Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
641/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka ja alkoholi vanhentaa. Näkyy hyvin 40-vuotiaissa ihmisissä. 

Ei se minussa näy eikä monessa muussakaan, se on tuo ikäryhmä 1970 syntyneet ja ehkä hieman nuoremmat enimmälti.

Kyllä näkyy, mutta luulet vaan itse näyttäväsi nuoremmalta. 

En näytä nuoremmalta mutta olen elämänenergisempi. En ole ilkeä tai paha ihminen, sekin vaikuttaa. 

Vanha akka sä olet miesten puheissa. 

Ei se minua liikuta, elä sinä uskossasi, minä elän elämääni vapaammin.

Valitettavasti olen kuunnellut miesten puheita vanhoista ämmistä. Yhdestä julkkiksesta puhuivat noin. 

Vierailija
642/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka ja alkoholi vanhentaa. Näkyy hyvin 40-vuotiaissa ihmisissä. 

Ei se minussa näy eikä monessa muussakaan, se on tuo ikäryhmä 1970 syntyneet ja ehkä hieman nuoremmat enimmälti.

Kyllä näkyy, mutta luulet vaan itse näyttäväsi nuoremmalta. 

En näytä nuoremmalta mutta olen elämänenergisempi. En ole ilkeä tai paha ihminen, sekin vaikuttaa. 

Vanha akka sä olet miesten puheissa. 

Ei se minua liikuta, elä sinä uskoss

Kuules nyt, säästä sanasi toisaalle. En tarvitse opetustasi, ymmärrän kaiken olennaisen. On kuitenkin hyvä että olet valpas mutta ethän loukkaisi kiusallasi muita, se tulee sinulle takaisin. Kiitos ja kivaa iltaa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ketju nyt sitten tämän tukijankkaajan ketju? Voisitko kertoa, että mitä iloa saat hyvin alkaneen keskustelun pilaamisesta? Mistä me voimme tietää sinun naapurisi ja tuntemasi ihmiset? Selvitä välisi suoraan heidän kanssaan. Mitä sinä täällä heistä mussutat?

Ole sä hiljaa, sun alle 18 - vuotias lapsi polttaa tupakkaa ja siitä tehdään lasu. Mitä korkeampi virka niin sitä varmemmin tehdään. 

Syöksy suohon sekopää! Minulla ei ole alaikäisiä lapsia. Eikö sinulla ole muuta paikkaa hoitaa mielenterveyttäsi kuin tämä palsta?

Vierailija
644/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan taas avata Pohjois-Karjala tyyppinen projekti. Tälläkertaa koko maata käsittävä. Tietoa on jo nyt painonhallinnasta mutta jostain syystä  se ei vaan  tavoita ja motivoi  riittävästi. Uusi  sukupolvi ei olekaan toistaan viisaampi kun puhutaan ravinnon vaikutuksesta terveyteen. 

Mitä tietoa ajattelit jakaa? Ns. virallisterveellistäkö, vai kalorilaskureita? Kumpikaan noista ei nimittäin toimi. Ihminen toimii hormoneilla ja niihin vaikuttaa suoraan se, mitä ihminen syö. Runsas määrä hiilihydraatteja sopii vain himoliikkujille, muut se sairastuttaa.

Vierailija
645/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukevista naisista tuli mieleeni eräs mielihaluni. Selitän tämän vähän niinkuin vertauskuvallisesti. Monesti viriili uros tuntee tarvetta laskeutua varalaskupaikalle, kuin myös.. No asiaan jos kaksi makaa selällään jalat houkuttelevasti koukussa, minun varalaskupaikaksu valikoituisi  se vähän tukevampi.. Vaikka tiedän ,että vähän epäterveellistä elämää harrastanee hän, muttta...

Vierailija
646/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun meillä vielä oli koira, niin resepti oli että jos koira lihoo, niin vähennä ruokaa, jos koira laihtuu niin lisää ruokaa. Tietenkin edellyttäen että liikunta pysyy samana. 

Ihmisen ruoka ei tietenkään ole nappularuokaa, joten pudotin liian leivänsyönnin, leivän voitelun, sokeriherkut. 

Lasken joka suupalan yazio-sovelluksella, ja katson että päivän kalorit jää siihen mitä kone tarjoaa, ja katson että joka päivälle tulee vähän liikuntaa, ainakin tarpeeksi askelia. 

Puolet 10 kg:n ylipainosta on jo mennyt. ei siihen sen suurempaa matikkaa tarvita kuin katsoo että pääsee tavoitteeseen ja sen jälkeen riittää että kun paino palautuu tietyn kilomäärän yli, niin sama dieetti uudelleen voimaan. 

Minule tämä oli ihan terveysjuttu. Alkoi olla verenpainetta, kihtiä ja munuais- ja sokeriarvot oli ylärajalla. Kun on perussairaus, olisi vastuutonta olla laihduttamatta. Tähän asti tämä on ollu

Hienoa, että sulle tuo kalorien laskeminen on riittänyt. Monelle se ei riitä. Keho alkaa huutaa paniikissa, kun paino laskee, eikä silloin pystykään lopettamaan syömistä, vaikka laskuri niin käskee. Loputtomiin tuota kehon nälkähuutoa ei jaksa sietää, joten jossain kohtaa se vyöryy yli ja paino nousee taas.

Olisi hyvä vihdoin päästä eroon noista harhaluuloista, että kalorien laskeminen olisi oikotie laihtumiseen. Ei se ole. Se toimii muutaman kilon verran, sitten se tyssää. Syödyn ruoan sisältö on kriittisen tärkeää, jos aikoo tervehtyä ja laihtua.

Vierailija
647/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ketju nyt sitten tämän tukijankkaajan ketju? Voisitko kertoa, että mitä iloa saat hyvin alkaneen keskustelun pilaamisesta? Mistä me voimme tietää sinun naapurisi ja tuntemasi ihmiset? Selvitä välisi suoraan heidän kanssaan. Mitä sinä täällä heistä mussutat?

Ole sä hiljaa, sun alle 18 - vuotias lapsi polttaa tupakkaa ja siitä tehdään lasu. Mitä korkeampi virka niin sitä varmemmin tehdään. 

Syöksy suohon sekopää! Minulla ei ole alaikäisiä lapsia. Eikö sinulla ole muuta paikkaa hoitaa mielenterveyttäsi kuin tämä palsta?

Itse sä näitä mielisairaita aloituksia keksit. 

Vierailija
648/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."

https://keventajat.fi/terveys/ravitsemusterapeutti-geeneilla-on-suuremp…

tähän moni vetoaa. Mutta silti: jos syöt pizan ranskiksilla ja kyytipojaksi litran jäätelöä niin hyvätkään geenite ei pelasta, ja jos liikut  pari kuukautta hienoisesti alikaloreilla niin huonotkaan geenit ei estä painon putoamista.  

Kyllä mä nuorena pystyin syömään tuon ensimainitun lihomatta.

Huonot geenit saavat ihmisen syömään enemmän liikunnan jälkeen. Eli vaikka kuinka liikkuisi enemmän, keho pitää huolen, ettei laihdu.

Vierailija
649/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vikolla menin työkaverin kanssa Pancho Villaan lounaalle. Lounasburgeri 13,70 ja lounassalaatti 14,50. Eiköhän tuo äkkiä ohjaa kuluttajaa valitsemaan sen energiapitoisemman vaihtoehdon.

Vaaleasta vehnästä tehty sämpylä maksaa ravintolalle paljon vähemmän kuin tuoreet kasvikset.

Vierailija
650/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."

https://keventajat.fi/terveys/ravitsemusterapeutti-geeneilla-on-suuremp…

Juttu taisi olla osittain höpinää. Ainakin sen osalta, että on ihmisiä joilla aineenvaihdunta on sellainen, että laskennallisesti sopivallakin energiansaannilla (liikunta huomioiden) osa ravinnosta vain varastoituisi läskiksi. Tietysti siinä on pienoisia eroja, mikä se sopiva energiansaanti on.

Mutta tuo aineenvaihdunta-kohtaloteoria...

Rasvaturvotus eli lipödeema on sellainen, jossa rasvaa kertyy maltillisellakin ravinnon määrällä. Sitä kertymistä ei voi pysäyttää millään. Täydellinen vesipaasto johtaisi ravintoainepuutoksiin ja sitä myöten lopulta hengenlähtöön. Ainoa hoitokeino on rasvaimu, jolla saadaan nollattua kertynyt rasva. Sen jälkeen sitä kertyy tietenkin taas lisää, koko loppuelämän.

Eivät tuollaiset sairaudet ole mitään höpinää, vaan todellisia terveysongelmia.

Vierailija
651/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koiravertaus on ihan totta. Myös meillä koiran puntarointi näyttää lisätäänkö napuja, vai toisinpäin. Ei tarvi miettiä suoliston bakteereja, ei perintötekijöitä, ei lääkityksiä..Vain todettu kilomäärä ratkaisee, tämäkin helpppoa kuin heinänteko...

Vierailija
652/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein esitetty myytti on tuo painon palautuminen väkisin korkeimpaan saavutettuun lukemaan. En ole varma että tiede tukee tätä. Siis niin käy, mutta vain siksi että dieetti loppuu ja henkilö pyrkii palaamaan vanhoihin ruokatottumuksiinsa => paino palaa hallitsemattomasti kunnes dieetti alkaa uudelleen. 

Mulla paino nousee takaisin millä tahansa hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Vain ketoosissa se ei nouse. Vaikka jättäisin kaikki herkut väliin, sokerit ja hedelmät varsinkin, niin paino nousee silti takaisin ei sentään aivan alkuperäiseen, mutta paria kiloa alhaisempaan painoon. Eli vaikka noudattaisin samaa ruokavaliota koko ajan, ensin paino laskee ja sitten se alkaa taas nousta.

Vierailija
653/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein esitetty myytti on tuo painon palautuminen väkisin korkeimpaan saavutettuun lukemaan. En ole varma että tiede tukee tätä. Siis niin käy, mutta vain siksi että dieetti loppuu ja henkilö pyrkii palaamaan vanhoihin ruokatottumuksiinsa => paino palaa hallitsemattomasti kunnes dieetti alkaa uudelleen. 

Jos laihdutuskuurin jälkeen palaa samoihin ruokailu ym. elintapoihin, joilla on ennenkin lihonut, on ihan ymmärrettävää, että paino alkaa taas nousta. Useimmilla nousee yli sen edellisen maksimin, koska niin se olisi tehnyt vaikka ei olisi laihduttanutkaan. Ennen laihduttamistahan se paino nousi koko ajan.

Teet tuossa aika monta oletusta. Esim. minulla paino ei nouse kuin takaisin lähtöpainoon. Lihoin aikanaan hormonaalisista syistä ja nyt nuo syyt ovat mennyttä eivätkä ne toistu. Lihon vain, jos olen ensin laihduttanut. Vaikka söisin mitä, en liho yli sen, missä olen aiemmin enimmilläni ollut. En itse asiassa pääse edes aivan sinne asti, vaan jokin kehossani iskee jarrut pohjaan pari kiloa ennen sitä.

Emme me kaikki ylipainoiset ole tunnesyöjiä. Meillä ei myöskään kaikilla ole pysyvää hormonaalista vikaa, joka saisi lihomaan jatkuvasti. Paino ei kuitenkaan myöskään laske, koska keho vastustaa sitä niin voimakkaasti.

Vierailija
654/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla paino nousee takaisin millä tahansa hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla. Vain ketoosissa se ei nouse. Vaikka jättäisin kaikki herkut väliin, sokerit ja hedelmät varsinkin, niin paino nousee silti takaisin ei sentään aivan alkuperäiseen, mutta paria kiloa alhaisempaan painoon. Eli vaikka noudattaisin samaa ruokavaliota koko ajan, ensin paino laskee ja sitten se alkaa taas nousta.

Kun paino laskee niin myös kulutus laskee ja silloin vähennetään kaloreita. Tietenkin nousee paino, jos syöt liikaa kulutukseen nähden. 

Vierailija
655/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.

Onko jotain tekemistä sillä että vatsalaukku kun se on kasvanut melkoisesti liikakilojen kertyessä niin ruokaa on saatava enemmän ennen kuin nälkä lähtee.

Itsellä ei kokemusta mutta jos jollain on niin kertoisitteko. Ja jos aloititte laihduttamisen niin miten vaikeaa oli kestää sitä nälän tunnetta syömisen jälkeenkin? Missä vaiheessa alkoi helpottaa.

Vastaukset olis hyviä niille jotka ehkä monet kerrat yrittäneet laihduttaa mutta tyssää tuohon. Vai onko noin kertoisitteko te jotka tuon mahdollisesti kokeneet.

Mulla laihduttaminen tyssää aina siihen, etten kestä tuota nälän tunnetta. Se ei ole mikään normaali vatsan kurnimisen aiheuttama nälkä, eikä se myöskään ole verensokerin laskua, sillä sitäkin kestän erittäin hyvin. Tuo on ihan omanlaisensa tunne, ja paljon voimakkaampi kuin nuo toiset kaksi.

Tuo nälkä muuten tulee mulle myös ketoosiruokavaliolla. Eli vaikka ruokavalio olisi just eikä melkein, niin silti koen kovaa nälkää, jos en ole saanut riittävästi energiaa. Tai oikeastaan, jos olen laihtunut. Tuon tunteen saa pois vain syömällä enemmän ja lihomalla takaisin.

Vierailija
656/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun paino laskee niin myös kulutus laskee ja silloin vähennetään kaloreita. Tietenkin nousee paino, jos syöt liikaa kulutukseen nähden. 

Et nyt ymmärtänyt. Minä en pysty syömään vähempää. Keho kirkuu paniikissa luullen, että nyt kuollaan nälkään, jos yritän lopettaa syömisen "kesken". Vaikka olisin ylipainoinen.

Tuhannen taalan kysymys tässä lihavuusepidemiassa onkin, miten saada tuo kehon paniikki ja nälkä pois. Laihdutuslääkkeet ilmeisesti tehoavat siihen poistaen sen, sillä moni on onnistunut laihtumaan sen ansiosta. Jos lääkkeen käytön lopettaa, nälkä palaa ja ihminen syö raivopaniikissa paljon enemmän ja lihoo takaisin.

Vierailija
657/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.

Tähän professori Mustajoella on ratkaisuja: a) hidastetaan syömistä laskemalla aterimet välillä pöydälle ja keskitytään pureskelemaan ja  maistelemaan ruokaa ajatuksen kanssa, b) ei syödä tietokonetta tai mobiililaitteita käyttäen, lehteä tai kirjaa lukien tai TV:a katsoen eli huomion pitää olla ruoassa ja juomassa ja c) laimennetaan kaloreita täyttämällä puolet annoksesta kasviksin, marjoin ja hedelmin eli syödään se suositusten mukaiset 500-800 grammaa hevi-ryhmän tuotteita vuorokaudessa. Moni ravitsemusterapeutti aloittaa aterian syömällä ensin porkkanan.

Mä syön runsaasti tuoreita vihanneksia. En ole huomannut, että se vaikuttaisi painoon yhtään mitenkään. Ihan sama energiantarve mulla on, vaikka täyttäisin lautasen vähänenergisillä kasviksilla. Joudun sitten vain syömään määrällisesti enemmän saadakseni riittävästi proteiinia ja energiaa.

Tuo, ettei saa keskittyä mihinkään muuhun kuin ruokaan sen sijaan aiheuttaa mulle stressiä ja sitä kautta refluksia. Eli tuo ei sovi mulle ollenkaan. Sitäkin on kokeiltu vaikka kuinka monesti. Eikä sekään vähennä ruokahalua.

Vierailija
658/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuden perussyy on se, että kalotiheätä ruokaa liian helposti ostettavissa kaupoista. Ihmiset ostavat pienestä kaupasta terveellisempää ja vähäkalorisempaa ruokaa. Kaupan pitäisi myös sijaita mahdollisemman kaukana kotia.

Onkohan tuo kaloripitoisempi ruoka myös edullisempaa? Ja ainakin kaikki tai useimmat valmisruoat sisältävät kaikkea mahdollista höttöä mitä elimistö ei edes tarvitse ja tekee elimistölle jotain mikä aiheuttaa jonkin kemiallisen toiminnan minkä vuoksi lihoo herkemmin.

Noita valmisruokien lisäaineita ei oo vissiin tutkittu kovin paljon mistä selviäis ne elimistöhaitat. Mutta hirveitä myrkkyjähän ne on kun eivät kuulu sinne kehoon muutenkaan.

Huomasin jokin aika sitten, että Lidlistä ostetun kreikkalaistyylisen, juusto-pinaattitäytteisen kierreleivonnaisen syömisen jälkeen tuli voimakas himo syödä sellaista lisää. Kyse ei ollut vain hyvästä mausta, vaan siinä selvästi oli jotakin ainesosaa, joka koukuttaa. En ole tuon jälkeen enää ostanut sitä, vaikka se hyvää onkin. Menee kuitenkin aina päivä vastustaessa sitä himoa ja yrittäen syödä kaikkea muuta vain kohtuudella.

Vierailija
659/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun on turha antaa köyhille paino ohjeita, kun sulla on itsellä rahaa ostaa salaattia, kalaa ja muuta terveellistä.

Salaatti ei ole ruokaa, lohta saa jatkuvasti tarjouksesta ja kuivatut pavut, linssit ja herneet on paljon halvempia kuin liha. Samoin soija.  Opettele kokkaamaan, netti on pullollaan ohjeita. 

T Köyhä työtön

Mä ainakin lihon, jos syön runsaasti palkokasveja. Niissä kun on niin paljon hiilihydraatteja suhteessa proteiinin määrään.

Vierailija
660/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt sitten lyhyistä miehistä. 

Jos polttaa teininä tupakkaa niin se vaikuttaa pituuskasvuun negatiivisesti eli miehestä tulee lyhyempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä