Lapsi 12v valittaa, että olemme liian köyhiä
Suoraan sanottuna olen jo tympääntynyt lapseeni, joka vaikuttaa hemmotellulta ja vertailee meidän elintasoamme joihinkin jenkkitubettajiin, joita seuraa. Olemme siis ihan hyvin toimeentuleva perhe, ja me vanhemmat ollaan tehty kovasti töitä saadaksemme lapsillemme vähän paremman elämän kuin mitä meillä oli. Ollaan molemmat köyhistä oloista ja ponnisteltiin tiemme ylempään keskiluokkaan.
Siksi lapsen tyytymättömyys ärsyttää minua. Me ei todellakaan olla köyhiä, eikä hän tiedä, miltä oikeasti tuntuu, kun rahat ei riitä ruokaan eikä kunnon vaatteisiin. Tunnen olevani pahalla päällä ja minua harmittaa, kun tuntuu, ettei ponnistelujani arvosteta. Ennen teimme paljon asioita yhdessä ja arki oli kivaa, nautimme ilmaisistakin asioista ja ylipäätään yhdessäolosta, mutta nyt se ei vaikuta enää kelpaavan hänelle. En jaksa enää olla niin positiivinen tai jaksa touhuta lapsen kanssa, kun hän koko ajan kitisee siitä, miten hänellä elämä on surkeaa, kun ei saa uusinta iPhonea tai pelikonsolia, tai pääse ulkomaille koko ajan lomalle, tai muuta vastaavaa. Ollaanko me itse luoneet hänestä tuollaisen materialistisen hirviön?
Kommentit (84)
Jokuhan siitä tuollaisen on kasvattanut. Kukahan?
Oletteko ikinä selittäneet lapselle, että nuo YouTube-videot eivät ole oikeaa elämää? Ne ovat lavastettuja videoita joiden avulla myydään tuotteita.
Sorry vaan, mutta ootte köyhiä. Mutta niin ovat suomalaiset yleensäkin.
Eli lapsenne on oikeassa ja teillä on vielä suomut silmillä.
Ohjatkaa lapsenne sellaiselle alalle jolla riittää kysyntää ulkomailla. Tai jopa opiskelemaan ulkomaille, vaikka jenkkeihin.
Silloin hän voi paeta Suomen köyhyyttä vauraampiin olosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä selittäneet lapselle, että nuo YouTube-videot eivät ole oikeaa elämää? Ne ovat lavastettuja videoita joiden avulla myydään tuotteita.
Joo, olen selittänyt montakin kertaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten lapsi reagoi näihin selityksiin?
Auttaisiko oikein kunnon köyhäily?
Ei kai nyt 12-vuotias mitään ymmärräkään siitä, miten olette ponnistelleet opiskeluissa ja töissä elintasonne saavuttaaksenne. En siis hakisi validointia lapselta, sinä tiedät, miten asiat ovat. Toteaisin vain, että kannattaa tehdä kovasti töitä, jotta saa itse aikuisena sellaisen elämän kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Sorry vaan, mutta ootte köyhiä. Mutta niin ovat suomalaiset yleensäkin.
Eli lapsenne on oikeassa ja teillä on vielä suomut silmillä.
Ohjatkaa lapsenne sellaiselle alalle jolla riittää kysyntää ulkomailla. Tai jopa opiskelemaan ulkomaille, vaikka jenkkeihin.
Silloin hän voi paeta Suomen köyhyyttä vauraampiin olosuhteisiin.
Köyhyys on tosiaan subjektiivinen kokemus, ja minun mielestäni me emme ole köyhiä vaan hyvin toimeentulevia. Lapsi saa kyllä halutessaan lähteä rahan perässä isompana jos rahkeet riittää, kannustamme kyllä opiskelemaan. Itse en kuitenkaan osaa kannustaa rikastumiseen, kun se ei motivoi itseä.
Käytetty Doro seuraavaksi puhelimeksi. Vaatteita ostetaan, kun vanhat jäävät pieniksi, uusiin kasvun varaa, että kestävät pari vuotta. Lomamatkat pyörällä mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei hän tunnu oikein vielä käsittävän sitä, ettei se ole todellista, vaan hän näkee sellaisen elämäntyylin tavoiteltavana. Monissa muissa asioissa, kuten politiikassa ja historiassa hän omaksuu asioita paremmin, mutta tämä tuntuu menevän jotenkin enemmän ihon alle, tuovan hänelle jotain sellaista, minkä hän kokee välttämättömäksi.
Onko lapsi joutunut työskentelemään koskaan haluamiensa tavaroiden eteen, vai onko lähtökohtaisesti kaikki kiva tarjottu?
Teini-ikä iskenyt. Kyllä se siitä sitten lopulta helpottaa. Tosin tyttö kuulostaa lellityltä mutta myöhäistä sitä nyt miettiä.
Tommoset kakarat on hirveitä kyltymättoömiä materialisteja toisinaan. En tiedä, ovatko jääneet jotakin perustavanlaatuista vaille joskus ja yrittävät paikata tyhjyyttään tavaralla.
Itsehän olet kasvattanut lapsesi tuollaiseksi. Ainoa syyllinen tuohon asiaan löydät peilistä
Meidän lapset välillä kyselee samoja asioita, mutta muistutamme heitä siitä, että jotkut heidän kavereistaan ei ole ikinä ollut ulkomailla, ja että kaikilla perheillä ei esim. ole varaa iltapäiväkerhoon kuten meillä. Nintendo peleistä olemme kertoneet, että rahaa voi ansaita tekemällä kotitöitä tai saavuttamalla jotain isoja tavoitteita, esim. tasapainohäiriöstä kärsivälle lapselle pyöräilyn oppiminen ilman tukea. Meidän lapset ovat käyneet ulkomailla useamman kerran, mutta nyt täytyy säästää muihin asioihin. Kyllä meidän lapset kuitenkin aina keskustelun aikana tajuaa, että meidän perheellä oikeasti menee taloudellisesti hyvin verrattuna moniin muihin heidän tuntemani ihmisiin. Aina muistutetaan lapsia myös siltä että raha ei tee onnelliseksi.
Teini ei ole vielä 12- vuotias. 13-19- vuotias on. Teen. Piste.
Lapset nyt ei ylipäätään anna tunnustusta vanhemmilleen teininä, ehkä joskus myöhemmin sitten. Koita selvitä omien tunteiden ja lapsuutesi köyhyyden kanssa. Voitte hyvin kokeilla jonkin aikaa köyhäillä vielä enemmän ja käytte kasvattavia keskusteluja. Toisaalta haaveilun pitäisi olla sallittua. Kyllä se lapsesi pääsee realismiin tutustumaan hyvinkin pian, kun aikuistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei hän tunnu oikein vielä käsittävän sitä, ettei se ole todellista, vaan hän näkee sellaisen elämäntyylin tavoiteltavana. Monissa muissa asioissa, kuten politiikassa ja historiassa hän omaksuu asioita paremmin, mutta tämä tuntuu menevän jotenkin enemmän ihon alle, tuovan hänelle jotain sellaista, minkä hän kokee välttämättömäksi.
Pitääkö lapsen tehdä mitään töitä saadakseen esim uusia tavaroita? Meillä pitää ainakin puolet rahoista tienata itse. Esimerkiksi 60 euron pelin eteen pitää lapsen itse hankkia 30 euroa kotitöitä tekemällä.
Tuon ikäiset ovat rasittavia, eipä sille mitään voi. Mielipiteitä riittää, vaikka elämänkokemusta ei ole vielä mistään. Kannattaa tosiaan yrittää katsoa tätä asiaa hyvän kautta, ehkäpä tässä on mahdollisuus ruokkia lapsen kunnianhimoa ja saada tämä ponnistelemaan unelmiensa eteen.
Siinä onkin hyvä sauma patistaa nuorta opiskelemaan ja hoitamaan kouluasiat hyvin.