Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit eivät usko kantakieltoja

Vierailija
19.07.2025 |

Sanoo vaan, että minä täältä vähän kurkkaan, näkyykö mitään vaarallista... Vaikka sanoo, että on kielto ja lääkäri toteaa, että niin näkyy ruksi kieltokohdassa olevan...

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaihdevuodet ja ihan hirveitä kuumia aaltoja usein. Menin taannoin lääkäriin, sanoin heti että mulla on ihan kamala hiki sen takia että on vaihdevuodet ja juuri äsken odotustilassa tuli erityisen paha kuuma aalto. Se lääkäri oli kirjoittanut että "asiakas saapuu hikisenä"

Ensinnäkään lääkärillä ei ole asiakkaita vaan potilaita. Toiseksi, mikä tuossa oli väärin? Sinähän menit hikisenä paikalle. Se on havainto, ei mikään moite.

Kyllä lääkärillä on asiakkaita, joiden palveluja hän on. Vai oletko patologi?

Vierailija
82/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?? Siis et halua että lääkäri tietää kokonaistilanteesi?

Olen kieltänyt eri kaupunkien, kuntien ja organisaatioiden väliset tiedonvaihdot.

Et pysty kieltämään saman hyvinvointialueen julkisella sektorilla mitään, ennen olikin mahdollista estää ristiinkatselu esh:n ja tk:n välillä mutta enää ei

Miks joku haluais estää lääkäriä saamasta omia potilastietojaan. Eihän se lääkäri voi sokkona hoitaa mitään vaivoja. Hullua hommaa. Sen ymmärrän ettei muille kuin terveydenhuollon viranomaisille halua potilastietojaan mutta se onkin eri asia, mutta että sille joka sinua hoitaa :D jääkö mulla tajuamatta jotain tai voiko siellä olla merkintä vaikka että ei "ei saa hoitaa" (tuskin Suomessa voi tuollaista olla mutta koitan tässä kirjoittaessani miettiä järkevää syytä siksi typerä kysymys :D )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittavaa kun lääkärit eivät enää tutki potilasta ja tee anamneesia itse, vaan tuijottavat tietokoneelta kollegoidensa tulkintoja potilaan istuessa vaivaantuneena hiljaa.

Oikeastiko luulet että koko sairaushistoria, labratuloksia ja lääkityksiä myöden voidaan vaan ignoorata ja tutkia kaikki mahdolliset vaivat ilman mitään esitietoja 20 minuutin vastaanottoajalla?

Ignoorata. HAHAHAHAAAAAA, tällaiset tiktok-puoskarit meitä hoitaa!!!!

Vierailija
84/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltänyt eri kaupunkien, kuntien ja organisaatioiden väliset tiedonvaihdot.

Et pysty kieltämään saman hyvinvointialueen julkisella sektorilla mitään, ennen olikin mahdollista estää ristiinkatselu esh:n ja tk:n välillä mutta enää ei

Miks joku haluais estää lääkäriä saamasta omia potilastietojaan. Eihän se lääkäri voi sokkona hoitaa mitään vaivoja. Hullua hommaa. Sen ymmärrän ettei muille kuin terveydenhuollon viranomaisille halua potilastietojaan mutta se onkin eri asia, mutta että sille joka sinua hoitaa :D jääkö mulla tajuamatta jotain tai voiko siellä olla merkintä vaikka että ei "ei saa hoitaa" (tuskin Suomessa voi tuollaista olla mutt

Potilas tietää mitä tietoja lääkäri tarvitsee. Lääkäri ei tod tarvitse kaikkia tietoja uteliaisuuttaan tyydyttämään. Printatkaa tarvittavat tiedot mukaan vastaanotolle.

Vierailija
85/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaihdevuodet ja ihan hirveitä kuumia aaltoja usein. Menin taannoin lääkäriin, sanoin heti että mulla on ihan kamala hiki sen takia että on vaihdevuodet ja juuri äsken odotustilassa tuli erityisen paha kuuma aalto. Se lääkäri oli kirjoittanut että "asiakas saapuu hikisenä"

Ensinnäkään lääkärillä ei ole asiakkaita vaan potilaita. Toiseksi, mikä tuossa oli väärin? Sinähän menit hikisenä paikalle. Se on havainto, ei mikään moite.

En ole patologi. Enkä myöskään palvelija jolta asiakas tulee tilaamaan haluamansa asiat. Olen lääkäri, jolle potilaat tulee kertomaan vaivansa. Tutkimuksista ja hoidoista päätän minä,  toki keskustelen potilaan kanssa ja jos joku ei halua sinänsä lääketieteellisesti perusteltua tutkimusta tai hoitoa, niin se on ok. Mutta jos haluaa jonkun tutkimuksen tai hoidon joka on joko turha tai haitallinen, niin sitä ei tule minulta saamaan.

Vierailija
86/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi haluta esimerkiksi toisen mielipiteen, koska teidän kollegiaaliset säännöt estävät tekemästä toista diagnoosia jos kolleega on jotain keksinyt. Tietysti varmaan on lääkäreitä jotka uskaltavat uhmata toien lääkärin diagnoosia, mutta riskinä on erottaminen lääkäriliitosta.

Niinkö? Kerrohan tarkemmin! Jos muuttaa diagnoosia niin kuka asiasta ilmoittaa Lääkäriliittoon? Näytä mulle Lääkäriliiton sääntöpykälä, jonka perusteella voidaan erottaa liitosta.

Lääkäriliiton sitovista ohjeista suoraan "Jos lääkäri havaitsee tai epäilee, että toisen lääkärin diagnoosi, hoito tai muu menettely on ollut virheellinen, hänen on pyrittävä ilmoittamaan havainnoistaan asiallisesti kyseiselle kollegalle ja huolehdittava potilaan asianmukaisesta informoinnista ja hoidosta. Lääkärin on sopimatonta moittia potilaalle kollegansa toimintaa ja hänen on aina muistettava myös oman erehtymisensä mahdollisuus".... "Mikäli toinen lääkäri havaitsee arviotaan antaessaan, että hänen ja kollegan näkemysten välillä on potilaan kannalta merkittävä ristiriita, hänen on pyrittävä selvittämään asia potilaan luvalla suoraan kollegansa kanssa."..."Kollegiaalisuutta koskevat erimielisyydet, joista ei muuten päästä sovintoon, on saatettava Suomen Lääkäriliiton soviteltaviksi tai ratkaistaviksi näiden kollegiaalisuusohjeiden hengessä ja liiton sovintomekanismeja käyttäen eikä niistä saa antaa tietoa asiaankuulumattomille."

Eli ensin jutellaan kaverin kanssa että voiko potilaalle kertoa että oli paska lääkäri ja sitten jutellaan liiton kanssa salaisesti. Eli juurikin sitä että salataan ammatrtitaidottomuus viimeiseen asti.

Vierailija
87/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele hakeutumaan lääkärin vastaanotolle jos on jotain salattavaa. Käytössämme on parhaat tiedonhakumenetelmät tekoälystä lähtien niin että voi olla että löytyy jopa sellaisia asioita joista potilas ei edes itse tiedä. Siinä onkin sitten ongelma että pitäisikö kaikki kertoa potilaalle vai ei. T: Alalla työskentelevä

Vältä lääkäreitä kuin ruttoa.

Vierailija
88/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks joku haluais estää lääkäriä saamasta omia potilastietojaan. Eihän se lääkäri voi sokkona hoitaa mitään vaivoja. Hullua hommaa. Sen ymmärrän ettei muille kuin terveydenhuollon viranomaisille halua potilastietojaan mutta se onkin eri asia, mutta että sille joka sinua hoitaa :D jääkö mulla tajuamatta jotain tai voiko siellä olla merkintä vaikka että ei "ei saa hoitaa" (tuskin Suomessa voi tuollaista olla mutt

Meillä on vielä suuri ongelma, että sotealueen sisällä ei pysty tietoja rajaamaan, ja siellä täysin vapaasti voi tietoja vakoilla ja lukea. Mutta ei hätää EU lainsäädäntö tulee tämän korjaamaan, sieltä on tulossa paljon tiukempaa direktiiviä suojelemaan potilastietoja. EU direktiivit avaavat tiedon erooppatasolle, mutta tieoturva muuttuu myös paljon suomen nykyistä tiukemmaksi.

Vierailija
89/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi haluta esimerkiksi toisen mielipiteen, koska teidän kollegiaaliset säännöt estävät tekemästä toista diagnoosia jos kolleega on jotain keksinyt. Tietysti varmaan on lääkäreitä jotka uskaltavat uhmata toien lääkärin diagnoosia, mutta riskinä on erottaminen lääkäriliitosta.

Niinkö? Kerrohan tarkemmin! Jos muuttaa diagnoosia niin kuka asiasta ilmoittaa Lääkäriliittoon? Näytä mulle Lääkäriliiton sääntöpykälä, jonka perusteella voidaan erottaa liitosta.

Lääkäriliiton sitovista ohjeista suoraan "Jos lääkäri havaitsee tai epäilee, että toisen lääkärin diagnoosi, hoito tai muu menettely on ollut virheellinen, hänen on pyrittävä ilmoittamaan havainnoistaan asiallisesti kyseiselle kollegalle ja huolehdittava potilaan asianmukaisesta informoinnista ja hoidosta. Lääkärin on sopimatonta moitt

Ja missä tässä kiellettiin tekemästä uutta diagnoosia ja missä kohdassa puhutaan erottamisesta?

Vierailija
90/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tosiaan estä mikään. Ei edes toinen sairaanhoitopiiri, ei eri terveydenhoidon alue, eikä edes vuosien aika joka on mennyt.

Vierailija
91/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sinä kuvittelet lääkäreiden pystyvän hoitamaan noin vakavia sairauksiasi, ellei heillä olisi käytössään sairaushistoriaasi pitemmältä ajalta?

Vierailija
92/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole patologi. Enkä myöskään palvelija jolta asiakas tulee tilaamaan haluamansa asiat. Olen lääkäri, jolle potilaat tulee kertomaan vaivansa. Tutkimuksista ja hoidoista päätän minä, 

Tyypillinen ylimielinen #usipää sinä olet.

Vierailija
93/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on esh?

Vierailija
94/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka sinä kuvittelet lääkäreiden pystyvän hoitamaan noin vakavia sairauksiasi, ellei heillä olisi käytössään sairaushistoriaasi pitemmältä ajalta?

Ehkä tärkeintä on että potilalla pitää olla oikeus tietoihinsa, eli hän antaa niihin pääsyn tarvittaessa. Ei ole mikään lääkärin oikeus pääsätä kaikkeen tietoon. Tässä palataan siihen että omalääkäri joka olisi koko elämän ollut hoitamassa on luotettava taho, satunnainen lääkäri ei ole mitenkään luotettava.

Vierailija
95/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele hakeutumaan lääkärin vastaanotolle jos on jotain salattavaa. Käytössämme on parhaat tiedonhakumenetelmät tekoälystä lähtien niin että voi olla että löytyy jopa sellaisia asioita joista potilas ei edes itse tiedä. Siinä onkin sitten ongelma että pitäisikö kaikki kertoa potilaalle vai ei. T: Alalla työskentelevä

Mitä *ittua? Vinoilet, että ei kannata itseään hoidattaa, "jos on jotain salattavaa", Sitten kuitenkin itse vihjailet kovinkin salailevasti perään, että me täällä tiedämme kyllä sinusta asioita, joita et itsekään tiedä, ja jotka ehkä kerromme, ehkä emme. Tajuatko ollenkaan omaa käytöstäsi, manipulatiivisuuttasi ja vallankäytön haluasi?

Vierailija
96/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiva juttu, vauvapalsta näkyy olevan primaarinen tiedonlähteenne :)

Siihen se aika menee kun alkaa tekoälyt käydä läpi ja levittää samalla viralliset tiedot tekoälykokoelmiin.  Ei sellaista tapahdu vaikka joku toivoisikin. 

Vierailija
97/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas ei anna lupaa tietojen katseluun, hän ottaa myös vastuun siitä, että lääkäriltä jää jotain sellaista olennaista tietoa saamatta, joka voisi vaikuttaa hoitoon ja sen onnistumiseen. Turha sitten valittaa siinä kohtaa, jos jokin menee pieleen. Hankalimmissa tapauksissa lääkäri voinee myös todeta, ettei pysty riittämättömien tietojen takia hoitamaan potilasta. Se on sitten voi voi. Niitä tyyppejä riittää, jotka yrittävät tuolla tavoin pumpata eri lääkäreiltä esim. pkv-lääkkeitä. 

Vierailija
98/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole patologi. Enkä myöskään palvelija jolta asiakas tulee tilaamaan haluamansa asiat. Olen lääkäri, jolle potilaat tulee kertomaan vaivansa. Tutkimuksista ja hoidoista päätän minä, 

Potilaita on sairaalassa. Lääkärillä käyvät asiakkaat, jotka odottavat saavansa palvelua, koska maksavat siitä (verorahoista tai kukkarostaan).

Vierailija
99/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainsäädännön mukaan kaikki terveydenhuollon palveluja käyttävät henkilöt ovat potilaita, katso esim. laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Eli lääkärin vastaanotolla käyvä henkilö on juridisesti potilas, sijaitsi vastaanotto sitten julkisella tai yksityisellä puolella. Ja ihan sama, onko sairaala vai tavisvastaanotto. 

Vierailija
100/117 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilaan. Muutin toiselle paikkakunnalle enkä olis halunnut että täällä nähdään mun mt-ongelmista mitään mutta en kehdannut kieltääkään kun sitä kysyttiin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme