Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?

Vierailija
17.07.2025 |

Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.

Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).

Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.

Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.

Kommentit (242)

Vierailija
41/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen näistä ei vain puhuttu eikä tehty selkoa netissä. 

Nyt näistä voi kirjoittaa nettiin kun ei enää ikinä hae töitå koko alalta=)

Vierailija
42/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on murroksessa. Zetat eivät enää suostu siihen, mihin millenniallit. Enää ei ole ok, että työllä vedetään itsensä piippuun, joustetaan loputtomasti oman vapaa-ajan/henkisen jaksamisen kustannuksella. Hyvä muutos. Se on toki toinen juttu, mitä se tarkoittaa muiden työntekijöiden ja työelämän kannalta.

Tämä! Itse olen jo viisikymppinen ja olen viettänyt työelämässä yli 2/3 elämästäni ja voin sanoa että se ei todellakaan ole sen vaivan arvoista. Jatkuvaa nalkutusta kollegoilta siitä kuinka en ole tarpeeksi joustava, suoritustavoitteita joita ei ole asetettu millään tavalla realistisiksi, yksikön kokouksia joissa vakiosisältönä poissa olijoiden haukkuminen selän takana. Pari vuotta sitten sain 2 kertaa valittaa työsuojeluun lähiesihenkilöstäni. Hän sai jatkaa, minä irtisanouduin ja vaihdoin työpaikkaa, niin kuin jälleen kerran aion tehdä elokuussa. Tällä kertaa onneksi pätkä niin voin jäädä työttömäksi ilman karenssia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole typerämpää kuin nykyinen työelämä. Hyvä vaan jos nuoret kapinoivat sitä vastaan. Ihmiset tekee enemmän töitä kun koskaa ja ovat köyhempiä kuin koskaan, ja ovat vielä ylpeitä siitä. 

Vierailija
44/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo vain FIKSUUDESTA että ei alistuta. Ihminen ei ole kone.

työtä ei ole kenenkään pakko tehdä millä tahansa ehdoilla. On työnantajan oma moka jos työt eivät kiinnosta tai niissä ei pysytä kiinnostuneina.

Vierailija
45/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää niin harvalle, että hyvä vaan jos heikoimmat sieltä häipyy soheltamasta.

Paitsi hoitoalalle kaikki pääsevät töihin, koska siellä on niin huono työilmapiiri ja järjettömimmät prosessit, ettei siellä fiksut viihdy. Tunnen muuta kautta yhden hoitajan, joka puhuu avoimen typerästi muille ihmisille, eikä edes ymmärrä, että käytöksensä on epänormaalia ja brutaalia. Työ on selvästi kovettanut hänet tunteettomaksi ja tunkeilevaksi ja hänen tölväisynsä jättävät muut ihmettelemään, miten sivistymätön ihminen voi olla.

Vierailija
46/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, siis koko alalla, ei voida palkata tarpeeksi väkeä kesäksi, vaikka haluttaisiin. Ei ole mistä ottaa. 

Alan opiskelijoita on, mutta nykynuoret voivat henkisesti niin huonosti. Monet hakijat jo haastattelussa kertovat pelkäävänsä jaksamistaan.

Opiskelutkin kokevat niin äärimmäisen raskaina, että työelämä on suurelle osalle valmistuviakin mahdotonta.

Ensimmäistä kertaa elämässä kun tämä minäminäjamunfiilikset -sukupolvi joutuisi vähän venymään ja sietämään, niin siitä ei tule mitään.

Työelämää ei voi kovin laajalti jokaiselle mukauttaa, se on mitä se on ja kaikille samanlaista.  Kaikkea voi itse hallita ja omilla vaihtuvilla tuntemuksilla ei ole niin suurta merkitystä.

On lopetettu jossain vaiheessa lähes minkään opettelun ja työskentelyn edellyttäminen ja tässä on lopputulos. Meillä näyttää siltä, että lähes koko sukupolvi on menetetty.

Rekrytoitavistakaan ei ole työhön ja heidän psyyken tukemisestaan on lähinnä haittaa, mutta annetaan kuitenkin mahdollisuus. Meidän olisi joskus kuitenkin päästävä eläkkeelle.

Vierailija
47/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita kesätöitä lasketa edes eläkkeeseen, joten turha vaivautua. 

Vierailija
48/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat jäärät menevät töihin vaikka pää kainalossa ja vieläpä kuvittelevat, että se tekee heistä jotenkin parempia ihmisiä. Nuoret ymmärtävät, että työllä on turha pilata terveyttään ja lähtevät menemään, jos töissä ei ole asiat kunnossa. "Korvaamattomat" jäärät sitten uhraavat lampaina itsensä työn alttarille ja hoitavat muidenkin työt. 

