Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Entäs jos puhuttaisiin vain painosta, eli yli-ali-keski-väli-jne-painoista? Meneekö liian neutraaliksi keskustella? Pitääkö saada tylytettyä? Kohotettua omaa arvoa? Niin, mitä? Painon sijaan voitaisiin puhua painokeskustelusta. Tiesitkö, että suurimmalla osalla ihmisistä on traumoja, joista suuri osa kohdistuu omaan kehoon hyvin epämiellyttävällä tavalla. On pidetty nälässä, tylytetty, käytetty hyväksi pikkulapsena jne. Ja kun ihminen inhoaa itseään ja sitä vielä muiden tylytys jatkuvasti vahvistaa, ruoka voi olla ainoa mielihyvän lähde.
Siis mitä jos menisit itseesi, sillä se peilissä näkyvä otus on ainoa, jolle sinä voit tehdä jotain. Lakkaa kiusaamasta muita ja aiheuttamasta lisää kärsimystä. Sillä vasta olisikin kansanterveydellistä merkitystä.
Ihminen siirtää epäonnistumisensa aina toisten harteille. Ihan lapsesta lähtien tuo kaava on nähtävillä. Ei ole yhtään vankia vankilassa, joka ei selittäisi kohtalonsa epäonnistumista toisten viaksi. Omat vihanpurkaukset, lasten kasvatusvirheet, taloudelliset epäonnistumiset, koiran paska matolla.aina, aina virhe ja moka on muualla ja toisissa...ei koskaan itsessä tai omissa toimissa.
Tämä käytösmalli on nähtävä ja tunnustettava, ennenkuin voi poisoppia ylensyöntnistä. Sinä itse, vain minä, omat ratkaisuni, vain niillä on merkitystä.
Koirien kasvattajana tiedän, ei tarvitse muuta kuin puntarin ja selkeän ajatuksen, mikä vaikuttaa mihinkin. Energian määrä on se avain. ihmisen keho tarvitsee elintoimintoihinsa tietyn määrän energiaa, liiallinen energia varastoituu rasvakerroksena, vaihdellen jonkinverran perimästä johtuen eripaikkoihin. Taspaino on helppoa löytää punnitsemalla ruhoaan puntarilla. Tuloksesta päätellään seuraavaa... liikkaa energiaa, sopivasti energiaa, liian vähän energiaa. Kaikki tämä halvalla mittarilla, puntari. Helpppoa kuin heinänteko
On täysin hyödytöntä syyttää liikakiloistaan perimäänsä, hormonitoimintaa, lääkkeitä, ruoan hintaa, vanhempiaan, suoliston bakteerikantaa, nälkäreseptoreita .. Vain sinä itse päätät kuinkapaljon energiaa suuhusi lapat, vain sinä.
Tottakai tämän asian ympärille on kehittynyt omat onnenonkijansa, lääketeollisuus, kuntoutusklinikat, laihdutuskirurgia, vaateteollisuus, ymv. kaikki tämä vain varallisuutta ansaitakseen. Ei sinua auttaakseen, vain mammonan takia. Kaikki tuo turhuus vain sen vuoksi, että sinä et ole sisäistänyt ahmimaasi energiamäärää.
Ainoan mahdollisen positiivisen puolen ylipainollesi voit löytää seuraavasta, nykyään jo hivenen realistisemmin, kun tuota sodauhkaakin maailmalla.. Jos ruokahuoltomme jostainsyystä tuhoutuu, et ole ainakaan ensimmäisiä nälkäuhreja, voit olla jopa kansakunnan pelastajiin rinnastettava sankari. Todennäköisyyden arvioit sit itse.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos puhuttaisiin vain painosta, eli yli-ali-keski-väli-jne-painoista? Meneekö liian neutraaliksi keskustella? Pitääkö saada tylytettyä? Kohotettua omaa arvoa? Niin, mitä? Painon sijaan voitaisiin puhua painokeskustelusta. Tiesitkö, että suurimmalla osalla ihmisistä on traumoja, joista suuri osa kohdistuu omaan kehoon hyvin epämiellyttävällä tavalla. On pidetty nälässä, tylytetty, käytetty hyväksi pikkulapsena jne. Ja kun ihminen inhoaa itseään ja sitä vielä muiden tylytys jatkuvasti vahvistaa, ruoka voi olla ainoa mielihyvän lähde.
Siis mitä jos menisit itseesi, sillä se peilissä näkyvä otus on ainoa, jolle sinä voit tehdä jotain. Lakkaa kiusaamasta muita ja aiheuttamasta lisää kärsimystä. Sillä vasta olisikin kansanterveydellistä merkitystä.
Juuri noin 👍🏻!
Lisäähän listaasi, missä syytetään eri kohteita omista liikakiloista: "lapsena ja aikuisena muiden ihmisten huomauttelu ja tylytys". Itse en vain käsitä, mikä mekaniikka siinä lisää ruokahaluja. Ihmeellistä, mutta kai se on uskottava, jos jollekkin on käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäähän listaasi, missä syytetään eri kohteita omista liikakiloista: "lapsena ja aikuisena muiden ihmisten huomauttelu ja tylytys". Itse en vain käsitä, mikä mekaniikka siinä lisää ruokahaluja. Ihmeellistä, mutta kai se on uskottava, jos jollekkin on käynyt näin.
Rasvasolujen määrä kasvaa 20-vuotiaaseen asti.
Eli käytännössä voi syyttää äitiä, joka on syöttänyt lasta.
Jos on hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa aikuisena, koska rasvasoluja on vähemmän.
Ei asiassa ole mitään keskusteltavaa. Ylipaino syntyy kun saa enemmän energiaa kuin mitä kuluttaa pl. jotkut sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Ei asiassa ole mitään keskusteltavaa. Ylipaino syntyy kun saa enemmän energiaa kuin mitä kuluttaa pl. jotkut sairaudet.
Käyttäisin "saada" verbin sijaan "ottaa" verbiä ..., tai mitä merkitystä silläkään, jos ajatellaan sen turvonneen ruhon kannalta,, sehän todellisuudessa saa sitä energiaa liikaa.. sori nokkeluuteni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaympyrän mukaan pitäisi lautasella olla puolet salaattia, mutta kun nyt ei ole sitä salaattia, kun ei ole rahaa. Samoin ei ole leivän päällä kurkkua ja tomaattia vaan pelkkä voi.
Esim Porkkana ei paljoa maksa
Porkkanasta, rypsiöljystä, tomaattipyreestä, punapippurista, savupaprikasta ja chilistä saa tehtyä hyvän tahnan leivän päälle voita korvaamaan. Ensin höyrytän porkkananpalat ja sitten vedän ne sileäksi sauvasekoittimella lisäten rypsiöljyä ja mausteet. Osa pitää myös levitteestä, jossa on hieman suolaa, rypsiöljyä ja anista. Jos rypsiöljyn maku tökkii, kannattaa harkita Neito voinmakuisen rypsiöljyn ostoa. Noissa tahnoissa on se hyvä puoli, että päivän kasvissuosituksen täyttäminen sujuu itsestään kun laittaa leivälle tahnaa ja sen päälle vielä kasvista lisä
Kasvissuositus johtuu osin kuitujen tarpeesta. Paksusuolen bakteerit tarvitsevat kuituja ravinnokseen. Jos kuituja ei ole tarjolla, bakteerit alkavat syödä sinua. Kasvisten pilkkominen sauvasekoittimella hajottaa kuidut niin pieniksi paloiksi, että ne ehtivät hajota ruoansulatuskanavassa ennen paksusuolta. Siksi niistä ei ole hyötyä suoliston bakteereille.
Kannattaa pureskella höyrytetyt kasvikset sellaisenaan. Kuidut ovat silloin pidempiä ja niistä on siten hyötyä, ja lisäksi massaan sekoittuu sylkeä, mikä edistää ruoansulatusta.
Vierailija kirjoitti:
Petteri voisi kertoa miten tehdään 4 hengen ruoat 200 eurolla kuukaudessa?
Kokoomus noita leikkailee.
Ei se osaa. Se saa aina ilmaiset lounaat "yhteistyökumppaneilta". Eikä se varmaan ole käynyt ruokakaupassakaan moneen vuoteen, joten voi olla, ettei ruoan hinnasta ole mitään käsitystä.
Koska ihmiset eivät ymmärrä lihomista täysin, harmittavan usein nämä ymmärtämättömät ihmiset itse ovat laihoja. He inttävät sitä iän ikuista syö vähemmän kaloreita kuin kulutat, mutta se pätee vain sellaisissa tilanteissa missä se toimii. Kovinkaan usein se ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen disinformaation tarkoitus lienee ainoastaan muiden tylyttäminen ja sillä oman hännän nostaminen. Paikkansa pitävääkin tietoa on kyllä saatavilla, ihan tieteellistä tutkimustietoa käyttäytymistieteistä taloustieteisiin ja mikrobiologiaan. Ovat tosin englanninkielisiä, joten vaativat ainakin perustason kielitaitoa. Lisäksi vaaditaan ymmärrystä lähdekritiikistä. Validit tietolähteet kertovat, että ihmisen painoon vaikuttaa oleellisesti esim. muiden ihmisten käyttäytyminen. Esimerkiksi jatkuva stressi lisää kortisolin määrää, mikä vaikuttaa aineenvaihduntaan siten, että kehon energiatalous vinoutuu. Katsos ruoansulatuksen ja ravinnonsaannin mekanismit toimivat ihmisellä ja muillakin eläimillä lepotilassa. Jos on tarkoitus taistella tai paeta jatkuvasti, elimistö ei koskaan mene lepotilaan. Tällöin myös ravinnonsaantiin ja energiankulutukseen liittyvät mekanismit häiriintyvät. Mutta on toki joidenkin mielestä kiehtovaa ajatella, että niinkin helppo asia kuin yhteen- ja vähennyslasku eivät mene joillekin syöpöille jakeluun. Siitä saa itselle virtaa varsinkin silloin, jos oman arvon nostaminen on muiden alennustilasta kiinni. Toinen tutkittu asia on suoliston mikrobisto, johon vaikuttavat monet seikat ympäristömyrkyistä geeniperimään. Nykytiede kertoo, että esim. rottakokeissa (vastustan eläinkokeita, mutta tehdyille en voi mitään, sori) hoikat rotat ovat lihoneet, kun niiden suolistoon on siirretty lihavien rottien mikrobikantaa. Mitä tulee taloustieteeseen, niin köyhyydellä ja ylipainolla on selvä yhteys. Esim. laajoissa amerikkalaistutkimuksissa on todettu, että köyhät joilla on varaa vain roskaruokaan (sillä kaikki terveellinen on yllätys yllätys kovin kallista, tai se laadukas ravinto sijaitsee kovin kaukana (jenkeissä on todella laajoja alueita, joilla ei ole ruokakauppoja lainkaan, mutta yllätys yllätys mäkkäreitä on kuitenkin joka kulmalla), ovat huomattavan lihavia. Tämän myös tiedetään johtuvan siitä, että kun ruoka on ravinneköyhää, sitä on syötävä huomattavasti enemmän ravitsemuksellisesti tasapainossa pysymiseen, mutta kuten varmaan arvaatkin, ravinneköyhä roskaruoka on energiatiheää eli se lihottaa. Mitä tulee pois luettaviin sairauksiin, niin narsistiset persoonallisuushäiriöt sun muut sellaiset, jotka edistävät muiden mollaamista, tylytystä ja näiden mollattujen itseinhoa, sekin on sairaus joka lihottaa. Valitettavasti se sairaus on muualla kuin siinä lihavassa, joka ei niin ollen voi tehdä asialle oikein mitään. Mutta maailma muuttuu. Tylyttäjät ovat yleensä yksinäisiä tai viihtyvät vain omissa ympyröissään, jotka eivät perustu ihmissuhteiden aitouteen. Valitettavasti tämäkin on tutkittu tosiasia. Narsismi ei kuitenkaan ole täysin toivottomasti hoidettava ongelma. Peiliin katsomalla voi aloittaa. Eiköhän tässä tullut ihan tarpeeksi itsestäänselvyyksiä niille, jotka tutkivat asioita muualtakin kuin muiden ulkonäköä ja painoa kyttäämällä. Morjens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat syövät lähes poikkeuksetta herkkuja ja juovat limsoja ja alkoholia. Jättäkää lihavat ne karkit, suklaat, pullat, kakut, keksit, munkit, popcornit ja jäätelöt pois. Ette kuitenkaan jätä koska olette mieluummin lihavia, kuin ilman herkkuja.
Popcornissa on kuituja. Miksi väität sitä epäterveelliseksi? Se on paljon terveellisempää kuin muut listasi tuotteet.Ainakin mikropopcorneissa on runsaasti suolaa ja rasvaa. Väittäisin jäätelöäkin terveellisemmäksi.
Jäätelössä on pieni loraus kermaa tai maitoa ja runsaasti sokeria. Kuituja ei ole lainkaan. Suola ja rasva ovat itse asiassa ihmiselle välttämättömiä, toisin kuin sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hoikka lapsena ja nuorena on helpompi laihduttaa aikuisena, koska rasvasoluja on vähemmän.
