Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto on 4300 ja jää myös käteen 3000. Miten sulla menee noin paljon veroa?
Oho. Minulla brutto 4000 ja käteen jää 2500. Veroprosentti on 26. Ei lainaa eikä elätettäviä enää. Kuulun kirkkoon ja ikää 55
Hmm, 26% on noin neljännes tuloista. Siispä 4 tonnista vähän reilu tonni. Nettona pitäisi jäädä melkein tasan 3?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto on 4300 ja jää myös käteen 3000. Miten sulla menee noin paljon veroa?
Oho. Minulla brutto 4000 ja käteen jää 2500. Veroprosentti on 26. Ei lainaa eikä elätettäviä enää. Kuulun kirkkoon ja ikää 55
Hmm, 26% on noin neljännes tuloista. Siispä 4 tonnista vähän reilu tonni. Nettona pitäisi jäädä melkein tasan 3?
Ne veroluonteiset maksut 7% päälle niin menee kolmasosa, eli pitäisi jäädä 2700e. Jotain tuosta vielä nyt puuttuu yhtälöstä. Liiton maksut tai jotain palkan osana meneviä luontaisetuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne veroluonteiset maksut 7% päälle niin menee kolmasosa, eli pitäisi jäädä 2700e. Jotain tuosta vielä nyt puuttuu yhtälöstä. Liiton maksut tai jotain palkan osana meneviä luontaisetuja?
55v maksaa korotetun TyEL-prosentin, siitä tulee puolitoista pinnaa tai 60e/kk lisää maksettavaa.
On tuo veroprosenttikin aika kova mutta se voi selittyä asuinpaikkakunnalla ja kirkollisverovelvollisuudella?
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Verotuksenero ilman lisävähennyksiä n. 5 000€/kk tienaaville Kauniaisten ja Helsingin välillä on muutamia satasia/vuosi. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilö itse saa pikkasen paremman neton/kk Kauniaisissa asumalla kuin Helsingissä. Erilaiset henkilökohtaiset vähennykset tekevät kuitenkin 2 henkilön, joilla sama brutto ja joista toinen asuu Kauniaisissa ja toinen Helsingissä, netot erilaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa toistuu kärjistetysti se, että kyllähän noin hyvällä paikalla pärjää kun on säästeliäs. Olen itse korkeasti koulutettu ja palkka tuon 5t/kk ja jotenkin sitä joskus oli siinä luulossa, että tässä tilanteessa olisi esim. varaa muuhunkin kuin yli 10 vuotta vanhaan autoon. Ja kyllä, pärjään hyvin, mutta ero huomattavasti vähemmän ansaitseviin on kyllä pieni.
Juuri tuo!
Vantaalla jää ainakin n 4000 e kk palkasta noin 2900 e kk käteen. Lisät vähän vaihtelee niin siksi noin summia. En kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin paljon kaikesta, onko puolisoa ja mitä hän tienaa, onko lapsia, verotuskunta, asumiskulut, onko sijoitussalkkua jne. Oma palkka on yli 5K€/kk pärjäähän sllä mutta rikkaaksi ei voi kyllä kehua millään mittareilla.
Se koira älähti, johon kalikka kalahti. Et varmaan tiedä mitään meidän harrastuksista yms elämän tyylistä, jos turha tuhlaaminen on tärkeintä sinun elämässäsi🤪
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. 5000/kk palkasta rahaa jää käytettäväksi reilu 3000/kk. Josta joutuu maksamaan asumiskulut kokonaan, mikä on aika lailla väistämättä sen tonni pk-seudulla jos siedettävän asunnon haluaa, joten käyttörahaa jää pari tonnia.
1800/kk ansaitsevalle jää palkasta käteen noin 1600/kk palkasta, lisäksi saa maksimaalisen asumistuen yli 300/kk ja mahdollisesti muita Kelan tukia, joten käteen jää sellainen 2000+/kk. Päälle saa yhteiskunnan tukeman asunnon jollain 500 euron vuokralla, joten käyttörahaa jää sellainen 1500/kk.
Eroa käyttötuloissa on siis vain noin tonni tai vähemmänkin, jonka lisäksi 1800/kk ansaitseva ei ole käyttänyt aikaa tai rahaa opiskeluun vaan on voinut aloittaa ansaitsemisen heti peruskoulun jälkeen.
Eli ei tämä systeemi todellakaan kannusta opintoihin ja työntekoon tai ansaitsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt sanois noinkaan. Jos oot saanut kokea sekä +3000 nettoa ja vaikka tonninkin vähemmän niin kyllä se näkyy elintasossa tai siinä, että säästöön kertyy merkittävästi enemmän. En puhuis pienestä erosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin paljon kaikesta, onko puolisoa ja mitä hän tienaa, onko lapsia, verotuskunta, asumiskulut, onko sijoitussalkkua jne. Oma palkka on yli 5K€/kk pärjäähän sllä mutta rikkaaksi ei voi kyllä kehua millään mittareilla.
Eihän puolison tulojen varaan voi laskea mitään sillä ihmisen pitää elättää itse itsensä. Eihän se niin voi mennä että yhteiskunta ilmoittaa ratkaisuksi rikkaan puolison hankkimisen (ilman avioehtoa).
Vierailija kirjoitti:
No, se mihin kokee että on varaa on toki pitkälti myös priorisointikysymys.
Minulle kun auto on ollut lähinnä välttämätön paha mistä pyrin selviämään mahdollisimman pienin kuluin niin en myöskään koe että minulla olisi tuon kummempaan autoon varaa, mutta kyllähän monilla kollegoilla on paljon uudempia ja kalliimpia autoja - ja monilla paljon vähemmän tienaavillakin. Joten selvästi he priorisoivat eri tavalla ja varaa siihen autoon onkin.
Itse olen ajatellut sen vähän niin että vaikka nyt vaikka tämän viiden tonnin ja kolmen tonnin bruttoansioista käteen jäävällä rahalla ei kuukausitasolla niin valtavaa eroa olekaan niin kyllä se kuitenkin pidemmällä tähtäimellä ihan tuntuva ero on. Pikkuisen enemmän on koko ajan rahaa käyttöön (ns elintasoon) ja pikkuisen enemmän jää myös säästöön. Pikkuisen vähemmän stressiä rahasta myös, mikä ei ole mitätön hyöty sekään. Ja nuo säästöt varsinkin tekee ajan kanssa aika ison eron. Jos koko työuransa ajan pystyy säästämään vaikka 200e/kk enemmän niin siinä kertyy eläkeikään mennessä hyvinkin kesämökin verran enemmän varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
1800/kk ansaitsevalle jää palkasta käteen noin 1600/kk palkasta, lisäksi saa maksimaalisen asumistuen yli 300/kk ja mahdollisesti muita Kelan tukia, joten käteen jää sellainen 2000+/kk. Päälle saa yhteiskunnan tukeman asunnon jollain 500 euron vuokralla, joten käyttörahaa jää sellainen 1500/kk.
Piti ihan tarkistaa. Just katoin laskurilla että 1800 tienaava helsingissä sais asumistukea 30 euroa ei 300. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n juttu on satuilua. Joku alaikäinen/pienituloinen, joka kuvittelee verot paljon suuremmiksi kuin ovat keskituloisilla.
Tuo 4300 saava tässä satuilee :D Jotain 2800 jää valepukilla käteen.
Ei se muuta sitä, että ap:lla pitäisi jäädä vähintään 3400 kuussa käteen.
Tuon saa käteen noin 5400€ tuloilla. AP:lle jää siis vähemmän ja vielä vähemmän jos kuuluu kirkkoon.
Ap:n veroprosentti on 31%, käteen jää n.3400e
Edes 1200 brutolla ei saa 300 euroa asumistukea, vaan alle jää reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n juttu on satuilua. Joku alaikäinen/pienituloinen, joka kuvittelee verot paljon suuremmiksi kuin ovat keskituloisilla.
Tuon saa käteen noin 5400€ tuloilla. AP:lle jää siis vähemmän ja vielä vähemmän jos kuuluu kirkkoon.
Ei jää vaan n. 3200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. 5000/kk palkasta rahaa jää käytettäväksi reilu 3000/kk. Josta joutuu maksamaan asumiskulut kokonaan, mikä on aika lailla väistämättä sen tonni pk-seudulla jos siedettävän asunnon haluaa, joten käyttörahaa jää pari tonnia.
1800/kk ansaitsevalle jää palkasta käteen noin 1600/kk palkasta, lisäksi saa maksimaalisen asumistuen yli 300/kk ja mahdollisesti muita Kelan tukia, joten käteen jää sellainen 2000+/kk. Päälle saa yhteiskunnan tukeman asunnon jollain 50
Pks:lla saa helposti 2 aikuiselle henkilölle alle 1 000€/kk kokonaiskuluilla asunnon. On asuttu nyt 12,5 vuotta pks:lla, ei ole ollut yhtään asuntoa, jossa asumiseen olisi mennyt yli 1 000€/kk. Kaikki asunnot ovat olleet vapailta markkinoilta ja kunnoltaan/varustukseltaan riittävän hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuripelle se jatkaa höpöttämistään :D
Tästä ketjusta tunnistaa yhden henkilön jolla on vieteri tänään harvinaisen kireällä, ja se taidat olla sinä.