Lapsi 12v valittaa, että olemme liian köyhiä
Suoraan sanottuna olen jo tympääntynyt lapseeni, joka vaikuttaa hemmotellulta ja vertailee meidän elintasoamme joihinkin jenkkitubettajiin, joita seuraa. Olemme siis ihan hyvin toimeentuleva perhe, ja me vanhemmat ollaan tehty kovasti töitä saadaksemme lapsillemme vähän paremman elämän kuin mitä meillä oli. Ollaan molemmat köyhistä oloista ja ponnisteltiin tiemme ylempään keskiluokkaan.
Siksi lapsen tyytymättömyys ärsyttää minua. Me ei todellakaan olla köyhiä, eikä hän tiedä, miltä oikeasti tuntuu, kun rahat ei riitä ruokaan eikä kunnon vaatteisiin. Tunnen olevani pahalla päällä ja minua harmittaa, kun tuntuu, ettei ponnistelujani arvosteta. Ennen teimme paljon asioita yhdessä ja arki oli kivaa, nautimme ilmaisistakin asioista ja ylipäätään yhdessäolosta, mutta nyt se ei vaikuta enää kelpaavan hänelle. En jaksa enää olla niin positiivinen tai jaksa touhuta lapsen kanssa, kun hän koko ajan kitisee siitä, miten hänellä elämä on surkeaa, kun ei saa uusinta iPhonea tai pelikonsolia, tai pääse ulkomaille koko ajan lomalle, tai muuta vastaavaa. Ollaanko me itse luoneet hänestä tuollaisen materialistisen hirviön?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, jolla oli tuollainen tytär. Ikävuodet 10-20 olivat järkyttäviä. Vanhemmat ostivat iphoneja ja antoivat vaaterahaa yli varojensa, mutta tytär valitti kaikesta. Siis mikään ei riittänyt. Nyt 20 v ja haluaa muuttaa jenkkeihin, koska siellä on kaikki paremmin.
Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä ansiota.
Heh, mä asun Kaliforniassa ja täytyy sanoa että Suomesta tulevalla 20v nuorella on täällä kyllä huomattavasti vaikeampaa kuin Suomessa. Opiskelu maksaa monta kymmentä tuhatta vuodessa ja asuminen on niin kallista että kaikki opiskelijat asuvat käytännössä jaetussa huoneissa kimppakämpissä. Mutta voihan se tyttö tulla tänne kokeilemaan, miten hyvin kaikki täällä on. 😆
Tuo tyttö sanoo aikovansa opiskelemaan stipendin turvin. En kyllä tiedä, mistä tavis voi stipendejä saada. Ihan perusylioppilas on. Mutta joo, ei hänellä ole realistisuutta minkään suhteen.
Moni sanoo ketjussa, että lapsi pitää laittaa töihin. Tämä tyttö on ollut töissä kaikki lomat jo monen vuoden ajan. Ei ole elämä opettanut yhtäään mitään.
Asutteko ns. paremmalla asuinalueella ja käykö lapsi ehkä painotettua luokkaa? Tällainen heijastuu usein lapsiin materialistisuutena. Moninaisilla tai köyhemmillä asuinalueilla rahalla leuhkiminen ei ole tapana. Itse asumme pikkukunnassa ja nuoremme kuluttavat tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, jolla oli tuollainen tytär. Ikävuodet 10-20 olivat järkyttäviä. Vanhemmat ostivat iphoneja ja antoivat vaaterahaa yli varojensa, mutta tytär valitti kaikesta. Siis mikään ei riittänyt. Nyt 20 v ja haluaa muuttaa jenkkeihin, koska siellä on kaikki paremmin.
Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä ansiota.
Heh, mä asun Kaliforniassa ja täytyy sanoa että Suomesta tulevalla 20v nuorella on täällä kyllä huomattavasti vaikeampaa kuin Suomessa. Opiskelu maksaa monta kymmentä tuhatta vuodessa ja asuminen on niin kallista että kaikki opiskelijat asuvat käytännössä jaetussa huoneissa kimppakämpissä. Mutta voihan se tyttö tulla tänne kokeilemaan, miten hyvin kaikki täällä on. 😆
Tuo tyttö sanoo aikovansa opiskelemaan stipendin turvin. En kyllä tiedä, mistä tavis voi
No voihan niitä stipendejä hakea mutta ulkomaalaisen pitää olla huippuoppilas tai huippu-urheiöija, jotta voi saada full ride stipendin, jostain yksityisestä yliopistosta. Julkiset ei niitä tarjoa ulkomaalaisille.
Minun vanhemmillani taas oli rahaa, mutta he ilmoittivat ykskantaan, että rahat ovat heidän, eivät minun, he päättävät miten sitä käytetään ja ylipäätään käytetäänkö sitä, ja jos haluan itselleni rahaa, minun pitää mennä töihin.
Jaoin mainoksia 12-vuotiaasta asti ja 15-vuotiaasta eteenpäin hoidin lapsia.
Teen samoin omien lasteni kanssa. Jos haluavat paremman elintason, joutuvat tekemään sen eteen töitä. Työ on paskaa, mutta laiskamadon elämä on vieläkin paskempaa.
Olin itse tuossa iässä vähän samanlainen. Jotenkin se teini-iän alun hormonimylläkkä ja vähän tylsähkö elämä sai minut materialistiksi.
Somea ei ollut, mutta maailman tärkein asia oli, mitä puen kouluun päälle. Mikään ei ollut muka tarpeeksi "siistiä" vaikken koskaan muista, että vaatteista olisi kiusattu. Muuten kyllä meidän luokalla oli sellaista inhottavaa käytöstä, ehkä pelkäsin kiusaamista kuitenkin.
Ihailin meidän luokan "rikkaita", vaikkei multa oikeasti puuttunut mitään. Isä oli hyvissä töissä ja osti vaatteita ja antoi viikkorahaa. Se lapsellinen ajatusmaailma, alkava murroikä ja ehkä vähän huono itsetunto aiheutti hirveän merkkivaatteiden himon. Häpesin myös meidän vanhaa autoa vaikkei siitäkään kukaan mitään sanonut.
Yritä olla aikuinen, kuuntele kitinät ja koita jaksaa. Älä osta ihan kaikkea. Tuo vaihe menee ohi. Minusta ei tullut mitään velkaantunutta vaan ihan säästäväinen työssäkäyvä ihminen. Enkä halua yhtään näkyvää merkkiä vaatteisiini ;)
Tuon ikäiselle todella pitää kertoa totuus mitä se YouTube on, se on näyttelyä. Näistä löytyy kyllä kaikenlaista dokumentti ohjelmaa että se YouTube elämä ei ole oikeasti ihanaa. Pistä lapsi katsomaan sun kanssa sellainen.
Onko aloitus totta? Erittäin epäkunnioittavaa käytöstä jopa törkeää vaikka lapsi onkin. Ottakaa lapselta KAIKKI viihde pois, ei enää tubevideoita ym., jos ei lopeta. Sitten kun on lopettanut katsotte yhdessä mitä videoita saa katsoa. Se on teidän tehtävä vanhempina, some täynnä roskaa, jota tuon ikäisen aivot eivät vaan ymmärrä ja syntyy kaikenlaisia vääristyneitä ajattelumalleja.
Jos ei ala homma toimimaan niin äkkiä aika perheneuvolaan ja menette juttelemaan sinne koko perhe näistä haasteista.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole aika normaalia teinimarinaa? Suurin osa kasvaa siitä yli ja muutaman vuoden sisään voi mennä töihin koulun ohella.
Ei meillä ainakaan, kyllä lapset ovat pienestä asti oppinut siihen että töistä se raha tulee.
Vierailija kirjoitti:
Sorry vaan, mutta ootte köyhiä. Mutta niin ovat suomalaiset yleensäkin.
Eli lapsenne on oikeassa ja teillä on vielä suomut silmillä.
Ohjatkaa lapsenne sellaiselle alalle jolla riittää kysyntää ulkomailla. Tai jopa opiskelemaan ulkomaille, vaikka jenkkeihin.
Silloin hän voi paeta Suomen köyhyyttä vauraampiin olosuhteisiin.
Nyt ne lääkkeet naamaan.
Sano lapselle, että kannattaa ahkerasti opiskella itselleen hyvä ammatti, niin on mahdollisuudet rikkaampaan elämään.
Ei tuollaista tarvitse kuunnella. Jos on sopivan ikäinen, niin mansikaan keruuseen hankkimaan rahaa, Tai metsästä mustikoita ja sieniä.
Pitääkö lapsen tehdä mitään töitä saadakseen esim uusia tavaroit
KOTITYÖT kuuluvat kaikille, ei niistä makseta!
Vierailija kirjoitti:
Mikset niellyt?
Niinpä. Tuonkin lastin kun olisi AP niellyt tai ottanut kakkoseen, selälle, tai antanut mennä lakanoille, tätäkään ongelmaa ei olisi.
Että KENENKÖHÄN syytä taas kaikki onkaan?
Jotkut lapset marisevat kaikesta. Toisia taas ei kiinnosta mikään materia sen kummemmin ja ovat tyytyväisiä perussettiin. Temperamentti- ja luonnekysymys. Ja vähän riippuu kaveripiireistä myös. Ei tuolle muuta kannata tehdä kuin todeta kuivasti että meillä on se elintaso kuin on ja neiti voi sitten aikuisena ostaa omalla rahalla itse kaiken sen mistä tuntee nyt jääneensä paitsi. Ja voi sanoa napakastikin että tuo loputon marina turhista asioista on raskasta muulle perheelle ja sen on nyt syytä loppua. Kaikkea ei vahempienkaan tarvitse loputtomiin kuunnella.
Ei lapsilta saa positiivista palautetta kuin vasta kun ovat aikuisia. Teinit vasta hirveiyä ovatkin. Ole itse aikuinen äläkä kitise.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lapset marisevat kaikesta. Toisia taas ei kiinnosta mikään materia sen kummemmin ja ovat tyytyväisiä perussettiin. Temperamentti- ja luonnekysymys. Ja vähän riippuu kaveripiireistä myös. Ei tuolle muuta kannata tehdä kuin todeta kuivasti että meillä on se elintaso kuin on ja neiti voi sitten aikuisena ostaa omalla rahalla itse kaiken sen mistä tuntee nyt jääneensä paitsi. Ja voi sanoa napakastikin että tuo loputon marina turhista asioista on raskasta muulle perheelle ja sen on nyt syytä loppua. Kaikkea ei vahempienkaan tarvitse loputtomiin kuunnella.
Olen samaa mieltä. Marina on raskasta, mutta oletettavasti menee ohi ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lapsen tehdä mitään töitä saadakseen esim uusia tavaroit
KOTITYÖT kuuluvat kaikille, ei niistä makseta!
Meillä lasten kuuluu tehdä joitakin kotitöitä, mutta voivat ansaita extraa tekemällä enemmän.
Lapsi on vielä niin lapsi, että ajattelee vanhempien järjestävän hänelle kaikenlaista. Hänen ei voi olettaa olevan koko ajan kiitollinen siitä mitä tällä hetkellä on tai ainakaan tuovan sitä esiin.
Sen verran teini-ikä lähestymässä, että alkaa katsella ympäröivää maailmaa ja realisoida sen mahdollisuuksia. Alkaa huomata mitä haluaisi elämältä ja mielihyväperiaate on voimakkaana mielessä. Haluun ulkomaille! Haluun hienoja vaatteita! Haluun hienon kodin ja rikkaat vanhemmat! Haluun ihailua! Vähitellen tosiasiat kirpaisevat välillä mutta valkenee, että tavallisia ollaan ja moni asia hyvin.
Mä joskus kyllästyin kun lapset kitisi "köyhästä" ruoasta. Meillä on terveellistä, monipuolista ja hyvää ruokaa, olen ihan kelpo kokki. Mutta en yhden palkalla todellakaan voi pelkillä pihveillä heitä ruokkia. Kerran sitten totesin että kana ja porsaskin on ruokaa, eikä olla vielä likikään köyhäilyeväillä. Mutta kun valitus ei lopu, niin ensi viikolla todella ollaan. Syötiin kasvissosekeittoja, hernekeittoja jne koko viikko. Selviteltiin vähän elintasoja eri puolilta maailmaa, ja ruokabudjetista säästyneet laitettiin unicefille. Kitinät aika lailla loppui.
Omat isovanhemmat on eläneet oikeasti niukkaa elämää, ja meidät on opetettu arvostamaan ruokaa, enkä myöskään jaksaisi kuunnella tyhjistä napinaa. Sillä myös voi tehokkaasti ehkäistä omaa onnellisuuttaan jos ei ikinä osaa olla tyytyväinen.
Jaa teidän esiteini alkoi jo noin aikaisessa vaiheessa manipuloimaan vanhempiaan.
Meillä teinit alkoi painostamaan rahan käyttöasioissa n. 15 vuoden iässä.
Meidän lapsi oli samanlainen. Vein sen töihin kantamaan klapeja ja sanoin että kun kantaa 10 kuutioo niin tienaa 50 euroa. Loppus valitus aika äkkiä.