Helppo ja halpa tapa laihtua nopeasti?
Lääkäri käski laihduttamaan, koska polvet on alkanut vaivata niin että kaupungille (töihin, kauppaan, harrastuksiin...) pyöräily ei oikein onnistu nyt kun jouduin muuttamaan kauemmas keskustasta. Ylipainoa on reilusti, kymmeniä kiloja. Mikä olisi helppo ja halpa päästä niistä nopeasti eroon? En jaksaisi mitään maltillista puoli kiloa viikossa peruskuuria, koska asun tosi huonojen bussiyhteyksien päässä enkä tahdo olla niistä riippuvainen. Haluan pystyä taas pyöräilemään ja liikkumaan vapaasti. Uskon että itsekurini riittää pitämään karistetut kilot loitolla nyt kun tiedän mitä liikakiloista seuraa.
Kommentit (157)
Älä yritä nopeasti, silloin et opi yhtään mitään ja lihot kohta takaisin ja entistä lihavammaksi. Hidas laihduttaminen opettaa valitsemaan oikeanlaista ruokaa ja niiden syöntimääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näköjään VLCD-valmisteita myyvä on pelko perseesdsä että bisnekset loppuu, kun ihmiset ovat tajunneet että ne on no-no.
Jep tämän huomasin itsekkin. Ja tuolla käypähoidon sivulla puhutaan ihan siitä, että VLCD-tuotteilla laihduttaminen sisältää terveysriskejä ja siksi kenenkään ei siihen tule lähteä ilman lääkärin tarkkaa valvontaa. Puhumatta siitä, etteivät he yhtään tutkimusta postanneet siitä, että minkälainen vaikutus VLCD-tuotteilla on suolen toimintaan
Antaisitko Käypä hoito -suosituksista tarkan lainauksen jossa todetaan, että "VLCD-tuotteilla laihduttaminen sisältää terveysriskejä ja siksi kenenkään ei siihen tule lähteä ilman lääkärin tarkkaa valvontaa"? Joku täällä on jo osoittanut lukevansa teksteihin paljon sellaista mitä niissä ei sanota. Jos et anna tarkkaa lainausta, oletan että tässäkin on kyse joko pelkästä väärinkäsityksestä tai tahallisesta valehtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Nutrilettejä. Helppoa kuin mikä, ei tarvitse tehdä muuta kuin valita mitä makua milloinkin syö.
Aiot koko lopuuelämän nauttia vain Nutriletteja?
Minä en. Haluan syödä herkullista oikeaa ruokaa, samaa kuin muutkin. Siksi syön vähemmän mutta ruokaa, en mitään keinoaineita. Tuo toimii ainoastaan ihmisillä joilla ei ole makuaistia ja joille ravinto on vain tankkaus, ei nautinto.
107
Nutrileteilla voi tietysti korvata osan aterioista vaikka lopun ikää, mutta useimmille nutraus on pelkkä kuuri. Ja se ei muuten todellakaan ole pelkästään huono asia, että Nutriletit on aika mitäänsanomattoman makuisia. Se auttaa monia omalta osaltaan omaksumaan terveemmän suhtautumisen ruokaan, koska ruuan tärkein tehtävä on todellakin toimia polttoaineena nautintojen tuottamisen sija
Päinvastoin! Jokainen suupala täytyy olla nautinto!
Meillä rakastetaan hyvää ruokaa (ei mitään mättöä) ja minulla ja miehelläni on ainoat muutamat ylikilot (itsellä siis 8 joista olen pudottanut nyt 3,5), muu perhe laihanluikkuja.
Esimerkkejä meidän syömisistä:
- bresaolasalaatti 250kcal
- vitello tonnato 200kcal
- naudan ulkofile ja salaatti 250kcal
- broilerinfile ja salaatti 250kcal
- ohut paahtoleipäsiivu (pan carre) robiolajuustolla ja vähäsokerisella hillolla 100kcal
- lihapata (gulassi) 250kcal
- kasviscurry 210kcal
- kanttarellikermakastike ja perunat 450kcal
jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko Käypä hoito -suosituksista tarkan lainauksen jossa todetaan, että "VLCD-tuotteilla laihduttaminen sisältää terveysriskejä ja siksi kenenkään ei siihen tule lähteä ilman lääkärin tarkkaa valvontaa"? Joku täällä on jo osoittanut lukevansa teksteihin paljon sellaista mitä niissä ei sanota. Jos et anna tarkkaa lainausta, oletan että tässäkin on kyse joko pelkästä väärinkäsityksestä tai tahallisesta valehtelusta.
