Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vaikuttaa ihmiseen, jos hän joutuu usein syrjityksi?

Vierailija
17.07.2025 |

Koulu, yhteisö johon kuuluu, työpaikka, oma perhe? Ja kyllä, jotain vikaa ihmisessä silloin on, jos jokaisessa paikassa joutuu syrjinnän kohteeksi. mutta millainen ihminen tällaisesta kasvaa?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla jo laatuaan hieman erikoinen tapaus.

Vierailija
22/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos jokaisessa paikassa joutuu kiusatuksi ja ulkopuolelle jätetyksi niin kai nyt silloin jotain syytä on siinä itsessäänkin?

Toki syy voi olla itsessäkin, mutta ei se välttämättä tee siitä ihmisestä viallista. Ajatusmaailmat ei aina kohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'No, oli tosiaan vaikea sana :) Ei mennyt lopultakaan oikein.

T. se viestin kirjoittanut.'

Tämä ei 👋. [Taisi olla trållilta].

---

'Maallisessa menestyjät eivät koskaan ole niitä lahjakkaimpia ja älykkäimpiä, jotka usein putoavat pelistä jo pelkästään liiallisen herkkyytensä johdosta > keskinkertaisesti lahkakkaiden korjatessa potin.'

Tämän ajatuksen olen kuullut ja lukenut monet kerrat eri tiedotusvälineissä elämäni aikana.

*En siksi nimeä vain yhtä lähdettä sitaatille.

---

Myös satiirinen lausahdus:

'Totuudenpuhujalla ei ole yhtään ystävää.'

Vierailija
24/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kiltti, kaunis ja fiksumpi kuin suurin osa. Tämä aiheuttaa varsinkin naisporukoissa sen, että naiset vihaa. En koskaan syytä itseäni, vaan muiden vajavaisuutta. Mutta tottakai olen ennakkoluuloinen nykyään etenkin naisporukoista.

Vierailija
25/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Systeemi myös syrjii joitakin, koska laki sallii sen ja suosii sitä syrjintää. Jo teininä osaa aletaan kohdella huonosti kuin nulikkaa, vaikka on älykäs ja sydämellinen. Olettaen että kaikki ovat samaa massaa.

Vierailija
26/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Oon kiltti, kaunis ja fiksumpi kuin suurin osa. Tämä aiheuttaa varsinkin naisporukoissa sen, että naiset vihaa. En koskaan syytä itseäni, vaan muiden vajavaisuutta. Mutta tottakai olen ennakkoluuloinen nykyään etenkin naisporukoista.'

Ei minulta.

P.s.

Kirjoitin lahKakas ihan satiirilla.

Suonette anteeksi.

Vierailija
27/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaamisesta löytyy monia artikkeleita ja haastatteluja. Joskus on edennyt joukkovalehteluun ja keksityin syin erottamiseen asti. Turha sanoa ettei noitavainoja enään ole. Kyllä on, mutta ne on muuttanut muotoaan eikä kaikki edes tajua sitä, ei edes itse johdateltuna yhteisön jäsenenä siihen osallistuessaan. Se on kuin eräänlainen joukkopsykoosi jossa yksi saa kaikesta kuvitellusta syyt niskoilleen. Joukkoon kuuluakseen ihmiset alkavat tukemaan kiusaajaa lähtemällä mukaan. Tuota on myös nettikiusaamisessa. Vaan yks kun saadaan savustetaan ulos tulee toinen uhri tilalle. Ehkäpä kiusaamiseen mukaan lähdetään siksi, että halutaan välttää seuraavaksi uhriksi joutuminen.

Vierailija
28/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni joutunut syrjäytetyksi(olipa vaikea sana) En nyt sanois, että olen jotenkin "viallinen" niin kuin ap totesi syrjäytettyjen olevan, mutta olen sosiaalisesti huono, hiljainen, mulla on eri ajatusmaailma monissa asioissa enkä näin ollen tule ymmärretyksi.

Aika pitkään yritin "kuulua joukkoon" mutta lopputulos on puoli  erakoituminen. Nåin jatkan loppuun saakka, nyt on hyvä, kukaan ei mollaa eikä syrjäytä :)

Mikä tämä eri ajatusmaailmasi on?

Vierailija
29/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatuksi joutumisen takana voi olla mitä tahansa. Vaikka vaan yksi henkilö joka ei pidä hänestä, on loukkaantunut ja kostaa, haluaa hänen työn, haluaa kaverinsa hänen paikalle jne. Hän sitten laittaa huhuja liikkeelle ja sabotoi toisen työtä ja muita lähtee siihen pikkuhiljaa mukaan. Oletko  lukenut miten propaganda toimii. Tarpeeksi kauan kun asiasta kuulee se muuttuu monien päässä todeksi. Näin joukkokiusaaminen alkaa. Valhe muuttuu todeksi ihmisten mielessä ja he alkavat huomaamaan tätä tukevia seikkoja kiusatussa oli niitä tai ei. 

Kyllä tänäpäinäkin syytön voi tulla irtisanotuksi tai tuomituksi vankilaan. Valitettavasti.

Ihmiset keväntävät omaatuntoaan väittämällä, että kiusatussa on vikaa. Ei tarvitse olka vikaa. Riittää, että joku päättää ottaa hampaisiinsa. Kiusaaja kyllä toimii samalla kaavalla eripaikoissa. Jostain syystä tämän huomaaminen on monelle vaikeaa, koska osaavat olla halutessaan todella mukavia. Kiusaaja kerää hovin ympärilleen. Hovilkeen hän on mukava 

Vierailija
30/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos jokaisessa paikassa joutuu kiusatuksi ja ulkopuolelle jätetyksi niin kai nyt silloin jotain syytä on siinä itsessäänkin?

Ei, vika ei ole aina siinä jota syrjitään. Yleensä ongelmat löytyvät olosuhteista, asenteista tai järjestelmästä. Ei yksittäisen ihmisen tarvitse olla erityisen hankala tai outo, jotta kohtaa ennakkoluuloja. Historiassa on tästä esimerkkejä ja heidän ainoa "vika" oli pelkkä olemassaolonsa. 

Vierailija
31/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tällainen traumatisoida ihmisen?

Nytvittuoikeesti hei 🤦🏻

Vierailija
32/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietysti kiva ajatella, että syrjityssä  on vikaa ja ansaitsi osuutensa. Silloin saa pestyä omatuntonsa  siitä, että näki mitä tapahtuu, mutta ei puuttunut tai auttanut. Tai osallistui kiusaamiseen ja oli mukana traumatisoimassa ihmistä tai jopa osallistui itsemurhaan ajamiseen.

Vierailija
33/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tällainen traumatisoida ihmisen?

Kyllä

Ei pidä jäädå ikuiseen uhripositoon vaan tunnistaa oma osuutensa miksi niin on käynyt.

Vierailija
34/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin harrastuksessa sellaisen pikkusieluisen ihmisen pelkojen takia syrjityksi. Luuli ja pelkäsi niin kovin, että vien kaverinsa. 😵💫 Semmonen pia-pikkusielu. 😂😂😂 Nykyään jo asennoidun hänee irvikuvana ihanasta ihmisestä, jota hän yleisölleen esitti. 

Miten se minuun vaikutti? Itkin paljon ahdistusta.

Kun myöhemmin olin toisessa harrastuksessa, niin olin yllättynyt ja ihmeissäni, että miksi minun kanssani halutaan olla.

Syrjintä vaikuttaa sieluun ja se vääristää minäkuvaa.

Olen koulussa ollut aina ihan perus. Olen aina löytänyt kavereita ja minulla on hyviä ystäviä.

Helposti kuitenkin luulen, että minussa on joku vika, kun en jaksa olla sosiaalinen tai koen helposti, että jään ulkopuolelle.

En tiedä jättäydynkö luonteeni vuoksi vai kokemani vuoksi.

Juttelen kyllä ihmisen kanssa helposti.

Aikuisten olisi hyvä puuttua syrjintään ja kiusaamiseen ihan rohkeasti. Lapset saattaa sanoa, että älä, mutta parempi olisi, että joku näkee ja puolustaa. Siinä harrastuksessa oli niin sekavaa se aikuistenkin oleminen, että. Pieni laji ja aikuiset toistensa panettelussa kiinni.

Onneksi nykyään uskalletaan ja osataan nähdä ja puututaan.

Puuttumisella uskalletaan nostaa kissa pöydälle. Se ei ole häpeä. Se on hyvä.

Vierailija
35/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjityksi voi joutua jos mielipiteet ja käytös eivät vastaa normeja tai valtavirran käytöstä. Myös oma halu eristäytyä ja erakoitua voi johtaa syrjimiseen.

Silloin kannattaa katsoa syvälle peiliin ja miettiä kannattiko käyttäytyä niin.

Vierailija
36/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni joutunut syrjäytetyksi(olipa vaikea sana) En nyt sanois, että olen jotenkin "viallinen" niin kuin ap totesi syrjäytettyjen olevan, mutta olen sosiaalisesti huono, hiljainen, mulla on eri ajatusmaailma monissa asioissa enkä näin ollen tule ymmärretyksi.

Aika pitkään yritin "kuulua joukkoon" mutta lopputulos on puoli  erakoituminen. Nåin jatkan loppuun saakka, nyt on hyvä, kukaan ei mollaa eikä syrjäytä :)

Mikä tämä eri ajatusmaailmasi on?

Kirjoitinhan tuossa, että en tule ymmärretyksi. Turha mun on täällä ajatuksiani avata :)

Vierailija
37/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin minusta on kasvanut heikompien puolella oleva. En pelkää puuttua. Olen ollut ja olen rohkea sanomaan, jos ihmistä kohdellaan väärin. 

Itse en ole joku yleistettävissä  tai, että olisin kokenut syrjintää muualla kuin tuossa yhdessä harrastuksessa, jossa henkinen ilmapiiri oli muutenkin kipeä.

Vierailija
38/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Aapee on niin kapeakatseisuutta edustava tuossa jutussaan. Putkiajattelija.

Vierailija
39/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tuolla lailla yleistää.

Vierailija
40/131 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh. Aapee on niin kapeakatseisuutta edustava tuossa jutussaan. Putkiajattelija.

Ap taitaa itse olla aikuiskiusaaja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän