaan mahdottomuuteensa juuri tuollaisen ajattelun takia, että kukaan ei saisi ansaita enempää kuin se kaikkein köyhin eikä elää yhtään paremmin.
Mulla Helsingissä brutto vajaa 3200 ja käteen jää 2600.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Tuli taas todistettua, kun luki tämän pikku-Veetin iltasadun ,joka on valitettavasti ihan oikeaakin elämää ihmisillä, joille ei ole taloustaitoja suotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä jankutetaan jostain kunnalisveroista ja kirkollisveroista? Nettotuloon vaikuttaa kaikkein eniten ihmisen OMA veroprosentti. Luonnollisesti 25% verotuksella jää käteen enemmän kuin 35% verotuksella, jos brutto on molemmilla sama.
35 prosentilla tulee kivasti palautuksia 25 verrattuna ja ne on sitä nettotuloa myös, mikä tuppaa unohtumaan.
Mistä tuollaisen harhan sait päähäsi? 35% on isommissa palkoissa ihan normiveroprosentti. Ei sillä mitään palautuksia ole tippumassa :D
Brutto samq, luki aiemmassa viestissä, pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään halua. Siksi valitsin 680€/kk kustantavan asunnon ihan Helsingistä, vaikka ansaitsenkin vähemmän kuin sinä. Siitä lisäansainnastahan ei ole sinulle mitään hyötyä, kun kuitenin elät "köyhemmin" kuin minä omien valintojesi takia.
680€/kk maksava asunto Helsingissä on niin surkea murju surkealla sijainnilla, että kyllä sinä vain elät slummissa. Sori nyt vaan, tiedät sen itsekin. Heka todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä en halua elää yhtä köyhästi kuin 1800€/kk ansaits
Mutta sinähän elät kuin 1800€/kk ansaitseva. Ihan itse kerroit aloituksessa, ettei rahaa jää mihinkään ja muutenkin elämä on niin vtun köyhää. Nytkö se ei sitten enää olekaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä jankutetaan jostain kunnalisveroista ja kirkollisveroista? Nettotuloon vaikuttaa kaikkein eniten ihmisen OMA veroprosentti. Luonnollisesti 25% verotuksella jää käteen enemmän kuin 35% verotuksella, jos brutto on molemmilla sama.
35 prosentilla tulee kivasti palautuksia 25 verrattuna ja ne on sitä nettotuloa myös, mikä tuppaa unohtumaan.
Mistä tuollaisen harhan sait päähäsi? 35% on isommissa palkoissa ihan normiveroprosentti. Ei sillä mitään palautuksia ole tippumassa :D
Brutto samq, luki aiemmassa viestissä, pöljä.
Niin? Ei brutto liity mitenkään palautuksiin, joista tuossa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jokaisella on oma veroprosentti, mutta sen määräytymisperusteet ovat samat kaikilla. Erilaisia vähennyksiä tulee tietenkin päälle ja ne ovat kiinni esim yksilön maksamista lainakoroista jne. Mutta ne vähentävät veroprosenttia, eivät lisää sitä. Yhdellä kirjoittajalla ja Ap:llä on aika kova veroprosentti, mikäli yli 5000 euron palkasta jää saman verran kouraan kuin 4300 euroa ansaitsevalle.
Ihan puppua sinulta taas. Veroprosentin määräytymiseen vaikuttaa hyvin moni asia, ei vain yksi kaikille yhteinen asia. Eikä varsinkaan kunnalis- tai kirkollisvero :D
Haloo! Veroprosenttiin todellakin sisältyvät kunnallis- ja valtioverot, ja lisäksi kirkollisvero, jos sellainen on. Päälle vielä YLE-ve
Kirkollisvero ja Yle-vero eivät kyllä sisälly veroprosenttiin vaan tulevat sen päälle.
Ilmeisesti sinä ansaitset niin vähän että olet vapautettu Yle-verosta etkä kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
680€/kk maksava asunto Helsingissä on niin surkea murju surkealla sijainnilla, että kyllä sinä vain elät slummissa. Sori nyt vaan, tiedät sen itsekin. Heka todennäköisesti.
Voihan se olla vaikka 15m2 'asunto' Sörnäisissä :D
Haloo! Eivät sisälly, vaan ovat erillisiä veroja. Eihän kaikki edes kuulu kirkkoon. Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin.