Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
201/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teille kahvista jankkaaville lapsen kevätjuhlakin ehdoton nou-nou, kun siellähän pitää vain istua hiljaa eikä saa edes kakkua jälkeenpäin :D

Puhumattakaan, että sinne jäätäisiin seurustelemaan.

Aika paljon oli porukkaa koulun pihalla "seurustelemassa", kun itse tulin ulos kummityttöni kevätjuhlasta. 

Vierailija
202/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tällaisesta. Outoa. En kyllä menis tuollaisiin "häihin"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitkään kunnon häätkään niin älyttömiä maksa. Meillä oli hieno juhlapaikka, ruuat, kakut, juomat ja bändit jne kaikki Mitä asiaan kuuluu ja lahjojen jälkeen itselle jäi 5t maksettavaa.

5 tonnia on hiton iso raha. Suurelle osalle ihmisiä enemmän kuin kahden kuukaden palkka. 

Joillekin puolen vuoden tulot...

Vierailija
204/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodevaatteita voi hyvn antaa etenepäin hyväntekeväisyyteen. Heiksosa taloudellisessa asemassa oleva ilahtuu ja on kiitollinen, jos löytää käyttämättömiä tarvikkeita halvalla. Edellyttäen, että myymälän työntekijät eivät vie parhaita päältä.

Voi toki, mutta lahjassa ei ole mitään pointtia, jos saaja pistää sen heti kierrätykseen. Lahjan idea on ilahduttaa lahjan saajaa, ei jotain random tyyppejä. 

Vierailija
205/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vihkimisen aikana seurustella kenenkään kanssa. Ainoat, jotka siinä vaiheessa sanovat jotain ovat pappi/maistraatin vihkijä  sekä vihittävä pariskunta kumpikin yhden sanan. Etkö ole koskaan ollut seuraamassa vihkimistä?

Miksi haluat esittää tyhmempää kuin olet? Kai sitä nyt aivovammainenkin tajuaa, että seurustelu tapahtuu vihkimisen JÄLKEEN, ei sen aikana. Melkoisen mlkku pitää olla, jos vain lähtee menemään edes onnittelematta hääparia. 

Onnittelut eivät nyt ihan vastaa mun käsitystä mukavasta seurustelusta ystävien kesken. Ja jos vihkimisen jälkeen ei ole mitään ohjelmaa  tai paikkaa, jossa viettää aikaa, niin sitten onnittelujen jälkeen häivytään omille teille. Vai onko tarkoitus jäädä seisoskelemaan sinne maistraatin aulaan tai kirkon eteiseen?

Tämähän se onkin se pointti. Onnittelujen jälkeen kaikki pääsee jatkamaan omia touhujaan eikä tarvitse jäädä nalkkiin koko päiväksi.

Miksi tämä seuranpito ja juttelu pitää keskittää toisen vihkitilaisuuteen? Kutsu ne  sukulaisesi ja ystäväsi joiden kanssa haluat seurustella luoksesi lätisemään ja syötä niille pullaa ja kahvia ihan niin paljon kuin haluat. Minkä takia jonkun muun tämä pitäisi sinua varten järjästää?

Vierailija
206/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vihkimisen aikana seurustella kenenkään kanssa. Ainoat, jotka siinä vaiheessa sanovat jotain ovat pappi/maistraatin vihkijä  sekä vihittävä pariskunta kumpikin yhden sanan. Etkö ole koskaan ollut seuraamassa vihkimistä?

Miksi haluat esittää tyhmempää kuin olet? Kai sitä nyt aivovammainenkin tajuaa, että seurustelu tapahtuu vihkimisen JÄLKEEN, ei sen aikana. Melkoisen mlkku pitää olla, jos vain lähtee menemään edes onnittelematta hääparia. 

Onnittelut eivät nyt ihan vastaa mun käsitystä mukavasta seurustelusta ystävien kesken. Ja jos vihkimisen jälkeen ei ole mitään ohjelmaa  tai paikkaa, jossa viettää aikaa, niin sitten onnittelujen jälkeen häivytään omille teille. Vai onko tarkoitus jäädä seisoskelemaan sinne maistraatin aulaan tai kirkon eteiseen?

Jos vihkimisen jälkeen on tarkoitus onnitella ja seurustellakin vielä, niin voisi edes lasin kuoharia tarjota porukalle, juhlistaisi kivasti vihkiparia.

Vierailija
207/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissakin vihkitilaisuuksissa, joihin ei kuulunut mitään häitä. En koe, että aviopari on mitenkään velvollinen huolehtimaan minusta. MInusta on ollut ihan mukava olla paikalla, kun minulle tärkeät ihmiset ovat kokeneet elämänsä tärkeää hetkeä. En mene myöskään konfirmaatiotilaisuuteen, siunaustilaisuuteen jne. sillä ajatuksella, että "minun pitää saada kakkua". 

Vierailija
208/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Yli puolet avioliitoista päättyy eroon ensimmäisen kymmenen vuoden kuluessa avioliiton solmimisesta. 20 ja 30 vuodenkuluttua avioliiton solmimisesta vielä harvempi pari on yhdessä. 

Ei ole totta. Minään vuonna solmituista liitoista enemmistö ei ole vielä päättynyt eroon. Ensimmäiset liitot kestävät parhaiten, joten jos tilastoista poistetaan monesti eronneet, nähdään, että moni liitto kestää koko elämän. 

Vierailija
209/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlien järjestäminen on niin kallista että tämä voi olla hyvä kompromissi. 

Mikä kompromissi? Kirkko ja vihkiminen ei maksa mitään. Vieraat ostavat lahjat, juhalavaatteet ja tulevat ehkä matkankin päästä paikalle ja saavat - eivät mitään, ei edes kahvikupillista. Näkevät kuinka aviopari saa toisensa ja lähtevät sitten takaisin kotiin. Melko törkeää. En kehtaisi mitään rahaa/lahjoja odottaa moisena sulhasena/morsiamena.

Vierailija
210/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kahvipaketti maksaa nykyään jo lähes kympin ja  suurinosa siitä jää hukkaan kun ei itse juo kahvia. En myöskään itse leivo, syö enkä osta keksejä sun muuta makeaa.

Ok. Mutta nyt ei puhuttu sinusta, vaan yleisellä tasolla. Normaali ihminen osaa ostaa vaikka pienen paketin pikakahvia, jos ei isommalle ole käyttöä. Kahvia saa jopa annospusseissa. Eikä vieraille ole mikään pakko tarjota juuri kahvia. Voi tarjota vaikka hanavettä ja korppuja. 

Tuo viimeinen ehdotus on liian ankea. Jotain rajaa hyvät ihmiset.

Tahallinen kärjistys vänkääjälle. 

Vierailija
211/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti joku kutsuu vieraita jonnekin kirkkoon/maistraattiin!? Ymmärrän todistajan ominaisuudessa, mutta kyllä nyt parille ihmiselle tarjoaa edes kakkukahvit? Varmaan jotain weeteeväkeä?

Vierailija
212/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kompromissi? Kirkko ja vihkiminen ei maksa mitään. Vieraat ostavat lahjat, juhalavaatteet ja tulevat ehkä matkankin päästä paikalle ja saavat - eivät mitään, ei edes kahvikupillista. Näkevät kuinka aviopari saa toisensa ja lähtevät sitten takaisin kotiin. Melko törkeää. En kehtaisi mitään rahaa/lahjoja odottaa moisena sulhasena/morsiamena.

Kyllä. On tosiaan melko törkeää ajatella, että juhlat järjestetään sinun kulujesi kattamiseksi eikä esim. hääparille kivan päivän antamiseksi. 

Vierailija
213/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monissakin vihkitilaisuuksissa, joihin ei kuulunut mitään häitä. En koe, että aviopari on mitenkään velvollinen huolehtimaan minusta. MInusta on ollut ihan mukava olla paikalla, kun minulle tärkeät ihmiset ovat kokeneet elämänsä tärkeää hetkeä. En mene myöskään konfirmaatiotilaisuuteen, siunaustilaisuuteen jne. sillä ajatuksella, että "minun pitää saada kakkua". 

Tämäpä juuri. Tärkeintä olla läsnä toisen tärkeässä tilaisuudessa. 

Vierailija
214/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainoa joka voittaa on pihi/köyhä hääpari :D toki monestihan lahjarahan tulee kattaa ruokailu, niin ei tuollaisiin mitään lahjoja kuulu tuoda.

Vierailija
215/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti joku kutsuu vieraita jonnekin kirkkoon/maistraattiin!? Ymmärrän todistajan ominaisuudessa, mutta kyllä nyt parille ihmiselle tarjoaa edes kakkukahvit? Varmaan jotain weeteeväkeä?

Siis ihan oikeasti on kuule sellaisiakin ihmisiä, jotka jopa HALUVAT tulla kutsutuiksi. Ajattelepa sitä, penikka!

Vierailija
216/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät mitkään kunnon häätkään niin älyttömiä maksa. Meillä oli hieno juhlapaikka, ruuat, kakut, juomat ja bändit jne kaikki Mitä asiaan kuuluu ja lahjojen jälkeen itselle jäi 5t maksettavaa.

5 tonnia on hiton iso raha. Suurelle osalle ihmisiä enemmän kuin kahden kuukaden palkka. 

No köyhälle kaikki on kallista, kannattaisiko jättää sitten menemättä naimisiin, eroon ei ainakaan ole enää varaa.

Vihkiminen ei taida seurakunnan jäsenelle maksaa mitään, miten lie maistraatissa vihkimi en? Vihkimisellä  nyt turvataan se oikeudellinen ja taloudellinen asema puolisoina. 

Eron hakeminen maksaa ensivaiheessa 210 e ja sittenon vielä harkinta-aika aikaa säästää se loppumaksu 100 e siksi kun ero on virallinen.

Siis peritäänkö maksu erohakemuksesta molemmilta? Luulin, että vireillepanija maksaa sen.

Vierailija
217/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-mammoille tärkeämpää on saada kakkua. Läheisistä viis, kunhan pääsee mussuttamaan kaaakkua :D

Vierailija
218/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan oikeasti on kuule sellaisiakin ihmisiä, jotka jopa HALUVAT tulla kutsutuiksi. Ajattelepa sitä, penikka!

Kummallista väkeä...

Vierailija
219/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. On tosiaan melko törkeää ajatella, että juhlat järjestetään sinun kulujesi kattamiseksi eikä esim. hääparille kivan päivän antamiseksi. 

Jos joku haluaa juhlat ja kutsuu ihmisiä hän on se joka ne maksaa, eivät vieraat. Kenenkään ei tarvitse kustantaa muiden häitä.

Vierailija
220/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-mammoille tärkeämpää on saada kakkua. Läheisistä viis, kunhan pääsee mussuttamaan kaaakkua :D

Ja hääparille saada lahjoja? Jos tulee tyhjin käsin, niin se on kai ok, kun vieraatkin poistuu kuivin suin?