Vierailija
49/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö itse muka ole ikinä lopettaneet työpaikassa, jossa ei halua olla??? Vai onko täällä kaikki olleet 35 vuotta samassa työpaikassa? 

Kyllä mä lopetin jätskikioskilla ysärillä. Olin lukiossa silloin. Kioskissa piti olla välillä yksin, vaikka periaatteessa oli sanottu, että on 2 kesätyöntekijää per vuoro. Ei kyllä aina ollut, jos oli yksin, ei päässyt vessaan. Kuumaa oli, kesän alussa jo sisällä kopissa semmoiset 25-30 astetta. Kokeilin vähän aikaa ja totesin, että kesä pilalla täällä. Kuka hullu pystyy olemaan 6 tuntia kusematta? Kun kioskista ei saanut poistua vessaan, jos oli yksin vuorossa. Siellä oli pakko juoda koko ajan, kun oli niin kuumat työolot.

Olen mä myös aikuisena lähtenyt ovet paukkuen. Työ ei ollut sitä, mistä oli sovittu. 

Vierailija
50/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen näistä ei vain puhuttu eikä tehty selkoa netissä. 

On vain hyvä että huono työnantaja tekee itsensä tiedettäväksi kaltoinkohdeltujen ex-työntekijöiden ansiosta. Kiitos internetin tiedonvälityksen!

Vierailija
51/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää, vaikka ei niele kaikkea paskaa. Itse olen vaihtanut välittömästi työpaikkaa, jos meno ei ole ollut mieleistäni. Henksuista on aina pulaa, joten töitä kyllä löytyy. Nykyisessä paikassa on sen verran hyvä olla, että olen viihtynyt 5 vuotta yhteen menoon. 

Vierailija
52/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eräs kesätyöntekijä ei meinannut saada viikonloppua vapaaksi kun piti festareille päästä. Tokaisi sitten muille että mä haen saikkua jos en muuten pääse. Pomo sattui kuulemaan, ja viikonlopun lisäksi koko loppukesäkin tuli vapaaksi että heilahti.

Vierailija
53/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kultaa muistoja...

Mulla on ollut nuoria harjoittelijoita ohjattavana. Tekeviä kaikki..mut hyvämaineiset paikat saakin parhaat tyypit. 

Vierailija
54/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

En siis todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi työelämässä kestää ahdistelua tai muuta asiatonta käytöstä. Eikä opiskelijoita/nuoria työntekijöitä saa kohdella huonosti. Mutta se ei ole huonoa kohtelua, että olettaa nuoren työntekijän hoitavan työnsä.

Ongelma on ainakin meidän alalla siinä, että henkistä jaksamista ei ole ja kyky esimerkiksi vähänkin pitkäjänteiseen, tylsään tai haastavaan suorittamiseen puuttuu.

Ap

Vierailija
55/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö itse muka ole ikinä lopettaneet työpaikassa, jossa ei halua olla??? Vai onko täällä kaikki olleet 35 vuotta samassa työpaikassa? 

Kyllä mä lopetin jätskikioskilla ysärillä. Olin lukiossa silloin. Kioskissa piti olla välillä yksin, vaikka periaatteessa oli sanottu, että on 2 kesätyöntekijää per vuoro. Ei kyllä aina ollut, jos oli yksin, ei päässyt vessaan. Kuumaa oli, kesän alussa jo sisällä kopissa semmoiset 25-30 astetta. Kokeilin vähän aikaa ja totesin, että kesä pilalla täällä. Kuka hullu pystyy olemaan 6 tuntia kusematta? Kun kioskista ei saanut poistua vessaan, jos oli yksin vuorossa. Siellä oli pakko juoda koko ajan, kun oli niin kuumat työolot.

Olen mä myös aikuisena lähtenyt ovet paukkuen. Työ ei ollut sitä, mistä oli sovittu. 

Sedun yökerhossa aikoinaan työskennellyt ravintola-alan kova ammattilainen kertoi että miespuoliset hananlaskijat suhauttelivat suoraan tiskin alla oleviin roskiksiin. Taukoja ei vain ollut aikaa pitää.

Vierailija
56/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä riittää niin harvalle, että hyvä vaan jos heikoimmat sieltä häipyy soheltamasta.

Paitsi hoitoalalle kaikki pääsevät töihin, koska siellä on niin huono työilmapiiri ja järjettömimmät prosessit, ettei siellä fiksut viihdy. Tunnen muuta kautta yhden hoitajan, joka puhuu avoimen typerästi muille ihmisille, eikä edes ymmärrä, että käytöksensä on epänormaalia ja brutaalia. Työ on selvästi kovettanut hänet tunteettomaksi ja tunkeilevaksi ja hänen tölväisynsä jättävät muut ihmettelemään, miten sivistymätön ihminen voi olla.

No höpö höpö. Ihmisiä on eri luonteisia eikä se millään tavalla työhön ole sidottu, että joku työ muuttaa tunkeilevaksi ja tunteettomaksi. Minulla on kollegana opetustyössä ollut niin suorapuheisia ja tunteettomia ihmisiä, että ei uskoisikaan. Aiemmin kun olin aikuiskouluttaja, siellä oli eräs tyyppi, joka ei kunnioittanut ketään muuta ja kehui itseään, puhui pahaa toisista, kyttäsi toisten työtä, ilkeili ja vehkeili. Hänellä oli sellainen persoona. Onneksi jäi sitten eläkkeelle, ja se oli ilon päivä varmasti 90% kollegoista.

Vierailija
57/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

En siis todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi työelämässä kestää ahdistelua tai muuta asiatonta käytöstä. Eikä opiskelijoita/nuoria työntekijöitä saa kohdella huonosti. Mutta se ei ole huonoa kohtelua, että olettaa nuoren työntekijän hoitavan työnsä.

Ongelma on ainakin meidän alalla siinä, että henkistä jaksamista ei ole ja kyky esimerkiksi vähänkin pitkäjänteiseen, tylsään tai haastavaan suorittamiseen puuttuu.

Ap

Sittenhän on hyvä, että lopetetaan työt. Kesätöissä on hyvä käydä testailemassa, mikä ala sopii itselle ja mikä ei. Minäkin huomasin nimenomaan kesätyökokemuksen kautta, että myynityö ei todellakaan ole minua varten. Lopetin 2 viikon jälkeen ja olo oli kuin olisi tippunut kymmenen kiloa paino harteilta. 

Vierailija
58/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä, siis koko alalla, ei voida palkata tarpeeksi väkeä kesäksi, vaikka haluttaisiin. Ei ole mistä ottaa. 

Alan opiskelijoita on, mutta nykynuoret voivat henkisesti niin huonosti. Monet hakijat jo haastattelussa kertovat pelkäävänsä jaksamistaan.

Opiskelutkin kokevat niin äärimmäisen raskaina, että työelämä on suurelle osalle valmistuviakin mahdotonta.

Ensimmäistä kertaa elämässä kun tämä minäminäjamunfiilikset -sukupolvi joutuisi vähän venymään ja sietämään, niin siitä ei tule mitään.

Työelämää ei voi kovin laajalti jokaiselle mukauttaa, se on mitä se on ja kaikille samanlaista.  Kaikkea voi itse hallita ja omilla vaihtuvilla tuntemuksilla ei ole niin suurta merkitystä.

On lopetettu jossain vaiheessa lähes minkään opettelun ja työskentelyn edellyttäminen ja tässä on lopputulos. Meillä näyttää siltä, että lähes koko sukupolvi on menetetty.

Rekrytoitavistaka

Aivan sama kokemus täällä, vaikka todennäköisesti ollaan eri alalla! Hakijoiden määrä on myös romahtanut, vaikka vielä 10 vuotta sitten oli todella kova kilpailu kesätöistä, vakituisista paikoista puhumattakaan. 

Hyvä asia toki, että nuoret puhuvat avoimesti jaksamisestaan. Mutta ei se muuta sitä, että työelämä ei ole muuttunut. Meillä jätetään suoraan palkkaamatta nämä, jotka epäilevät jo valmiiksi jaksamistaan tai osoittavat aiemman kesän perusteella, että eivät jaksa. Työt on pakko hoitaa ja ne kasautuvat entistä pienemmälle ja ikääntyvämmälle työporukalle, kun sinnikkäitä nuoria ei enää alalla juuri ole.

Vierailija
59/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ap

Eihän kesätöiden kuulu olla mitään haastavia hommia, vaan jotain kevyempää. Kesätöissähän ovat pääosin teinit, joilla ei ole työkokemusta 

Vierailija
60/242 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Ap

Sittenhän on hyvä, että lopetetaan työt. Kesätöissä on hyvä käydä testailemassa, mikä ala sopii itselle ja mikä ei. Minäkin huomasin nimenomaan kesätyökokemuksen kautta, että myynityö ei todellakaan ole minua varten. Lopetin 2 viikon jälkeen ja olo oli kuin olisi tippunut kymmenen kiloa paino harteilta. 

Ongelma on siinä, että nämä nuoret jo opiskelevat ko. alaa. Ei siis ole harkinnan asteella, vaan olisi tarkoitus ihan valmistuakin ko. alalle. Ei siis ole millään harkinnan asteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi