Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?
Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.
Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).
Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.
Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä sitä omaa käytöstään, kun puhutaan nuorten ongelmista. Ei ne ole tyhjästä tulleet..
Onko minun syyni, jos minua 15 vuotta nuoremmilla on paljon mt-ongelmia? En minä ole heitä kasvattanut.
Ap
Kuinka käyttäydyit heitä kohtaan? Oletko se m*lkku työnantaja jolla työntekijät vaihtuvat ja ammattilaiset kiertävät kaukaa.
En minä ole pomo, vaan ihan rivityöntekijä. Olen ollut aina hyvin reilu jokaista kesätyöntekijää ja uutta työntekijää kohtaan. Muistan itsekin, millaista oli olla alalla uusi. Autan ja neuvon paljon.
Ap
Hieno juttu. Arvostan. Kysyn toisin. Onko työpaikkasi sellainen mihin ei löydy työntekijöitä? Onko
Löytyy kyllä. Kesätyöntekijöitä olisi tulossa enemmän, kuin on mahdollista ottaa. Samoin kaikki vakituiset pestit täynnä. Toki jokaisessa työpaikassa on omat haasteensa, mutta ei meillä jatkuvasti ovi käy, kuten joissakin työpaikoissa on tapana.
Ap
Me lopetimme valvotun lapsiparkin edellämainitusta syystä. Kyseessä kevyt työ 2h tuntia parina iltana viikossa. Jos "asiakkaita" ei ollut, pystyi tekemään koulutehtäviä työajalla. Tuolla tuntimäärällä palkka ei tietenkään voi olla päätä huimaava mutta tämä oli kuitenkin loistava tilaisuus saada niitä ensimmäisiä työpaikkoja ilman tarvittavaa koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta.
Ennen lapsiparkkityöntekijät kestivät 0,5-1 vuotta työssä ja hoitivat hyvinkin itsenäisesti vuorojaan mutta nykyään on ihan helvetin vaikea löytää ketään, joka sitoutuu säännöllisiin työvuoroihin. Lopetimme valvotut vuorot vähän ennen koronaa koska minä esimiehenä olin tuuraamassa varmaan kolmasosan vuoroista ja työntekijät lopetti 4-6 kk sisään. Oli liian työlästä olla jatkuvasti rekrytoimassa uusia.
Ja kyseiset valvojat oli yleensä 17-22 vuotiaita opiskelijoita. Leikittivät lapsia sillä aikaa kun vanhempi asioi yrityksessämme.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tullut vastaan viime vuosina mm. seuraavaa:
-kolmekymppinen ihmetteli, miksi häntä kehotettiin pistämään oma puhelin pois kesken työpäivän (meillä ei selata omaa luuria, vaan pitää keskittyä töihin)
-parikymppinen valitti, miten työ häiritsee vapaa-ajan viettämistä ja otti saikkua
-uutena taloon tullut pyysi suosittelukirjeen kirjoittajaksi, jotta voisi hakea muita paikkoja kesken työpestinsä (olisi siis halunnut lähteä kesken kaiken pois)
1. Asiallinen kysymys ja jos kolmekymppinen hyväksyi asian selityksen jälkeen, on asia kunnossa.
2. Sehän haittaa iästä riippumatta. Mistä tiedät ettei saikku ollut aiheellinen?
3. Miksi tämä tyyppi on otettu töihin? Tässä on pettänyt työnantajan rekrytointitaidot.
Moni luovuttaa ihan syystä. Nuoria kohdellaan useissa työpaikoissa ala-arvoisesti ja suorastaan nöyryytetään. Olisipa itsellänikin ollut munaa lähteä 15v kesätyttönä, kun isopomo puristeli perseestä ja kyykytti niin, että itkin salaa vessassa.
Nahjuksia ahdistaa, masentaa ja väsyttää jo työelämän ensi metreillä.
Taitaa aika kullata muistot. Minä olin mansikanpoiminnassa v. 1993 ja 1994. Heti ekana päivänä yksi tyttö lähti kotiin, selkä ei kestänyt. Sitten tuli ripulitauti. Ensin ylsi alkoi oksentaa, hänet pakotettiin lähtemään, ja huom! me muut oltiin käytetty samaa vessaa. Seuraavana iltana 2 muuta nuorta oli alkanut oksentaa ja ripuloida. Omistaja lähetti heidät kotiin ja sanoi, että ei se muihin tartu. Kas kummaa, sellainen vanhempi nainen tuli minulta hakemaan yöllä apua, oli noussut kuume ja jalat ei kantaneet. Juoksin päärakennukselle, missä omistajat asui ja pyysin soittamaan ambulanssin. Se nainen lähti ambulanssilla nesteytettäväksi ja tarkkailtavaksi. Meitä jäi puolenkymmentä, jotka ei sitten sairastuneet. Kurja kuukausi oli se, siis ne kesätyöt ei minullakaan kestäneet kuin kuukauden, kun ei koko kaudelle tarvita kaikkia poimimaan.
Seuraavana kesänä ehdin itse olla viikon ja liukastuin pahasti illalla märällä kivellä. Polvi turposi palloksi. Sillä polvella ei sitten enää mansikoita poimittu. Ja kyllä sinä kesänä myös oli ensimmäisellä viikolla ehtinyt lähteä ainakin 1 poimija.
Nykyajan lumihiutaleita pitää käsitellä hyvin.
Kuinka monella työpaikalla on uusille hyvä ja selkeä perehdyttämisohjelma, jonka toteutuksella on valvoja ja vaatuuhenkilöt.
Ainakin meillä on tes sellainen, että jos lyhyeksi aikaa tuleva kesätyöntekijä jää nopsasti saikulle, niin ei saa siitä (juurikaan) sairausajan palkkaa. Eli voipi olla, että sairausloma on (lähes) palkaton rasti sille opiskelijalle.
Ennen näistä ei vain puhuttu eikä tehty selkoa netissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä hoitoala? Jos on niin en yhtään ihmettele, kun siellähän ei normaalit ihmiset viihdy. Vika on työpaikassanne, ei nuorissa.
Viihdy?...Töissä tehdään töitä. Tosin jos on viihdealalla niin se on eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä hoitoala? Jos on niin en yhtään ihmettele, kun siellähän ei normaalit ihmiset viihdy. Vika on työpaikassanne, ei nuorissa.
Kyllä töissä pitää viihtyäkin, jotta niitä töitä jaksaa tehdä. Ihan perusjuttuja. Ymmärrän, että 14-vuotias ei vielä hahmota henkisen hyvinvoinnin yhteyttä jaksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä sitä omaa käytöstään, kun puhutaan nuorten ongelmista. Ei ne ole tyhjästä tulleet..
Onko minun syyni, jos minua 15 vuotta nuoremmilla on paljon mt-ongelmia? En minä ole heitä kasvattanut.
Ap
Ei tietenkään, mutta jos olet heitä 15v vanhempi, luulisi sinulla löytyvät ammattitaitoa ja osaamista ymmärtää nuoria työntekijöitä, joilla ei ole ammattitaitoa kertynyt ja siksi heille maksetaan alhaisempaa palkkaa ja etuja,.mitä sinä ja kollegasi saavat.
He ovat täysin untuvikkoja, mutta ovqt vielä nuoria, aikaa on vielä kehitykseen ja ammattitaidon hankkimiseen, kun ovat sinun iässä
Ja niitä mielenterv.ongelmiin ja muita ongelmia aina ollut, ainakin sattunut omalle työuralle, jota takana yli 40v ja olen työskennellyt satojen nuorten kanssa, niin taas minusta, koskaan aikaisemmin ei ole nuoret siirtyneet niin osaavina, kuin nykyään.
Suurimmalla osalla hyvät sosiaaliset taidot,.puhuvat sujuvasti useampaa kieltä, hallitsevat tietotekniikqn, hyvät käytöstavat, ovat hyvin motivoituneita työhön jne. Itse en ole huolissaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta työnantajan tehtävä on viihdyttää nuoria. Töissä pitää olla kivaa ja hauskaa.
Mä en yhtään ihmettele. Olin nuorempana kesätöissä ja minulla oli kaksi kohdetta. Toinen kohde suoraan sanottu aivan kaamea ja toinen ihan ok. Siinä veemäisessä kohteessa kohtelu oli niin syvältä ettei mitään rajaa. Mietin todella kauan tulenko enää koskaan takaisin, mutta toisen kohteen ollessa ihan jees tulin vielå myöhemmin takaisin. Jos olisi ollut vain se yksi kohde niin no way en ikinä enää olisi tullut takaisin. Niin sisäänpäin lämpiävää ja veemäistä oli kohtelu.
Aina on ollut eritasoisia ja erilaisia työntekijöitä. Kukaan ei vain enää muista mitä ennen tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Ennen näistä ei vain puhuttu eikä tehty selkoa netissä.
Tämä näin. Yleensä vika on yhtiössä jos henkilöstövaihtuvuus on suuri.
Ei meillä kyllä ole nuoret sen enempää lopettaneet kuin vanhatkaan. Hoitoala. Kesätyöntekijöitä rekrytään, koska hoidettava asiakkaat vuorokauden ympäri, oli kesälomat tai ei. Kyllähän tuossa kesäkuussakin niin kävi, ettei se hoitaja tullutkaan, joka oli lupautunut. Hän oli saanut ilmeisesti lähempää kotoa toisen paikan. Mutta nuoret hoitajat useammin kestävät koko sijaisuuden, kun heillä ei niinkään ole valinnanvaraa. Kokeneet voivat lähes itse päättää, minne huvittaa mennä.
Ei sitä tarvitse murehtia, pääseekö töihin. Kun niitä ei ole.
Minusta on hyvä kehityssuunta, että nuoret tietävät oikeutensa eivätkä alistu mihin tahansa paskaan. Ennen vain kiltisti nieltiin henkinen väkivalta, seksuaalinen ahdistelu jne. jne. "Älä nyt ole tosikko"
Ei tulevaisuudessa enää tehdä töitä.