Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
Ihmettelen joidenkin kevyttä verotusta! Mutta hyvä, jos näin on edes jossain päin Suomea.
Itsellä 4900 brutosta jää vähän alle 2900 netto, kuulun kirkkoon. Vaikea uskoa, että 4300 antaa jossain yhtä suuren tai suuremman neton, mutta olen kiinnostunut kuulemaan "verosuunnitteluvinkkejä". Itse en saa ollenkaan vähennyksiä esim. työmatkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat siis säästöön ainakin 700 euroa kuussa, tuhlaat tonnin vuokraan ja valitat ettei ole rahaa vaikka jää viellä tonni käteen? Suomalainen köyhyys on kyllä iso vitsi.
"Tuhlaa tonnin vuokraan" - tervetuloa näyttämään mistä niitä edullisia vuokra-asuntoja löytyy :D 5k€ tienaava ei myöskään pääse minkään tuetun asumisen piiriin kuten 'köyhemmät' ellei ole lapsia.
Miksi asua vuokralla. Oman säästöosuuden voi korvata lainalla. Itse 5000+ brutto tienaavana ostin pois vuokraisännältä metron varressa sijaitsevan kolmion jossa asuin vuokralla. Sain lainan ilman omia säästöjä ja asumiskulut pysyivät samana.
Oli vissiin taakaaja sitten?
Vierailija kirjoitti:
Noin 4000 e palkasta jää käteen noin 2900 e kk. Sulla on verot pielessä.
Laskuripelle se jaksaa :D
> Varmaan nakertaa kun on niin pihalla ettei osaa vängätä vastaan muuten kuin hokemalla DORKA! Taitaa olla sinulle aika tavallinen tarina tosin?
Johtuu siitä että olet DORKA joka ei osaa laskea eikä ymmärrä miten käteen jäävä tulo muodostuu. Laskuripelle :D
Asun Helsingissä ja tienaan noin 5300€ kuukaudessa, nettona tulee nyt noin 3600€, en kuulu kirkkoon, ei lapsia jne.
Edelleen asuminen on valintakysymys. Jos ei halua asua alueella x tai alle y neliömetrin kokoisessa asunnossa tai solussa, niin tottakai rajaa ehtoihin sopimattomat asunnot pois. Siinä tekee kuitenkin jo valinnat, joilla rajaa olemassaolevia asuntoja pois. Aivan turha valittaa, ettei ole asuntoja, jos olemassaolevat eivät syystä tai toisesta käy itselle.
Muutenkin tämä ketju on täynnä keskenkaavuisia mitään mistään ymmärtämättömiä, joten antaa olla. Viisaampi antaa periksi ja lähteä nauttimaan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla jäisi käteen 3 tonnia kuussa, en kyllä ikimaailmassa tuhlaisi siitä tonnia vuokraan. Muuttaisin johonkin noin 600€ kustantavaan asuntoon ja käyttäisin sen "ylimääräisen" neljäsataa johonkin mukavaan. Lyhentäisin myös opintolainaa reippaalla kädellä, jotta olisin mahdollisimman pian velaton sen osalta.
Jos sinulla jäisi käteen 3 tonnia kuussa, ja vuokraan menisi tuhat, niin eikö siitä kahdestatuhannesta jo jäisi mukaviin asioihin? Puhut ikään kuin tarvitsisit nuo ylimääräiset 400 euroa, tai elämässäsi ei olisi mukavia asioita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.
USA:ssa sama luku on noin 20%.
Köyhiä ollaan, ei Suomessa käytännössä ole kovin montaa rikasta tai hyvätuloista.
Mutta USAssa pitää tienata aika paljon enemmän, että on sama elintaso kuin Suomessa. Päivähoito maksaa tonneja/kk/lapsi esim.
Ei tarvitse koska USA verotus on paljon kevyempää. Kokonaisveroaste on 25% (Suomessa 45%)
Keskiverto jenkki ansaisee vuodessa 62 000 josta jää 12 000 enemmän käteen kuin Suomessa. Kahden aikuisen taloudessa 24 000.
Päivähoidon hinta USAssa vaihtelee paikkakunnittain 500 - 2 300. Kalleinta se on varmasti New Yorkissa ja Washingtonissa.
Pew
Median ja Average on eri asia. Yleensähän median on kyllä palkoissa alempi.
4000 euron bruttopalkasta jää 2790,4 euroa nettona.
4500 euron bruttopalkasta 3049,2 euroa nettona.
5000 euron bruttopalkasta 3288 euroa nettona.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joidenkin kevyttä verotusta! Mutta hyvä, jos näin on edes jossain päin Suomea.
Itsellä 4900 brutosta jää vähän alle 2900 netto, kuulun kirkkoon. Vaikea uskoa, että 4300 antaa jossain yhtä suuren tai suuremman neton, mutta olen kiinnostunut kuulemaan "verosuunnitteluvinkkejä". Itse en saa ollenkaan vähennyksiä esim. työmatkoista.
Kannattaa vaikka kokeila sitä parjattua verottajan prosenttilaskuria vähän niin että laittaa kotikunnaksi vaikka Kauniaista ja Eckeröä, vertailun vuoksi. Siinä jo alkaa vähän hahmottua mistä niitä eroja tulee. Sitten tosiaan se kirkollisvero on toinen. Ja jos kuuluu liittoon niin siinäkin "netto" karisee vaikka oikeastihan sitä ei pitäisi näihin vertailuihin laskea kun se on valinnainen maksu vaikka ennakkoon palkasta peritäänkin. Ja sitten vielä muistaa että jos tulee palautuksia niin ne pitää jyvittää sinne nettoon myös koska silloin olet maksanut veroja vuoden mittaan enemmän kuin piti.
Me kun viimeksi oltiin taloa ostamassa ja tehtiin vertailua mm. Espoon ja Kirkkonummen välillä kulujen suhteen niin aika monesti kävi niin että kun kahdelle hyvätuloiselle laski sen kunnallisverotuksen eron kaupunkien välillä ja jotain arviota matkakulujen erotuksesta niin eipä se asuminen Kirkkonummella enää niin halpaa ollutkaan kuin ensisilmäykseltä näytti.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja tienaan noin 5300€ kuukaudessa, nettona tulee nyt noin 3600€, en kuulu kirkkoon, ei lapsia jne.
Ei sulle valepukki tule. Kauniaisissa jossa alhaisempi veroprosentti saisit n. 3380€/kk nettona.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kuntaan maksat verosi?
Milloin kunnallisveroa ei tarvitse maksaa?
Kaikkien kunnan asukkaiden ei tarvitse maksaa kuntaveroa, vaikka he käyttävät kunnan palveluita. Kuntavero kertyy ainoastaan ansiotuloista, kun ne ylittävät 18 000 euroa vuodessa. Jos verovelvollinen saa ainoastaan pääomatuloja, hänen ei tarvitse maksaa lainkaan kuntaveroa
Kalleimmassa kunnassa maksat veroja tuhansia euroja enemmän kuin halvimmassa
Keskituloinen pariskunta maksaa noin 5000 euroa enemmän veroja jos asuu kalleimman veroprosentin kunnassa halvimpaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kunnan asukkaiden ei tarvitse maksaa kuntaveroa, vaikka he käyttävät kunnan palveluita. Kuntavero kertyy ainoastaan ansiotuloista, kun ne ylittävät 18 000 euroa vuodessa. Jos verovelvollinen saa ainoastaan pääomatuloja, hänen ei tarvitse maksaa lainkaan kuntaveroa
Pääomatulot eivät ole palkkaa joten niistä jauhavat voivat poistua ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Kalleimmassa kunnassa maksat veroja tuhansia euroja enemmän kuin halvimmassa
Keskituloinen pariskunta maksaa noin 5000 euroa enemmän veroja jos asuu kalleimman veroprosentin kunnassa halvimpaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mulla sama nettopalkka ja säästöönkin jää rahaa, vaikka wolttailen ja kuljen uberilla. Jatkuvasti voi tehdä viikonloppumatkoja ym.
Tämä on totta, sillä olen työni puolesta seurannut ihmisten taloudenhoitoa ja se on ihan retuperällä nykyään.
Olen nyt jo eläkkeellä ja miehen ja minun yhteinen eläke on n 3500 brutto, ja ylläpidämme okt, kakkoskoti mukavuuksin järven rannalla, norm auto ja vene. Lisäksi ruokimme todella usen lapsenlapsia ja ovat lomilla viikkoja meidän leivissä.
Perintöjä emme ole saaneet kuin minä 10 000 e. Ihan keskituloilla olemme kaiken hankkineet ja joskus matkustaneetkin jonkun kerran.
Se, mitä me emme ole tehneet. Roikuttu baareissa, ostettu mitään, mitä emme todella tarvitse, ei yhtään maksukanavaa yms humpuukia. Vaatteita ei roiku hintalapun kanssa pitämättömänä kaapeissa, vain tarvittava määrä kaikkea. Ruoka tehdään lähes aina itse. Remontteja tehdään, kun tarvitaan huoltoa/korjausta. Huonekaluihin satsattu niin paljon alun pitäen, ettei joka vuosi osteta uusia.
Em asioihin olen törmännyt työelämässä ns hyvin ansaitsevissa perheissä, joilla raha ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääomatulot eivät ole palkkaa joten niistä jauhavat voivat poistua ketjusta.
Mutta joillakin on okeus muuttaa palkkatulot pääomatuloksi
Vierailija kirjoitti:
Verosuunnitteluvinkki on yksinkertainen: muuta Helsinkiin tai Espooseen. Niissä 4300 euron bruttopalkasta jää käteen 3000 euroa tai vähän yli, jos ei ole vähennyksiä eikä luontoisetuja. Ilmeisesti sinä asut paikkakunnalla, jossa on korkea kunnallis- ja kirkollisveroprosentti. Tai sitten sinulla on autoetu, joka vaikuttaa verotukseen merkittävästi.
Toisaalta sitten suuremmat asumiskustannukset Espoossa ja Helsingissä helposti syövät tuon veroedun.
Varmaan nakertaa kun on niin pihalla ettei osaa vängätä vastaan muuten kuin hokemalla DORKA! Taitaa olla sinulle aika tavallinen tarina tosin?