Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko, että sähköautot lyövät läpi?

Vierailija
18.07.2025 |

Nyt kun alkuvaiheen buumi on hiipumassa, niin uskotko, että vielä tulevaisuudessa kaikki autoilu sähköistyy? Vai näemmekö jotain muuta teknologiaa tilalle?

Kommentit (2513)

Vierailija
81/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sähkövihaajat vain myöntää, että heitä ahdistaa sähköautojen hinta, kaikki muut syyt mitä ikinä vain keksittekään on egon pönkittämistä.

Itse koen 20 000e hintalapun long range tesla kolmoselle ihan realistiseksi tavoitteeksi, mutta ymmärrän jos monelle se ei ole mahdollisuus. Ja tämä varmasti harmittaa.

Ei se minulle ainakaan ole paha hinta. Mutta pitäisi pystyä ajamaan myös Lappiin mökille ja päästä sieltä pois. 

Vierailija
82/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden päästä mahdollisesti siirryn sähköautoon.

Katselen vielä kehityksen kulkua.

Paljonkohan nykypäivän Tesla maksaa silloin. Saako edes päivityksiä. Ainakin on jo museotekniikkaa silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sivuston lainaus on rikki, niin jatkan näin.

"Ehei. Minulla on edelleen hyvä toimiva Nokia. Sinä olet vielä säälittävämpi, koska sähköfanaattisuutesi ei ole realistinen. Ala nyt kehittämään sitä kotona ladattavaa peliä sähköpaskoille! Saatat vielä rikastua."

Ainoat fanaatikot olette te peräkamarinpojat, joilla ei sähköautoon ole varaa.

Hyvä kerronpa vaimolle, ettei täällä minimunat tykkäää bensamiehistä. :D

Muista ottaa vaimon sängyn alta laatikosta ja puhaltaa ilmaa siihen, ennen kuin kerrot.

Juu ota vaan. Se on sulla varmaan myös sähköllä toimiva.

Vierailija
84/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sähkövihaajat vain myöntää, että heitä ahdistaa sähköautojen hinta, kaikki muut syyt mitä ikinä vain keksittekään on egon pönkittämistä.

Itse koen 20 000e hintalapun long range tesla kolmoselle ihan realistiseksi tavoitteeksi, mutta ymmärrän jos monelle se ei ole mahdollisuus. Ja tämä varmasti harmittaa.

Ei se minulle ainakaan ole paha hinta. Mutta pitäisi pystyä ajamaan myös Lappiin mökille ja päästä sieltä pois. 

Mikä sinua estää pääsemästä. Ollaan tehty pitkiä lapin eräreissuja maasta toiseen ilman ongelmia. 

Vierailija
85/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuoden päästä mahdollisesti siirryn sähköautoon.

Katselen vielä kehityksen kulkua.

Paljonkohan nykypäivän Tesla maksaa silloin. Saako edes päivityksiä. Ainakin on jo museotekniikkaa silloin.

Ei kyllä hirveesti Teslassa kiihota ne kamerat ja mikrofonit.

Vierailija
86/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jo 7-10 vuoden kuluttua ole itse-ajavia autoja ja on täysin vanhanaikaista istua itse kuskin paikalla.

Lisäksi myös sama tyyli kuin scuuteissa tulee yleistymään, että auto otetaan vain kadulta, silloin kun sitä tarvitaan, eikä niitäkän tarvitse siis itse ajaa.

Itseä ei kyllä kiinnosta pätkääkään ns. itse ajavat autot.

Autoilun nautinto on kun saa itse ajaa.

Itseajavissa autoissa ei ole mitään hohtoa, enkä koskaan ostaisi sellaista paskaa.

Sääli että sun kaltaiset reppanat on myös niitä paskimpia kuskeja. Montako tapoit kun törmäsit teininä puuhun?

Hah, 40 vuotta ollut ajokortti ja ainoatakaan kolaria en ole ajanut itse. Kerran yksi nainen ajoi perään risteyksessä ja kerran juuri kortin saanut poika peruutti kylkeen parkkipaikalla.

5 erilaista urheiluautoa olen omistanut, mutta yhtäkään en ole onnistunut tieltä ulos ajamaan. Keskimoottorinen on muutenkin vaikea saada tiestä irti vaikka ajaisi kuinka lujaa.

Vierailija
87/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua estää pääsemästä. Ollaan tehty pitkiä lapin eräreissuja maasta toiseen ilman ongelmia. 

Käyppäs -20 asteen reissuilla niin palataan sitten taas asiaan.

Vierailija
88/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät lyö. Ei ole infraa missään tarpeeksi. Eikä tule. Ei ole energiaa tarpeeksi ja akut ei kestä samalla tavalla kuin bensakone. Maailmassa on öljybisnekset pyörimässä edelleen.

Mitä infraa tarkoitat? Latausasemia tulee koko ajan lisää ja jo olemassa olevia päivitetään.

Infra ja latausasemat ovat toki tärkeitä, mutta eivät ratkaise varsinaista ongelmaa, eli liian lyhyttä latausväliä ja hidasta lataamista. Suomi on harvaan asuttu maa. Sähköauto ei tällä hetkellä ole hyvä vaihtoehto sellaisille, joilla on pitkiä ajomatkoja ajettavana. Kesken pitkän matkan ei todellakaan halua pysähtyä tuntikausiksi lataamaan. Mutta odotetaan, jos tämä ongelma saadaan joskus ratkaistuksi, niin mikä ettei voisi ostaa sähköauton. 

Aloituksesi on jostain muualta kuin nykyajasta. Nimenomaisesti latausasemia tulee lisää koko ajan kattamaan tiestö. Pikalatausasemilla ei kukaan tuntikausia lataile vaan ihan normaalin tauon verran. Toisaalta ranget kehittyvät koko ajan ja 500+ km alkaa olla jo normaali. 

Vierailija
89/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä myöntää? Itse et kestä jos joku ei halua sähköautoa. Minulle on ihan sama millä sinä ajat. Mutta minä ajan vaikka kuolleista pikkulapsista puristetulla rasvalla, jos siltä tuntuu.

Vierailija
90/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jo 7-10 vuoden kuluttua ole itse-ajavia autoja ja on täysin vanhanaikaista istua itse kuskin paikalla.

Lisäksi myös sama tyyli kuin scuuteissa tulee yleistymään, että auto otetaan vain kadulta, silloin kun sitä tarvitaan, eikä niitäkän tarvitse siis itse ajaa.

En kyllä istu sellaisen auton kyytiin, jota ei voi itse ohjata.

Toivottavasti et mene myöskään dösään, laivaan tai lentokoneeseen.

No en todellakaan mene. Ei ole mitään syytä.

Itse ajavia autoja on jo. USA:ssa käytetään paljonkin itse ajavia takseja. Teslan lisäksi Jaguaarin Waymo on suosittu. Kaupunkiliikenteessä toimivat oikein hyvin ja ovat paljon turvallisempia kuin epämääräiset taksikuskit. Toimii apilla niin kuin Über, mutta auto on tosiaan ilman kuskia. 

Vierailija
91/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät lyö. Ei ole infraa missään tarpeeksi. Eikä tule. Ei ole energiaa tarpeeksi ja akut ei kestä samalla tavalla kuin bensakone. Maailmassa on öljybisnekset pyörimässä edelleen.

Mitä infraa tarkoitat? Latausasemia tulee koko ajan lisää ja jo olemassa olevia päivitetään.

Infra ja latausasemat ovat toki tärkeitä, mutta eivät ratkaise varsinaista ongelmaa, eli liian lyhyttä latausväliä ja hidasta lataamista. Suomi on harvaan asuttu maa. Sähköauto ei tällä hetkellä ole hyvä vaihtoehto sellaisille, joilla on pitkiä ajomatkoja ajettavana. Kesken pitkän matkan ei todellakaan halua pysähtyä tuntikausiksi lataamaan. Mutta odotetaan, jos tämä ongelma saadaan joskus ratkaistuksi, niin mikä ettei voisi ostaa sähköauton. 

No rakentakaa niitä sitten myös muuale kuin sinne seksuaali-liikennemerkkien alueelle. Kaikki ei asu Niggsingissä.

Vierailija
92/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapissahan ei tunnetusti ole sähköä ja totta kai Hangosta pitää vähintään kerran viikossa päästä moottorikelkka peräkärryssä Lappiin. Olisko välillä jotain uusia, Teppo?

Vierailija
93/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tulevaisuus ihan noin mene. Liikenne tulee monipuolistumaan käyttövoimien osalta. Sinne tulee kaasua, sähköä, vetyä ja ties vielä mitä. Se on vähän kuin kuvaputkitelkkareista alettiin luopua, niin olisi voinut kysyä "onko tulevaisuudessa kaikilla LCD-telkkari?". No ei, vaan siellä on ties mitä oledia, qledia, nediä, plasmaa ja videotykkiä. Mutta jääkö fossiiliset polttoaineet sitten kokonaan pois? No eivät varmasti jää vielä pitkään aikaan. Niiden osuus varmasti tulee vähenemään jatkossakin, eikä se tule johtumaan saimaannorpan suojelusta tai ilmastoahdistuksesta, vaan siitä että polttonesteiden hinnat jatkavat kohoamistaan. Ihmiset eivät halua maksaa bensasta, jos ei ole pakko. Ja sanovathan nykyiset ukot, että mikään ei voita sitä moottorin ääntä ja bensan tuoksua tankatessa. No niin se sama kansanosa sanoo palavasta tupakastakin, että vain se "real thing" käy. Mutta silti sähkötupa

Vety ei tule yleistymään, koska niiden infraan ei satsata.

Paitsi että satsataan, sekä tuotantoon, että jakeluun. Johtuu ihan siitäkin, että kansainvälinen rekkaliikenne tarvitsee sitä. Eurooppa on hieman enemmän kuin pelkkä suomi, ja tänne on tunkua halvan, vihreän energian vuoksi.

Vierailija
94/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä myöntää? Itse et kestä jos joku ei halua sähköautoa. Minulle on ihan sama millä sinä ajat. Mutta minä ajan vaikka kuolleista pikkulapsista puristetulla rasvalla, jos siltä tuntuu.

Meille on aivan sama, jos joku ei sitä sähköautoa halua. Sen sijaan teille tämä sähköautojen yleistyminen tuntuu olevan asia, jota pitää vastustaa maailman tappiin asti.

Vierailija
95/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää istua räjähtävän pommin päällä.

Vierailija
96/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyppäs -20 asteen reissuilla niin palataan sitten taas asiaan.

Niin? Sähköauto lähtee käyntiin pakkasessa kuin palmun alta.

Vierailija
97/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesi on jostain muualta kuin nykyajasta. Nimenomaisesti latausasemia tulee lisää koko ajan kattamaan tiestö. Pikalatausasemilla ei kukaan tuntikausia lataile vaan ihan normaalin tauon verran. Toisaalta ranget kehittyvät koko ajan ja 500+ km alkaa olla jo normaali. 

No en tosiaan ole kokeillut noita latausasemia, kun yllä mainitusta syystä en ole sähköautoa hankkinut. Mitäs tuollainen normaalin tauon verran käytännössä tarkoittaa minuutteina? Eihän 500 km ole kyllä silti kovin paljon, ei edes Helsingistä Ouluun. Kyllä 1000 - 1200 km pitäisi päästä yhdellä latauksella ennen kuin harkitsen tosissani. 

Vierailija
98/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jälleen ei toimi lainaukset.

"Paitsi että satsataan, sekä tuotantoon, että jakeluun. Johtuu ihan siitäkin, että kansainvälinen rekkaliikenne tarvitsee sitä. Eurooppa on hieman enemmän kuin pelkkä suomi, ja tänne on tunkua halvan, vihreän energian vuoksi."

Voinet sitten linkittää artikkeleita näistä satsauksista.

Vierailija
99/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne lisääntyneet, viimevuosien aikana.

Hei apeee.

Autot suunnitellaan metropoleihin. Vaikka niitä käydään testaamassa ääriolosuhteissa pohjoisessa. Pelkästään Euroopan 3 suurinta kaupunkia vaikuttaa enemmän automyyntiin enemmän, kuin suomi.

Mut alkaa vaikuttaa hyvältä. Ajan duunissa reippaasti yli 1000 km tankillisella. Firman sähköautot yltää halvemmalla jo lähemmäs.

Mitä luulet. Tai tiedät. Ensimmäiset autokokeilut sisälsivät sähköautoja. Jos niitä olisi lähdetty kehittämään 100vuotta sitten, kuten polttomoottoreita.

Saatettaisiin olla tekniikassa paljon pidemmällä.

Vierailija
100/2513 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää istua räjähtävän pommin päällä.

Palava pommi sen sijaan ei haittaa ollenkaan.