Ei päde ainakaan minuun. Olin vielä 28-vuotiaana laiha, painoindeksi oli 19, mutta lasten saamisen myötä lihoin enkä ole enää pystynyt laihtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se paino koskaan itsestään palaudu. Se mikä palautuu on holtiton herkuttelu elämän tyhjyyttä täyttämään. Ensin dieetti riittää täyttämään elämän, sen jälkeen siitä luovutaan ja sitten ruokatottumukset otetaan yksi kerrallaan käyttöön ja lopulta ollaa yhtä pulleita kuin ennenkin.
suosittelen että kun ihminen laihduttaa normaalipainon puolelle, punnitsisi silti itsensä ainakin kerran viikossa. Minä ajattelin laihduttaa 58 kg:iin (normaalipainon yläraja on 60kg) ja jos vaassa jonain päivänä lukee 60 niin dieetti on taas voimassa, pari niukempaa päivää riittää palauttamaan tilanteen. Eli jos on pakko jojottaa niin pysy parin kilon sisällä.
Et taida olla nainen. Naisten paino vaihtelee tuon kaksi kiloa ja ylikin ihan yhden vuorokauden sisällä, viikosta ja kokonaisesta kuukaudesta puhumattakaan.&nb
Kaura on Ozempicin tapaan toimiva kotimainen vilja. Samoin porkkana. Ei sinun ole niitä pakko syödä. Anna muille vapaus valita kauraa ja porkkanaa, jos he haluavat paremmat veren rasva-arvot ja suuremman kylläisyyden.
Kaura olisikin mulle oiva laihdutuslääke, kun se närästää niin julmetusti, että tulee kolmen vartin päästä paluupostissa ylös. :D
Lihavuus on helppo ratkaista kuten muutkin ongelmat. Lihavuus, syö vähemmän. Työttömyys, mene töihin. Masennus, ajattele positiivisemmin. Paniikkihäiriö, rauhoitu. Diapeettes, vältä sokeria. Kipu, ota burana. Näössä vika, laita silmälasit. Unettomuus, mene nukkumaan. Alkoholismi, lopeta juominen. Ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Välillä näkee kyllä sellasia punkero vauvoja mitä äiti on pitänyt syöttöporsaana.
Jos vauva lihoo äidinmaidolla, niin lapsi ei silloin ole yhtään liian iso. Moni vauvana pullea venyy pituutta ja hoikistuu, ja on nuorena aikuisena jopa laiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen disinformaation tarkoitus lienee ainoastaan muiden tylyttäminen ja sillä oman hännän nostaminen. Paikkansa pitävääkin tietoa on kyllä saatavilla, ihan tieteellistä tutkimustietoa käyttäytymistieteistä taloustieteisiin ja mikrobiologiaan. Ovat tosin englanninkielisiä, joten vaativat ainakin perustason kielitaitoa. Lisäksi vaaditaan ymmärrystä lähdekritiikistä. Validit tietolähteet kertovat, että ihmisen painoon vaikuttaa oleellisesti esim. muiden ihmisten käyttäytyminen. Esimerkiksi jatkuva stressi lisää kortisolin määrää, mikä vaikuttaa aineenvaihduntaan siten, että kehon energiatalous vinoutuu. Katsos ruoansulatuksen ja ravinnonsaannin mekanismit toimivat ihmisellä ja muillakin eläimillä lepotilassa. Jos on tarkoitus taistel
Hyvä yritys, mutta taas tulee lisää todistetta tuosta syyllisen, syyllisyyden projisoinnista,.... On hyödytöntä miettiä nuin monimutkaisesti ja tieteellisesti, vain puntari riittää ja selkeät toimintaohjeet itselle tavoitteesta. Seurataan oman ruhon punnitustuloksia ja tehdään ehkä vaativa päätelmä tuloksesta: syön liikaa energiaa, syön sopivan määrän energiaa, syön liian vähän energiaa. Taas huomataan yksinkertaisuus on helppoa, kuin heinänteko. Et pidä ajautua stressaavaan ajatteluun suolibakteereista, ei perimän mietintää ei tutkimustuloksia.. vain puntari ja teräviä päätelmiä.. Siinä se on.
Itse olen läski ja vituttaahan se, kun olen läski. Asiasta huomauttaville sanon aina, että niin, onhan tää karmeeta, tarttis laihduttaa.
Kyllä