Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit eivät usko kantakieltoja

Vierailija
19.07.2025 |

Sanoo vaan, että minä täältä vähän kurkkaan, näkyykö mitään vaarallista... Vaikka sanoo, että on kielto ja lääkäri toteaa, että niin näkyy ruksi kieltokohdassa olevan...

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? Siis et halua että lääkäri tietää kokonaistilanteesi?

Vierailija
2/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kantakielto? T: Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt eri kaupunkien, kuntien ja organisaatioiden väliset tiedonvaihdot.

Vierailija
4/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt eri kaupunkien, kuntien ja organisaatioiden väliset tiedonvaihdot.

Et pysty kieltämään saman hyvinvointialueen julkisella sektorilla mitään, ennen olikin mahdollista estää ristiinkatselu esh:n ja tk:n välillä mutta enää ei

Vierailija
5/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne tiedot silloin näy, eikä lääkäri voi tehdä sille mitään?

Vierailija
6/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ei voi antaa reseptiä eikä hoitaa jos ei näe kaikkia lääkkeitä 

Vierailija
7/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele hakeutumaan lääkärin vastaanotolle jos on jotain salattavaa. Käytössämme on parhaat tiedonhakumenetelmät tekoälystä lähtien niin että voi olla että löytyy jopa sellaisia asioita joista potilas ei edes itse tiedä. Siinä onkin sitten ongelma että pitäisikö kaikki kertoa potilaalle vai ei. T: Alalla työskentelevä

Vierailija
8/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit todellakin katselevat potilastietoja potilaiden läsnä ollessa vain sen vuoksi, että voisivat tarjota potilaalle parasta mahdollista hoitoa. 

Vierailija
9/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kielto, niin ei lääkäri niitä voi ohittaa. Kela ylläpitää Omakantaa, ja tietenkin se vastaa tietosuojasta. Ehkä lääkäri tarkoittaa heidän omaa järjestelmää eli tietokantaa (esim. Apotti)

Vierailija
10/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliuteliaat julkimansikit käy siellä märehtimässä ja vasikoimassa.

Siksi.

Vierailija
11/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kiellätkö mutta jos hakeudut potilaaksi niin olennaiset tiedot saadaan selville joko sinulta tai läheisiltäsi kysymällä tai tietokannoista hakemalla. Vakavasti sairastuneen kohdalla tiedot pitää olla saatavissa jos sillä n merkitystä. Ei sieltä mitään muuta haeta kuin toimintakykyä ja avuntarvetta, lääkityksiä sekä perussairauksia vaikka mielisairaat muuta luulevat. 

Kieltämättä vähän haittaa kun joltain muulta hyvinvointialueilta tulee potilaita pelkän lähetteen varassa leikkaukseen ja mitään tietoja ei ole käytettävissä. On pakko saada tietoja lisää ja tehdä lisätutkimuksia jos herää epäily että kunto ei ole riittävä toimenpiteeseen. Aikaa tietenkin menee ja leikkaus siirtyy eteenpäin tällaisessa tapauksessa mutta parempi että on tutkittu ja hoidettu potilas siihen kuntoon että henki ei mene jos vaikka sydänsairaus on huonosti hoidettu.

Vierailija
12/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksityinen ei päässyt tietoihin ja en itsekään osaan, paitsi reseptit ehkä. Eikä sitä saanut oikein näkymään ykskaks. Toisaalta kai hyvä että osaa tiedoista suojataan.

Vierailija
13/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuolla kantakiellolla ole mitään merkitystä kun ei sinne tietoja talletella ainakaan Kymenlaakson, Etelä-Karjalan tai Päijät-Hämeen alueella. Sitä paitsi kun ei ole hakutoiminttoja niin harva lääkäri alkaa klikkailemaan sokkona tietoja kun ei siihen ole aikaa. Joskus talletetut tiedot löytyvät kun potilas muistaa milloin on käynyt tutkimuksissa mutta ei aina. Meillä leikkaukseen menevät pitää käydä tietyt tutkimukset läpi ja jos ne puuttuvat niin ei toimenpidettä voi tehdä. T: Lääkäri

Vierailija
14/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ei voi antaa reseptiä eikä hoitaa jos ei näe kaikkia lääkkeitä 

Minulla ei ole mitään lääkkeitä, ei ne tosiaan näy silloin kannassakaan.

Vierailija
15/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pysty kieltämään saman hyvinvointialueen julkisella sektorilla mitään, ennen olikin mahdollista estää ristiinkatselu esh:n ja tk:n välillä mutta enää ei

Kysymyksessä eri alueet. Näki ja katsoi silti.

Vierailija
16/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin lääkäreitä jotka eivät usko kantakieltoja

Vierailija
17/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoharhaista narsistia pelottaa, että hänen vainoharhaisuutensa ja narsistisuutensa jää joltain huomaamatta. Ei jää, huoli pois.

Vierailija
18/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele hakeutumaan lääkärin vastaanotolle jos on jotain salattavaa. Käytössämme on parhaat tiedonhakumenetelmät tekoälystä lähtien niin että voi olla että löytyy jopa sellaisia asioita joista potilas ei edes itse tiedä. Siinä onkin sitten ongelma että pitäisikö kaikki kertoa potilaalle vai ei. T: Alalla työskentelevä

Ok, kiva juttu, vauvapalsta näkyy olevan primaarinen tiedonlähteenne :)

Vierailija
19/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti terveydenhuollossa on liikaa ihmisiä jotka uteliaisuuttaan voivat tietoja lueskella, eli paras tapa on kieltää kaikki jo oletuksena. Voi sitten vastaanotolla miettiä avaako jotain pääsyä tietoihin jos lääkäri vaikuttaa luotettavalta ja sitten vastaanoton jälkeen sulkee taas kaikki tiedot. Kanta on rakennettu täysin väärin, se on uteliaiden taivas ja sitä ei voi estää, esim. miksi asiakirjaan pitää antaa jokaiselle optikolle ja hammaslääkärillekin oikeus, eikä voi valita kenelle sen antaa luettavaksi.

Vierailija
20/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa kun lääkärit eivät enää tutki potilasta ja tee anamneesia itse, vaan tuijottavat tietokoneelta kollegoidensa tulkintoja potilaan istuessa vaivaantuneena hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi