Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi täällä jotkut yrittävät väitellä 4300 euron palkasta käteen jäävistä tuloista, kun kuka tahansa pystyy verottajan sivuilta veroprosenttilaskurilla katsomaan, mikä on veroprosentti milläkin tuloilla, jos ei ole vähennyksiä.
Sillä näkee suoraan, että kirkkoon kuuluvalla helsinkiläisellä jää 4300 euron bruttopalkasta käteen vähän yli 3000 euroa, jos hänellä ei ole mitään ylimääräisiä vähennyksiä eikä verotettavia luontoisetuja.
No kun ei näe, kys. laskuri ei ota huomioon kuin verohallinnolle maksettavat kulut. Työnantaja perii palkasta myös muita vähennyksiä.
Verottajan veroprosenttilaskuri kertoo omassa ruudussaan myös ne muut pakolliset maksut. Varsinainen veroprosentti 4300 €/kk ansaitsevalle kirkkoon kuuluvalle helsinkiläiselle on joko 21 tai 21,5 sen mukaa
Juuri näin! Veroprosentti on 21 ja 4300 euron palkasta jää käteen 3000, koska tietenkin siitä otetaan vielä ne muut maksut. Muutenhan käteen jäisi vielä enemmän kuin 3000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän puolison tulojen varaan voi laskea mitään sillä ihmisen pitää elättää itse itsensä. Eihän se niin voi mennä että yhteiskunta ilmoittaa ratkaisuksi rikkaan puolison hankkimisen
Kyllähän se tosielämässä mahdollistaa aika monia asioita jos puoliso tienaa esim. 4000€ nettona, verrattuna työttömään tai todella pienituloiseen. Mielummin tietysti niin päin että molemmat tienaavat. Kokemusta on molemmista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Niinhän se on. 5000/kk palkasta rahaa jää käytettäväksi reilu 3000/kk. Josta joutuu maksamaan asumiskulut kokonaan, mikä on aika lailla väistämättä sen tonni pk-seudulla jos siedettävän asunnon haluaa, joten käyttörahaa jää pari tonnia.
1800/kk ansaitsevalle jää palkasta käteen noin 1600/kk palkasta, lisäksi saa maksimaalisen asumistuen yli 300/kk ja mahdollisesti muita Kelan tukia, joten käteen jää sellainen 2000+/kk. Päälle saa yhteiskunnan tukeman asunnon jollain 50
Joopajoo. Täyttä asumistukea saa kun tulot ovat luokkaa 600e/kk. 1800e/kk tuloilla asumistuen omavastuu on yli 500e/kk eli vaikka noin halvan kämpän jostain saisikin, niin mitään tukea siihen ei saisi. Että sellaista vääristelyä taas.
Ap on aivan oikeassa. 5000 brutto ei riitä varsinkaan perheellisenä mihinkään. Se on surkea palkka, koska verot. Asiaan tulisi herätä ja kapinoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi täällä jotkut yrittävät väitellä 4300 euron palkasta käteen jäävistä tuloista, kun kuka tahansa pystyy verottajan sivuilta veroprosenttilaskurilla katsomaan, mikä on veroprosentti milläkin tuloilla, jos ei ole vähennyksiä.
Sillä näkee suoraan, että kirkkoon kuuluvalla helsinkiläisellä jää 4300 euron bruttopalkasta käteen vähän yli 3000 euroa, jos hänellä ei ole mitään ylimääräisiä vähennyksiä eikä verotettavia luontoisetuja.
No kun ei näe, kys. laskuri ei ota huomioon kuin verohallinnolle maksettavat kulut. Työnantaja perii palkasta myös muita vähennyksiä.
Verottajan veroprosenttilaskuri kertoo omassa ruudussaan myös ne muut pakolliset maksut. Varsinainen veroprosentti 4300 €/kk ansaitsevalle kirkkoon kuuluv
Juuri näin! Veroprosentti on 21 ja 4300 euron palkasta jää käteen 3000, koska tietenkin siitä otetaan vielä ne muut maksut. Muutenhan käteen jäisi vielä enemmän kuin 3000 euroa.
Ei onnistunut pellellä laskut taaskaan :D
Vierailija kirjoitti:
"No ei jää, kun Kauniaisissa jossa alhaisempi veroprosentti jää se 2890€/kk. Suksi laskuripelle jo v:ttuun :D"
Ei taida löytyä sitä lähdettä noille laskelmillesi, eihän?
Toi tyyppi ei käy täysillä. Inttää agressiivisesti eikä ymmärrä alkeellisintakaan veromatematiikkaa. Luultavasti laskenut vuositulonsa väärin, jonka takia sillä on liian iso veroprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei jää, kun Kauniaisissa jossa alhaisempi veroprosentti jää se 2890€/kk. Suksi laskuripelle jo v:ttuun :D"
Toi tyyppi ei käy täysillä. Inttää agressiivisesti eikä ymmärrä alkeellisintakaan veromatematiikkaa. Luultavasti laskenut vuositulonsa väärin, jonka takia sillä on liian iso veroprosentti.
Ehkä sinun kannattaisi opetella käyttämään niitä laskureita oikein :D URPO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Niinhän se on. 5000/kk palkasta rahaa jää käytettäväksi reilu 3000/kk. Josta joutuu maksamaan asumiskulut kokonaan, mikä on aika lailla väistämättä sen tonni pk-seudulla jos siedettävän asunnon haluaa, joten käyttörahaa jää pari tonnia.
1800/kk ansaitsevalle jää palkasta käteen noin 1600/kk palkasta, lisäksi saa maksimaalisen asumistuen yli 300/kk ja mahdollisesti muita Kelan tukia, joten käteen jää sellainen 2000+/kk. Päälle saa yhteiskunnan tukeman asunnon jollain 50
Ja otetaanp sitten ihan pieni reality check tähän väliin:
1800e/kk tulot, 800e/kk vuokra -> asumistuki 30e/kk.
Haluaisitko vähän tarkentaa vastaustasi vai todetaanko vaan yksissä tuumin ettei sinulla oikeasti ole hajuakaan siitä miten 1800e/kk tuloilla tosiasiassa tulot menot ja tuet jakautuu?
Ei sitä opintolainaa ole pakko maksaa niin suurta summaa kuussa. Halpaa lainaa se on ja valtion takaamaa niin ei ole maksamisessa mitään kiirettä :D Mulla on opintolainaa jäljellä yli 20k, maksan ehkä satasen kuussa.
Vuokrasi on myös kallis. Tosi kivoja kämppiä saa keskustastakin 800e/kk - ilmeisesti haluat asua kaksiossa kun vuokrasi on noin kova. Se on oma valinta se. Nyt on vuokralaisen markkina ja erityisesti vähän arvokkaampien alueiden yksiöiden kysyntä laskenut erityisesti opintotuen asumistukimuutosten myötä, niin miettisin vakavasti muuttoa halvempaan kämppään jos olisin sinä. Jos hyvä vuokralainen on tarjolla niin vuokraa saattaa saada neuvoteltua alaspäin.
Asuntoon säästäminenkin on vähän niin ja näin. Sain sun palkalla lainan kivaan yksiöön niin, että mulla oli käsirahaa 8k ja ostin siihen pankin takauksen päälle. Ei aspia. Jos mulla sattuu olemaan irtorahaa, laitan sen paremmin tuottaviin kohteisiin Nordnetin kautta - tonnien makuuttaminen jossain asp-tilillä ei ole mielestäni viisasta, erityisesti nykymaailmassa missä inflaatiokin on aika rajua. Otat vaan taloudellisesti takkiin kun makuutat rahoja tilillä, noi asp-tilien korot on ihan surkeita vs tuotto muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joidenkin kevyttä verotusta! Mutta hyvä, jos näin on edes jossain päin Suomea.
Itsellä 4900 brutosta jää vähän alle 2900 netto, kuulun kirkkoon. Vaikea uskoa, että 4300 antaa jossain yhtä suuren tai suuremman neton, mutta olen kiinnostunut kuulemaan "verosuunnitteluvinkkejä". Itse en saa ollenkaan vähennyksiä esim. työmatkoista.
Kunnallisveron määrä on itseasiassa hyvinkin merkittävä tekijä. Muistaakseni jossakin kunnassa veroprosentti on yli 10. Kauniaisissa alle 5.
"vaikka noin halvan kämpän jostain saisikin"
Juurihan täällä lukemattomat ihmiset ovat julistaneet että heillä on hieno iso asunto Helsingissä 600 eurolla kk.
Joten miten se yhtäkkiä onkin "vaikka saisikin" kun juuri on koko ketjun verran ihmiset todistelleet että se on se normaali vuokra Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joidenkin kevyttä verotusta! Mutta hyvä, jos näin on edes jossain päin Suomea.
Itsellä 4900 brutosta jää vähän alle 2900 netto, kuulun kirkkoon. Vaikea uskoa, että 4300 antaa jossain yhtä suuren tai suuremman neton, mutta olen kiinnostunut kuulemaan "verosuunnitteluvinkkejä". Itse en saa ollenkaan vähennyksiä esim. työmatkoista.
Kunnallisveron määrä on itseasiassa hyvinkin merkittävä tekijä. Muistaakseni jossakin kunnassa veroprosentti on yli 10. Kauniaisissa alle 5.
Kauniaisissa jääkin se 2800 käteen 4300 netosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, laitas tähän sitten, miten itse pääsit laskelmissasi toisiin tuloksiin. Minä näen palkkakuittini ja lasketutin verottajan sivuilla vielä uudestaan veroprosenttini. Sama tulos. Käteen jää noin kolme tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan täällä lukemattomat ihmiset ovat julistaneet että heillä on hieno iso asunto Helsingissä 600 eurolla kk.
Joten miten se yhtäkkiä onkin "vaikka saisikin" kun juuri on koko ketjun verran ihmiset todistelleet että se on se normaali vuokra Helsingissä.
Näytätkö sen viestin missä väitettiin että 600e / kk on normaali ison hienon asunnon vuokra Helsingissä?
Todella säälittävää ettet osaa kesksutella muuten kuin valehtelemalla ja vääristelemällä muiden kirjoituksia, tai sitten olet yksinkertaisesti niin tyhmä ettet ymmärrä lukemaasi. Siinä tapauksessa olen pahoillani puolestasi ja toivon että saat ongelmaasi apua.
Vierailija kirjoitti:
Hieno iso 20m2 'opiskelija'yksiö Itä-Helsingissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siellä enemmän jää kun täällä naapurissakin pari sataa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, laitas tähän sitten, miten itse pääsit laskelmissasi toisiin tuloksiin. Minä näen palkkakuittini ja lasketutin verottajan sivuilla vielä uudestaan veroprosenttini. Sama tulos. Käteen jää noin kolme tonnia.
Juu varmasti jää :D Laskuripelle se jaksaa valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on mennyt veroprosenttilaskelma pieleen. Tai on laskettu muita tuloja mukaan vuosiarvioon.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tainnut kukaan väittää että 600e/kk on normaali ison hienon asunnon vuokra Helsingissä. Jos tuntuu ylivoimaisen vaikealta ymmärtää mitä muut kirjoittavat niin ehkä sinun pitäisi pyytää jotain turvallista aikuista avuksi. Selvästikin uit vähän nyt liian syvissä vesissä, tuskin tuo on sinulle kivaakaan kun tuntuu menevän niin tunteisiin tuo jatkuva väärässä oleminen.
Saa varmasti jostain Vantaalta kaksion alle 1000, mutta ei se kovin iso ole tai sijainti huono.