Lapsi 12v valittaa, että olemme liian köyhiä
Suoraan sanottuna olen jo tympääntynyt lapseeni, joka vaikuttaa hemmotellulta ja vertailee meidän elintasoamme joihinkin jenkkitubettajiin, joita seuraa. Olemme siis ihan hyvin toimeentuleva perhe, ja me vanhemmat ollaan tehty kovasti töitä saadaksemme lapsillemme vähän paremman elämän kuin mitä meillä oli. Ollaan molemmat köyhistä oloista ja ponnisteltiin tiemme ylempään keskiluokkaan.
Siksi lapsen tyytymättömyys ärsyttää minua. Me ei todellakaan olla köyhiä, eikä hän tiedä, miltä oikeasti tuntuu, kun rahat ei riitä ruokaan eikä kunnon vaatteisiin. Tunnen olevani pahalla päällä ja minua harmittaa, kun tuntuu, ettei ponnistelujani arvosteta. Ennen teimme paljon asioita yhdessä ja arki oli kivaa, nautimme ilmaisistakin asioista ja ylipäätään yhdessäolosta, mutta nyt se ei vaikuta enää kelpaavan hänelle. En jaksa enää olla niin positiivinen tai jaksa touhuta lapsen kanssa, kun hän koko ajan kitisee siitä, miten hänellä elämä on surkeaa, kun ei saa uusinta iPhonea tai pelikonsolia, tai pääse ulkomaille koko ajan lomalle, tai muuta vastaavaa. Ollaanko me itse luoneet hänestä tuollaisen materialistisen hirviön?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä selittäneet lapselle, että nuo YouTube-videot eivät ole oikeaa elämää? Ne ovat lavastettuja videoita joiden avulla myydään tuotteita.
Joo, olen selittänyt montakin kertaa.
ap
Miten lapsi reagoi näihin selityksiin?
Ei hän tunnu oikein vielä käsittävän sitä, ettei se ole todellista, vaan hän näkee sellaisen elämäntyylin tavoiteltavana. Monissa muissa asioissa, kuten politiikassa ja historiassa hän omaksuu asioita paremmin, mutta tämä tuntuu menevän jotenkin enemmän ihon alle, tuovan hänelle jotain sellaista, minkä hän kokee välttämättömäksi.
Sinullahan tämä menee ihon alle.
Lapsi on lapsi.
Tehkää matka kehitysmaahan. Tai toinen versio, ottakaa kummilapsi kehitysmaasta jonkin fiksun järjestön kautta ja kommunikoikaa hänen kanssaan. World Vision esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä selittäneet lapselle, että nuo YouTube-videot eivät ole oikeaa elämää? Ne ovat lavastettuja videoita joiden avulla myydään tuotteita.
Joo, olen selittänyt montakin kertaa.
ap
Miten lapsi reagoi näihin selityksiin?
Ei hän tunnu oikein vielä käsittävän sitä, ettei se ole todellista, vaan hän näkee sellaisen elämäntyylin tavoiteltavana. Monissa muissa asioissa, kuten politiikassa ja historiassa hän omaksuu asioita paremmin, mutta tämä tuntuu menevän jotenkin enemmän ihon alle, tuovan hänelle jotain sellaista, minkä hän kokee välttämättömäksi.
"Kuten politiikassa...hän omaksuu asioita paremmin".
Mitä puoluetta lapsenne kannattaa?
Mekin ollaan hyvin toimeentulevia. 12-vuotiaamme sanoi viime lomamatkalla, että tuntee elävänsä etuoikeutettua elämää. Eikä olla erityisemmin rahasta paasattu.
Toisaalta meillä ei makseta viikkorahaa. Kotityöt pitää tehdä eikä kukaan meille vanhemmillekaan niiden tekemisestä maksa. Miksi siis lapselle pitäisi maksaa? Rahaa voi saada lahjaksi JA.. hyvästä todistuksesta. Siitä olemme puhuneet, että hyvä todistus ei takaa mitään, mutta antaa edes paremmat mahdollisuudet päästä elämässä eteenpäin.
Meillä lapsi on poika, joten ehkä pojat on siinä mielessä helpompia. En tiedä kun tyttöjä meillä ei ole.