Käypä hoito -suosituksissa ei taatusti lue mitään tuollaista. Sen potilasversiossa sanotaan näin: "ENE-dieetti suositellaan toteutettavaksi terveydenhuollon ammattilaisen arvioinnissa ja ohjauksessa, koska se ei sovellu kaikille ja voi omatoimisesti toteutettuna aiheuttaa terveysriskejä. Dieetti ei sovellu henkilöille, joilla on jokin vaikea akuutti sairaus tai tyypin 1 diabetes, joiden BMI on alle 25 kg/m2, jotka ovat raskaana tai imettävät tai henkilöille, joilla on todettu olevan syömiseen liittyviä häiriöitä. Dieettiä ei myöskään suositella yli 65-vuotiaiden laihdutukseen, koska heillä siihen liittyy suuria riskejä (lihaskato, kuivuminen ja luumassan väheneminen)."
https://www.kaypahoito.fi/khp00017
VLCD-dieettiä siis suositellaan toteutettavaksi terveydenhuollon ammattilaisen arvioinnissa ja ohjauksessa, mutta sen omatoimista toteuttamista ei kuitenkaan tyrmätä täysin. Ja kyllä, VLCD-dieettiin omatoimiseen toteuttamiseen liittyy riskejä. Jokainen normaalijärkinen ihminen varmasti ymmärtää, ettei ole terveellistä syödä esim. pelkkää kaalia 16 viikkoa putkeen, vaikka joku tyhmempi voisi toteuttaa VLCD-dieetin niinkin.
Huomatkaa myös lainauksen tarkka sanamuoto: Siinä ei puhuta lääkärin tarkasta valvonnasta vaan terveydenhuollon ammattilaisen arvioinnista ja ohjauksesta.
Arviointi tarkoittaa käytännössä sitä, että raskaana olevat, normaalipainoiset yms. karsitaan pois, koska VLCD-dieetti ei sovi heille. Joidenkin sairauksien kohdalla käytetään tapauskohtaista harkintaa, mutta perustervettä ihmistä ei todellakaan lähdetä tutkimaan varmuuden vuoksi.
Ohjaukseen ei ainakaan automaattisesti sisälly mitään kontrollikäyntejä tai vastaavaa dieetin aikana, vaan se voi tarkoittaa hyvinkin suppeaa ja yleisluonteista ohjeistusta siitä, mitä ja minkä verran VLCD-dieetin aikana tulee syödä ja millaisessa tilanteessa dieetti tulee lopettaa. Samat ohjeet on helppo löytää esim. netistä, kunhan ei haksahda mihinkään huuhaasivuihin joissa suositellaan 16 viikon kaalikuuria tai jotain vielä hullumpaa.
Syöt vähemmän kuin enen ja harrastat liikuntaa.
Helpoin liikuntamuoto on kävely, siirrät jalan toisen eteen ja ponnistat ottaaksesi askeleen ja toistat samaa molemmilla jaloilla vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä nopeasti, silloin et opi yhtään mitään ja lihot kohta takaisin ja entistä lihavammaksi. Hidas laihduttaminen opettaa valitsemaan oikeanlaista ruokaa ja niiden syöntimääriä.
Tuo kuulostaa järkevältä, mutta siitä huolimatta valtaosa hitaasti laihtuneista lihoo myöhemmin uudestaan. Useimpien kohdalla lihavuus ei johdu tiedon ja osaamisen puutteesta vaan siitä, että itsekuri ei yksinkertaisesti riitä pitämään painoa kurissa. (Enkä nyt tarkoita syyllistää lihavia itsekurin puutteesta, koska tiedän että kyse on pohjimmiltaan hyvin monimutkaisesta asiasta, kuten mm. Pertti Mustajoen blogikirjoituksista voi lukea.)
AP, etkö tiennyt itse, mitä ylipainosta seuraa? Miksi lääkärin täytyy käskeä huomattavan ylipainoista laihduttamaan? Ei se käsky nopeuta pysyvää laihtumista, nopeaa ja pysyvää laihdutusta ei olekaan. Kyllä se maltillinen painonpudotus ja kehon sopeutuminen siihen, on valitettavasti ainoa mahdollinen. Puoli kiloa/vko on hyvä tahti. Hokkuspokkus-keinoja ei ole. ...pienillä askelilla pysyviin ruokailutottumuksiin..liikunnan voit ylipainoisena aloittaa vaikka uimahallilla ja kävelyllä esim.
Kyllä onnistuu sinultakin, tsemppiä!
Oma lihomiseni alkoi aikuisiässä ja johtui pitkälti herkuttelusta: suklaata, sipsejä, kakkuja ja rasvaa pursuavaa pikaruokaa tuli syötyä aivan liian paljon. Laihdutin liikakilot 12 viikon VLCD-kuurilla. Pari kiloa tuli takaisin melkein heti kun otin tavallisen ruuan mukaan kuvioihin, mutta sen jälkeen paino laski hissuksiin vielä n. 5 kg, jossa se on pysynyt suhteellisen stabiilina jo monta vuotta.
Uskon että tällainen nopea ja selkeä kuuri oli mulle paljon parempi vaihtoehto kuin hidas kituuttaminen, jossa olisi täytynyt jatkuvasti kiinnittää huomiota siihen mitä syö, kieltäytyä liioista herkuista ja jännittää näyttääkö vaaka tällä viikolla pientä pudotusta vai ei. VLCD-valmisteisiin oli helppo siirtyä, koska mitään harkinnanvaraa ei ollut vaan oli täysin selvää, etten syö mitään muuta kuin pusseja ja valmispirtelöitä. Kuurin jälkeen herkuttelu oli helppo jättää vähiin, kun olin tottunut syömään vain tarpeeseen. Sain aloittaa syömisen puhtaalta pöydältä ja lisätä ruokia ja herkkujani ruokavaliooni sen sijaan että olisin kokenut karsimaan niitä.
Mulle tämä sopi hyvin, jollekin muulle sopii varmasti paremmin joku muu. Toivottavasti kaikki löytää itselleen sopivan laihtua.
Vierailija kirjoitti:
itse laihduin sillä vanhanajan tylsällä menetelmällä.
Söin vähemmän ja liikuin enemmän. Tosin kaksi viikkoa ei siihen riittänyt.
Jo kahdeksas vuosi menossa....Hyvin on toiminut.
Tämä se vaan on maailman surkein neuvo aina vaan. Söitä vähemmän kuin kuka? Milloin? Vähemmän mitä? Liikuit enemmän kuin mitä? Tällaisella sonnalla ei tee mitään jos ei ole minkäänlaista lähtötietämystä siitä, mikä on ihmisen lähtökohta ollut.
Suomalaista perus kotiruokaa, on halpaa, täyttävää ja terveellistä. Peruna, porkkana, kaali jne. ja vähärasvaista lihaa esim. kana. Huom. peruna ei sipsimuodossa! ;)
Täältäkö niitä ohjeita pitää kysellä vaikka joka paikkahan niitä on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se vaan on maailman surkein neuvo aina vaan. Söitä vähemmän kuin kuka? Milloin? Vähemmän mitä? Liikuit enemmän kuin mitä? Tällaisella sonnalla ei tee mitään jos ei ole minkäänlaista lähtötietämystä siitä, mikä on ihmisen lähtökohta ollut.
Vastaus tyhmälle on: minä itse.
Eli jos olet ennen syönyt 2000kcal nyt syöt 1500kcsl.
Jos olet ennen maannut sohvalla, nyt nouset ylös. Jos olet ennen kävellyt vain sohvan ja jääkaapin väliä nyt kävelet kauppaan saakka tai 10 000 askelta per pvä
Joka päivä, useamman kerran päivässä
jne..... HUOH!
Osta kuvaputkitelkkari. Ennen televisiot oli ylipainoisia ja ihmiset laihoja, nyt ihmiset on ylipainoisia ja telkkarit laihoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ennen maannut sohvalla, nyt nouset ylös. Jos olet ennen kävellyt vain sohvan ja jääkaapin väliä nyt kävelet kauppaan saakka tai 10 000 askelta per pvä
jne..... HUOH!
&n
Huoh vaan itsellesi. Laihdutus on toki yksinkertaisimmillaan pelkkää matematiikkaa, mutta ihmisen biologia on niin monimutkaista, että käytännössä useimmat ei pysty laihtumaan pelkästään sillä että pyrkii vähentämään kaloreita ja lisäämään liikuntaa. Kaloreiden vähintämiseen on tietysti hyvä pyrkiä, mutta miten kaloreiden vähentäminen onnistuu ihan oikeasti ilman että toimintakyky pettää tai pää hajoaa? Jos kyse olisi pelkästä matematiikasta, melkein kaikki vastaantulijat olisi hoikkia.
Tilaa netistä ihmelahdutuspillereitä vitaPro tmjsp., ainakin kukkaro kevenee, niin on kevyempi kävellä?
Vaihda lääkäri sellaiseen, joka ei komentele laihduttamaan,jos et kerta jaksa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne..... HUOH!
&n
Miten ihmeessä jaksat suoltaa tuollaista paskaa? Tutkimusten mukaan liikunnan lisääminen ei auta laihtumaan, koska sillä on ikävä tapa lisätä nälkää ja saada ihminen syömään enemmän. Kalorivaje tietysti laihduttaa, mutta se miten ihminen pystyy pitämään kalorimään riittävän alhaisena onkin kokonaan toinen juttu - ja juuri siihen kysymykseen täytyisi löytää vastaus, jos halutaan että laihdutus onnistuu.
Miten ihmeessä jaksat suoltaa tuollaista paskaa? Tutkimusten mukaan liikunnan lisääminen ei auta laihtumaan, koska sillä on ikävä tapa lisätä nälkää ja saada ihminen syömään enemmän. Kalorivaje tietysti laihduttaa, mutta se miten ihminen pystyy pitämään kalorimään riittävän alhaisena onkin kokonaan toinen juttu - ja juuri siihen kysymykseen täytyisi löytää vastaus, jos halutaan että laihdutus onnistuu.
Avainsana itsekuri.
Olen syönyt 16.4 jälkeen 1100kcal päivässä ilman nälkää
Jätä se kaikki turha syötävä sinne kauppaa ja osta tarpeellistakin vain puolet aiemmasta määrästä. Netistä katsot jotain kivaa jumppaa ja treenaat kotona.
"Mitä niissä oli joka teki niistä epäturvallisia?"
Niissä saattoi olla esim. liian vähän proteiinia, minkä takia laihtuessa menetettiin liikaa lihaksia.