Lapsi 12v valittaa, että olemme liian köyhiä
Suoraan sanottuna olen jo tympääntynyt lapseeni, joka vaikuttaa hemmotellulta ja vertailee meidän elintasoamme joihinkin jenkkitubettajiin, joita seuraa. Olemme siis ihan hyvin toimeentuleva perhe, ja me vanhemmat ollaan tehty kovasti töitä saadaksemme lapsillemme vähän paremman elämän kuin mitä meillä oli. Ollaan molemmat köyhistä oloista ja ponnisteltiin tiemme ylempään keskiluokkaan.
Siksi lapsen tyytymättömyys ärsyttää minua. Me ei todellakaan olla köyhiä, eikä hän tiedä, miltä oikeasti tuntuu, kun rahat ei riitä ruokaan eikä kunnon vaatteisiin. Tunnen olevani pahalla päällä ja minua harmittaa, kun tuntuu, ettei ponnistelujani arvosteta. Ennen teimme paljon asioita yhdessä ja arki oli kivaa, nautimme ilmaisistakin asioista ja ylipäätään yhdessäolosta, mutta nyt se ei vaikuta enää kelpaavan hänelle. En jaksa enää olla niin positiivinen tai jaksa touhuta lapsen kanssa, kun hän koko ajan kitisee siitä, miten hänellä elämä on surkeaa, kun ei saa uusinta iPhonea tai pelikonsolia, tai pääse ulkomaille koko ajan lomalle, tai muuta vastaavaa. Ollaanko me itse luoneet hänestä tuollaisen materialistisen hirviön?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, jolla oli tuollainen tytär. Ikävuodet 10-20 olivat järkyttäviä. Vanhemmat ostivat iphoneja ja antoivat vaaterahaa yli varojensa, mutta tytär valitti kaikesta. Siis mikään ei riittänyt. Nyt 20 v ja haluaa muuttaa jenkkeihin, koska siellä on kaikki paremmin.
Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä ansiota.
Heh, mä asun Kaliforniassa ja täytyy sanoa että Suomesta tulevalla 20v nuorella on täällä kyllä huomattavasti vaikeampaa kuin Suomessa. Opiskelu maksaa monta kymmentä tuhatta vuodessa ja asuminen on niin kallista että kaikki opiskelijat asuvat käytännössä jaetussa huoneissa kimppakämpissä. Mutta voihan se tyttö tulla tänne kokeilemaan, miten hyvin kaikki täällä on. 😆
Ihan mielenkiinnosta kun itsekin asun niin mikä on zip code siellä?
Nuoreni ovat aikuisia. He eivät koskaan ole vertailleet.
Tässä on vanhemmallakin ongelmallinen suhde rahaan ja vaurauteen. Miksi tommonen 12-vuotiaan pöljäily muuten menisi nahan alle? Ehkä myös se, että lasta on tähän asti yrittänyt suojata pettymyksiltä liikaakin, ja nyt on äidinaika tajuta, että ei se onnistu. Lapsi tulee pettymään vielä monesti.
Miksi et yksinkertaisesti sano että joo, ollaan varmasti köyhiä verrattuna moneen maailmassa. Mutta myös älyttömän rikkaita verrattuna vielä useampaan maailmassa. Voit myös kertoa olevasi huolestunut nuoresi arvomaailman kehityksestä, ja mietit että mitä sun vanhempana tässä pitäisi asialle tehdä. Hyväntekeväisyystyöhön osallistaminen kuulostaa hyvältä. Samoin se, että lapsen on aika opetella tienaamaan itse varsinkin ns isot asiat.
Senkin voi lapselle kertoa, että tämä loukkaa minua. Tai olla kertomatta; näkeehän hän sen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Nuoreni ovat aikuisia. He eivät koskaan ole vertailleet.
Voi ei, olen pahoillani. Saivatko he apua, kun nuoruusiän kehitys ei edennyt?
Joka ikinen terve lapsuudenkodista irtautumistyötään tekevä nuori vertailee itseään ja tilannetta ikätovereihin.
Kokeile lapselle köyhän perheen viikkorahaa. Esim. 5 euroa viikko.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile lapselle köyhän perheen viikkorahaa. Esim. 5 euroa viikko.
Ei köyhän perheen viikkoraha ole 5e/vko.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, jolla oli tuollainen tytär. Ikävuodet 10-20 olivat järkyttäviä. Vanhemmat ostivat iphoneja ja antoivat vaaterahaa yli varojensa, mutta tytär valitti kaikesta. Siis mikään ei riittänyt. Nyt 20 v ja haluaa muuttaa jenkkeihin, koska siellä on kaikki paremmin.
Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä ansiota.
Lapsen menestyminen on aina vanhempien ansiota, lapsen kurjuus taas ei koskaan ole vanhempien syytä. Näinhän se menee.
Siis teidän perhehän kuulostaa nousukasperheeltä. Se on myös asenne eikä sitä voi perheestä poistaa koska nousukas ei oikeasti voi koskaan vaihtaa yhteiskuntaluokkaansa. Ehkäpä olette akateemisten ihmisten sosiaaliluokkaa ja jostakin tämä tyttö on imaissut itselleen jonkun asenteen tms. Onko teillä asioita joita olette hankkineet rahalla ja lapsi tajunnut kuitenkin että rahalla olette saaneet sitä sun tätä eli raha on teilläkin ratkaissut sitä sun tätä vaikka et niin ajattelisikaan.
Kuuluu tuohon ikäkauteen.
Hänhän voisi alkaa vaikka mainoksia jakamaan. Että saisi taskurahaa itselleen.
Voit myös valistaa, että somemaailma on vain iso kupla. Ja suurimmalta osalta harhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan siitä tuollaisen on kasvattanut. Kukahan?
Kyllä ympäristökin vaikuttaa .Kaverit kehuvat ostoksillaan, ei siitä voi vaan vanhempia syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ympäristökin vaikuttaa .Kaverit kehuvat ostoksillaan, ei siitä voi vaan vanhempia syyttää.
Asuin- ja kouluympäristö on vanhempien valinta.
Kaikki 12-vuoriaat arvostelee vanhempiaan kriittisesti. Aina löytyy joku, jolla on asiat "paremmin" kuin hänellä tai hänen vanhemmillaan. Ehkä olisi hyvä käydä lapsen kanssa kebityskeskustelu esimerkein siitä, mitä on oikea köyhyys Suomessa vs teidän elintaso.
Lapsellesi tuo teidän elintaso on ollut aina. Ei hän ole nähnyt teidän ponnisteluja. Hänellä on tulossa murrosikä ja siihen kuuluu vanhemmista irtaantuminen ja kavereiden tärkeyden korostuminen. Lapsella nyt ei ole vielä tajua mitä elämä maksaa ja hän vertailee itseään muihin. Oletteko ostaneet asunnon alueelta johon teillä on juuri ja juuri varaa? Silloin lapsenne on tuolla alueella ns köyhä ja toisenlaisella alueella hän olisi hyväosainen. Lapset osaa olla julmia toisilleen ja vähän heikompiosaisia saatetaan kiusata tms. Eihän ole kyse tällaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin- ja kouluympäristö on vanhempien valinta.
Arvelet, että Suomessa löytyisi kasvuympäristö, jossa yksikään ikätoveri ei kehuisi millään asialla?
Eikö tuo ole aika normaalia teinimarinaa? Suurin osa kasvaa siitä yli ja muutaman vuoden sisään voi mennä töihin koulun ohella.
Ahaa