Opasta teiniä lukemaan sijoituskirjallisuutta, ja vaikka Juntusen Vaurastu viisaasti, niin ymmärtää rahan arvon.
Minulla on kaveri, jolla oli tuollainen tytär. Ikävuodet 10-20 olivat järkyttäviä. Vanhemmat ostivat iphoneja ja antoivat vaaterahaa yli varojensa, mutta tytär valitti kaikesta. Siis mikään ei riittänyt. Nyt 20 v ja haluaa muuttaa jenkkeihin, koska siellä on kaikki paremmin.
Kaikki ei ole vanhempien syytä. Eikä ansiota.
Tuollaisia ne nykyään on kun seuraavat vain somessa muiden elämää. Meilläkin 13-vuotias ja jatkuvasti saan kuulla mitä kaikkea muilla on.
Meillä tämä alkoi kun poika pääsi ns huippulukioon. Itse olemme keskiluokkaa, tyyliin: rivari, farmariauto ja kerran vuodesssa Espanjan matka.
Luokkakavereista iso osa ns paremmista piireistä.
On jo helppo arvata mikä hänen ammattinsa tulee olemaan.
Vastaaja 28 jatkaa vielä, että synttäreiden ja joulun ulkopuolella ei tavaroita juuri ostella. Käydään kyllä maksullisissa jutuissa, mutta lapsi on opetettu siihen, että haluamiaan tavaroita voi toivoa lahjaksi. Usein saa yhden isomman jutun ja pari pienempää. Siinä se. Aika ajoin viedään sitten kierrätykseenkin jotain. Eli pitää osata luopua kun joku käy tarpeettomaksi. Jollekin toiselle tavaroista tai vaatteista voi olla vielä iloa. Tätä esimerkkiä me vanhemmatkin näytetään.
Hän on vasta elämänsä alun toisella kymmenellä, aivojen kehitys vielä pahasti kesken. Lapsi ei ole pienikokoinen aikuinen. Teillä on vielä iso mahdollisuus vaikuttaa , tuo myötätunnon lisääminen esim juuri kummilapsi kehitysmaista, tai osallistumalla vaikka eläinsuojelutoimintaan on hyvä idea. Teettekö itse vapaaehtoistöitä tai oletteko yhteisöllisiä esim harrastusten talkootöiden kautta, tai vaikkapa auttamalla iäkkäitä isovanhempia tms. , on hyvä tapa opettaa lapselle sitä, että tämä maailma ei todellakaan pyöri yhden navan ympärillä. Jos lapsi oppii jo nuorena kermaperseilemään, tulevaisuus ei ole hyvä. Nyt kannattaa kannustaa hyvän tekemiseen, miettiä elämän omaa arvopohjaa ja keskustelemaan niistä. Tuossa iässä ollaan vähän niinkuin harakoita jotka tykkää kaikesta kiiltävästä, mutta pitää oppia että vain työtä tekemällä ja olemalla ahkera voi saavuttaa jotain sellaista, mistä voi sitten löytää tyytyväisyyttä myös aikuisena. 12v arvopohjat eivät ole vielä valmiina .Mutta tuon ikäinen voi jo oppia että tekemällä jotain "hyödyllistä" (esim kotityöt) voi myös saavuttaa jotain itselleen mieluista. Siitä se lähtee.
Kuulostaa siltä, että lapsi on ihan samanlainen kuin sinä itse. Kovasti korostat, miten olet noussut köyhistä oloista ylempään keskiluokkaan ja miten ylpeä siitä olet. Lapsesi haluaa jatkaa luokkaretkeä, ja ensimmäinen askel on, että hän häpeää sinua ja perhettänne.
Tuollaisia je on. Minun sukulaistyttö lähti amikseen matkailupuolelle. Kysyin, aikooko hän hotellin respaan töihin, jossa teki työharjoittelunsa, niin sanoi että ei. Palkka 16 e h on liian huono. Huono ilman työtkokemusta omaavalle 19-vuotiaalle??
Lapsenne on tullut murrosikään. Hänen yksi kehitystehtävänsä on irroittautua tulevien vuosien aikana vanhemmista. Tuota eroa käynnistelläkseen nuori keksii asiota, mistä voisi olla eri mieltä tai mistä ilmaista tyytymättömyyttä omia vanhempia kohtaan. Osa nuorista puhuu hyvinkin rumasti silloin, mutta sitä ei tietenkään tarvitse ottaa vastaan rajaamatta. Nuo teidän nuoren syytökset ovat aika hömppää, kun kerran tulette ihan hyvin toimeen. Hänkin sen ymmärtää, mutta ei nyt tainnut keksiä pahempaakaan syytöstä. Nuo vuodet ovat äkkiä ohitse. Antoisia keskusteluja ja itseluottamusta vanhemmille haastamisen kohteina. Ihanat nuoret ovat itsekin hämillään siitä, miksi aina syyttelevät vanhempia.
Onko tämä lapsi koskaan joutunut tekemään työtä josta maksetaan? En tarkoita vanhempien tienaamaa rahaa. Voisit sanoa että jos haluat sen iPhonen sinun tarvii alkaa tienata siihen. Kertot esim. Mitä tällä hetkellä maksatte hänelle ja kysyt onko valmis luopumaan niistä haluamansa eteen?
Tämän lisäksi menkööt marjametsään ja pullon keruuseen. Voi tarjota maksullista apua naapureille esim. Koiran ulkoilutus ja ikkunoiden pesu. Tosiaan kun sekaan ymmärtää mitä pitää tehdä niin ainakin määrä alkaa karsiutua. Ehkä joku "turhuus" on hänelle niin tärkeä että on valmis järjestelemään asioitaan sen saavuttamiseksi. Näinhän me aikuisetkin joudutaan toimimaan ja tuossa iässä on korkea aika alkaa opetella tällaista valintaa ettei kaikkea kivaa voi aina saada. Voihan hän alkaa siellä somessa itsekin tienaamaan jollain ikätason mukaisilla videoilla ym. Oppii siinäkin että kulissia on koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ne nykyään on kun seuraavat vain somessa muiden elämää. Meilläkin 13-vuotias ja jatkuvasti saan kuulla mitä kaikkea muilla on.
Tuollaisia murrosikäiset olivat jo ennen someakin. Itsekin muistan kärttäneeni asioita, "joita kaikki muut saa". Nyt omat lapset/teinit puhuu samoin. Se on ikävaihe, jossa hirveintä on erottua muista nuorista vähempiarvoisena. Ajan kanssa tajuavat, ettei muillakaan ole kaikkea tai kaikki mahdollista/sallittua.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä vanhempia, jotka jostain syystä pahoittavat mielensä omien lastensa, teiniensä tai jopa nuorten aikuistensa hölmöistä möläytyksistä.
Itse isänä tällaisissa tapauksissa sanon aina vain esim. tyyliin, ei, olet väärässä, me emme ole köyhiä vaan ajattelet asian väärin, koska sinulla ei ole yhtä pitkää elämänkokemusta kuin minulla. Minä tiedän tämän asian paremmin, koska olen vanhempi ja sinä olet lapsi. Sen jälkeen mennään eteenpäin. Jos lapsi asiasta vielä jankuttaa, niin sanon vaan höpöhöpö.
Mun keskimmäinen lapsi olisi myös teininä halunnut uusimman iPhonen ja Lulu Lemonin legginsejä ja kaikki muut mahdolliset merkkivaatteita ja tavarat. Meillä ois kyllä rahaa ostaa ne kaikki mutta mun mielestä teininä (eikä aikuisenakaan) tarvitse kaiken olla uusinta ja kalleinta. Teini meni töihin 16 vuotiaana ja osti sitten noita tavaroita niillä rahoilla mitä tienasi. Kun hän muutti opiskelemaan ja omilleen hän on mun kolmesta lapsesta se, joka käy kyllä töissä samalla mutta kaikki raha mitä tienaa, myös menee. Mun kaksi muuta lasta on paljon säästäväisempiä. Samalla tavalla kaikki kolme on kasvatettu.
Just tämmönen takia kaikki tulee kaatumaan yhteiskunnassa Suomessa .Ehkä myös koko maailmassa ja miksi voi voi paska homma.Katsokaa peiliin vanhemmat.