Uskotko, että sähköautot lyövät läpi?
Nyt kun alkuvaiheen buumi on hiipumassa, niin uskotko, että vielä tulevaisuudessa kaikki autoilu sähköistyy? Vai näemmekö jotain muuta teknologiaa tilalle?
Kommentit (2514)
Pysyyköhän vety tankissa viikon lentokenttäparkin aikana vai onko haihtunut ilmaan? Tuskin kukaan haluaa vetyautoja ainakaan parkkihalleihin.
Kuulutus vetylentokoneessa: lähtö Helsinki-Vantaalta New Yorkiin puolen tunnin kuluttua. Valitettavasti ketään ei mahdu kyytiin koska polttoaine vie kaiken tilan.
Seinästä lyövät läpi kun tekniikka pettää kesken ajon.
Oletteko koskaan miettineet, millaista elämää suomalainen autokansa oikein elää?
Kun katsoo tätä sähköautokammoa vuonna 2025, ei voi olla miettimättä:
miten voi näin pieni ja helposti tarkistettava asia aiheuttaa näin suurta torjuntaa ja vihaa?
Miksi ihmiset edelleen toistavat mantroja:
"Ne ei toimi talvella"
"Ei niillä pääse mihinkään"
"Akku maksaa enemmän kuin auto" vaikka nämä väitteet olivat osittain totta ehkä 10 vuotta sitten, mutta eivät enää ole.
Tulee väkisinkin mieleen, jos joku ei suostu hyväksymään näin pientä faktaa, miten hän suhtautuu isompiin totuuksiin elämässään?
Miten tällainen ihminen käsittelee terveysneuvoja, taloutta, ilmastonmuutosta, tai omia virheitään?
Olen miettinyt tätä ja yrittänyt olla empaattinen ja lopulta tullut siihen lopputulokseen, että tämä on peruspsykologiaa, hävettää, että jouduin miettimään tätä 2 minuuttia kauempaa. Nämä siis ovat:
- pelko muutoksesta
- identiteetti, joka on sidottu bensankäryyn
- tarve olla "oikeassa", vaikka maailma muuttuu
Tämä kaikki vain siksi, että uuden hyväksyminen edellyttäisi sanomaan ääneen: olin väärässä.
Miettikää sitä seuraavan kerran, kun joku huutaa sähköautoista netissä kuin niillä olisi henkilökohtaisesti loukattu hänen maskuliinisuuttaan.
Läpilyönit akustossa ovat harvinaisia mutta toteutuneet litiumpalot ovat mahdottomia sammuttaa ja usein tuhoisia levitessään ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Pysyyköhän vety tankissa viikon lentokenttäparkin aikana vai onko haihtunut ilmaan? Tuskin kukaan haluaa vetyautoja ainakaan parkkihalleihin.
Pysyy tankissa.
Vierailija kirjoitti:
"Sähköauton hankkivista joku 90% on keski-ikäisiä miehiä. Se "lauma" ei ole koskaan identifioitunut ympäristönsuojelijoiksi. En käsitä miten ollaan niin puupäitä, että ekologisuus nostetaan tässä tikun nokkaan, ehkä se valtiovallalle on yksi aspekti kun miettivät pitäisikö ev autoja tukea, mutta asiakaskunta ei ole kovin vihreää. Ylipäätään jos laittaa ison summaan autoon, eikä vaikka - luonnonsuojeluun - niin sanonko millä silmällä näkee, että henkilö ei ole joku "viherpiiperö". Se on varakas keski-ikäinen. "
Nooh, kyllähän noista ensimmäisen Tesla-kuskeista myös sen ainakin muka-vihreän porukan tunnistaa. Nythän se sama porukka sitten kitisee kun Muskista onkin kuoriutunut nasse.
Mun täytyy kyllä sanoa, että en tunnista. Laajennetussa lähipiirissä on tesla-kuskeja kymmenkunta, osa jo monta vuotta niillä ajaneita. Ainutkaan ei ole viherpiiperö, muutamaa kyllä häiritsee Muskin nasseilu. Viherrys ei silti ole heille joku erityinen arvo.
Vierailija kirjoitti:
Läpilyönit akustossa ovat harvinaisia mutta toteutuneet litiumpalot ovat mahdottomia sammuttaa ja usein tuhoisia levitessään ympäristöön.
Öljytankkerien karille meneminen on usein tuhoinen levitessään ympäristöön. (No shit Sherlock)
Jeesus pelasta minut
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin linkkejä litiumpaloihin jotka ovat muuttuneet ikuisiksi tuliksi koska ovat mahdottomia sammuttaa. Onko ne niinkuin se reikä maassa jossain kazakstanissa joka palanut jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko palstalaiset vielä pelkää sähköautoja? Uutuudenpelko oli vielä viitisen vuotta sitten ihan ymmärrettävää mutta ei enää. Minulla on jo toinen sähköauto alla (en aja millään autolla kolmea vuotta enempää) ja suurin osa tutuista ja työkavereistakin ajaa jo sähköautoilla. En tunne ketään joka olisi muutaman vuoden sisään ostanut polttisautoa uutena, suurin osa on täyssähköja ja muutama on ollut hybridi.
Persuja nyt pelottaa kaikki höyryveturia uudempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy tankissa.
Paitsi ettei pysy vaan karkaa sieltä hiljalleen pois. Vety menee kaikesta materiaalista läpi, kysymys on vain kuinka nopeasti ja aiheuttaako miten paljon vauriota siihen materiaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitkä firmat yrittävät enää kasvattaa Rangea? Itse lukenut monilta kommentteja että lataus nopeus on se juttu mihin panostetaan."
Totta kai näin, niin sullekin on saatu perusteltua se, miksi sun kannattaa satsata ylihintaiseen kikottimeen jolla et lataamatta pääse edes Tampereelta Poriin
Mitä teet tässä keskustelussa? Tampere - Pori on sinusta matka, jota ei pääse lataamatta?
... tämä on yksi harvoista aiheista, joissa voi länkyttää ihan häpeämättä, vaikka ei tiedä aiheesta tai tekniikasta yhtään mitään. Ei heti tule vastaavaa aihetta mieleen, johon voisi mennä yhtä rinta rottingilla puhumaan soopaa eikä edes hävetä.
No, ehkä se kun lapsettomat neuvoo lastenkasvatuksessa. Siinä on vähän samaa vibaa kun näissä bensalenkkareiden mielipiteissä
Mitä sinä teet tässä keskustelussa? Osaatko vastata itse aiheeseen vai länkytätkö vain aiheen vierestä
Pitääkö joka ikiseen viestiin laittaa kaikki mielipiteensä, mitä on tähän asti tänne kertonut?
Olen vastannut aiheeseen vaikka ja kuinka monta kertaa. Ap:lle olen vastannut, että se juna meni jo, ne löi jo itsensä läpi. Olen kirjoittanut ensirekisteröinneistä, olen kirjoittanut "mukavihreydestä" (käyttäjät eivät aja sähköllä vihreyden vuoksi) olen kirjoittanut öljyteollisuuden saastuttavuudesta, olen kertonut kuuluvani ylempään keskiluokkaan, ja meillä on kaksi sähköautoa ja aurinkopaneelit.
Voisihan sitä tietysti rekisteröidä käyttäjätunnuksen, niin osaisit sinäkin nähdä, että täällä on ihan keskustelijoita eikä yksittäisten kommenttien heittäjiä. Mutta sitä ei ole kukaan muukaan tehnyt, joten olkoon, vielä toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lentokonekäyttöön akkusähkötekniikka ei myöskään ikinä tule soveltumaan."
Se juna meni jo.
Vastahan SAS tilasi joltainn ruotsalaisfirmalta kymmeniä 30-paikkaisia hybridikoneita paikallislentoihin. Olikohan noissa ensimmäisissä versioissa 200km range sähköllä ja 400km hybridinä, tai niillä main.
Eiköhän noita lyhyillä lennoilla aleta näkemään tulevaisuudessa enemmänkin, myös täyssähköisinä.
Kuulutus: Valitettavasti joudumme tekemään pakkolaskun. Pattereista loppui sähkö.
Miksi sillä sähkön loppumisella pelotellaan hysteerisenä, miksi ei pelotella polttoaineen loppumisella? Tapahtuuko kumpikaan yhtäkkiä ja yllättävästi?
Luuletko, ettei se akku ole ladattu kun kone lähtee, vai mihin tuon vitsikkään kuulutuksesi peru
Taitaa olla todennäkölsempää että kerosiini loppuu kesken kuin akku. Täysi akku kun ei paina sen enempää kuin puolitäysikään niin lentoon voi lähteä aina täydellä akulla. Kerosiinia taas tankataan painon takia vain sen mukaan mitä tarvitaan.
https://www.ishn.com/articles/107086-planes-run-out-of-fuel-more-often-…
Fuel management is the sixth leading cause of general aviation accidents in the US. Of the roughly 1,300 general aviation accidents investigated by the NTSB annually between 2011 and 2015, more than 50 in each year were attributed to fuel management issues. Of those, 56 percent were the result of fuel exhaustion (running out of gas) while fuel starvation (where gas is present but doesnt reach the engine) accounted for 35 percent of the fuel-related accidents. Pilot error contributed to 95 percent of the fuel management related accidents, equipment issues contributed to just five percent.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyy tankissa.
Paitsi ettei pysy vaan karkaa sieltä hiljalleen pois. Vety menee kaikesta materiaalista läpi, kysymys on vain kuinka nopeasti ja aiheuttaako miten paljon vauriota siihen materiaaliin.
Kysymys oli viikossa.
Vetyä nyt voisi jo käyttää, hytaani, vedyn ja maakaasun/biokaasun seoksena kaasuautoissa.
Miksi sähkö pitäisi muuttaa energiaa kuluttavan välivaiheen kautta vedyksi kun sähköä voi ladata suoraan akkuun ilman välivaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vetyä nyt voisi jo käyttää, hytaani, vedyn ja maakaasun/biokaasun seoksena kaasuautoissa.
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sähköautoja AINA osteta niiden EKOLOGISUUDEN vuoksi, vaan yksinkertaisesti siksi että ne ovat ylivoimaisen mukavia autoja ajaa. Ja kyllä, valtaosalla ylempään keskiluokkaan kuuluvista talouksista löytyy kaksi tai useampi auto."
Eli mitä opimme tästä? Ylempi keskiluokka viis veisaa ilmasto- ja luontoasioista eivätkä käytä julkisia tai ovat liian laiskoja käyttääkseen niitä.
Ylempi keskiluokka (nostan käden) ei asu kerrostalolähiöissä tai ahtaissa, vanhoissa lähiöissä muutenkaan, vaan pistävät talonsa jonnekin sivumpaan, järven tai meren lähelle, omaan rauhaan isolle tontille, eikä älväri-talo-pellolle.
Täältä luonnon rauhasta ei liiku julkiset.
Huomaatko mihin tämä johtaa?&nbs
Ja vielä oikein ympäristöystävällisesti Kiinassa rakennetut aurinkopaneelitkin? Ostat siis rahalla itsellesi jotain omatuntoa ottamatta edes selvää miten sitä luontoa oikeasti tuhoutuu
Tämä on sitä kuuluisaa hyvesignalointia. Paljonko olet lahjoittanut luonnonsuojeluun tai tehnyt muuten luonnonsuojelun hyväksi yhtään mitään paitsi tietenkin vienyt elinfilaa luonnolta sillä rakentamisellasikin ja täyttänyt rantoja
Mun pointti oli, että kaikki ei voi käyttää julkisia, ja sinä syytät hyvesignaloinnista. Luuletko olevasi näppärä? :D
Arvasin että jotakuta harmittaa, kun sanoo että menee hyvin. Ei mennyt montaa viestiä kun eka sieltä kimpoilee. Kyllähän "kaikki" tehdään kiinassa, myös sun polkupyörän varaosat ja muovikypärä on tehty Kiinassa. Mistä sinä tiedät missä noi paneelit on valmistettu? Mitä sitten jos ne on tehty Kiinassa? Vai minä ostan rahalla omatuntoa? En osta. Ostan elämänlaatua.
Aurinkopaneelit hankittiin omavaraisuuden vuoksi (koska asumme syrjässä), ei ekologisuuden vuoksi. Seuraavaksi on mietinnässä tuulivoimala, jotta talvellakin saisi omaa sähköä.
Minä en yritäkään hyvesignaloida. Sinä näet meidän valinnoissa ekoilua, mutta sitä se ei ole. Sähkötekniikka on meistä parempi kuin polttomoottoritekniikka, siksi meillä on sähköautot. Sua nyt vain vituttaa, että jollain menee paremmin kuin sinulla.
Jotta vituttaisi vielä enemmän, niin kerron että parin sähkärin lisäksi on purjevene. Niin voi ooh, purjevene kulkee TUULIVOIMALLA, hemmetin hyvesignaloija, ostaa purjeveneellä jotain omatuntoa (huomaatko miten naurettavia sun väitteet on).
Meillä on lemmikkejä, meillä on iso omakotitalo, jossa on ne aurinkopaneelit päällä. Tässä ei ole mitään HYVESIGNALOINTIA, sinä kuvittelet että kaikkia kiinnostaa samat asiat. :)
Mitä se kuuluu tähän paljonko teen luonnonsuojelun hyväksi? Miten se liittyy mihinkään? En missään kohtaa väittänytkään olevani eko, se oli omaa tulkintaasi. Voin kyllä vastata kysymykseen, jos ensin kerrot miksi se on relevantti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähkö pitäisi muuttaa energiaa kuluttavan välivaiheen kautta vedyksi kun sähköä voi ladata suoraan akkuun ilman välivaiheita.
Jotta Pena saisi jatkossakin autoilla kalliisti.
Miksi sillä sähkön loppumisella pelotellaan hysteerisenä, miksi ei pelotella polttoaineen loppumisella? Tapahtuuko kumpikaan yhtäkkiä ja yllättävästi?
Luuletko, ettei se akku ole ladattu kun kone lähtee, vai mihin tuon vitsikkään kuulutuksesi perustat?