Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikka lapsi osaisikin uida, tarvitsee häntä valvoa!

Vierailija
18.07.2025 |

Vaikka lapsi osaisikin uida, tarvitsee lasta valvoa veden lähettyvillä ja uidessa! Uimataitoinenkin lapsi saattaa hukkua ilman valvontaa!

Onko ihmiset niin laiskoja, ettei lasta jakseta enää vahtia? Vanhemmat ovat huoltajia, joka tuo vastuun siihen, että lapsen hyvinvointi ja kasvu on turvattu. Tätä ei vok sysätä koulun ym. yhteiskunnan kasvatuslaitoshenkilökunnan niskaan.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapas nyt perusasia: Kukaan, ei lapsi eikä aikuinen saisi mennä uimaan yksin. Näinhän uimaopetusliitto opastaa tänäkin päivänä. Ei kyse ole pelkästään lapsesta, vaan yleensä ajatuksesta että pidetään huolta lähimmäisestä. Vanhempi tai huoltaja ei saa jättää silmällä pitovastuuta kenellekään muulle. Pidetään huolta toisistamme.!

Haha, luuletko että kun olen ollut mökillä yksin viikon ja on hellettä joka päivä, etten mene uimaan? 

Suurempi riski on ajaa autolla kauppaan 20 km päähän, saati kotiin 80 km päähän. 

Vierailija
22/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää? Kuinka paljon luulet, että meitä 70-luvun lapsia vahdittiin? 😂

Näistä vuosista on tultu valtavasti eteen päin, mutta nyt on kehitys on alkanut  taantua. Ruutu käteen taaperona ja varhaiskasvatus tehköön taikojaan. 

Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja ja välipitämättömiä vanhempia. En todellakaan halua kasvattaa lasta tällä vuosikymmellä. 

He ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan

Tämä niin totta.

Kehtaavatkin syyttää uimavalvojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitoinen aikuinenkin saattaa hukkua!

Vierailija
24/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataitoinen aikuinenkin saattaa hukkua!

Tottakai, mutta lapsi on huoltajan vastuulla.

Vierailija
25/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen meille 60- luvulla syntyneille opetettiin hyvin pienenä uimataidot ja monet muutkin taidot esim tulen käsittely, korjausompeleminen, ruuanlaitto, pyykinpesu, siivoaminen, halkojen hakkaaminen ja puukon ym työkalujen käyttö jne. Ennen kouluikää kaikki osasivat uida. Uimakoulussa ne lapset joilla tätä taitoa ei ollut joutuivat pilkan kohteiksi. 

Vierailija
26/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaapas nyt perusasia: Kukaan, ei lapsi eikä aikuinen saisi mennä uimaan yksin. Näinhän uimaopetusliitto opastaa tänäkin päivänä. Ei kyse ole pelkästään lapsesta, vaan yleensä ajatuksesta että pidetään huolta lähimmäisestä. Vanhempi tai huoltaja ei saa jättää silmällä pitovastuuta kenellekään muulle. Pidetään huolta toisistamme.!

Nykypäivän ihmiset pitävät itsekkäästi huolta omista tarpeistaan. "Mitä sitä jos nyt joku hukkuuu tai tuupertuu saunaan, kun mulla on oikeus tehdä mun juttuja."

Eikös näissä kaikissa kolmessa tapauksessa ulkopuoliset ihmiset elvyttäneet nämä lapset???

Aivan upeaa toimintaa. Osaisitkos itse?

Vierailija
27/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on nykyajan ilmiö että lapsia ei vahdita eikä opeteta kuten ennen. Tämä on yleistämistä. Mutta kovin yleistä on sekin että vanhemmilla on nenä kiinni kännykässä ja huomio muualla kuin lapsessa. Hukkumisonnettomuus on hyvin nopea. Muutama sekunti etkä näe enää lasta vedessä.... on painunut pinnan alle,  aikaa kuluu liikaa kun lähdet etsimään missä hän on ja ne sekunnit voivat olla kohtalokkaita. 

Eniten lapsille tapahtuu tapaturmia kodinseinien sisäpuolella. Sairaaloiden vuodeosastoilla on vuosittain hoidossa noin 13 800 alaikäistä lasta kotona tapahtuneiden tapaturmien vuoksi. 

Vierailija
28/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vahtinut omia lapsia melkein hysteerisen tarkasti rannalla johtuen siitä että en osaa itse uida kunnolla enkä varsinkaan sukeltaa. Siksi olin aina pienten lasten kanssa vedessä. Omat lapseni käytin uimakoulussa ja he osaavat uida eivätkä pelkää vettä kuten minä.

Lapsiani vaatiessa mietein että osa vanhemmista luottaa liikaa siihen että lapsi osaa uida ja sitten voi päästää valvomatta rannalle vapaasti. Välillä poikajoukot innostuivat sukeltelemaan laiturin ali. Kun se ei ollut riittävän jännää niin yksi sukelsi ja muut hyppivät joukolla laiturilla niin että se heijasi kovaa ylös ja alas sukeltajan päällä. Kerran pojat innostuivat heittelmään kivillä ja soralla uimassa olijoita jne.

Ja joo ei lapsia voi aina vahtia kokoaika. Mutta vedessä ja liikenteessä tyhmyys johtaa yllättävän äkkiä hengen lähtöön tai vakavaan vammautumiseen. Eli kannattaa vähän seurata missä porukoissa lapset liikkuu ja mitä siellä puuhataan. Ja opettaa lapsille jo pienestä tervettä kunnioitusta vettä, liikennettä n käsittelyä kohtaan. Sillä pienentää paljon riskiä typerille vahingoille. Pelkkä uimataitokaan ei riitä vedessä jos tekee huonoja päätöksiä ja ottaa isoja riskejä. 

Vierailija
29/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen meille 60- luvulla syntyneille opetettiin hyvin pienenä uimataidot ja monet muutkin taidot esim tulen käsittely, korjausompeleminen, ruuanlaitto, pyykinpesu, siivoaminen, halkojen hakkaaminen ja puukon ym työkalujen käyttö jne. Ennen kouluikää kaikki osasivat uida. Uimakoulussa ne lapset joilla tätä taitoa ei ollut joutuivat pilkan kohteiksi. 

Myös käytöstavat.

Vierailija
30/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä vuosista on tultu valtavasti eteen päin, mutta nyt on kehitys on alkanut  taantua. Ruutu käteen taaperona ja varhaiskasvatus tehköön taikojaan. 

Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja ja välipitämättömiä vanhempia. En todellakaan halua kasvattaa lasta tällä vuosikymmellä. 

He ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kaver

Tämä niin totta.

Kehtaavatkin syyttää uimavalvojaa.

Vähän katsetta täytyy siihenkin suuntaan kääntää. Mikä niiden rooli on oikein siellä rannalla on? Kunnan nuorten työllisyystilastojen kaunistaminen? 

Vierailija
31/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä somppu ymmärtäis, että veteen voi hukkua? 

Kyllä ymmärtää tietenkin. Mutta kun heillä on usein 4---> lasta vahdittavana... 

Vierailija
32/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on nykyajan ilmiö että lapsia ei vahdita eikä opeteta kuten ennen. Tämä on yleistämistä. Mutta kovin yleistä on sekin että vanhemmilla on nenä kiinni kännykässä ja huomio muualla kuin lapsessa. Hukkumisonnettomuus on hyvin nopea. Muutama sekunti etkä näe enää lasta vedessä.... on painunut pinnan alle,  aikaa kuluu liikaa kun lähdet etsimään missä hän on ja ne sekunnit voivat olla kohtalokkaita. 

Eniten lapsille tapahtuu tapaturmia kodinseinien sisäpuolella. Sairaaloiden vuodeosastoilla on vuosittain hoidossa noin 13 800 alaikäistä lasta kotona tapahtuneiden tapaturmien vuoksi. 

Eli ei tarvitse valvoa kun vain muutama hukkuu vedessä.

Niinkö.

Vierailija
33/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne oli tuolloin osa SINUN arkea. Itse en ole kaupunkilaiskakarana koskaan oppinut uimaan, hakkaamaan halkoja tai tekemään tulta. Eipä ollut vanhemmat paljon kotona noita muitakaan taitoja opettamassa, itse piti oppia jos syödä halusi. Siellä missä asuin ei ollut rantoja, eikä uimahallia, eivätkä vanhemmat mihinkään kuskanneet. Se on ihan turha huokailla miten ennen kaikki oli paremmin kun silloinkin oli yksilö kohtaisia eroja millaiset vanhemmat sattui saamaan. 

- 70-luvun avainkaulalapsi

Vierailija
34/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivän ihmiset pitävät itsekkäästi huolta omista tarpeistaan. "Mitä sitä jos nyt joku hukkuuu tai tuupertuu saunaan, kun mulla on oikeus tehdä mun juttuja."

Eikös näissä kaikissa kolmessa tapauksessa ulkopuoliset ihmiset elvyttäneet nämä lapset???

Aivan upeaa toimintaa. Osaisitkos itse?

Näissä tapauksissa myös moni sivuutti tilanteen. Ja osaisin. Nykyinen työelämä vaatii sen viiden vuoden välein tapahtuvan rahastuksen, ensiapu-kurssin.

- eri

Vierailija
35/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensieto

Vähän katsetta täytyy siihenkin suuntaan kääntää. Mikä niiden rooli on oikein siellä rannalla on? Kunnan nuorten työllisyystilastojen kaunistaminen? 

Eikö näissä kaikissa kolmessa tapauksessa ulkopuoliset ihmiset elvyttäneet nämä lapset? 

Vierailija
36/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimavalvojat ovat Suomessa nimensä mukaisesti valvojia. Valvovat yleistä käyttäytymistä, siisteyttä, neuvovat ja opastavat ja pitävät silmällä vedessä olijoita. Ne eivät ole mitään amerikkalaisia hengenpelastajia, eivätkä ole vastuussa uimareista. Oma mieheni on nuorena ollut kesätöissä uimavalvojana ja on kertonut siitä mitä toimenkuvaan kuuluu.

Vierailija
37/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla

Eikö näissä kaikissa kolmessa tapauksessa ulkopuoliset ihmiset elvyttäneet nämä lapset? 

Ainakin kahdessa tapauksessa pelastajina oli parikymppiset nuoret. 

Vierailija
38/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla

Somali-isä oli panemassa pukukopissa kun piti vahtia lapsia.

Vierailija
39/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän ikäisen sitä uskaltaa antaa mennä uimaan yksin tai kaverin kanssa 🤔 mun 5v osasi uida uimahallin 25m päästä päähän. En silti anna edes 8v lapsen mennä yksin uimaan. Eihän siihen tarvitse kuin vähän säikähtää, jos menee vetää suuhun ja lapsi menee paniikkiin. Laiturilla vahdin koko ajan enkä 20m päässä terassilla, koska kauhea pelko jos ne iloiset äänet vedessä loppuukin ja on jäänyt laiturin alle jumiin 

Vierailija
40/48 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on täysin uimataidoton, hönellä tulisi olla pelastus/kelluntaliivi vesileikeissä päällä koko ajan.