Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Minusta ne kahvit seurakuntasalissa mistä aloittaja puhui on oikein järkevä toive. Ehtii vähän jutella hääparin ja sukulaisten kanssa, eikä mitään kohtuutonta järjestelyä ja rahanmenoa kuitenkaan ole. Kutsuu sen verran vieraita, mitä jaksaa oikeasti pikkasen kestitä.
Tai jos ei yhtään halua juhlia, niin pelkät todistajat on ok. Ei tule lahjanostopainetta turhaan kellekään, ja tärkein eli avioliitto tulee solmittua. Läheisille sitten vaikka kuvattuna seremonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Menisit mieluummin ilman lahjaa kuin jonkun turhan rojun kanssa? Kukaan ei enää nykypäivänä halua muiden raahaamaa roinaa, ne menee vain myyntiin tai roskiin ja siitä on vaivaa."
En osta koskaan lahjaksi mitään turhaa roinaa, vaan jotain kuluvaa käyttötavaraa esim. pyyhkeitä, lakanoita, tai mitä kukakin tarvitsee. En käy tuntemattomien tai puolituttujen juhlissa. Käyn vain niiden juhlissa, jotka tunnen ja kun juttelen ihmisten kanssa etukäteen saan kyllä selville, mitä kenellekin voi ostaa.
En ymmärrä, miksi roinaa pitäisi ostaa. Itse olen saanut aikoinaan lahjaksi esim. silitysraudan, radion, sähkövatkaimen jne. ja nämä ovat minulla edelleen. Lämmöllä muistelen näitä lahjan antajia.
Menit ilmeisesti naimisiin joskus 60-luvulla. Nykyisin sähkövatkain ei ole mikään arvostettu lahja, kos
No niin! Häälahjaksi siis paketti näkkäriä ja tonkka lähdevettä. Kotivara kuntoon! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollaiset häät ovat juuri parhaat.
Juu, ennemmin puolituntia kirkossa ja kukin omille tahoilleen kuin puoli päivää jollain hikisellä seuraintalolla mukahauskoja hääleikkejä vääntäen ja puffettipyötään jonotellen.
Miksi lähettää kutsut jos on vain vihkimistilaisuus ? Noloa.
Jotta sukulaiset ja tuttavat tietävät tulla todistamaan vihkimistä oikeaan aikaan oikeaan kirkkoon?
Miksi he haluaisivat tulla todistamaan sitä? Itse kokisin tuon kutsun lähinnä kiusalliseksi. Kehtaanko kieltäytyä, kun ei varsinaista estettä ole, ei vaan kiinnosta pätkääkään, jos ei ole omasta perheestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät mitkään kunnon häätkään niin älyttömiä maksa. Meillä oli hieno juhlapaikka, ruuat, kakut, juomat ja bändit jne kaikki Mitä asiaan kuuluu ja lahjojen jälkeen itselle jäi 5t maksettavaa.
5 tonnia on hiton iso raha. Suurelle osalle ihmisiä enemmän kuin kahden kuukaden palkka.
Naimisiin mennään vain kerran elämässä, niin siihen voi vähän panostaa.
No kyllä nykyisin on yleisempää mennä naimisiinkin useampia kertoja. Harva sen ensimmäisen puolison kanssa hautaan asti elää. Toki moni ei enää viimeisillä kierroksilla vaivaudu vihille asti.
Suurin osa on hautaan asti ensimmäisen kanssa. Jos nyt ihan faktoista puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pelkkä vihkiminen, niin miksi sinne edes kutsutaan vieraita?
No miksi sitä nyt yleensäkään kutsutaan ketään mihinkään tilaisuuteen? Mikä kumma voisi olla syynä.....
Yleensä kai kutsutaan sen takia, että halutaan viettää aikaa yhdessä. Seurustella, jutella mukavia, ehkä syödä tai juoda jotain. Jos on pelkkä vihkiminen, jonka jälkeen sanotaan heippa, niin mikään noista ei toteudu.
Et siis vietä aikaa ihmisten seurassa, jos olet katsomassa, kun heidät vihitään?
Ei. Vieraat istuvat hiljaa ja kuuntelevat.
Ja mitä se kuuntelu mielestäsi on, jos ei ihmisten seurassa ajan viettämistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitä nyt yleensäkään kutsutaan ketään mihinkään tilaisuuteen? Mikä kumma voisi olla syynä.....
Yleensä kai kutsutaan sen takia, että halutaan viettää aikaa yhdessä. Seurustella, jutella mukavia, ehkä syödä tai juoda jotain. Jos on pelkkä vihkiminen, jonka jälkeen sanotaan heippa, niin mikään noista ei toteudu.
Et siis vietä aikaa ihmisten seurassa, jos olet katsomassa, kun heidät vihitään?
Ok. Itse olen kyllä pitänyt kohteliaana tapana jutella hääparin kanssa ennen kuin lähden kotiin eikä vain poistua sanomatta sanaakaan.
Kiinnostaisi tietää, miksi VIERAAN rooli on olettaa mistä tahansa juhlista, että tarjolla on kaikkea? Miksi häissä tai vaikka lasten synttäreillä on OLETUS, että ruokaa ja juomaa on tarjolla?
Kohteliasta on tietysti hääparilta tai lasten vanhemmilta kertoa, minkälaisista juhlista on kyse! Mutta ei voi aina olettaa, että vieraille on isotkin juhlat tiedossa!
Otan tähän esimerkin oman lapseni synttärijuhlista! Kutsuttiin 6 kaveria sisäleikkipuistoon. Minä maksoin sisäänpääsyt kaikilta, mikä teki lähes sata euroa!! Kerroin kutsussa suoraan, että minä maksan, leikkiaikaa on 2 tuntia. Ei ollut mitään tarjoilua tai muuta ihmeellistä. Olin tietysti ostanut lapsille vettä/vichyä/mehua/limua jano juomaksi.
Lapsi sai ihan hienoja tavallisia lahjoja.
Lapset viihtyivät eikä kukaan odottanut juhlia, kun siitä oli kutsussa mainittu/ei mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ennemmin puolituntia kirkossa ja kukin omille tahoilleen kuin puoli päivää jollain hikisellä seuraintalolla mukahauskoja hääleikkejä vääntäen ja puffettipyötään jonotellen.
Jotta sukulaiset ja tuttavat tietävät tulla todistamaan vihkimistä oikeaan aikaan oikeaan kirkkoon?
Miksi he haluaisivat tulla todistamaan sitä? Itse kokisin tuon kutsun lähinnä kiusalliseksi. Kehtaanko kieltäytyä, kun ei varsinaista estettä ole, ei vaan kiinnosta pätkääkään, jos ei ole omasta perheestä kyse.
Montako kertaa sinulle pitää toistaa, että osa ihmisistä kokee tärkeäksi olla läsnä rakkaansa tärkeänä hetkenä. Jos sinä et koe, sitten sinä et mene paikalle. Turha siitä on miljoona kertaa jankuttaa että miksi ja miksi. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se kuuntelu mielestäsi on, jos ei ihmisten seurassa ajan viettämistä?
Kuuntelua? Ja hiljaa istumista. Jos osun samaan kauppaan äitini kanssa ja teemme ostoksia tahoillamme niin ei, en voi sanoa viettäneeni silloin äitini kanssa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
a) kaikilla ei ole rahaa järjestää isoja juhlia tai edes "kahvia ja kakkua"; sekin maksaa kun pitää vuokrata tila, järjestää syötävät, astiat, juomat, koristeet jne
b) eikö tärkeintä ole hääparin päivä? Että päivä/tilaisuus on heidän "näköinen"?
c) jos tällaiseen tilaisuuteen saa kutsun, eiköhän kutsusta käy jo ilmi, ettei mitään "megajuhlia" ole vihkimisen jälkeen tiedossa?
d) ei kai häälahja ole suoraan verrannollinen juhlien suuruuteen?? Vai oikeastiko joku ajattelee, että 200€:n lahjan voi antaa jos hääjuhlat ovat iso ja näyttävä tilaisuus; muutaman kympin lahjan jos on edes pieni kahvitarjoilu; lahjaa ei anneta, jos ei saa edes kahvia?? Sairasta ajattelua.
e) aina voi kieltäytyä kohteliaasti, jos tilaisuus on esim. omana työpäivänä ja itselle liian kaukana.
Mielestäni juuri vähävarainen tarvitsee hyvän lahjan. Varakas voi aina hankkia toivomansa tavarat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkun kieltäydyt hemmetti vie! Ei kukaan kuole eikä itke itseään uneen moisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vihkimisen aikana seurustella kenenkään kanssa. Ainoat, jotka siinä vaiheessa sanovat jotain ovat pappi/maistraatin vihkijä sekä vihittävä pariskunta kumpikin yhden sanan. Etkö ole koskaan ollut seuraamassa vihkimistä?
Kuuntelua? Ja hiljaa istumista. Jos osun samaan kauppaan äitini kanssa ja teemme ostoksia tahoillamme niin ei, en voi sanoa viettäneeni silloin äitini kanssa aikaa.
Ja hääjuhlassa hääräilet omiasi etkä ole läsnä siinä samassa tilaisuudessa kuin muutkin? Et mene vihkimisen jälkeen onnisttelemaan ja vaihtamaan muutamaa sanaa paikallaolevien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet joskus järjestänyt itse häät, ymmärrät että se ei ole halpaa lystiä. Toki kaiken voi tehdä itse ja säästää, mutta nykyään ei osata ja omat ruokahäät järjestäneenä morsiamena sanon että rankkaa oli. Olin enemmän keittiössä ja tarjoilemassa (hääpuvussa) kuin seurustelemassa vieraiden kanssa. Ei kukaan morsian halua sellaisia häitä, missä ei ole itse juhlan keskipiste, siksi toinen vaihtoehto on olla järjestämättä mitään juhlia vihkimisen jälkeen.
Niin eli mansikkakakun ja kahvin tarjoaminen vieraille vaikka omassa/vanhempien/kumminnaiman puutarhassa tai muuten kotona on niin ylivoimaista, että mieluummin kannattaa jättää tarjoamatta?
Tai tarjota vieraille kahvi ja pikkuleipä lähimmässä kahvilassa.
Mitään välimuotoa ei ole kuin pelkkä vihkiminen tai morsian itse kokkaamassa ja tarjoilemassa, älä oikeasti jaksa.
Tämän päivän Suomessa monet ovat taloudelisessa ahdingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.
Juhlimaan? Mitä tarkoitat? Siis 10 minuutin toimitus maistraatissa on juhlimista :DDD
Kiitos ei, jätän mieluusti nämä "juhlat" välistä xD
Maistraatti toimitus kestää yhden minuutin. Mahtavat juhlat kyllä.
Ei vihkimisen aikana seurustella kenenkään kanssa. Ainoat, jotka siinä vaiheessa sanovat jotain ovat pappi/maistraatin vihkijä sekä vihittävä pariskunta kumpikin yhden sanan. Etkö ole koskaan ollut seuraamassa vihkimistä?
Miksi haluat esittää tyhmempää kuin olet? Kai sitä nyt aivovammainenkin tajuaa, että seurustelu tapahtuu vihkimisen JÄLKEEN, ei sen aikana. Melkoisen mlkku pitää olla, jos vain lähtee menemään edes onnittelematta hääparia.
Vierailija kirjoitti:
Eli suhtaudutaan vieraisiin ylimielisesti ja jonain armopalana lähetetään kutsuja kun kaikki niin hirveästi muka haluaa osallistua :D
Jos näitä vihkipareja ei kiinnosta muutakun "tarjota jollekin haluavalle mahdollisuutta osallistua", mikä saa heidät alunperinkään kuvittelemaan, että 10min maistraattivihkimiseen haluaa osallistua kuin ehkä maksimissaan heidän oma äiti?
Kuinka ylimielinen ja itsestään liikoja kuvitteleva asenne voikaan olla.
///
Ei, vaan suhtaudutaan ihmisiin yksilöinä, joilla on oma tahto. Ei oleteta, että se oma juhla on kaikille yhtä tärkeä kuin itselle, vaan ymmärretään, että ihmiset voivat valita haluavatko tulla paikalle vai eivät. Eli ei vedetä hernettä sieraimeen, jos joku kutsuttu ei tulekaan paikalle, vaikka on MINUN tärkeä päiväni ja MINÄ haluan hänet paikalle.
Ja usko tai älä, suurimmalla osalla on läheisiä, jotka ihan aidosti haluavat osallistua vihkitilaisuute
Jotenkin onnistuit hienosti sivuuttamaan viestini pointin. Mutta ei se mitään, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
Perhesuhteet eivät kuulosta kovin auvoisilta tai vuorovaikutuksilta, jos näinä elämän tärkeinä hetkinä kaivataan vain hiljaista sivustaseuraamksta, eikä lainkaan vuorovaikutusta.
Koska siitähän perimmillään on kyse, itse vihkitoimitus on vihkiparin ja vihkijän välinen toimitus missä muut ovat hiljaisia sivustaseuraajia, ja itse hääjuhla on sitten sen tärkeän päivän jakamista vihkiparin ja juhlavieraiden kesken, eli vuorovaikutusta mihin vieraatkin pääsevät osallistumaan.
Onneksi omassa suvussani ei ole sinun kaltaisiasi henkilöitä joille lähimmätkin ystävät ja sukulaiset kelpaavat vain mykiksi todistajiksi.
Te jotka puhutte "kakkukahveista seurakuntatalolla". Oletteko koskaan selvittänyt mitä sekin maksaa?? Ei ole ilmaista eikä mitenkään kuulu esim. kirkon/maistraatin vuokraan.
Joku sen srk-talon (tai muun tilan) vuokrankin joutuu maksamaan! Ja tosiaan järjestämään sinne ne kakut, kahvit ja keittimet, astiat, liinat, juomat, koristeet jne jne.
Minusta vaan on törkeää olettaa, että juhlilla olisi joku "vähimmäistaso"! Että nämä ja nämä asiat pitää vieraille tarjota, että tulevat paikalle ja antavat häälahjan.
Varmasti jokainen pienituloinenkin järjestäisi hieman isommat juhlat, mutta nykypäivänä kaikki maksaa aivan liikaa! Miten pienituloinen ostaisi vaikka kahvit 10 henkilölle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi he haluaisivat tulla todistamaan sitä? Itse kokisin tuon kutsun lähinnä kiusalliseksi. Kehtaanko kieltäytyä, kun ei varsinaista estettä ole, ei vaan kiinnosta pätkääkään, jos ei ole omast
Montako kertaa sinulle pitää toistaa, että osa ihmisistä kokee tärkeäksi olla läsnä rakkaansa tärkeänä hetkenä. Jos sinä et koe, sitten sinä et mene paikalle. Turha siitä on miljoona kertaa jankuttaa että miksi ja miksi. Ihmiset ovat erilaisia.
Kuinka monta rakasta sulla on sen oman puolison ja perheen lisäksi?